v85 tt

Denk het wel! Mijn vriendin is ook lang en zwaar, maar we zaten goed, veel beter dan bv. op een Versys 1000. Motorisch een muis deze Guzzi, maar de Speed Triple gaat voortdurend op het achterwiel. Het zijn ook mooie dingen, mijn vriendin vond de groene het mooiste. Lekker onthaasten.
Ik had kippevel bij mijn eerste proefritje,...het is nooit meer weggegaan.
 
Vraag me ook af of het in bovenstaande gevallen om controleren van de klepspeling of stellen ging.
Was controle en stellen. Ondertussen staat er 16500 kilometer op de teller en nooit met kleppen gesteld.
Hij gaat 2 mei voor jaarlijkse beurt weer naar dealer.
 
Laatst bewerkt:
De Km's komen er lekker op. Wel ben ik nog niet heel happy met de wind vanaf de voorkant.
Begonnen met het bikini ruitje, die heb ik veranderd in de touring ruit. Dat was het ook niet voor mijn lengte. Daar zit nu een spoiler op, dat helpt wel iets maar is voor mijn gevoel nog steeds niet top. Nu een Givi-Airflow besteld, die volgende week maar is testen.
Ik ben 1.87 en mijn vriendin zit achterop en is 1.78. Beide kennelijk een wat langer bovenlijf want de touring ruit kan de lucht niet ver genoeg omhoog drukken. Het buldert enorm rondom mijn helm.

Ik weet dat het topic vorig jaar ook al is voorbijgekomen is. Maar met alle nieuwe aanwinsten en mensen met meer Km op de teller, welke andere alternatieven zijn er vandaag de dag voor de ruitjes? en welke werken voor jullie goed/genoeg?

  • De bikini is op zich goed, wind op de borst en een klein beetje rond de nek. Die zou eigenlijk nog iets kleiner moeten zodat je hoofd helemaal vrij van in de wind zit. Op de snelweg of boven de 80Km per uur dus wel vermoeiend.
  • Touring is voor onze lengte net niet lekker, buldering precies rond/op de helm. Zo hard dat je hoofd geschud wordt. Verstellen van het scherm binnen de standaard ruimte biedt geen oplossing, alleen andere plek van de buldering.
  • Touring met spoiler, haalt grotendeels de buldering van mijn helm maar niet helemaal. De Spoiler moet op de hoogste stand staan anders heeft mijn duo de buldering op de helm.
  • Givi-Airflow : Moet nog binnenkomen
  • Verschillende andere spoilers besteld via Alie Express en die moeten nog binnenkomen. Andere vormen en verstel mogelijkheden.
 
De Km's komen er lekker op. Wel ben ik nog niet heel happy met de wind vanaf de voorkant.
Begonnen met het bikini ruitje, die heb ik veranderd in de touring ruit. Dat was het ook niet voor mijn lengte. Daar zit nu een spoiler op, dat helpt wel iets maar is voor mijn gevoel nog steeds niet top. Nu een Givi-Airflow besteld, die volgende week maar is testen.
Ik ben 1.87 en mijn vriendin zit achterop en is 1.78. Beide kennelijk een wat langer bovenlijf want de touring ruit kan de lucht niet ver genoeg omhoog drukken. Het buldert enorm rondom mijn helm.

Ik weet dat het topic vorig jaar ook al is voorbijgekomen is. Maar met alle nieuwe aanwinsten en mensen met meer Km op de teller, welke andere alternatieven zijn er vandaag de dag voor de ruitjes? en welke werken voor jullie goed/genoeg?

  • De bikini is op zich goed, wind op de borst en een klein beetje rond de nek. Die zou eigenlijk nog iets kleiner moeten zodat je hoofd helemaal vrij van in de wind zit. Op de snelweg of boven de 80Km per uur dus wel vermoeiend.
  • Touring is voor onze lengte net niet lekker, buldering precies rond/op de helm. Zo hard dat je hoofd geschud wordt. Verstellen van het scherm binnen de standaard ruimte biedt geen oplossing, alleen andere plek van de buldering.
  • Touring met spoiler, haalt grotendeels de buldering van mijn helm maar niet helemaal. De Spoiler moet op de hoogste stand staan anders heeft mijn duo de buldering op de helm.
  • Givi-Airflow : Moet nog binnenkomen
  • Verschillende andere spoilers besteld via Alie Express en die moeten nog binnenkomen. Andere vormen en verstel mogelijkheden.
Toevallig zijn wij ook 1m87 en 1m78. Zelf heb ik relatief korte benen dus ook lang bovenlichaam, maar het kleine ruitje beviel me eigenlijk wel goed. Op de Versys 1000 die ik ook uitprobeerde zit een hoge ruit en dat bulderde wel behoorlijk. Maar nog geen snelweg gereden.
 
Toevallig zijn wij ook 1m87 en 1m78. Zelf heb ik relatief korte benen dus ook lang bovenlichaam, maar het kleine ruitje beviel me eigenlijk wel goed. Op de Versys 1000 die ik ook uitprobeerde zit een hoge ruit en dat bulderde wel behoorlijk. Maar nog geen snelweg gereden.
Ruitjes worden beter naarmate ze kleiner en lager worden. En als je zelfs een piepklein ruitje verwijdert merk je meteen dat de windherrie minder is.
 
Mijn ervaring is ook dat (bijna altijd) een klein scherm het beste bevalt.
 
Ik persoonlijk vindt kleine ruitje het mooiste.
Maar heb een hoge ruit van givi op mijn motor zitten om medische reden en die bevalt goed.
Ik ben 1,91 lang
 
Ik heb jaren op een naked gereden. Eerst een Street triple en daarna de shiver. Geen ruit en rechte wind is bij snelheden onder de 80Km prima te doen. Maar na 80.000Km zonder een ruitje en alle wegen die je op tripjes van 1,2,3, of 4 dagen kunt rijden met gemiddeld minder dan 80Km per uur wil ik wel is wat verder weg. Vandaar de wens om nu een zo goed mogelijk passende ruit te vinden die ervoor zorgt dat ik minder wind vang en minimale turbulentie.
Als reactie op @OgriUK bij mij viel de wind met het originele kleine ruitje net op de kraag van mijn helm in de laagste stand. Dat gaf dus veel herrie in de helm. Op de hoogste stand ging hij weer heel erg bulderen. Als jij een net iets langer lijf hebt dan ik dan heb je kans dat de wind net breekt onder je schouders en dan is het prima te doen.
Aërodynamica blijft lastig zonder windtunnel en op gevoel. Een motor heeft sowieso geen goede lucht coefficient ;)
 
Ik heb jaren op een naked gereden. Eerst een Street triple en daarna de shiver. Geen ruit en rechte wind is bij snelheden onder de 80Km prima te doen. Maar na 80.000Km zonder een ruitje en alle wegen die je op tripjes van 1,2,3, of 4 dagen kunt rijden met gemiddeld minder dan 80Km per uur wil ik wel is wat verder weg. Vandaar de wens om nu een zo goed mogelijk passende ruit te vinden die ervoor zorgt dat ik minder wind vang en minimale turbulentie.
Als reactie op @OgriUK bij mij viel de wind met het originele kleine ruitje net op de kraag van mijn helm in de laagste stand. Dat gaf dus veel herrie in de helm. Op de hoogste stand ging hij weer heel erg bulderen. Als jij een net iets langer lijf hebt dan ik dan heb je kans dat de wind net breekt onder je schouders en dan is het prima te doen.
Aërodynamica blijft lastig zonder windtunnel en op gevoel. Een motor heeft sowieso geen goede lucht coefficient ;)
Wij rijden nu op een Speed Triple met zo'n minuscuul fly screen. Zit wel goed afgezien van de kniehoek bij mijn vriendin. Alleen bij zijwind op de snelweg gaat mijn lichaam pendelen (had ik niet in mijn eentje). De Husqvarna 701 enduro zat iets beter qua aerodynamica; heb het ding ingeruild voor de Guzzi die ik binnenkort hoop op te halen bij Goedhart.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb jaren op een naked gereden. Eerst een Street triple en daarna de shiver. Geen ruit en rechte wind is bij snelheden onder de 80Km prima te doen. Maar na 80.000Km zonder een ruitje en alle wegen die je op tripjes van 1,2,3, of 4 dagen kunt rijden met gemiddeld minder dan 80Km per uur wil ik wel is wat verder weg. Vandaar de wens om nu een zo goed mogelijk passende ruit te vinden die ervoor zorgt dat ik minder wind vang en minimale turbulentie.
Als reactie op @OgriUK bij mij viel de wind met het originele kleine ruitje net op de kraag van mijn helm in de laagste stand. Dat gaf dus veel herrie in de helm. Op de hoogste stand ging hij weer heel erg bulderen. Als jij een net iets langer lijf hebt dan ik dan heb je kans dat de wind net breekt onder je schouders en dan is het prima te doen.
Aërodynamica blijft lastig zonder windtunnel en op gevoel. Een motor heeft sowieso geen goede lucht coefficient ;)
Als je langzaam overeind komt en steeds iets hoger op de voetsteunen gaat staan, kun je bepalen hoe hoog je moet zitten om turbulentievrije lucht op je helm te krijgen. Diezelfde afstand moet er van de ruit afgezaagd worden. Ik lees in alle topics van motoren met ruiten dat men steeds een hogere wil monteren. Het bulderen blijft. Daarna komen nog de verstelbare opzetruitjes, die de ruit in trilling brengen waardoor deze gaat scheuren.
Mijn vorige motor, een Ducati Hyperstrada 939, had een minuscuul ruitje en ik vond dat er weinig windherrie was. Tot ik op een zomerse dag vanwege de hitte (38 graden) het ruitje demonteerde. Toen werd het ineens een stuk stiller in de helm.
 
