v85 tt

Bij het richtingaangeven (verschrikkelijk vormgegeven knopje) raak ik in 50% van de gevallen de grootlichtschakelaar aan.
Ah, gevalletje dikke vingers ;-) wellicht kun je je hand iets verder naar links zetten zodat je wijsvinger niet strak tegen het handvat aanzit.
Ik heb er in ieder geval geen last van.
 
Weet iemand een trucje om het grote licht niet aan te zetten bij gebruik van de richtingaanwijzer?
Alleen je duim gebruiken.
Als ik mijn dikke winterhandschoenen aan heb kan het wel eens gebeuren dat het grootlicht onbedoeld aanzet.
De bediening van het knipperlichtknopje is nogal flubbelig.
 
Wat zou de topsnelheid zijn? Ik neem af en toe een snelwegbocht met 150 en dan zit ik al op 6k toeren.
Die van mij (euro4 april 2019) heb ik in Duitsland doorgetrokken naar op de teller 192 km/pu toen ging hij het rode gebied in.
Motor was vol beladen met topkoffer en zijkoffers. gemiddelde verbruik op die tankbeurt was 1 op 26 waarvan het grootste gedeelte op binnenwegen was.
 
Hoe ik ook rij, het verbruik blijft exact 1:20...alleen nog geen lange snelweg ritten gemaakt.

De meting van het brandstofverbruik van de boordcomputer lijkt te gunstig uit te vallen bij langzaam rijden en ongunstig bij snel. Ik ga deze functie niet meer laten weergeven op het dashboard.
 
  • Leuk
Waarderingen: RR.
Hoe ik ook rij, het verbruik blijft exact 1:20...alleen nog geen lange snelweg ritten gemaakt.

De meting van het brandstofverbruik van de boordcomputer lijkt te gunstig uit te vallen bij langzaam rijden en ongunstig bij snel. Ik ga deze functie niet meer laten weergeven op het dashboard.
Het nut van de momentane meting is eigenlijk niet het bekijken ervan door de rijder, maar het is noodzakelijk voor de werking van een injectiemotor. De uitlezing kan zelfs geheel fictief zijn. Vergelijk het met de uitlezing van de buitenluchttemperatuur. De waarde daarvan hoeft niet te kloppen, maar is wel onlosmakelijk verbonden met de inspuiting.
 
Gisteren 2x getankt eerste keer ruim 1/24 gehaald (motor geeft gemiddeld hoger aan) dit was gecombineerd. Bij deze tankbeurt had ik volgens dashboard nog een bereik van 65 kilometer en ik kreeg wel 18,51 liter in de tank. Dat was echt nokkie vol.
tweede keer voornamelijk snelweg gereden 1/22 gemiddelde snelheid op de teller 109 km/u.
 
Gisteren 2x getankt eerste keer ruim 1/24 gehaald (motor geeft gemiddeld hoger aan) dit was gecombineerd. Bij deze tankbeurt had ik volgens dashboard nog een bereik van 65 kilometer en ik kreeg wel 18,51 liter in de tank. Dat was echt nokkie vol.
tweede keer voornamelijk snelweg gereden 1/22 gemiddelde snelheid op de teller 109 km/u.
Na een voorspelde range van 30km is de volgende voorspelling van het dashboard --

Als je dan nog 35-40km doorrijd, gaat ook het laatste verlichte benzinebalkje uit. Toen ik DAARNA nog 50km doorreed met een gevuld 5l tankje in mijn koffer, kon ik 23l tanken.

Zelf rijd ik elke keer 1 op 20 en vind dat ik dan als een slak rij.
 
Na een voorspelde range van 30km is de volgende voorspelling van het dashboard --

Als je dan nog 35-40km doorrijd, gaat ook het laatste verlichte benzinebalkje uit. Toen ik DAARNA nog 50km doorreed met een gevuld 5l tankje in mijn koffer, kon ik 23l tanken.

Zelf rijd ik elke keer 1 op 20 en vind dat ik dan als een slak rij.
En dan maar hopen dat de instrumenten elke keer hetzelfde doen.O-)
 
Update op het gebruik van de boosterplug en het pingelen.
Je merkt een groot verschil met rijden in lage toeren. 40/50km per uur in een dorpje is geen probleem meer in zijn 3de of 4de versnelling. Rustig toeren met 2000rpm gaat echt helemaal prima zonder bokken. Daarna ook probleemloos wegaccelereren zonder bokken.Dat is echt top. Dd vrouw achterop geeft aan dat heg rustiger rijden is doordat ik minder vaak hoef te schakelen. Ook schakelen zelf gaat soepeler omdat er minder motorrem is dan anders laag in de toeren.

