Vaag probleem -> ZX6R 03 circuitracer

ZX7-aRnold

MF veteraan
13 aug 2003
22.472
918
Hoogezand
:(

ff de historie...

Bike liep helemaal prima totdat ik in april een schuiver heb gemaakt als gevolg van een vastgelopen versnellingsbak. Heb blok toen gewisseld voor een ander en alles liep weer goed.
Alles blijft ook goed bij alle vrije dagen op de circuits én alle trainingen voor de wedstrijden. Echter bij de wedstrijd laat ie het afweten!

Het is me tot nu toe bij alle wedstrijden overkomen. Het is me 1 keer gebeurd tijdens/na de start, toen was het voor de haarbocht weer goed. 1 keer is het gebeurd voor de bult (toen ben ik er maar afgegaan en binnendoor naar de pits), maar alle andere is het bij uitacceleren van de strubben gelijk bij de eerste keer na de start.

Wat gebeurd er? De motor stottert en houd in, maar slaat niet af. Ik kan hem bij volgas wel rijdend houden, maar niet snel (zo'n 60km/uur). Meestal is het na een seconde of 10/15 (daaag resultaat in de wedstrijd :W :W ) over en gebeurd er verder helemaal niets vreemds meer.

Bij de afgelopen race 12 september, duurde het iets langer. Toen pakte ie net weer op voor ik de pits in wou bij de ramshoek (halve ronde dus :X :X )

De ene keer dat ie bij de bult stotterde, ben ik dus binnendoor naar de pits gegaan maar het probleem bleef de hele tijd, ook nog in de paddock. Ik heb toen de bougies gewisseld (oude waren wel redelijk zwart) en daarna deed ie het weer goed.

Sinds een tijdje doet ook m'n snelheidssensor raar. Dacht eerst dat deze stuk was, maar nadat ik de massa rechtstreeks aan frame gelegd heb deed ie het weer. Ok, massa probleem dus? Nee.. na paar minuten was signaal alweer verstoord.

Kevinblade dacht dat het aan de powercommander kon liggen. Dit ga ik komende week ff uit laten zoeken op de bank. Zou het ook de ecu kunnen zijn? ontsteking maar ook snelheidspuls komen hier uit natuurlijk.

Gekke is dat ie het eigenlijk alleen in de race doet....


er is nog 1 wedstrijd dit seizoen, zou fijn zijn als ik dan probleem opgelost heb '(
 
Mijn onervaren gok zou zijn je maakt ergens kortsluiting ofzo? Maar ik kan eigenlijk net zo goed niets zeggen ;)


Ik dacht in het begin dat het een brandstofprobleem was. Vandaar ook de pomp enzo gewisseld en alles schoongeblazen etc etc.

Kortsluiting kan, maar gekke is natuurlijk dat het altijd op eenzelfde tijdstip gebeurd eigenijk :?
 
De tps misschien? Wanneer je de motor start geef je dan gas? Beter is (is mij geadviseerd) niet aan het gashendel te zitten bij het starten anders kan het tps ontregeld worden. Ook is het beter om de motor van contact te doen voor je opnieuw start.

Ik kan me de frustratie voorstellen aangezien ik zelf ook soortgelijke problemen heb gehad. Problemen in de elektronica zijn in mijn ogen ook de beroerdste die je kunt hebben.
 
De tps misschien? Wanneer je de motor start geef je dan gas? Beter is (is mij geadviseerd) niet aan het gashendel te zitten bij het starten anders kan het tps ontregeld worden. Ook is het beter om de motor van contact te doen voor je opnieuw start.

Ik kan me de frustratie voorstellen aangezien ik zelf ook soortgelijke problemen heb gehad. Problemen in de elektronica zijn in mijn ogen ook de beroerdste die je kunt hebben.

tps had ik ook al eens gecontroleerd, maar zal vd week nog alles eens checken...

nadeel is dat ik het niet kan simuleren om te zoeken :(
 
Zit dr ergens in de kabelboom een stekker voor een alarm? Grote kans dat hier dan nu een contra stekkertje inzit met een brug (voor de startonderbreker) Haal deze maar eens los en kijk of ie niet geoxideerd is. Ik had een paar jaar terug ook zoiets met m'n speed triple, alles nagekeken en vervangen (handig, zo'n donormotor ernaast) en nix kunnen vinden. Totdat ik m al draaiend op de brug had staan en per ongeluk tegen deze stekker aan tikte. Toen was t probleem snel opgelost...

Dat t bij jou op dezelfde plek gebeurd kan met een klein hobbeltje in de baan te maken hebben, of gewoon pech.
 
Laatst bewerkt:
Zit dr ergens in de kabelboom een stekker voor een alarm? Grote kans dat hier dan nu een contra stekkertje inzit met een brug (voor de startonderbreker) Haal deze maar eens los en kijk of ie niet geoxideerd is. Ik had een paar jaar terug ook zoiets met m'n speed triple, alles nagekeken en vervangen (handig, zo'n donormotor ernaast) en nix kunnen vinden. Totdat ik m al draaiend op de brug had staan en per ongeluk tegen deze stekker aan tikte. Toen was t probleem snel opgelost...

Dat t bij jou op dezelfde plek gebeurd kan met een klein hobbeltje in de baan te maken hebben, of gewoon pech.

geen idee eigenlijk. De meeste "kanshebbers" (zoals zijstandaard schakelaar enzo) zijn er allemaal af.

Dat het iedere keer op herzelfde punt gebeurd, zou het ook met vrij dagen en de trainingen moeten gebeuren, of later in de wedstrijd. Het is 99% altijd de eerste keer uitkomen strubben na een start. Daarnaast is er nu ook nog de verkeerde snelheidsindicatie die ook uit de ecu komt. Kan dat deing alleen niet zo doormeten en mocht er iets inzitten wat zegmaar half kapot is, dan kan het met doormeten natuurlijk ook niet zichtbaar zijn.

Ik zal alles nog eens loshalen en controleren in ieder geval. Ook zal ik hem ff op de bank zetten en proberen een start te simuleren (met name de oplopende temperaturen dan)
 
Arnold
Maak een langdurige testrun op een testbank en probeer een racesimulatie te doen.
Beeld je assen in je hoofd en probeer dan ook als zodanig te rijden.
Hopelijk kan je de motor betrappen.
Lijkt mij toch een brandstofprobleem, druk op de commonrail opmeten en dat soort dingen.
 
Laat die jongen van RCS Zuidlaren eens de printplaat van jouw ECU
eens onder de loep bekijken, grote kans op een slechte soldeer verbinding.
Je zegt dat het eigenlijk iedere keer net na de start gebeurd, zou kunnen
dat dan juist door een bepaalde stand/trilling er een slechte verbinding
op treed.
Doe je ook bij de trainigen een start oefenen op vol vermogen of hou je dan
iets in?
 
Training = goed
Wedstrijd = fout

Als dat consequent het geval is moet je je afvragen wat het verschil is tussen trainen / vrij rijden en wedstrijden. En dat is imho de staande start. Afhankelijk van hoe vroeg je erbij bent moet je bij training / vrij rijden ook wachten voor je de baan op kunt, maar vrij zeker dat je dan niet meteen vol gas wegtrekt.

Dat is natuurlijk nog geen oorzaak, maar hopelijk kan het je helpen om de mogelijke boosdoener te vinden.
 
Arnold
Maak een langdurige testrun op een testbank en probeer een racesimulatie te doen.
Beeld je assen in je hoofd en probeer dan ook als zodanig te rijden.
Hopelijk kan je de motor betrappen.
Lijkt mij toch een brandstofprobleem, druk op de commonrail opmeten en dat soort dingen.

Ga ik zeker proberen, al zal de hele test natuurlijk wel rechtop moeten gebeuren ipv de normale hellinghoeken die je op circuit maakt


Laat die jongen van RCS Zuidlaren eens de printplaat van jouw ECU
eens onder de loep bekijken, grote kans op een slechte soldeer verbinding.
Je zegt dat het eigenlijk iedere keer net na de start gebeurd, zou kunnen
dat dan juist door een bepaalde stand/trilling er een slechte verbinding
op treed.
Doe je ook bij de trainigen een start oefenen op vol vermogen of hou je dan
iets in?

Starts oefenen doe ik nooit bij een training (weet eigenlijk ook niet of dat is toegestaan :P )
Dat bedrijf ken ik niet, maar even laten checken kan nooit kwaad ;)


Training = goed
Wedstrijd = fout

Als dat consequent het geval is moet je je afvragen wat het verschil is tussen trainen / vrij rijden en wedstrijden. En dat is imho de staande start. Afhankelijk van hoe vroeg je erbij bent moet je bij training / vrij rijden ook wachten voor je de baan op kunt, maar vrij zeker dat je dan niet meteen vol gas wegtrekt.

Dat is natuurlijk nog geen oorzaak, maar hopelijk kan het je helpen om de mogelijke boosdoener te vinden.


Yep, ik denk idd ook dat start/warmte mogelijk het probleem geeft ja. Ik edenk me trouwens opeens, heb me in het begin van het seizoen wel eens verschakeld (te hoge versnelling). Als ik toen de koppeling erbij pakte (even slippen) gaf dat ook wel eens dezelfde klachten :? :?

Heb nu iig alles eerst schoongemaakt (alle stekker verbindingen en gashuizen/leidingen) en gecontroleerd. Kijken of ik van de week nog ff op de testbank kan :)
 
Was nog even aan het graven in de datalogger, kwam hier nog het stukje tegen van net na de start:

full


let even niet op de layout van de baan ;) 't is maar een stukje namelijk.

Je kunt goed zien dat snelheid/toeren stukje oplopen, daarna eigenlijk dood vallen op bepaald toerental..

Net voor de haarbocht pakt ie weer op (zie ook mijn verhaal hierboven ;) )
 
WTF!

Let eens op de gasstand (na rooie streep) tov de toeren!

Ik weet 100% zeker dat ik het gas daar echt uitgeknepen heb om vooruit te blijven gaan! Sowieso klopt ~8000rpm niet met zo weinig gas!

full
 
Laatst bewerkt:
Het is inderdaad een soort potmeter maar net even anders, je kunt het
vergelijken met een luchtweger van een koekblik.
Warmte kan wel invloed hebben maar dan niet alleen bij de start, tps word
natuurlijk tijdens de race zelf warmer dan bij de start.

Ik blijf bij een slecht solderinkje ergens in ecu
 
Het is inderdaad een soort potmeter maar net even anders, je kunt het
vergelijken met een luchtweger van een koekblik.
Warmte kan wel invloed hebben maar dan niet alleen bij de start, tps word
natuurlijk tijdens de race zelf warmer dan bij de start.

Ik blijf bij een slecht solderinkje ergens in ecu


hmzzz... zal kijken of ze beiden dan eens kunnen bekijken.

Kunnen ze de ecu dan wel checken als het probleem niet constant is?
 
De motor ziet uiteraard het verschil niet tussen een training, wedstrijd en hoe de weg eruit ziet enz enz. Het nemen van bochten en remmen lijken mij niet in verband te staan met de klachten. Het probleem kan dus om de handelingen gaan die je wel of niet verricht.

Zoals te lezen is, komen de problemen toch betrekkelijk snel na het starten. Bij een training start je de motor eigenlijk maar één keer en rijd je via het paddock door parc ferme om zo de baan op te rijden. Wanneer je gaat trainen (quali) of racen wordt dit soms onderbroken en zal de motor vaker gestart worden. Zoals ik al opmerkte is het belangrijk de motor van het contact te doen alvorens weer te starten (zonder gas geven) zodat het systeem zich kan resetten en evt fouten kan herstellen. Ik vermoed dat bij het starten van de motor de problemen ontstaan en daarom gok ik op een niet goed functionerende tps of een onjuiste aansturing vanuit de elektronica. Het probleem met een tps is ook dat deze het ene moment goed kan werken, en dan weer niet. Hierdoor is het ook moeilijk om een diagnose te stellen (ook bij uitlezen) of hij daadwerkelijk kapot is. Een slechte soldeerverbinding in de ECU lijkt mij onwaarschijnlijker. In dit geval zou ik het probleem frequenter verwachten en niet alleen betrekkelijk snel (en alleen) na het starten.

Persoonlijk heb ik ook het liefst zo min mogelijk toeters en bellen op de fiets, aangezien het allemaal kapot kan en problemen kan veroorzaken. Ik krijg de indruk dat je aardig wat aan de fiets hebt hangen en dit maakt het opsporen van problemen er niet makkelijker op. Niet erg uiteraard en allemaal hartstikke leuk die gadgets, zolang het allemaal naar behoren werkt.
 
De motor ziet uiteraard het verschil niet tussen een training, wedstrijd en hoe de weg eruit ziet enz enz. Het nemen van bochten en remmen lijken mij niet in verband te staan met de klachten. Het probleem kan dus om de handelingen gaan die je wel of niet verricht.

Zoals te lezen is, komen de problemen toch betrekkelijk snel na het starten. Bij een training start je de motor eigenlijk maar één keer en rijd je via het paddock door parc ferme om zo de baan op te rijden. Wanneer je gaat trainen (quali) of racen wordt dit soms onderbroken en zal de motor vaker gestart worden. Zoals ik al opmerkte is het belangrijk de motor van het contact te doen alvorens weer te starten (zonder gas geven) zodat het systeem zich kan resetten en evt fouten kan herstellen. Ik vermoed dat bij het starten van de motor de problemen ontstaan en daarom gok ik op een niet goed functionerende tps of een onjuiste aansturing vanuit de elektronica. Het probleem met een tps is ook dat deze het ene moment goed kan werken, en dan weer niet. Hierdoor is het ook moeilijk om een diagnose te stellen (ook bij uitlezen) of hij daadwerkelijk kapot is. Een slechte soldeerverbinding in de ECU lijkt mij onwaarschijnlijker. In dit geval zou ik het probleem frequenter verwachten en niet alleen betrekkelijk snel (en alleen) na het starten.

Persoonlijk heb ik ook het liefst zo min mogelijk toeters en bellen op de fiets, aangezien het allemaal kapot kan en problemen kan veroorzaken. Ik krijg de indruk dat je aardig wat aan de fiets hebt hangen en dit maakt het opsporen van problemen er niet makkelijker op. Niet erg uiteraard en allemaal hartstikke leuk die gadgets, zolang het allemaal naar behoren werkt.


aan de andere kant helpen die gadgets ook weer het probleem om sporen! Maar snap wat je bedoeld, gelukkig werkt alles (bijna alles dan) met eige sensoren in een los, opzichzelfstaand systeem. Verwacht eigenlijk dat dit weinig met elkaar vandoen heeft.

Blijft denk ik de tps en de ecu over. Aan de andere kant, de tps staat ook weer in verbinding met de ecu :X :X
 
Terug
Bovenaan Onderaan