v85 tt

Met de lage ruit had ik in de laagste stand op de snelweg turbulentie precies op mijn schouders en op de onderkant van mijn helm. Dat gaf erg veel geluid/herrie en ook trekken aan de helm. Het ruitje in de hoogste stand bracht de turbulentie precies op mijn helm en dan werd mijn hoofd geschud plus natuurlijk het nodige gebulder. Onder de 80Km per uur was er niks aan de hand en prima te rijden met het lage ruitje.

Voor mij is het voornamelijk het geluid wat ik irritant vind en het rukken/trekken aan de helm wat ik niet wil.

Ja, windgeruis is irritant maar dat kun je met goede DB demping/gehoorbescherming wegnemen.
Misschien een idee om je scherm er even af te halen en dan te gaan rijden?
Kans is groot dat dat veel fijner rijdt maar misschien heb je dat al een keer geprobeerd?
 
Heb het gat tussen het dashboard en de tank dichtgemaakt, zag dit ergens op het internet. Wilde eigenlijk niet geloven dat dit zou helpen tegen de turbulentie, maar het resultaat is verbluffend. Dit in combinatie met een Isotta toerruit met opzetstuk.
interessant experiment! Mijn ervaring (niet met de Guzzi) was juist dat turbulentie ontstaat door de onderdruk achter de ruit waarbij de wind die eromheen gaat mixt met de lucht erachter. Je zou dus juist meer wind/lucht achter het raampje willen hebben. Vandaar dat je vaak ook ruiten ziet met een gat erin, om ervoor te zorgen dat er minder onderdruk achter de ruit is.

Ik zie dat je ook een spoiler bovenop de ruit hebt gemonteerd. Kun je omschrijven wat het verschil was met de dichte onderkant ten opzichte van de normale?
 
Ja, windgeruis is irritant maar dat kun je met goede DB demping/gehoorbescherming wegnemen.
Misschien een idee om je scherm er even af te halen en dan te gaan rijden?
Kans is groot dat dat veel fijner rijdt maar misschien heb je dat al een keer geprobeerd?
Zonder ruit heb je idd minder turbulentie als je vrije wind hebt. Zo heb ik jaren rond gereden. Ik ben nu juist opzoek naar het beste compromis :)

En oordoppen werken niet voor mij. Ik heb last van tinitus en als ik doppen in heb wordt ik gek van de piep. Ik heb juist wat achtergrond geluid nodig.
 
Zonder ruit heb je idd minder turbulentie als je vrije wind hebt. Zo heb ik jaren rond gereden. Ik ben nu juist opzoek naar het beste compromis :)

En oordoppen werken niet voor mij. Ik heb last van tinitus en als ik doppen in heb wordt ik gek van de piep. Ik heb juist wat achtergrond geluid nodig.
Snap ik.
Alleen oppassen dat je daardoor niet nog meer gehoorschade krijgt want zonder doppen rijden is niet zo goed natuurlijk.
Beste is dan een grote ruit waar je echt uit de wind, turbulentie en herrie zit maar ja dan moet je een hele andere motor rijden..
 
Snap ik.
Alleen oppassen dat je daardoor niet nog meer gehoorschade krijgt want zonder doppen rijden is niet zo goed natuurlijk.
Beste is dan een grote ruit waar je echt uit de wind, turbulentie en herrie zit maar ja dan moet je een hele andere motor rijden..
Of niet te hard ;-) Ik probeer de snelweg zoveel mogelijk te vermijden en het liefst pak ik de 50/60Km per uur wegen en paden. Ook in Duitsland/Luxemburg/Belgie etc kun je dan heerlijk rijden. Met die snelheden hoef je je niet zo'n zorgen te maken over de herrie in je helm :-)
 
interessant experiment! Mijn ervaring (niet met de Guzzi) was juist dat turbulentie ontstaat door de onderdruk achter de ruit waarbij de wind die eromheen gaat mixt met de lucht erachter. Je zou dus juist meer wind/lucht achter het raampje willen hebben. Vandaar dat je vaak ook ruiten ziet met een gat erin, om ervoor te zorgen dat er minder onderdruk achter de ruit is.

Ik zie dat je ook een spoiler bovenop de ruit hebt gemonteerd. Kun je omschrijven wat het verschil was met de dichte onderkant ten opzichte van de normale?
Ik heb verschillende ruitjes geprobeerd, met en zonder spoiler, niets was ideaal. Verre van dat. Toen heb ik het gat tussen het dashboard en de tank dicht gemaakt en ik was van het gebulder en turbulentie rond de helm af. Met de spoiler erop geeft net een beetje meer comfort.

Het gat heb ik met ductape dichtgeplakt om te proberen, hier moet nog iets beters voor gemaakt worden. Je kan zo wel makkelijk experimenteren.
 
Goede op maat gemaakte oordoppen werkt nog steeds het beste samen met een goede helm is dit toch zowiezo een must voor iedere motorrijder ......
 

Bijlagen

  • IMG_20211118_135213.jpg
    IMG_20211118_135213.jpg
    197,3 KB · Weergaven: 48
Vorige week een onderhoudsbeurt laten doen. Ook een software update gehad. Nu werkt mijn cruise control niet meer naar behoren.
Als de cruisecontol ingeschakeld staat werkt snelheid + en - niet meer en resume ook niet.
Iemand toevallig het zelfde probleem?
 
Misschien wel een betere motor, maar minder charmant.
Waarom misschien een betere motor????? Denk dat alles maar betrekkelijk is en heb persoonlijk nog niets negatiefs aan mijn Guzzi kunnen ontdekken. Heb zelf verschillende Suzuki, 's gehad en ook een Cagiva Raptor met het 650 v-blok en blokje ging als een tierelier voor een 650 maar ik miste toch altijd iets......... Maar wat? 🤔...... 😊
 
Waarom misschien een betere motor????? Denk dat alles maar betrekkelijk is en heb persoonlijk nog niets negatiefs aan mijn Guzzi kunnen ontdekken. Heb zelf verschillende Suzuki, 's gehad en ook een Cagiva Raptor met het 650 v-blok en blokje ging als een tierelier voor een 650 maar ik miste toch altijd iets......... Maar wat? 🤔...... 😊
Ik heb nog geen meter met mijn (bestelde) V85 gereden, maar zie nu al een flink aantal mindere punten.
 
Vorige week een onderhoudsbeurt laten doen. Ook een software update gehad. Nu werkt mijn cruise control niet meer naar behoren.
Als de cruisecontol ingeschakeld staat werkt snelheid + en - niet meer en resume ook niet.
Iemand toevallig het zelfde probleem?
Was mij wel iets opgevallen.
Het werkt wel maar alleen als je op de ingestelde snelheid rijd.
Die van mijn is 2 mei voor beurt geweest.
Dit was voorheen niet nodig.
Net dealer gebeld, ik was niet de enige hij krijgt vanmiddag bericht van importeur over hoe en wat. Heeft iets te maken met de laatste update
 
Laatst bewerkt:
Was mij wel iets opgevallen.
Het werkt wel maar alleen als je op de ingestelde snelheid rijd.
Die van mijn is 2 mei voor beurt geweest.
Dit was voorheen niet nodig.
Net dealer gebeld, ik was niet de enige hij krijgt vanmiddag bericht van importeur over hoe en wat. Heeft iets te maken met de laatste update
Mijn e5 heeft ook de software update gehad, maar de cruise control werkt optimaal
 
Hier ook geen issues, behalve dan dat weermannetje met z`n check-engine light die erin zit wanneer de luchtdruk boven 1044 komt of wat het ook was 😋. Gelukkig hebben we al een tijdje niet zo`n hoog druk gebied gehad.
 
Terug
Bovenaan Onderaan