Dan het pingelen, bij temperaturen van 25+ de eerste tank met 102 Octaan na een uur of 2 toch nog een beetje pingelen. Lang niet zoveel als eerst.
Tweede tank Total E5 98 Octaan (wat ik thuis ook altijd tank) en toen geheel geen last meer gehad met pingelen.
Vandaag heb ik Esso E5 Premium getankt, kijken wat dat morgen doet.

Ten aanzien van verbruik zie ik niet echt een verslechtering, ik tank vol bepakt nog steeds 1 op 24 ruim. Dat gaat dus ook goed.

Oftewel, ik kan de investering van 159 euro plus 1 uurtje werk zeker aan bevelen.
Complete remap zal altijd beter zijn, maar die mag je er dan na iedere software update opnieuw op laten zetten. Op mijn Shiver had ik om het jaar zeker nog een update en dat zelfs na 14 jaar na levering. Ik laat het verlopig zo en ben tevreden 😊
FA4E2997-4CF0-4F9C-B77C-AE5E60CA1EAA.jpeg
A4C9CF46-7DB7-40E6-A11C-1443C95ABAEF.jpeg
 
Update op het gebruik van de boosterplug en het pingelen.
Je merkt een groot verschil met rijden in lage toeren. 40/50km per uur in een dorpje is geen probleem meer in zijn 3de of 4de versnelling. Rustig toeren met 2000rpm gaat echt helemaal prima zonder bokken. Daarna ook probleemloos wegaccelereren zonder bokken.Dat is echt top. Dd vrouw achterop geeft aan dat heg rustiger rijden is doordat ik minder vaak hoef te schakelen. Ook schakelen zelf gaat soepeler omdat er minder motorrem is dan anders laag in de toeren.

Dan het pingelen, bij temperaturen van 25+ de eerste tank met 102 Octaan na een uur of 2 toch nog een beetje pingelen. Lang niet zoveel als eerst.
Tweede tank Total E5 98 Octaan (wat ik thuis ook altijd tank) en toen geheel geen last meer gehad met pingelen.
Vandaag heb ik Esso E5 Premium getankt, kijken wat dat morgen doet.

Ten aanzien van verbruik zie ik niet echt een verslechtering, ik tank vol bepakt nog steeds 1 op 24 ruim. Dat gaat dus ook goed.

Oftewel, ik kan de investering van 159 euro plus 1 uurtje werk zeker aan bevelen.
Complete remap zal altijd beter zijn, maar die mag je er dan na iedere software update opnieuw op laten zetten. Op mijn Shiver had ik om het jaar zeker nog een update en dat zelfs na 14 jaar na levering. Ik laat het verlopig zo en ben tevreden 😊
Bekijk bijlage 1794208Bekijk bijlage 1794209
Na de laatste software update liep mijn motor minder goed...
 
Update op het gebruik van de boosterplug en het pingelen.
Je merkt een groot verschil met rijden in lage toeren. 40/50km per uur in een dorpje is geen probleem meer in zijn 3de of 4de versnelling. Rustig toeren met 2000rpm gaat echt helemaal prima zonder bokken. Daarna ook probleemloos wegaccelereren zonder bokken.Dat is echt top.
Toeren met 2000 rpm ? Liefst houd je een guzzi boven de 3000rpm , daaronder vind je kruiskoppeling in de cardanas niet leuk , maw die sloop je zo in rap tempo .
Het is geen diesel.
 
Toeren met 2000 rpm ? Liefst houd je een guzzi boven de 3000rpm , daaronder vind je kruiskoppeling in de cardanas niet leuk , maw die sloop je zo in rap tempo .
Het is geen diesel.
En die 3d mag ff als je een dorp doorkaggelt. Maar zo ik al eerder aangaf tussen de 4 en de 5.5d is het beste voor de fiets.
En al kan die het, qwa ronddraaien, optrekken in een te hoge versnelling is niet goed voor de houdbaarheid van je machine!
 
Ik begrijp die opmerkingen over de consequenties van rijden met lage toeren ook niet. Hoge toeren zijn eveneens niet toegestaan, het topvermogen ligt ver in het rode gebied.
 
Kan je dat van de kruiskoppeling eens nader verklaren?
Een kruiskopeling is een delicaat onderdeel. Al is tie zo lomp dat ti in een tractor niet zou misstaan.
In laag toerental slaat jou motor met elke explosie met veel kracht op een construktie die amper vooruit wil.
Hoe lager de versnelling hoe hoger deze kracht.
De ingeneurs van guzzi wisten dat heel goed in 1900 bij de ontwikkeling van de eerste V fietsen.
In de versnellingsbak werd op de ingaande as een zware veer ontworpen die die extreme kracht moest opvangen.
Wat de overwegingen zijn geweest dit in de 80er jaren te laten vallen, daar is niet over gecorrespondeerd met ons bezitters.
Mogelijk het gewicht, of dat er ondanks zijn hufterige uitvoering er nog wel eens een brak. En echt als je zn veer eens in je handen heb gehad, zal je verbaast staan hoe dat in vredesnaam mogelijk kan zijn.
Maar wat nu te doen met dat vervelende schokken?
Daarvoor zijn die nog vervelendere rubbers bedacht in de achterwiel construktie. Als berijder van die buffel voel je het schokken niet meer direct. Maar alles voor die rubbers wel!
Je tandwielen van de versnellingsbak, de kruiskoppeling.
Maar ook de big en smalenden. Als ook de krukaslagers.
Duurt ff hoor. Zal niet in de eerste 50.000 km zijn. Maar tegen de tijd dat jou fietsje eindelijk is ingereden begint het gelazer.
En dan maar klagen dat het slechte machines zijn......
Ik kan je vertellen, nee dat zijn ze niet! Wel slechte eigenaren, die niet naar hun motoren luisteren.
En de goedbedoelde adviezen van de al 40 a 50 jaar rijdende guzziisten.
Die nieuwbakke dealers van piagio die nu ineens naast de hun vertrouwde vespa-tjes een echte motor moeten onderhouden hebben niet de skills als de doorgewinterde specialisten.
Helaas er worden te veel guzzis verkocht en onderhouden door de visboer om de hoek.
Ik volg een rijsverslag nu van iemand met een V7 retro. Onderweg in de bergen een bevestigingsbout van de voorremklauw verloren!
Ineens dus geen voorrem meer!!
Een bijna nagelnieuwe motor!
Hoe kan dit? dit mag niet! Toch gebeurt. Schandelijk!
Oke hoop dat ik mn standpunt heb duidelijk gemaakt.
Gr scheur......
FB_IMG_1660756093686.jpg
 
Laatst bewerkt:
Een kruiskopeling is een delicaat onderdeel. Al is tie zo lomp dat ti in een tractor niet zou misstaan.
In laag toerental slaat jou motor met elke explosie met veel kracht op een construktie die amper vooruit wil.
Hoe lager de versnelling hoe hoger deze kracht.
De ingeneurs van guzzi wisten dat heel goed in 1900 bij de ontwikkeling van de eerste V fietsen.
In de versnellingsbak werd op de ingaande as een zware veer ontworpen die die extreme kracht moest opvangen.
Wat de overwegingen zijn geweest dit in de 80er jaren te laten vallen, daar is niet over gecorrespondeerd met ons bezitters.
Mogelijk het gewicht, of dat er ondanks zijn hufterige uitvoering er nog wel eens een brak. En echt als je zn veer eens in je handen heb gehad, zal je verbaast staan hoe dat in vredesnaam mogelijk kan zijn.
Maar wat nu te doen met dat vervelende schokken?
Daarvoor zijn die nog vervelendere rubbers bedacht in de achterwiel construktie. Als berijder van die buffel voel je het schokken niet meer direct. Maar alles voor die rubbers wel!
Je tandwielen van de versnellingsbak, de kruiskoppeling.
Maar ook de big en smalenden. Als ook de krukaslagers.
Duurt ff hoor. Zal niet in de eerste 50.000 km zijn. Maar tegen de tijd dat jou fietsje eindelijk is ingereden begint het gelazer.
En dan maar klagen dat het slechte machines zijn......
Ik kan je vertellen, nee dat zijn ze niet! Wel slechte eigenaren, die niet naar hun motoren luisteren.
En de goedbedoelde adviezen van de al 40 a 50 jaar rijdende guzziisten.
Die nieuwbakke dealers van piagio die nu ineens naast de hun vertrouwde vespa-tjes een echte motor moeten onderhouden hebben niet de skills als de doorgewinterde specialisten.
Helaas er worden te veel guzzis verkocht en onderhouden door de visboer om de hoek.
Ik volg een rijsverslag nu van iemand met een V7 retro. Onderweg in de bergen een bevestigingsbout van de voorremklauw verloren!
Ineens dus geen voorrem meer!!
Een bijna nagelnieuwe motor!
Hoe kan dit? dit mag niet! Toch gebeurt. Schandelijk!
Oke hoop dat ik mn standpunt heb duidelijk gemaakt.
Gr scheur......
Deze motor gaat volgens jou dus in ieder geval 50.000km mee!

Maar ik luister wel naar de motor - en die protesteert niet bij 2.000 toeren?
 
Laatst bewerkt:
Een kruiskopeling is een delicaat onderdeel. Al is tie zo lomp dat ti in een tractor niet zou misstaan.
In laag toerental slaat jou motor met elke explosie met veel kracht op een construktie die amper vooruit wil.
Hoe lager de versnelling hoe hoger deze kracht.
De ingeneurs van guzzi wisten dat heel goed in 1900 bij de ontwikkeling van de eerste V fietsen.
In de versnellingsbak werd op de ingaande as een zware veer ontworpen die die extreme kracht moest opvangen.
Wat de overwegingen zijn geweest dit in de 80er jaren te laten vallen, daar is niet over gecorrespondeerd met ons bezitters.
Mogelijk het gewicht, of dat er ondanks zijn hufterige uitvoering er nog wel eens een brak. En echt als je zn veer eens in je handen heb gehad, zal je verbaast staan hoe dat in vredesnaam mogelijk kan zijn.
Maar wat nu te doen met dat vervelende schokken?
Daarvoor zijn die nog vervelendere rubbers bedacht in de achterwiel construktie. Als berijder van die buffel voel je het schokken niet meer direct. Maar alles voor die rubbers wel!
Je tandwielen van de versnellingsbak, de kruiskoppeling.
Maar ook de big en smalenden. Als ook de krukaslagers.
Duurt ff hoor. Zal niet in de eerste 50.000 km zijn. Maar tegen de tijd dat jou fietsje eindelijk is ingereden begint het gelazer.
En dan maar klagen dat het slechte machines zijn......
Ik kan je vertellen, nee dat zijn ze niet! Wel slechte eigenaren, die niet naar hun motoren luisteren.
En de goedbedoelde adviezen van de al 40 a 50 jaar rijdende guzziisten.
Die nieuwbakke dealers van piagio die nu ineens naast de hun vertrouwde vespa-tjes een echte motor moeten onderhouden hebben niet de skills als de doorgewinterde specialisten.
Helaas er worden te veel guzzis verkocht en onderhouden door de visboer om de hoek.
Ik volg een rijsverslag nu van iemand met een V7 retro. Onderweg in de bergen een bevestigingsbout van de voorremklauw verloren!
Ineens dus geen voorrem meer!!
Een bijna nagelnieuwe motor!
Hoe kan dit? dit mag niet! Toch gebeurt. Schandelijk!
Oke hoop dat ik mn standpunt heb duidelijk gemaakt.
Gr scheur......
Ik heb al heel wat cardanassen van Guzzi's in mijn handen gehad. En dat m.n. van Nevada's. Kan zeggen dat problemen weinig voorkomen. Tuurlijk zijn ze er wel. De kruiskoppeling is van goede kwaliteit. Een motor te laag in toeren te belasten is nooit goed. Hij moet "zingen" .Als er iets mis met de kruiskoppeling, dan voel je een vreemd trillen in je voetsteunen . We hebben het dan over oudere motoren, meer dan 10 jaar oud. Het is geen hogere kunst om de boel eens uit elkaar te halen. Ingelopen water door een lekkende stofhoes kan er een roestige bende van maken. Bij de v85tt ziet er er best wel redelijk solide uit.
Die verloren bout van die V7 is slordig. Maar je kunt de boel zelf ook eens controleren.
 
Ik heb al heel wat cardanassen van Guzzi's in mijn handen gehad. En dat m.n. van Nevada's. Kan zeggen dat problemen weinig voorkomen. Tuurlijk zijn ze er wel. De kruiskoppeling is van goede kwaliteit. Een motor te laag in toeren te belasten is nooit goed. Hij moet "zingen" .Als er iets mis met de kruiskoppeling, dan voel je een vreemd trillen in je voetsteunen . We hebben het dan over oudere motoren, meer dan 10 jaar oud. Het is geen hogere kunst om de boel eens uit elkaar te halen. Ingelopen water door een lekkende stofhoes kan er een roestige bende van maken. Bij de v85tt ziet er er best wel redelijk solide uit.
Die verloren bout van die V7 is slordig. Maar je kunt de boel zelf ook eens controleren.
In juli nieuw gekocht hè........ die V7
:(
 
Ik heb geen verstand van Moto Guzzi, maar ik weet wel wat van techniek.
Als er slechts een kruiskoppeling op de as zit, wordt de eenparige draaisnelheid omgezet in een niet-eenparige draaisnelheid. Ik neem aan dat er dan een torsiedemper gebruikt moet worden. Dat is niet nodig als er twee kruiskoppelingen gebruikt worden.
De gekozen versnelling bij een bepaalde snelheid heeft hier geen invloed op, de draaisnelheid van het achterwiel wel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan