vaag stotter probleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

Revenant

Die hard MF'er
14 feb 2004
645
0
Deventer
Zat er dik in... net mijn motor klaar, duiken er problemen op. EN IK HEB ER ZELF NOG NIET EENS OP GEREDEN!!! :X

Vriendin is er mee naar de TT gereden plus nog wat extra rondgetoerd.
Ongeveer 500km in totaal. Motor reed prima. Geen enkel probleem.

Motor heeft daarna een paar dagen stil gestaan waarna hij plotseling begon te stotteren in z'n 4 zo rond de 6000 tot 10000 toeren.

Heb voor de TT de kleppen gesteld, carb's schoongemaakt en nieuwe luchtfilter geplaatst.
Tevens is hij in Olst op de testbank geweest. Daar waren geen noemswaardige problemen.

Zat zelf te denken aan syncroniseren van de carbs, maar kan dit niet rijmen met het plotselinge optreden van de problemen en het beperken van de problemen tot de 4de versnelling.
 
Is wel een beetje gek dat die alleen in z'n 4 raar doet zou ik zo zeggen.

Maar als die in elke versnelling rond de 6000 a 10000 raar doet is het nog wel te verklaren.

Kan dan zijn dat je tankontluchting niet meer goed werkt of je brandstof filtertje zit verstopt maar als laatste denk ik dat brandstof co2 verhouding niet meer zo jofel is.

Is alles standaard???
 
enige niet standaard is de luchtfilter.
Echter heb hem om de testbank gehad. Toen was alles in orde.
500Km later kwamen pas de problemen.

@ MR Hawkeye

Wat bedoel je met carbs aflaten?
 
Kan namelijk zijn dat je niet al het vuil d'r uit hebt gehaald en na een paar daagjes stil staan na een ritje van zo'n 500 km gaat die troep bezinken en kan dan makkenlijk een sproeiertje of een gaatje doen verstoppen.
Effe alles eens goed door blazen en trek gelijk effe je bougietjes en dauw d'r nieuwe in.
 
aflaten? Kuisen? zeker iets belgisch....
Ga ze nog wel een keer synchroniseren... ;)

Enig idee hoe het kan dat het dan in een versnelling voorkomt?

Kan het zijn dat bij het weer in elkaar zetten iets mis is gegaan met de nokkenas?
Of zou zich dit op een andere manier uiten?

Eind van de week zelf de motor maar eens uitproberen...
 
aflaten? Kuisen? zeker iets belgisch....
Ga ze nog wel een keer synchroniseren... ;)

Enig idee hoe het kan dat het dan in een versnelling voorkomt?

Kan het zijn dat bij het weer in elkaar zetten iets mis is gegaan met de nokkenas?
Of zou zich dit op een andere manier uiten?

Eind van de week zelf de motor maar eens uitproberen...
Moest je nokas + ketting los halen dan om kleppen te stellen???

Zo ja is je timing dan nog wel goed... :?
 
vandaag maar eens gaan sleutelen aangezien ik doe boel toch nog moest synchroniseren.

Eerst maar eens carbs losgehaald en opnieuw gemonteerd met wat rubberpakking tussen carbs en carb's sockets (of hoe die dingen ook mogen heten).

Daarna bougie kappen gecontroleerd. die zaten allemaal nog netjes vast.

Daarna bougies verwijderd (voor assen nieuwe Iridium bougies gemonteerd)
Op 1 daarvan was een duidelijke witte (grijzige) aanslag te zien. Rest had wel aanslag maar kon niet goed zien of deze echt wit was. Was meer iets tussen bruin en wit in.
Aangezien ik een K&N filter heb gemonteerd ga ik ervanuit dat de meting op de dynobank toch niet zo goed was en het probleem mischien wel veroorzaakt wordt door foute mengverhouding.

Vreemde is dat hij naar de TT toe wel goed liep. Pas op een later moment begon hij slecht te lopen. iemand een idee hoe dit zou kunnen komen?
 
Rubberpakking? Bedoel je op de rubber spruitstukdelen tussen carbs en blok? Zaten ze niet glad sluitend dan? Ik houd niet van smeren met pakking, nooit op langere duur geluk mee gehad en bovendien kan het echte fouten camoufleren.

Als dat rubberspul geen scheurtjes vertoont en niet poreus is (check vooral ook onderkant) dan moet het voldoende zijn om, zonder enig smeersel in te zetten, de rubbers vóór het monteren in heet water te leggen en/of tijdens monteren warm te maken met een föhn; zo krijg je gladde en zelfs bij het afkoelen een fractie klem-krimpende montage.

Dat rubbergedoe moet 100% dicht zitten, anders beruchte Valse Lucht en wordt erger bij doorwarmen.

EDIT: Kawa-Arie had het al voorspeld ...

Trouwens vlotter nivo ook belangrijk.

En willem zou zeggen check op valse lucht inlaat rubbers van je carb... :W
 
Heb de rubber verbindingen na gekeken en geen broosheid geconstateerd.
Heb wel idee dat de klem ringen niet meer optimaal werken.
Zou dus inderdaad door valse lucht kunnen komen.
Vandaar de pakking. Mocht de motor nu wel goed werken dan is het eerste wat ik bestel nieuwe rubber sockets.

Wat bedoel je met doorwarmen?
 
Doorwarmen: warmrijden (voldoende kilometers maken). Een kleine lekkage aan rubber wordt dan meestal erger.

Maar als die rubbers gaaf zijn zou ik niet met pakkingtroep werken maar schoon heet water en een föhn.
 
nehh joh... heb nog een emmer met vonkjes staan.
Bovendien zitten er gloed nieuwe iridium bougies in.
Die moeten het wel een tijdje vol houden.

op de carb sockets zitten aansluitingen voor slangetjes. Die ook gebruikt worden om te syncroniseren.

De slangetjes van cilinder 2 & 3 worden op elkaar aangesloten en doorgelust naar de vacuumklep, slangetje op cilinder 4 is afgesloten.
Slangetje op cilinder 1 is gewoon open. Klopt dit?
En als dit klopt waarom? op die manier kan hij toch valse lucht aantrekken? :?
Kan niets in WPH vinden hierover...
Iemand?
 
Laatst bewerkt:
nou vandaag de boel weer gemonteerd. Mogelijk valse lucht aanzuigen uitgesloten.
Sproeiers schoongemaakt, gesynchroniseerd en gaan rijden.



Stationeer draaid de motor prima. Echter zodra het toerental omhoog gaat dan beginnen de problemen weer.

Erg stotteren, alsof hij geen benzine krijgt. Ene moment doet hij het prima, andere moment houdt de motor enorm in en stottert hij.
Tja en natuurlijk niet alleen in de 4de versnelling.
problemen duiken vooral op rond de 4-5000 toeren.

Dat hij het ene moment prima rijd en het andere moment klote rijd lijkt me door problemen met de benzine toevoer te komen.
Denk dat verkeerde afstelling door dit wispelturige gedrag niet meer zo voor de hand ligt.

Kan iemand dit bevestigen of ontkrachten?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan