v85 tt

Of hij het origineel wil hebben en er eventueel wat voor wil geven is geheel aan de dealer zelf. Tenzij er een of andere omruilactie is ofzo.
 
Is hier ook iemand die van een BMW R11xxGS overgestapt is op een Guzzi en wat zijn de grootste verschillen?
 
Als newbie Guzzirijder wil ik wel wat ervaringen tot zover delen. Ik heb nu zo'n 1200 km op mijn E5 V85tt gezet en de volgende dingen vielen mij op: Vergeleken met mijn Tiger 800xcx is deze fiets een stuk compacter en iets lager. Qua gewicht scheelt het niet zoveel maar "het gewicht" zit veel lager en dat maakt hem een stuk makkelijker te handelen als de Tiger. Hij stuurt ook veel makkelijker en geeft meer vertrouwen.
Bij koude start is hij nogal nukkig. Het beste is om hem eerst te starten en dan je helm op te doen en handschoenen aan te trekken i.p.v. direct weg te rijden. Ook deel ik de mening van rijders wereldwijd dat de injectie tussen 3200 en 4200 toeren niet optimaal is. De motor wil dan regelmatig bij stabiele gashand toch versnellen. Op een rechte weg is dit irritant maar in een bocht potentieel gevaarlijk. Dit fenomeen is het sterkst in strada. De regen en sportstand hebben er minder last van. Ik neem echter aan dat Guzzi hiervoor met een update zal komen. Mijn E5 Tiger had ook injectieproblemen die met een update zijn opgelost. Ik heb ook moeten wennen aan het feit dat je de Guzzi wat hoger in de toeren moet rijden dan de Tiger maar ja, er is nu eenmaal weinig soepeler dan een triple.
De claxon is een lachertje. De ruimte is beperkt maar een Denali soundbomb schijnt te passen dus die gaat bestelt worden.
Het geluid: eigenlijk prima met de standaardpijp. Beschaafd bij lage toeren en vanaf zo'n 4000 toeren komt er een mooie brul in.
Bij het langzaam accelereren in 2 en 3e versnelling moet ik steeds aan een 2CV denken. Het zal wel aan mij liggen maar het viel mij op.
De standaard gemonteerde Annakee's zijn prima banden. Geven veel grip en vertrouwen. Sturen neutraal maar zijn wel lawaaiig.
Het standaard ruitje is een beetje Mehhh.... Houd je torso uit de wind maar stuurt de lucht vol op het vizier. ( ik ben 1.80m)
Voor wat betreft de koppeling: Uhhh.. Waarom? Wie vond het in hemelsnaam een goed idee om een enkele droge plaat te monteren op een allroad? Als je in zand rijd of bij het wegrijden op een steile helling wil je kunnen moduleren met je koppeling. Nu loop je het risico om de boel op te branden. Niet echt over nagedacht. Dit beperkt de geschiktheid tot asfalt en gravelwegen. Het echte technische werk kun je maar beter laten. Ook omdat de bodemvrijheid minder groot is dan b.v. de Tiger.
Schakelen gaat meestal met een luide klak gepaard. Bij snel terugschakelen moet je oppassen dat je niet een versnelling te ver terug schakelt.
Oh ja, De vering is standaard eigenlijk dikke prima. Achterkant kan 1 tandje strakker.
Koppel zat voor de Nederlandsche wegen. Voor met duo en bepakking word het denk ik wat krapper. Hoge snelheden heb ik nog niet kunnen uitproberen vanwege nog niet volledig ingereden maar voor snelwegen afraggen is hij toch niet gemaakt. Binnenwegen is waar je grootste lol hebt.
Conclusie: ondanks een paar minpuntjes ben ik zeer content met mijn aanschaf. Een fijne karaktervolle fiets waaraan ik hoop ik nog vele jaren plezier zal hebben.
 
