V50 Nato

IndianScout

Tot ziens , klimaat freaks !
11 mei 2011
2.272
2.154
  • Merk:Guzzi
  • Type:V50 Nato
  • Bouwjaar:83
  • Kmstand:xxxxx
  • Probleem overmatig olie lekkage uit luchtfilter
  • Wanneer is het probleem onstaan, half jaar terug ?
  • Wat is er al aan gedaan:gedemonteerd tank/filter etc.


Zoals omschreven .

Luchtfilter zit bats vol met olie en loopt er onder uit op de versnellingbak , na schoonmaken en dan na een ritje van 15 km zit hij er helemaal onder de olie.
Heb het idee dat carterventilatie erg veel druk opbouwd ? die slangen bij de kleppendeksel heb ik gecheckt .
zit ook een kogelagertje in het luchfilter deze is goed gangbaar .
Heb totaal geen verstand van guzzi's dus hoor het graag .
 
Je hebt niet toevallig de olie ververst/laten verversen voor dit probleem begon? Ik heb geen ervaring met de Nato maar Guzzis hebben de gewoonte om bij te veel olie dit de airbox in te sturen. Wat te veel is wil nog wel eens per individuele Guzzi verschillen, maar je wil de olie tussen de min & max op de peilstok hebben en zeker niet tot de max.

Edit: er loopt als het goed is een afvoer slangetje van de airbox terug naar de carter, ik zou die ook even controleren.
 
Laatst bewerkt:
hoe peil je de olie?
koude motor , staat midden vd pijlstok olie en draai de plug er niet in , leg hem er boven op , of moet je bij guzzi hem er juist wel inschroeven ? dan zit er inderdaad teveel olie in .
slang naar luchtfilter naar blok heb ik niet gezien , wel van de de 2 koppen gaan naar de onderkant van het filter .


Olie is wel eens ververst maar toen heb ik er niet op gelet , tot dat de versnellingsbak eronder zat .
 
koude motor , staat midden vd pijlstok olie en draai de plug er niet in , leg hem er boven op , of moet je bij guzzi hem er juist wel inschroeven ? dan zit er inderdaad teveel olie in .
slang naar luchtfilter naar blok heb ik niet gezien , wel van de de 2 koppen gaan naar de onderkant van het filter .


Olie is wel eens ververst maar toen heb ik er niet op gelet , tot dat de versnellingsbak eronder zat .
ik dacht inschroeven
 
 
Ik heb zelf een Guzzi V65 en had daar ook last van.Compressie gaf amper 8bar.Heb de zuigerveren vervangen,zittingen laten frezen en nieuwe kleppen gemonteerd.Nu 12 bar en geen spat olie meer aan en onder het filter.
 
Zal morgen de compressie even meten in de oliepeil opnieuw meten met pijlstok erin , welicht inderdaad teveel olie . dat zou mooi makkelijk wezen.
het is namelijk niet mijn persoonlijke motorfiets maar van een maat van mij . Kom er morgen op terug alvast bedankt allemaal :)
 
Ik weet niet of de kleine Guzzi's dat ook hebben maar de grote Guzzi's hebben een kogeltje in de carterontluchting zitten. Dat blijft wel eens hangen met bovengenoemd resultaat als gevolg.
Compressie meten bij een Nato is bijna zinloos, die dingen hebben speciale zuigers waardoor ze vrijwel geen compressie hebben. Ze kunnen dan wel weer zowat op petroleum lopen, dat weer wel.
 
ik dacht inschroeven

Bij de modernde 8v guzzi's (in ieder geval stelvio, griso etc..) moet je hem er op leggen en niet inschroeven, maar bij de V50 inderdaad inschroeven volgens het werkplaatshandboek.

@OP: Hier vind je het werkplaatshandboek mocht je dat nog niet hebben:


edit: Echelon 2, sectie 3.2.6 zou ik even naar kijken. Daar staat de slang op die ik bedoelde.
 
Laatst bewerkt:
Halflive in de eerste post staat al dat het kogeltje los is , zuigers zijn wel aangepast maar hebben nog altijd een 8.5:1 compressie verhouding .
Compressie druk is weer wat anders die zal ergens tussen 10 of hoger moeten liggen ook voor de nato
Ik heb een Airone die een nog lagere compressie verhouding hebt en die haalt makkelijk de 10 bar .
Meest voorkomende probleem is de retour slang die verstopt zit , naast de belabberde luchtfilterkast met daarin het carterdampscheidingspotje welke vaker lekt dan zijn werkt doet na een aantal jaren .
 
Terug
Bovenaan Onderaan