Vaak tanken! Yamaha XV 535 Virago

Nirja

Rookie
26 feb 2002
9
0
Dronten, Flevoland
Haihai!

Sinds kort ben ik de trotse bezitster van een Yamaha XV 535 Virago :]

Nu heb ik alleen het idee dat er iets niet klopt. De motor heeft nl. een tankinhoud van 13,5 liter + nog eens 2,5 reserve. Toch begint ie rond de 110 km te sputteren; dan moet hij op z'n reserve en moet ik tanken! Is dat niet een beetje duur??? [Ik rijd dagelijks 6 km op en neer naar school door de stad, dus veel stoppen/optrekken]Waar kan 't aan liggen???

Verder heb ik zelf het idee dat ik misschien niet goed doorschakel (al heel snel van 2 naar 3, bij ca. 40/50 km/u). Ik moet wel ff kwijt dat ik ervan houd 'm snel weg te trekken bij stoplichten e.d.
 
Koude motor, veel remmen/optrekken. Pak de trapfiets en gebruik de motor voor langere ritten zou ik zeggen. Op deze manier komt de motor nooit fatsoenlijk op bedrijfstemperatuur. Motor vervuilt en verbruik wordt weer hoger.
 
6km is niet veel, dan komt de motor niet eens op bedrijfstemperatuur. Zulke korte ritjes zijn eigenlijk niet echt goed voor de motor. 13,5 liter + 2,5 liter reserve, je hebt dus een 16 liter tank? Dat is aardig groot hoor, volgens mij heeft een 535 een kleiner tankje, maargoed, ik weet weinig van choppers.

In elk geval zuipt elk voertuig wat brandstof gebruikt meer in de stad dan op de snelweg.
En helemaal als je elke keer hard optrekt bij de stoplichten (vind je blok ook leuk als je met een koude motor hard rijd/veel toeren maakt) :)

Maar het kan ook zijn dat je carburateurs te rijk staan afgesteld. Maar volgens mij moet je dat merken tijdens het rijden.
 
Ik geloof nooit dat een 535 een tankinhoud van 16 liter heeft. Ik heb zelf een 750 en daar kan 13 liter in dus... Daar rij ik btw. ongeveer 160 to 170 km mee (ik hou ook van doortrekken... is nog een racetik van me terwijl ik al weer 2 jaar chopper rij) 8-)
Verder zijn korte stukjes idd helemaal niet goed voor je fiets...

[offtopic] hoe ziet ie er eigenlijk uit; kleur, origineel...?[/offtopic]
 
Laatst bewerkt:
6km is niet veel, dan komt de motor niet eens op bedrijfstemperatuur. Zulke korte ritjes zijn eigenlijk niet echt goed voor de motor.

Die discussie over korte ritjes heb ik dus nooit begrepen. Wat is nu slecht voor een motor: 250x per jaar 6km rijden of 250x 20km rijden? Wel is het zo dat ik bij dezelfde km stand liever een 2e hands motor koop die langere ritten gereden heeft dan korte.
Op de vraag over het snel tanken zou ik zeggen: meet het verbruik door een paar keer de tank tot hetzelfde niveau vol de tanken, te kijken hoeveel er op de dagteller staat en deze waarden op elkaar te delen. Misschien blijkt dat het verbruik hoog is of toch dat de benzinetank niet de inhoud heeft die het zou moeten hebben.
 
Die discussie over korte ritjes heb ik dus nooit begrepen. Wat is nu slecht voor een motor: 250x per jaar 6km rijden of 250x 20km rijden? Wel is het zo dat ik bij dezelfde km stand liever een 2e hands motor koop die langere ritten gereden heeft dan korte.
Op de vraag over het snel tanken zou ik zeggen: meet het verbruik door een paar keer de tank tot hetzelfde niveau vol de tanken, te kijken hoeveel er op de dagteller staat en deze waarden op elkaar te delen. Misschien blijkt dat het verbruik hoog is of toch dat de benzinetank niet de inhoud heeft die het zou moeten hebben.

Heel simpel, motor komt niet op bedrijfstemperatuur. Olie is dus nog te dik, smeert niet voldoende, met als gevolg motorschade. Duidelijk?

En overtollig vocht verdampt niet.
 
Heel simpel, motor komt niet op bedrijfstemperatuur. Olie is dus nog te dik, smeert niet voldoende, met als gevolg motorschade. Duidelijk?

En overtollig vocht verdampt niet.

Maar bij hetzelfde aantal ritten heb je dus hetzelfde aantal km'ers met een koude motor gereden. Even een sommetje: stel ik rijd 250x per jaar 6km. Na 10km is m'n motor pas goed warm en dus minder slijtage. Dat betekend dat als ik
6km rijd: 250x6 = 1500 km met verhoogde slijtage heb gereden.
20km rijd: 250x10 = 2500 km met verhoogde slijtage heb gereden. Dus 20km is in dit geval zelfs slechter!
Dus het belangrijkste is het aantal ritten en de tijd per rit dat je verhoogde slijtage hebt!

Zoals ik al zei koop ik BIJ GELIJKE KM STAND liever die van 20km omdat bv. bij 10000km op de teller de motor van 6km hiervoor 10000km met koude motor heeft gereden en die van 20km 10000/20*10= 5000km.

Als iemand het hier niet mee eens is lees ik het graag. Ik rijd namelijk door de week ook veel korte ritten, afgewisseld met lange ritten in het weekend.

Overtollig vocht heb ik geen last van. Motor staat altijd buiten, maar dat probleem moet je aan de olie kunnen ontdekken. Ik ververs om de 6000km en het ziet er perfect uit.
 
Laatst bewerkt:
Kben het er ook niet mee eens!

Het gaat erom dat de motor op temperatuur komt zodat condensaat dat ontstaat als de motor nog niet op temperatuur is, weer verdampt.

Extra slijtage bij een koude motor is nihil, maar juist het achterblijven van condensaat in de olie zorgt ervoor dat de kwaliteit van die olie snel achteruit gaat, en daarmee de functie van de olie!!

BTW: Kvind het verbruik van de Viagra ;) wel een beetje erg hoog.
 
Der kan volgens mij nooit 16 liter in een Virago. Verbruik zou rond 1:17 moeten kunnen komen, met een "sportieve" rijstijl iets minder (1:14 misschien?). Met een tank vol (liter of 10) moet je zo'n 150 km. kunnen rijden voordat ie op reserve moet. Tenzij je een Amerikaans model hebt, die met de tank onder het zadel. Daar gaat nog minder in, kun je bij elke dikke boom stoppen om te tanken. :) :)
 
Kben het er ook niet mee eens!

Het gaat erom dat de motor op temperatuur komt zodat condensaat dat ontstaat als de motor nog niet op temperatuur is, weer verdampt.

Extra slijtage bij een koude motor is nihil, maar juist het achterblijven van condensaat in de olie zorgt ervoor dat de kwaliteit van die olie snel achteruit gaat, en daarmee de functie van de olie!!

BTW: Kvind het verbruik van de Viagra ;) wel een beetje erg hoog.
Dáár ben ik het mee eens. :}
 
virago rijder, pak es de fiets... voor 6km trek je je "motor" toch niet uit de schuur?

je blok zal ook wel vol mayonaise zitten.
en niet zo gek dat ie zo veel verbruikt... haal je hem wel es van de choke af?

zoals jij je motor gebruikt is zo'n beetje het slechtste hoe je ermee om kan gaan... alleen maar in het "crisis"gebied van je motor rijden... koude motor, choke (waarschijnlijk veel te lang) open en nauwelijks opgewarmd de boel weer laten afkoelen...

en dat is funest als je zo'n motor wil kopen... lekker lage kilometerstand, maar is er waarschijnlijk slechter aan toe dan een motor met dubbel aantal kilometers en alleen gebruikt is voor toerritten.

Klig ook liever krom voor een nieuwe motor dan dat ik een tweedehands koop waarvan je maar moet afwachten hoe die (onbedoeld) afgeragd is....

en het zal wel 13 liter zijn WAARVAN 2,5 liter reserve...
 
Laatst bewerkt:
Effe opgezocht:

TECHNICAL SPECIFICATIONS

ENGINE: Type: Air cooled V2, SOHC, 2 valves/cyl , Displacement: 535 cc, Bore x Stroke: 76 x 59 mm, Compression ratio: 9.0 to 1, Transmission: 5 speed, Driveshaft

DIMENSIONS: Wheelbase: 1520 mm, Seat height: 720 mm, Dry weight: 182 kg, Fuel capacity: 13.5 liters

PERFORMANCE: Top speed: 160 km/h, Power: 44hp (32.4 kW)/ 7500 rpm, Torque: 46 Nm/ 6000 rpm, Fuel consumption: 20 km/liter
 
Haihai!

Sinds kort ben ik de trotse bezitster van een Yamaha XV 535 Virago :]

Nu heb ik alleen het idee dat er iets niet klopt. De motor heeft nl. een tankinhoud van 13,5 liter + nog eens 2,5 reserve. Toch begint ie rond de 110 km te sputteren; dan moet hij op z'n reserve en moet ik tanken! Is dat niet een beetje duur??? [Ik rijd dagelijks 6 km op en neer naar school door de stad, dus veel stoppen/optrekken]Waar kan 't aan liggen???

Verder heb ik zelf het idee dat ik misschien niet goed doorschakel (al heel snel van 2 naar 3, bij ca. 40/50 km/u). Ik moet wel ff kwijt dat ik ervan houd 'm snel weg te trekken bij stoplichten e.d.

Hoeveel tank je dan na die 110 km? Daadwerkelijk 16 liter :?
 
16 ltr kan er _nooit_ in. Kennis van mij heeft het zgn Amerikaanse model (dus met de tank onder het zadel (DUS IS ER OOK EEN MODEL BOVEN HET ZADEL?..)) en daar kan zij zo'n _+ 130 km mee rijden met een verbruik van 1:20 (een chopper ja).

Maar goed, ik ken iemand anders met een Shadow met een verbruik van 1:13 (Yamaha vs Honda :+ :P )
 
Terug
Bovenaan Onderaan