V-twin of 4 in lijn ?

karz

Die hard MF'er
22 mrt 2004
606
0
republiek zuid limburg
Hoi,

Ik ben het kijken naar een andere motor, rij nu suzuki gsf 400 en kawa 600 zzr, beide 4 in lijn.
Beide vind ik onderin een beetje zwak, laatst stond ik met mijn pk kawa naast een suzuki vs 650 en die trok me effe het licht uit de ogen, ik had wel iemand achterop maar toch.. :P

Ik was aan het denken aan 750 GSX-R , maar die V-twins schijnen veel lekkerder onderin te zijn. Maar waarom zouden dan niet alle motoren v-twin uitgevoerd zijn?

De de vraag is: wat zijn de voors en tegens van een V-twin (heb even gezocht op dit forum, maar kon niet direct iets vinden, maar als het al ergens staat dan hoor ik het graag..) :}

GR Kars
 
4 in lijn rijdt heel erg gemakkelijk, vooral aantrekkelijk voor beginners, toerders. Bovenin de toeren het grote vermogen is vooral leuk voor de racers onder ons.

V-twin of L-twin heeft wat meer aandacht nodig, niet erg geschikt voor beginners zou ik zo zeggen, bijt onderin nogal eens in de koppeling, trilt (!).

Zelf heb ik altijd 4 gereden en nu dan L-twin. Anders, allebij voordelen en nadelen. Gewoon proefrijden om het zelf te ervaren.

Dan moet je je keus maar maken op andere punten zoals het geluid bijvoorbeeld, een twin klinkt nou eenmaal zwaarder als een 4. Of kies gewoon een motor die je mooi vindt en laat de 2 of 4 wat minder zwaar meetellen.
 
mee eens, maar hij stapt van een 400 / 600 cc af, waar het vermogen alleen bovenin het toerengebied naar buiten komt,
kan ie naar mijn bescheiden mening beter niet direct op een 120+ PK machine stappen ;)
Hier ben ik het niet mee eens! Zelf rij ik op een Honda CB-1 (400cc) en heb inmiddels op heel wat motoren gereden, waaronder RSV 1000 R Factory, FJR1300, CBR1000, Yamaha Venture, enzovoort gereden. De overstap is zeer goed te doen, nooit een onzeker moment gehad op een 120+ pk motor.

Tegenovergesteld zou ik ook wel durven beweren: Je leert pas echt rijden op een lichte machine, waarna je een zware ook onder controle hebt!

Ik ken ook een hoop mensen die op een zware motor rijden en die geen bocht durven nemen geen gas geven.
 
Ik rij zelf op een VFR750F oftewel een V4 met 100pktjes en heb laatst eens op een Suzuki SV1000S gereden oftewel een dikke V-twin, maar geef mij maar de V4 en niet omdat ik zelf een V4 heb hoor, maar gewoon qua rijgedrag. Die V-twin trilt je onder je voeten vandaan en da's toch niet echt lekker als je een daggie aan het toeren/racen bent. En die V4 heeft naar mijn mening/gevoel net zoveel trekkracht onderin als die V-twin, maar ja da's mijn persoonlijke mening...ieder zijn/haar meug!!
 
Ik rij zelf op een VFR750F oftewel een V4 met 100pktjes en heb laatst eens op een Suzuki SV1000S gereden oftewel een dikke V-twin, maar geef mij maar de V4 en niet omdat ik zelf een V4 heb hoor, maar gewoon qua rijgedrag. Die V-twin trilt je onder je voeten vandaan en da's toch niet echt lekker als je een daggie aan het toeren/racen bent. En die V4 heeft naar mijn mening/gevoel net zoveel trekkracht onderin als die V-twin, maar ja da's mijn persoonlijke mening...ieder zijn/haar meug!!
 
Het is een kwestie van smaak. V-twins VOELEN vaak sterker onderin, maar eerlijkheid gebiedt te zeggen dat als je daadwerkelijk gaat METEN dan is een moderne 4 cilinder meestal sterker over het HELE toeren gebied dan een twin met zelfde cilinder inhoud. Ik heb zelf 14 motoren gehad waarvan 3x een 4 cilinder (Yammi FJ1100, Honda CBR600 en BMW K100RS/16v): Gekocht omdat ik zo onder de indruk was van het soepele lopen, de schier oneindige toerengenbied dat je kunt gebruiken en dat je bijna iedere versnelling kunt rijden die je maar wilt. Geen van deze drie motoren heb ik langer dan 6 maanden gehad, en eigenlijk precies om die zelfde redenen waarom ik ze aanvankelijk gekocht had. Ook nog es proefgereden op een VFR maar had daar de vreemde gewaarwording van een ultiem fraai geluid gekoppeld aan een betrekkelijk saai rijgedrag.

Ik heb nu een Buell Cyclone en een Honda Africa Twin: Geen van beiden motoren waarmee je hoeft te proberen snelle multi's bij te houden maar op een of andere manier zo waanzinnig veel leuker en meer voldoening gevend om op te rijden. In tegenstelling tot wat veel motorbladen je doen geloven is motorplezier niet met een dyno-bank of een stopwatch te meten. Gewoon zelf proberen dus.
 
'k ben van een vfr naar een duc 916 gegaan en was in het begin alleen onder de indruk van het geweld maar toen ik 'm beter leerde kennen kwam ik er achter dat een v-twin lang niet zo vergevingsgezind is als een 4 in lijn, omdat het vermogen van een twin er voor mijn gevoel wat botter inkomt. 'm blade laat veel van mijn rij fouten toe. conclusie voor mij, als je zelf een wat houterige rijstijl hebt kun je beter een 4 in lijn nemen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan