V-Twin en open pijpen

slijtboutje

MF veteraan
15 okt 2001
3.201
10
Bij een normaal geplaatst twin-blok (niet dwars dus), is de uitlaatbocht van de achterste cylinder een stuk korter dan de bocht van de voorste cylinder.

Normaal komen ze dan samen in een collector en zodoende is de druk in de pijpen gelijk.

Als je nu een vol open systeem monteerd hoe zit dat dan?
Ik kan me niet voorstellen dat een open systeem voornamelijk voor de achterste cylinder zo goed is.
Met enkel open bochten en pijpen zou er ook een groot verschil in druk en temperatuursbelasting zijn tussen beide cylinders.

Maar ja, een collector wil je toch ook niet.

Hoe wordt zoiets opgelost?
 
Dit is hogere uitlaatkunde.
Ik geloof dat dit toch boven mijn bescheiden pet gaat.
Maar eens babbelen met de profi's.
Ik denk dat als ik zelf ga knoeien, ik snel geen blok meer over heb.


Bedankt
Graham Bell - 4 stroke performance tuning

een aanradertje, heb hem zelf (nog) niet gelezen, sjaap wel, heeft me aantal dingen hierover goed uit kunnen leggen :)

edit: ben zelf btw bezig met het 2stroke performance tuning boekje van bell, voor een race-projectje, erg interessant en goed uitgelegt.. ook veel mbt uitlaten e.d
 
bij mij zijn beide uitlaten niet even lang. Maar nergens geen last van :? Ach ik rij toch nooit hard, en 't is een oud brik. Voor moderne performace motoren zal het ongetwijfeld van belang zijn ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan