V-Twin en open pijpen

slijtboutje

MF veteraan
15 okt 2001
3.201
10
Bij een normaal geplaatst twin-blok (niet dwars dus), is de uitlaatbocht van de achterste cylinder een stuk korter dan de bocht van de voorste cylinder.

Normaal komen ze dan samen in een collector en zodoende is de druk in de pijpen gelijk.

Als je nu een vol open systeem monteerd hoe zit dat dan?
Ik kan me niet voorstellen dat een open systeem voornamelijk voor de achterste cylinder zo goed is.
Met enkel open bochten en pijpen zou er ook een groot verschil in druk en temperatuursbelasting zijn tussen beide cylinders.

Maar ja, een collector wil je toch ook niet.

Hoe wordt zoiets opgelost?
 
Hmmm toen ik je vraag las ben ik toch ff gaan surfen en zag bij Akrapovic dit plaatje:
full

Beide cilinders komen inderdaad samen. Nu heeft een gebogen pijp meer stromingsweerstand dan een rechte. De achterste cilinder heeft wat scherper gebogen pijp, dus ik zou me voor kunnen stellen dat daardoor de weerstand die ze beide per cilinder veroorzaken gelijk zou kunnen zijn.
 
het is met name belangrijk dat de cilinders gelijk belast worden en om ze dan rustiger te laten lopen plaatst men een vlampijp of balanceer verbinding en je merkt het verschil echt als je het weglaat.
 
Voordat er een "brug" gemaakt wordt, moeten ze eerst even lang zijn.
Dus de afstand van uitlaatklep tot brug (collector) moet voor elke bocht gelijk zijn.
Vreemd... bij mijn Navigator (tl 1000 s blok) is de bochtlengte van spruitstuk tot collector 30 cm bij de achterste, en toch wel een meter bij de voorste cylinder
 
Vreemd... bij mijn Navigator (tl 1000 s blok) is de bochtlengte van spruitstuk tot collector 30 cm bij de achterste, en toch wel een meter bij de voorste cylinder

Dat kan, maar komt slechts zelden voor.
Je hebt namenlijk drukpulsen, het is wenselijk deze op elkaar aan te laten sluiten, de eerste drukpuls zal hier waarschijnlijk op 30 cm zitten, en de derde op 1 meter.
Dit is iets wat wel gaat, doch is niet echt aan te bevelen.
Een lengteverscil v/d bochten van bv 3 tot +/- 75% kan dus niet.
 
Moeten ze altijd even lang zijn, of kan de druk ook verdeelt worden door een 'brug' tussen beide pijpen te maken?
dit het principe van een balanspijp, het bijelkaar komen in dit systeem wat je ziet is in principe al een balanspijp (met een heeeele kleine lengte), erg goed dus...

balanspijp zorgt ervoor dat je met de ene uitgaande puls de andere cylinder leegzuigt zegmaar.. depositie van deze pijp moet/kan je uitrekenen voor 1 bepaald toerental
 
Dat kan, maar komt slechts zelden voor.
Je hebt namenlijk drukpulsen, het is wenselijk deze op elkaar aan te laten sluiten, de eerste drukpuls zal hier waarschijnlijk op 30 cm zitten, en de derde op 1 meter.
Dit is iets wat wel gaat, doch is niet echt aan te bevelen.
Een lengteverscil v/d bochten van bv 3 tot +/- 75% kan dus niet.
U heeft mail
 
dit het principe van een balanspijp, het bijelkaar komen in dit systeem wat je ziet is in principe al een balanspijp (met een heeeele kleine lengte), erg goed dus...

balanspijp zorgt ervoor dat je met de ene uitgaande puls de andere cylinder leegzuigt zegmaar.. depositie van deze pijp moet/kan je uitrekenen voor 1 bepaald toerental
Dit is hogere uitlaatkunde.
Ik geloof dat dit toch boven mijn bescheiden pet gaat.
Maar eens babbelen met de profi's.
Ik denk dat als ik zelf ga knoeien, ik snel geen blok meer over heb.


Bedankt
 
Terug
Bovenaan Onderaan