Vaarwel Diesel... Welkom V-Twin... Chopperproject begonnen.

:^

En voor de overbrenging zou ik gewoon gebruik maken van een koppeling op de uitgaande as met een ketting rechtstreeks naar het achterwiel. Of een bak pakken met niet teveel versnellingen. Op de tegenwoordige schakelbrommers schakel je 6x voordat je een keer 60 rijdt. Dat is ook niet alles.

Succes dr mee!

Lijkt me dat voor het rechtstreeks aansluiten van krukas op achtertandwiel het toerenbereik iets te beperkt is.
6-Bak is inderdaad veel schakelen. Vind zelf 5 het lekkerst.
 
Ik vind wel een oplossing voor het bakje.. ;)

Ik vind 5 ook beter, maar mijn CB250 mist toch de 6e versnelling.
6000 toeren @85 Km/h :(

Even over die transmissiedemper....
Ik had er nog niet eerder van gehoord, dus ben ik het maar gaan Googlen.. :)
Hoe moet ik dat nu zien? Is het bij wijze van een tweede vliegwiel, maar dan gekoppeld aan de uitgaande as van de versnellingsbak?

Andy :)
 
Laatst bewerkt:
Ik vind wel een oplossing voor het bakje.. ;)

Ik vind 5 ook beter, maar mijn CB250 mist toch de 6e versnelling.
6000 toeren @85 Km/h :(

Even over die transmissiedemper....
Ik had er nog niet eerder van gehoord, dus ben ik het maar gaan Googlen.. :)
Hoe moet ik dat nu zien? Is het bij wijze van een tweede vliegwiel, maar dan gekoppeld aan de uitgaande as van de versnellingsbak?

Andy :)

Je hebt maar max 3600 rpm. Misschien nog wat op te krikken naar 4000 maar dan houdt het wel op.
Het makkelijkste is een los engels v-bakje. Dan kan je nog met kettingtandwielverhoudingen spelen. Je moet er voor zorgen dat je achterwiel zo'n beetje 1000 omw./min kan maken . Als je achterwiel een omtrek van 2 meter heeft ga je dan 120km/uur. Te doen met motor van 16 pk volgens mij.
 
Lijkt me dat voor het rechtstreeks aansluiten van krukas op achtertandwiel het toerenbereik iets te beperkt is.
6-Bak is inderdaad veel schakelen. Vind zelf 5 het lekkerst.

Op die recreatiekarts met zo'n 5 pk blokje gaat het toch ook wel goed? Of gaan die veel hoger in toeren? Ik neem aan dat het een soort minibike gaat worden. Daar wil je geen 120 mee rijden ;)
 
Laatst bewerkt:
Mooi blokje Andy!
De versnellingsbak die je hebt liggen van een 10pk dingetje kan je misschien best wel gebruiken. Je moet voornamelijk naar het koppel kijken wat de bak te verwerken krijgt. In dit geval is dat dus 33Nm. Gezien het feit dat je hier te maken hebt met een 2 cylinder zit je al gunstiger tov de 1 cyl. waar die bak vandaan kwam (dacht ik?). Als de orginele toepassing iets van 20Nm leverde uit een 1 cyl. zonder transmissiedemper zou ik me helemaal geen zorgen maken en gewoon die bak gebruiken.

...
Op die recreatiekarts met zo'n 5 pk blokje gaat het toch ook wel goed? Of gaan die veel hoger in toeren? Ik neem aan dat het een soort minibike gaat worden. Daar wil je geen 120 mee rijden ;)

Die hebben 'iets' kleinere wieltjes ;)
 
Even reactie op het voorgaande:

Die 6000 toeren gingen niet over dit blok, maar over mijn eigen motor.
Honda CB250. Dat staat er ook voor.

Het wordt overgens geen mini-bike. Daar zou ik me met dit blok niet veilig op voelen. :)
Maar er maar een Midi-chopper van.. :)

Andy :)
 
Update: Het schoon en lopend maken van het blok...