Als je langzaam overeind komt en steeds iets hoger op de voetsteunen gaat staan, kun je bepalen hoe hoog je moet zitten om turbulentievrije lucht op je helm te krijgen. Diezelfde afstand moet er van de ruit afgezaagd worden. Ik lees in alle topics van motoren met ruiten dat men steeds een hogere wil monteren. Het bulderen blijft. Daarna komen nog de verstelbare opzetruitjes, die de ruit in trilling brengen waardoor deze gaat scheuren.
Mijn vorige motor, een Ducati Hyperstrada 939, had een minuscuul ruitje en ik vond dat er weinig windherrie was. Tot ik op een zomerse dag vanwege de hitte (38 graden) het ruitje demonteerde. Toen werd het ineens een stuk stiller in de helm.
Ik ken het. Zo heb ik ooit ook het bikini kuipje van mijn Street triple afgehaald. Geen onderbreking is bij normale wind prima te doen, wellicht wel het beste bij lage snelheden.

Wat ik mis bij de hogere ruiten is de windgeleiding achter de ruit. Ook nu bij de Guzzi is de gehele ruit van onder tot boven dicht. Dit creëert een enorme onderdruk vlak achter de ruit waardoor je veel meer turbulentie krijgt. Als ze hier meer lucht door hadden gelaten dan was het veel beter/rustiger geworden achter de ruit.

Het gaat mij niet om geheel uit de wind zitten, dan ga ik wel met de auto. Ik ben opzoek naar een setup waarbij ik met mijn lijf en helm een beetje uit de wind zit zodat ik ook comfortable op de snelweg kan rijden. Dit vond/vind ik vervelend zonder een beetje wind weg te vangen van mijn helm en lijf.

Ik heb de Givi air-flow nog in de pijplijn zitten en ook nog wat andere vormen en grootte aan spoilers uit China. Ik ga er mee spelen en kijken wat mijn ideale setup is. Ik zal mijn bevindingen ter leering en vermaak hier wel delen. Wellicht dat het andere mensen helpt. Plus ik heb dus straks het nodige aan ruitwerk en spoilers over ;-)
 
Vandaag de bollenstreek route rond Katwijk en Lisse gereden.
 

Bijlagen

  • Screenshot_20220427-150349_MyDrive EU.jpg
    Screenshot_20220427-150349_MyDrive EU.jpg
    116,1 KB · Weergaven: 37
  • 20220427_113810.jpg
    20220427_113810.jpg
    448,1 KB · Weergaven: 38
De Km's komen er lekker op. Wel ben ik nog niet heel happy met de wind vanaf de voorkant.
Begonnen met het bikini ruitje, die heb ik veranderd in de touring ruit. Dat was het ook niet voor mijn lengte. Daar zit nu een spoiler op, dat helpt wel iets maar is voor mijn gevoel nog steeds niet top. Nu een Givi-Airflow besteld, die volgende week maar is testen.
Ik ben 1.87 en mijn vriendin zit achterop en is 1.78. Beide kennelijk een wat langer bovenlijf want de touring ruit kan de lucht niet ver genoeg omhoog drukken. Het buldert enorm rondom mijn helm.

Ik weet dat het topic vorig jaar ook al is voorbijgekomen is. Maar met alle nieuwe aanwinsten en mensen met meer Km op de teller, welke andere alternatieven zijn er vandaag de dag voor de ruitjes? en welke werken voor jullie goed/genoeg?

  • De bikini is op zich goed, wind op de borst en een klein beetje rond de nek. Die zou eigenlijk nog iets kleiner moeten zodat je hoofd helemaal vrij van in de wind zit. Op de snelweg of boven de 80Km per uur dus wel vermoeiend.
  • Touring is voor onze lengte net niet lekker, buldering precies rond/op de helm. Zo hard dat je hoofd geschud wordt. Verstellen van het scherm binnen de standaard ruimte biedt geen oplossing, alleen andere plek van de buldering.
  • Touring met spoiler, haalt grotendeels de buldering van mijn helm maar niet helemaal. De Spoiler moet op de hoogste stand staan anders heeft mijn duo de buldering op de helm.
  • Givi-Airflow : Moet nog binnenkomen
  • Verschillende andere spoilers besteld via Alie Express en die moeten nog binnenkomen. Andere vormen en verstel mogelijkheden.
Update op mijn ruitjes tests.

De Givi Airflow is het niet geworden. Gemonteerd en mee gereden maar het ruitje geeft een hoop extra turbulentie. Rondom het ruitje vanaf een cm of 40/50 voel je met je hand dat de wind gaat wervelen. Maakte niet uit in welke positie je het ruitje zetten door te kantelen of het tweede ruitje te verschuiven. Die staat dus weer op Marktplaats.

Ik ben nu terug naar de standaard touring ruit maar dit keer met een andere spoiler. Eentje die iets groter is dan de MRA en die je nog iets kunt kantelen. Dit geeft tot nog toe de beste combinatie ivm wind.
IMG_4233.jpeg

Zeker niet de mooiste oplossing, maar wel ten aanzien van de wind :X

Als er nog andere opties of ideeën zijn dan houdt ik me aanbevolen.
 
op mijn ruitjes tests.

De Givi Airflow is het niet geworden. Gemonteerd en mee gereden maar het ruitje geeft een hoop extra turbulentie. Rondom het ruitje vanaf een cm of 40/50 voel je met je hand dat de wind gaat wervelen. Maakte niet uit in welke positie je het ruitje zetten door te kantelen of het tweede ruitje te verschuiven. Die staat dus weer op Marktplaats.

Ik ben nu terug naar de standaard touring ruit maar dit keer met een andere spoiler. Eentje die iets groter is dan de MRA en die je nog iets kunt kantelen. Dit geeft tot nog toe de beste combinatie ivm wind.

Zeker niet de mooiste oplossing, maar wel ten aanzien van de wind :X

Als er nog andere opties of ideeën zijn dan houdt ik me aanbevolen.

Heb/Had je vooral last vd wind of van het geluid vd wind op je oren?
Zonder scherm heb je (natuurlijk) geen last van turbulentie maar heb je nog wel wind(druk) op je lichaam en helm.
 
Heb/Had je vooral last vd wind of van het geluid vd wind op je oren?
Zonder scherm heb je (natuurlijk) geen last van turbulentie maar heb je nog wel wind(druk) op je lichaam en helm.
Zelf vond ik dat lage scherm niet hinderlijk. Als het op de snelweg geen herrie maakt haal ik het er niet af.
 
Heb/Had je vooral last vd wind of van het geluid vd wind op je oren?
Zonder scherm heb je (natuurlijk) geen last van turbulentie maar heb je nog wel wind(druk) op je lichaam en helm.
Met de lage ruit had ik in de laagste stand op de snelweg turbulentie precies op mijn schouders en op de onderkant van mijn helm. Dat gaf erg veel geluid/herrie en ook trekken aan de helm. Het ruitje in de hoogste stand bracht de turbulentie precies op mijn helm en dan werd mijn hoofd geschud plus natuurlijk het nodige gebulder. Onder de 80Km per uur was er niks aan de hand en prima te rijden met het lage ruitje.

Voor mij is het voornamelijk het geluid wat ik irritant vind en het rukken/trekken aan de helm wat ik niet wil.
 
Heb het gat tussen het dashboard en de tank dichtgemaakt, zag dit ergens op het internet. Wilde eigenlijk niet geloven dat dit zou helpen tegen de turbulentie, maar het resultaat is verbluffend. Dit in combinatie met een Isotta toerruit met opzetstuk.
 

Bijlagen

  • 20220426_112531.jpg
    20220426_112531.jpg
    214,4 KB · Weergaven: 76
  • 20220426_112438.jpg
    20220426_112438.jpg
    382,6 KB · Weergaven: 75
Terug
Bovenaan Onderaan