Laatst bewerkt:
Heb hierop na 20 jaar VFR 750f rijden op proefgereden en had er niks mee. Ik kan er niet de vinger op leggen maar het beviel me niet.
De Guzzi zal het qua betrouwbaarheid niet halen in vergelijk met de VFR die ik had maar de V85tt geeft zeker meer beleving dan de Crossrunner
en het oog wil ook wat. De crossrunner is op zijn zachtst gezegd wat blend so to say.
 
Dat is een heel belangrijk punt, het moet je bevallen!

Crossrunner serie 1 is heel lelijk, serie 2 (die heb ik) is gewoon lelijk _O-


En ik denk dat je bland bedoelt, ipv blend?
 
Ook deel ik de mening van rijders wereldwijd dat de injectie tussen 3200 en 4200 toeren niet optimaal is. De motor wil dan regelmatig bij stabiele gashand toch versnellen. Op een rechte weg is dit irritant maar in een bocht potentieel gevaarlijk. Dit fenomeen is het sterkst in strada. De regen en sportstand hebben er minder last van. Ik neem echter aan dat Guzzi hiervoor met een update zal komen.
Dat vind ik best een stevige afknapper. Moet toch nog eens flink achter mijn oren krabben of ik mijn huidige Italiaanse (Ducati Monster) inruil voor een V85tt. Huidige motor heeft hier totaal geen last van. Reken er niet op voorhand op dat Guzzi dit wel even oplost. In het verleden was de mapping van veel injectiefietsen niet op orde. Resultaat: aan/uit gasrespons. Dat de Guzzi nog lijdt aan een injectieprobleem is nauwelijks voor te stellen, want je zou denken dat producenten het programmeren van de mapping inmiddels beheersen. Kan natuurlijk nog te maken hebben met het voldoen aan de Euro5 emissies.
 
Heb 2020 model en herken deze versnelling totaal niet...... Motor moet wel lekker warm worden na starten en bij optrekken voel je wel een klein koppeldipje maar niet storend.
 
Dat vind ik best een stevige afknapper. Moet toch nog eens flink achter mijn oren krabben of ik mijn huidige Italiaanse (Ducati Monster) inruil voor een V85tt. Huidige motor heeft hier totaal geen last van. Reken er niet op voorhand op dat Guzzi dit wel even oplost. In het verleden was de mapping van veel injectiefietsen niet op orde. Resultaat: aan/uit gasrespons. Dat de Guzzi nog lijdt aan een injectieprobleem is nauwelijks voor te stellen, want je zou denken dat producenten het programmeren van de mapping inmiddels beheersen. Kan natuurlijk nog te maken hebben met het voldoen aan de Euro5 emissies.
Als je een lompe stoterstangen tweecilinder aan Euro 5 laat voldoen, zit je tegen een hoop grenzen aan wat betreft de afstelling. Ik ken iemand met een V7 en het zelfde verhaal en de Harley van mijn pa had er evengoed last van. Zodra de boel geoptimaliseerd is op een testbank, loopt het als een droom (of eigenlijk, zoals de fabrikant het bedoeld had).
 
Ik heb zelf een E5 en herken dit versnellen niet, ik ben na 4000 km nog zeer tevreden met de motor. Ik moest wel wennen aan de directe bediening van het ride by wire gashendel, maar is nu geen issue meer.
Ik vind de motor ondanks de arme E5 afstelling erg goed lopen.
Dit is mijn 6e Guzzi, deze machine is alles behalve lomp.....
 
@ mechanism: Dit heeft puur met emissie te maken. Het is vreselijk moeilijk om zo'n blok aan E5 te laten voldoen.
Als Guzzi niet met een update komt (wat mij sterk lijkt) is er altijd wel ergens iemand die een tune kan flashen. Dit ondanks dat Guzzi de boel steeds beter beveiligd. De E5 heeft al canbusvoorbereiding. Boosterplug kan in ieder geval voor de E5 niet meer leveren. Dat was voor de Triumph een mooie korte termijn oplossing. Vooralsnog maak ik mij geen zorgen. Alles sal reg kom!
 