*Ik heb in deze update niet alle foto's gebruikt. Het is globaal er uit gepakt.
Het totaal aantal foto's in twee dagen is opgelopen tot 200, en dat duurt lang om die te uploaden.. :) *

Maar voor dat ik begin.. eerst even opruimen.
Want het was me een zooitje:

wwd98j.jpg


En dan ziet het er beter uit:

2114awo.jpg


Zo, na het blok eindelijk op mijn bureau te hebben gekregen, heb ik...even rekenen...
E (zwaarte-energie) = M * G * H => 30 kilo * 9.81 * 1 meter
Mijn verbruikte energie is dan ongeveer 300 Joule. Flinke boterham met pindakaas en het was weer goed.. ;) Humor.. :)

Daar stond hij dus, klaar om een kijkje achter de schermen te nemen.

2ynmcmr.jpg


En na wat kapjes om de cilinder te hebben verwijderd, kwam dit te voorschijn:

331m2qg.jpg


En na de trekstarter weg te hebben gehaald, kwam dit: :)

qz408w.jpg


Even met hem langs de Ford garage om de schroef van het vliegwiel los te maken.. 27 mm :)

20ifdc7.jpg


Vliegwiel, ontsteking en carb. met spruitstuk er van af en dan houden we een goddelijk blok over:

2n0jvvn.jpg


Dan gaan we de carterkap eens loshalen.
Daarvoor moet eerst de olie er uit.
Als je slim bent doe je dat niet op mijn manier.
Het is dus handig om het aftapschroefje niet per ongeluk in het trechter te laten vallen, want dan krijg je dit: :(

29cp5s5.jpg


Hier mooi uitzicht van de binnenkant:

n67rlt.jpg


Toen kwamen de koppen aan de beurt:
Na heel wat geklooi kwamen de onderdelen dan los.
Toen heb ik even slim gedaan.
Ik heb namelijk te maken met verschillende onderdelen.
Daarom heb ik ze gesorteerd en in een doosje gedaan, zodat ik de volgende dag nog wist wat wat was.
Hier zijn de onderdelen van één cilinder afgebeeld. De andere is het zelfde ondergaan:

1z1h3e0.jpg


Hier een kijkje op de zuiger.
Die is nu helaas niet goed te zien door de hoeveelheid koolstof.
De cilinderkop licht er naast:

2z7ebli.jpg


En dan hier de kop van de onderkant.
Zie je weer niets, lag 1 mm roet op.. :)

123vero.jpg


Hier de zuiger schoon gemaakt:

2dmi2ck.jpg


En na flink wat poets en krab werk kwamen er twee blinkende cilinderkoppen te voorschijn:
Het lijkt alsof ze nog onder het roet zitten, maar dat komt door de donkerheid van de foto.
In het echt zijn ze net zo blinkend als een verchroomde uitlaat.. ;)

2uhplis.jpg


Daarna heb ik de kleppen ook gepoetst, opnieuw geslepen in de klepzitting en dan konden ze in hun kopje:

f0s1gg.jpg


En dan houd je een kaal blok over.
Ik heb de zuigers en krukas wel laten zitten, want bij de andere V-Twin is het mis gegaan.
De zuigerveren braken zeer snel af en de schroeven van de drijfstangen draaiden door.
Dat wou ik bij dit blok echt niet hebben:
Even het blok uitgeveegd met een doekje en de buitenkant ook, en het in elkaar zetten kon weer beginnen:

e3jms.jpg


Nu heb ik van ieder ding dat ik heb gedaan foto's gemaakt.
Van iedere schroef heb ik zowat een foto.

Om een lang verhaal kort te maken en mij vermoeidheid te besparen is hier het blok weer in elkaar gezet. Klaar om de schroef van het vliegwiel bij de garage weer vast te zetten:

Ik neem ook wel aan dat iedereen wel weer hoe een kopklepmotor er uit ziet en hoe zoiets functioneerd.
Zoniet, dan upload ik het wel eens op een regenachtige dag als ik niets te doen heb, of ik stuur je de resterende foto's per mail.

2rc03ds.jpg


Toen de kap er nog op en klaar is kees of V-Twin.. ;)

En hier staat ze dan te pronken, gillend naar mij voor een ruk aan de trekstarter.. :)

fusvp2.jpg


En toen kwam het grote moment. Zou ze lopen....
Als uitlaat heb ik gewoon even een het buisje gepakt dat er al bij zat, zonder demper.. :)
Choke aan, benzinekraan open en trekken maar...

