v85 tt

Zo, 2700 km op de teller in twee weken tijd en daar komen er morgen nog even 500 erbij. Tijd om wat ervaringen op te pennen met mijn nieuwe V85 TT.

Ik heb een Giallo Mojave uitvoering met Öhlins schokbreker en urban koffers. Ik heb er daarnaast nog een Roadlok opgezet, best handig.

Wat is er goed.

Nou, het stuurt heerlijk. Bochtenwerk is een groot feest. Nu ben ik in het Odenwald en heb vandaag ook door Spessart en Rhön gereden. Gaat heerlijk.

Ben ook erg blij met de vering. Was wel wat werk om dat afgesteld te krijgen op de behoefte, maar het is comfortabel op slechte wegen en de motor zet geen stap verkeerd.

Zadel is best goed. Maar na 26 uur rijden in drie dagen begon ik toch wat last te krijgen van mijn zitvlak, Nou is dat ook best veel uur achter het stuur natuurlijk. M'n passagier vind het allemaal wat minder, maar ja, die is ook niets gewend. :-P

Verder is de motor echt lekker zuinig. Ik hou me niet in maar zit nu toch gewoon op 4,44 l/100 km. Weliswaar vrijwel geen snelweg.

Wat is er minder.

Nou, dat kuipje dus om te beginnen. De turbulentie zit net op de onderkant van m'n helm. Maandag dus maar eens dat Biondi schermpje bestellen. Zou net goed moeten zijn.

Het blok, sja, dat is dus 'maar' 850cc. Nou heeft deze motor vermogen genoeg om vlot te rijden. Maar je moet 'm wel in de toeren houden. Daar ben ik wat lui in geworden merk ik, want inhalen moet toch echt vooraf gegaan worden door terugschakelen. Maar wat ik vooral hinderlijk vind is dat de motorrem nu natuurlijk ook minder is. Bij een snelle afdaling moet ik de voetrem er toch vaak flink bij pakken. Nou rij ik met passagier, dus dat zal ook wel schelen.

Schakelen, sja, zal misschien aan mij liggen, maar bij het opschakelen van 1 naar 2 eindig ik best vaak in de vrij. Vooral aan het einde van de dag.

Wat is slecht.

Ja, er zijn ook zaken waar ik niet aan kan wennen. Eigenlijk is dat er maar een, en dat is de knoppenwinkel. Richtingaanwijzer uitzetten is een drama. Maar ik heb in het begin ook vaak met groot licht rondgereden, puur omdat die knop zo raar zit.

Cruise control bedienen is ook niet echt handig. Ik mis een soort van 'resume' optie.

Conclusie, echt een erg leuke motor om heerlijk mee te sturen en kilometers te maken en die ook nog eens veel bekijks trekt. De minpuntjes zijn er, maar wegen in de verte niet op tegen de lol die ik heb met deze motor.
 
Zo, 2700 km op de teller in twee weken tijd en daar komen er morgen nog even 500 erbij. Tijd om wat ervaringen op te pennen met mijn nieuwe V85 TT.

Ik heb een Giallo Mojave uitvoering met Öhlins schokbreker en urban koffers. Ik heb er daarnaast nog een Roadlok opgezet, best handig.

Wat is er goed.

Nou, het stuurt heerlijk. Bochtenwerk is een groot feest. Nu ben ik in het Odenwald en heb vandaag ook door Spessart en Rhön gereden. Gaat heerlijk.

Ben ook erg blij met de vering. Was wel wat werk om dat afgesteld te krijgen op de behoefte, maar het is comfortabel op slechte wegen en de motor zet geen stap verkeerd.

Zadel is best goed. Maar na 26 uur rijden in drie dagen begon ik toch wat last te krijgen van mijn zitvlak, Nou is dat ook best veel uur achter het stuur natuurlijk. M'n passagier vind het allemaal wat minder, maar ja, die is ook niets gewend. :-P

Verder is de motor echt lekker zuinig. Ik hou me niet in maar zit nu toch gewoon op 4,44 l/100 km. Weliswaar vrijwel geen snelweg.

Wat is er minder.

Nou, dat kuipje dus om te beginnen. De turbulentie zit net op de onderkant van m'n helm. Maandag dus maar eens dat Biondi schermpje bestellen. Zou net goed moeten zijn.

Het blok, sja, dat is dus 'maar' 850cc. Nou heeft deze motor vermogen genoeg om vlot te rijden. Maar je moet 'm wel in de toeren houden. Daar ben ik wat lui in geworden merk ik, want inhalen moet toch echt vooraf gegaan worden door terugschakelen. Maar wat ik vooral hinderlijk vind is dat de motorrem nu natuurlijk ook minder is. Bij een snelle afdaling moet ik de voetrem er toch vaak flink bij pakken. Nou rij ik met passagier, dus dat zal ook wel schelen.

Schakelen, sja, zal misschien aan mij liggen, maar bij het opschakelen van 1 naar 2 eindig ik best vaak in de vrij. Vooral aan het einde van de dag.

Wat is slecht.

Ja, er zijn ook zaken waar ik niet aan kan wennen. Eigenlijk is dat er maar een, en dat is de knoppenwinkel. Richtingaanwijzer uitzetten is een drama. Maar ik heb in het begin ook vaak met groot licht rondgereden, puur omdat die knop zo raar zit.

Cruise control bedienen is ook niet echt handig. Ik mis een soort van 'resume' optie.

Conclusie, echt een erg leuke motor om heerlijk mee te sturen en kilometers te maken en die ook nog eens veel bekijks trekt. De minpuntjes zijn er, maar wegen in de verte niet op tegen de lol die ik heb met deze motor.
Het user manual onder mijn zadel hoort bij een ouder model. Er wordt verwezen naar een hoofdstuk ädvanced functions", maar dat ontbreekt.

Weet jij (of iemand anders) een youtube filmpje of andere link waarin de werking van de knopjes bij de handvatten wordt uitgelegd?

Bij aflevering werd gezegd dat ik de ride mode (rain etc) kan kiezen door rijdend op de startknop te drukken???

Heb er nu zelf 1100km mee gereden, is een erg fijne toermotor, past prima in het kader van onthaasten. Verbruik is 1 op 20 of beter en sturen is erg goed maar de Dunlop banden sturen iets te scherp (overstuur). Achtervering is iets onderbemeten voor 2 mensen van 100 en 85kg, overweeg langs Hyperpro te gaan.
 
Laatst bewerkt:
Na het starten kun je na een aantal seconden de startknop gebruiken om de modes te veranderen. Dat kan ook rijdend. BTW de usermanual kun je zo van het internet plukken en bv op je phone zetten.
Edit:
 

Bijlagen

  • v85_tt owners manual.pdf
    2,4 MB · Weergaven: 23
Zo, 2700 km op de teller in twee weken tijd en daar komen er morgen nog even 500 erbij. Tijd om wat ervaringen op te pennen met mijn nieuwe V85 TT.

Ik heb een Giallo Mojave uitvoering met Öhlins schokbreker en urban koffers. Ik heb er daarnaast nog een Roadlok opgezet, best handig.

Wat is er goed.

Nou, het stuurt heerlijk. Bochtenwerk is een groot feest. Nu ben ik in het Odenwald en heb vandaag ook door Spessart en Rhön gereden. Gaat heerlijk.

Ben ook erg blij met de vering. Was wel wat werk om dat afgesteld te krijgen op de behoefte, maar het is comfortabel op slechte wegen en de motor zet geen stap verkeerd.

Zadel is best goed. Maar na 26 uur rijden in drie dagen begon ik toch wat last te krijgen van mijn zitvlak, Nou is dat ook best veel uur achter het stuur natuurlijk. M'n passagier vind het allemaal wat minder, maar ja, die is ook niets gewend. :-P

Verder is de motor echt lekker zuinig. Ik hou me niet in maar zit nu toch gewoon op 4,44 l/100 km. Weliswaar vrijwel geen snelweg.

Wat is er minder.

Nou, dat kuipje dus om te beginnen. De turbulentie zit net op de onderkant van m'n helm. Maandag dus maar eens dat Biondi schermpje bestellen. Zou net goed moeten zijn.

Het blok, sja, dat is dus 'maar' 850cc. Nou heeft deze motor vermogen genoeg om vlot te rijden. Maar je moet 'm wel in de toeren houden. Daar ben ik wat lui in geworden merk ik, want inhalen moet toch echt vooraf gegaan worden door terugschakelen. Maar wat ik vooral hinderlijk vind is dat de motorrem nu natuurlijk ook minder is. Bij een snelle afdaling moet ik de voetrem er toch vaak flink bij pakken. Nou rij ik met passagier, dus dat zal ook wel schelen.

Schakelen, sja, zal misschien aan mij liggen, maar bij het opschakelen van 1 naar 2 eindig ik best vaak in de vrij. Vooral aan het einde van de dag.

Wat is slecht.

Ja, er zijn ook zaken waar ik niet aan kan wennen. Eigenlijk is dat er maar een, en dat is de knoppenwinkel. Richtingaanwijzer uitzetten is een drama. Maar ik heb in het begin ook vaak met groot licht rondgereden, puur omdat die knop zo raar zit.

Cruise control bedienen is ook niet echt handig. Ik mis een soort van 'resume' optie.

Conclusie, echt een erg leuke motor om heerlijk mee te sturen en kilometers te maken en die ook nog eens veel bekijks trekt. De minpuntjes zijn er, maar wegen in de verte niet op tegen de lol die ik heb met deze motor.
Mijn ervaring is naar een jaar en meer dan 10.000 km dat het lang duurt voordat het blok lekker los is. Ik kan nu een stukje schakelluier rijden dan in het begin.
Cruisecontrol werkt niet super handig, moet je echt een poosje aan wennen voordat je het blindelings kan bedienen. Resume zit er wel op.
Wat bij mij echt helpt tegen de turbulentie is het gat tussen dashboard en tank dichtmaken. Door dit gat slaat de wind net onder tegen je helm aan.

Ik ben echt super tevreden met de Guzzi. Maar het blijft een Italiaan.
 
Het duurt inderdaad ontzettend lang voordat het blok volledig los is. Maar dat het een Italiaan is, is juist zijn charme toch? In ieder geval geen saai hok.
 
Laatst bewerkt:
Ik rij nu ruim 3 jaar en heb bijna 19000 kilometer op de teller staan.
Vindt het nog steeds een heerlijke motor. Grootste minpunt maar ga ik volgende keer Eens aankaarten bij de dealer. Alle bouten roesten. Weet niet of dit bij de nieuwe modellen minder is.
Ik heb er een uit de eerste serie.
 
Het duurt inderdaad ontzettend lang voordat het blok volledig los is. Maar dat het een Italiaan is, is juist zijn charme toch? In ieder geval geen saai hok.
Nou ben benieuwd. Vind mijn V85 met slechts 1100km veel soepeler onderin dan mijn Speed Triple.
 
I know. Maar max koppel zit wel wat hoger denk ik zo. De TT kun je verdomd laag in toeren rijden zonder al teveel protest. Als ik echter op wil schieten hou ik hem wel boven de 4000 toeren. Geeft dan ook een heerlijke roffel.
 
De mijne (E5) heeft bij de eerste beurt een update gehad en dat had wel een positief effect echter houd hij er nog steeds niet van om gewassen te worden. Na het wassen kun je maar beter niet de motor starten want dan gaat hij bij stationair of weinig toeren uit zichzelf dotten gas geven. Het houd pas weer op als hij weer volledig droog is. Het maakt daarbij niets uit of je hem met de hand wast of voorzichtig afspuit. RRRRaaarrr....
Je moet een gus ook nooit! wassen.........
 
Cruisecontrol werkt niet super handig, moet je echt een poosje aan wennen voordat je het blindelings kan bedienen. Resume zit er wel op.
Ha, dank je. Heb het nog maar eens teruggelezen in de handleiding en heb het gevonden. Werkt eigenlijk best goed.
 
Het user manual onder mijn zadel hoort bij een ouder model. Er wordt verwezen naar een hoofdstuk ädvanced functions", maar dat ontbreekt.

Weet jij (of iemand anders) een youtube filmpje of andere link waarin de werking van de knopjes bij de handvatten wordt uitgelegd?
Je kunt je handleiding downloaden op Manuals Motoguzzi

Daar vul je je gegevens in, waaronder dus het framenummer, en dan krijg je binnen een paar weken, met wat mazzel, een link per e-mail toegestuurd. Aangepast aan jouw model. Download wel de Engelse versie, de Nederlandse is volgens mijn zonder controle achteraf gewoon door google translate getrokken. Zucht.
 
Rijders ervaringen van de V85 TT zoekend kwam ik bij dit Forum terecht en vind hier een schat aan informatie.