Laatst bewerkt:
Zoiets is Boosterplug dus ook maar die kan ze niet leveren voor de E5. Ik hou de diverse fora in de gaten voor als er iets beschikbaar komt. Hetzij een fooler of een tune.
Fanatieke fora zoals b.v. Guzzitech en advrider.com zijn een goede informatiebron.
 
Tsja,..Tuningboeren zien ze als broodstelers dus....
De beheerder van het Guzzitechforum is zelf een tuningboer en mag maar al te graag O2foolers bashen maar is nog nooit met keihard bewijs gekomen. Mind you: Mijn voorkeur gaat ook uit naar een tune maar ik zal een fooler niet mijden als er geen tune voorhanden is. De boosterplug heeft mij tot de recall bij de Tiger i.i.g. goed geholpen. Geen stilvallen en aan/uitgedrag meer en hij voelde over de gehele linie een stuk sterker aan. Hierna heb ik hem eruit gelaten omdat toen de problemen opgelost waren en dus niet meer nodig.
 
Tsja,..Tuningboeren zien ze als broodstelers dus....
De beheerder van het Guzzitechforum is zelf een tuningboer en mag maar al te graag O2foolers bashen maar is nog nooit met keihard bewijs gekomen. Mind you: Mijn voorkeur gaat ook uit naar een tune maar ik zal een fooler niet mijden als er geen tune voorhanden is. De boosterplug heeft mij tot de recall bij de Tiger i.i.g. goed geholpen. Geen stilvallen en aan/uitgedrag meer en hij voelde over de gehele linie een stuk sterker aan. Hierna heb ik hem eruit gelaten omdat toen de problemen opgelost waren en dus niet meer nodig.
Tja misschien is dan zo, 'n v-twin boost iets voor jou en mooiste zou zijn als iemand een dyno uitdraai heeft met een Guzzi v85tt die een mooie lucht / brandstof verhouding laat zien over het hele toeren bereik waarmee je kan laten zien dat dit ook echt verbeterd door toedoen van zo, 'n v-boost. Meten is weten zeggen ze wel eens hé....
 
Als newbie Guzzirijder wil ik wel wat ervaringen tot zover delen. Ik heb nu zo'n 1200 km op mijn E5 V85tt gezet en de volgende dingen vielen mij op: Vergeleken met mijn Tiger 800xcx is deze fiets een stuk compacter en iets lager. Qua gewicht scheelt het niet zoveel maar "het gewicht" zit veel lager en dat maakt hem een stuk makkelijker te handelen als de Tiger. Hij stuurt ook veel makkelijker en geeft meer vertrouwen.
Bij koude start is hij nogal nukkig. Het beste is om hem eerst te starten en dan je helm op te doen en handschoenen aan te trekken i.p.v. direct weg te rijden. Ook deel ik de mening v....
Thnx voor je verslag, na jaren tigers afgelopen zaterdag een centenario te leen gekregen totdat mijn eigen geleverd wordt, morgen of zaterdag. Inderdaad wel even wennen aan gasrespons en aan/uit reactie. Tot nu toe happy met de overstap en het schijnt dat ze na het inlopen steeds beter worden. Wilde gewoon weer eens iets anders. aj
 
In de afgelopen 10 jaar heb ik 3x een vakantie gedaan op een 230cc Enduro (2x Frankrijk en 1x Kenia). Nu wil ik ook de V85TT gaan gebruiken voor Tutto Terreno, maar omdat ik toch wel wat verschil zie (en voel) in een 230cc enduro en een 850cc toerbuffel heb ik besloten om een basiscursus All-road te gaan doen via de firma Berrt. Dat ga ik in september doen.. wordt vervolgd .... (er zijn nog plaatsen vrij ;-) )
 
Mijn nieuwe V85TT centenario is nog steeds niet geleverd (zou eind mei geleverd worden). Volgens motoport Leek vanwege een terugroepactie. Er zouden een partij verkeerde kleppen gemonteerd zijn. Het goede nieuws volgens Erik, op mijn vraag “wanneer krijg ik ‘m dan” ; de productie is hervat 😜
 
Terug
Bovenaan Onderaan