Na welgeteld 4 keer trekken sloeg ze aan en bleef ook lopen... :)
Het is me dus gelukt.. :)

Er komt werkelijk een goddelijk geluid uit, zonder die demper.
Vergelijkbaar met een Harley met open pijpjes.. :)
Hier kom een man wel mee aan zijn trekken.. ;)

En als je gas geeft gaat hij helemaal los...
In een woord: Onvoorstelbaar...

Ik zal kijken of ik straks een filmpje kan maken als hij loopt.
Heb dat al geprobeerd met mijn telefoon, maar dat was echt schijtbeeld.. ;)

Zo, nu hij loopt kan het project echt beginnen...

Op naar de achterband.

Andy :)
 
Je moet het blok nog een ½meter hoger tillen want een boterham met pinakaas is 450 J.

Heel mooi blok.
 
Laatst bewerkt:
Prima, dan gaan we hier verder...


He, shit, nou, dan haal ik hem even uit elkaar, stop de oude olie en koolstof weer terug, schroef hem weer dicht, til hem van het bureau af, dan weer erop met een halve meter extra, weer open maken, schoonmaken, terug in elkaar en starten maar weer. :)

Gaat wel veel boterhammen kosten zo... ;)

Andy :)
 
Laatst bewerkt:
Hoi Andy,

Wat heb je je weer een hoop leuk werk aangehaald om de V-twin zover uit elkaar te halen, maar leerzaam is het zeker wel. En nu weet je tenminste ook iets meer over de conditie van de motor. Hopelijk viel het allemaal mee. Wel nieuwe (kop)pakkingen gebruikt? Momentsleutel gebruikt bij het monteren van de cilinderkopbouten en nieuwe (rek)bouten gemonteerd? Klepspeling correct afgesteld?
Elektronische ontsteking kan weinig aan mankeren. Geen contactpuntjes gelukkig ;)
Nouw, het is in ieder geval een betere start van een leuk project dan al je voorgaande dingen.
Deze is tenminste helemaal compleet en je hebt hem voor een vriendenprijsje.

En wat voor een motor? Een volwaardig blokje compleet met druksmering en oliefilter.
Laat je de geforceerde koeling zitten of ga je voor de naakte schoonheid van de cilinders en rijwindkoeling?
In dat geval zou een opstelling met de krukas in lengterichting (zoals een BMW of MotoGuzzy) het beste koelen i.v.m. met het frontale oppervlak van de cilinders.
Het zal nog een uitdaging worden om er een versnellingsbak achter te knutselen.

Nou in ieder geval weer een leuk topic om de komende weken je vorderingen te kunnen meelezen. Heee vergeet gvd je theorie-examen niet!! Als je weer zakt stel je me teleur!!! Maar gefeliciteerd met je mooie motorblokje !!

M.f.G. Hans
 
hoe gaat het met je project. leuk die van jouw te volgen, misschien je manier van schrijven .........dat leest leuk!
 
Nouw, ik sta op het punt te beginnen met het frame, maar een aantal dingen houden mij nog op.
De versnellingsbak en de achterband.
De achterband heb ik wel kunnen vinden, maar daar zat geen velg bij, dus die moet ik nog even zoeken. Maat is 22.5 * 10.00 - 8 . Flink bandje dus... :)

De versnellingsbak is het grootste probleem.
Ik heb er wel een, maar daar is de kast een beetje van naar de eeuwige jachtvelden.. :(
Nu had ik het idee om de twee assen met tandwielen te voorzien van kogellagers en ze dan in een andere kast te monteren.
Denken jullie dat dit haalbaar is?

Andy :)
 
Andy,

Ik denk niet dat het haalbaar is om een nieuw versnellingsbakhuis te laten gieten en bewerken.
Want.....dat kost meer dan een complete nieuwe chopper. Trouwens, is je eigen bakje qua vorm en opbouw wel geschikt?
Als dat zo is, dan kun je er misschien bij een revisiebedrijf nieuwe glijlagers in laten persen. Maar goed, je liet de opmerking "low budget"vallen.........

Misschien is het dan een veel beter idee om een geschikte versnellingsbak te vinden die nog in goede staat is. Ik zat te denken aan een sloop bakje van een oude leger Triumph, maar of je zoiets tegenwoordig nog kunt vinden ? 20 jaar geleden nog wel.
Maar ik vind je schoolproject wel erg leuk om over te discussiëren. En waar we het laatst over hadden: een 4-wielig terrein quad voertuig??? Dan heb je ineens veel meer ruimte om de aandrijving in te bouwen ;) *D Moet je er alleen nog zo'n zelfde achterband bijzoeken *D ;)

Groetjes, Hans
 
Hello People,

Ik heb tot op de dag van vandaag nog steeds geen goede achterband kunnen vinden.
Behalve dan een band van een John Deere Gator, maar die heeft geen velf en er staat op dat hij niet voor "Highway" gebruik is.

Is er niemand die weet waar ik dikke achterbanden kan krijgen voor niet al te veel geld?

Ik hoop echt dat iemand kan helpen, anders zal ik dit project op moeten geven....helaas...

Andy :)
 
Het probleem met de band is enigsinds opgelost.
Vanavond is te zien op wat voor een manier.. ben benieuwd naar het commentaar.. :)

Nu kan ik dus gaan beginnen aan mijn frame.

Wat denken jullie, zal ik een hardtail of een softtail chopper maken?
Bij hardtail ben ik ban dat de chopper dan erg breed gaat worden, ivm de achterband.
Dat gaat ten koste van het uiterlijk.
Maar even wat vering er tussen poten is ook niet simpel....

Ik sta open voor reacties..

Andy :)
 
De achterband...

Eindelijk komt er weer wat schot in de zaak...
Niet helemaal zoals geplant, maar het is beter als niets.

Hier is hij dan, de band die ik wil gaan gebruiken (voor zo lang).
Hij is afkomstig van een John Deere Gator.

2drig44.jpg


2zyh8rc.jpg


Maar zoals ik al zei... heeft de band een probleem.. :

28gyopd.jpg


Voor hen die het niet goed kunnen lezen: De band is niet geschikt voor snelweg gebruik.
Ik weet niet of ik daar ook in aanraking mee kom??? Of wat dat inhoud??? Maar het klinkt slecht.
Maar ik heb wel een minibike waar op de banden precies het zelfde staat en die loop ook ver tegen de 90. Misschien te maken met het wegdek of het weer???

Maar goed, we gaan verder....

Toen heb ik bij de Boels een velg mee mogen nemen.

9s9yfn.jpg


Kwa diameter past hij perfect, maar de diepte was niet goed.
Toen ben ik even bij de smid gaan vragen om een stuk pijp en heb ik me de uiteinden laten afdraaien, zodat ze precies in het gat zouden passen.
De zijkanten (velgen) liggen dus precies gecentreerd en evenwijdig van elkaar af.

213eu6g.jpg


30kt2er.jpg


ei8bw7.jpg


Morgen de stukken even aan elkaar lassen en dan moet ik een manier gaan zoeken om dat gapend gat te gaan vullen met wat kogellagers.
Maar daar heb ik al een vaag idee voor.

In ieder geval heb ik zo twee dingen gecombineerd...
Een sterke velg en een transmissiedemper (door zware buis en verghelften). :)
Niet voor niets dus.. :)

Morgen meer update, dan ga ik aan de slag met de basis van het frame.... passen en meten.

Andy :)
 
als je er een kenteken op wilt aanvragen, kan dat ,not for highway use, een probleem zijn.
ook kan het zijn dat het sturen wat lastig gaat door het rechte loopvlak van de band.
ik denk dat een echte motorband een stuk fijner rijdt.
 
Laatst bewerkt:
de meningen verschillen daar over, google maar eens op 'darkside car tire'

Hoezo denk je dat een hardtail te breed word? net zo breed als een softtail toch?
 
als je er een kenteken op wilt aanvragen, kan dat ,not for highway use, een probleem zijn.
ook kan het zijn dat het sturen wat lastig gaat door het rechte loopvlak van de band.
ik denk dat een echte motorband een stuk fijner rijdt.

Ik zag laatst iets op TV met die gast van Exile-choppers, die bouwde een trike en gebruikte daar echte Formule 1 velgen en banden voor. Stond ook "not for Highway use"op, maar dat loste hij op door het gewoon van de band af te schuren.
 
een trike hangt niet schuin in de bocht, dus die zal het prima doen.
en de letters eraf schuren trappen ze bij de rdw echt niet in, tenminste als je naar de rdw gaat voor een kenteken.
zoniet is alleen het sturen een beetje lastig.
 
Terug
Bovenaan Onderaan