Over mijzelf; de dag dat ik 18 werd (1970) kocht ik mijn eerste motor voor Fl300.-, een BMW R27 uit 1962. Hierna nooit meer gestopt met motorrijden.
Inmiddels rijdend met mijn 16e motor, een Moto Guzzi Stelvio NTX, had mij voorgenomen om een wat handelbaarder motor aan te schaffen. De Stelvio, die ik inmiddels 11 jaar en ruim 750.000km heb, lijkt telkens zwaarder te worden :)
De Stelvio heeft in die elf jaar wel wat problemen gegeven maar heeft me nooit langs de kant van de weg laten staan en heeft zich motorisch als zeer betrouwbaar bewezen.
Een afstand van 800km naar mijn zus in Frankrijk via de Route Nationals, waarbij ik gemiddeld 11 uur over deed, was buiten een gevoelige (gas)pols geen probleem.
Afgelopen vrijdag bij TLM, mijn vaste Guzzi dealer en maar 25km bij mij vandaan, na wat aarzelen een proefrit op de V85 TT gemaakt en net als de eerste keer viel alles weer op z'n plek en heb ik direct de knoop doorgehakt en de V85 TT Traveler gekocht. Aankomende zaterdag kan ik deze ophalen.
Ik heb het nog niet tegen de Stelvio verteld. Het voelt na zo'n lange tijd toch een beetje als verraad naar een goede vriend, en weet bijna zeker dat ik het wat ruwe karakter van de Stelvio ga missen :')

Maar ik kijk natuurlijk ook met spanning uit naar het rijden op de V85.
 
De Stelvio, die ik inmiddels 11 jaar en ruim 750.000km heb
750.000 km.... echt waar? Da's wel bizar veel.

Maar eh, ik denk dat je geen spijt gaat krijgen van je keuze. Het lichtere blok zal even wennen zijn, maar dat slijt snel genoeg kan ik je inmiddels uit ervaring vertellen.
 
Rijders ervaringen van de V85 TT zoekend kwam ik bij dit Forum terecht en vind hier een schat aan informatie.

Over mijzelf; de dag dat ik 18 werd (1970) kocht ik mijn eerste motor voor Fl300.-, een BMW R27 uit 1962. Hierna nooit meer gestopt met motorrijden.
Inmiddels rijdend met mijn 16e motor, een Moto Guzzi Stelvio NTX, had mij voorgenomen om een wat handelbaarder motor aan te schaffen. De Stelvio, die ik inmiddels 11 jaar en ruim 750.000km heb, lijkt telkens zwaarder te worden :)
De Stelvio heeft in die elf jaar wel wat problemen gegeven maar heeft me nooit langs de kant van de weg laten staan en heeft zich motorisch als zeer betrouwbaar bewezen.
Een afstand van 800km naar mijn zus in Frankrijk via de Route Nationals, waarbij ik gemiddeld 11 uur over deed, was buiten een gevoelige (gas)pols geen probleem.
Afgelopen vrijdag bij TLM, mijn vaste Guzzi dealer en maar 25km bij mij vandaan, na wat aarzelen een proefrit op de V85 TT gemaakt en net als de eerste keer viel alles weer op z'n plek en heb ik direct de knoop doorgehakt en de V85 TT Traveler gekocht. Aankomende zaterdag kan ik deze ophalen.
Ik heb het nog niet tegen de Stelvio verteld. Het voelt na zo'n lange tijd toch een beetje als verraad naar een goede vriend, en weet bijna zeker dat ik het wat ruwe karakter van de Stelvio ga missen :')

Maar ik kijk natuurlijk ook met spanning uit naar het rijden op de V85.
Ik ben wel benieuwd naar wat er in die 750.000 kilometer allemaal gerepareerd en vervangen is. Als je het leuk vind kun je er ook een eigen topic over openen.
 
Echt een Moto Guzzi eindbaas dan.
Hij is gepensioneerd, dus het is echt mogelijk die 70.000km per jaar. Toen ik zelf in vergelijkbare omstandigheden verkeerde (student), heb ik ooit 55.000km gereden in 1 jaar.

Maar nu, 40 jaar later, heb ik nog steeds geen 750.000 bij elkaar gereden, ondanks het feit dat ik nooit een auto heb gehad.
 
Terug
Bovenaan Onderaan