Vaarwel Diesel... Welkom V-Twin... Chopperproject begonnen.

Krukasje

MF'er
27 aug 2009
203
0
Ergens in Nederland.. :)
Hallo iedereen,

Na de teleurstelling met de Dieselmotor kreeg ik vandaag toch eindelijk wat geluk na ongeluk.

Ik had al verteld dat ik om de zoveel tijd naar de sloop ga, maar sinds een tijdje ook langs de Boels bij ons in de buurt. Daar heb ik ook de GX200 en GX160 van.
Toen ik daar vandaag weer kwam werd ik weer teleur gesteld.

Er was een tuinfrees met een V-Twin er op die zelf kapot was.
Motor liep nog, maar frees zelf had hydraulische problemen.
Ik vragen...was hij net gisteren verkocht...balen...
Ik met een lang gezicht naar huis. Ben ik net thuis, gaat de telefoon.
Of ik even langs de Boels wou komen, want ze hadden een verrassing voor mij.
Eenmaal daar zag ik haar staan...een schoonheid.
De kappen waren er van af, maar zaten er nog bij en ze had verder geen demper meer er op zitten, maar die vloog er so wieso al vanaf.. :)
Een V-Twinmotor. B & S, Vanquard, 16 paardjes @ 3600 Toeren.
Mijn dag kon niet meer stuk.

Maar het moest nog komen..wat zou hij kosten...
De man die mij gebeld had was een Duitser en vond het al geweldig dat ik ook in Duitsland woonde. Daarom kreeg ik ook de GX200 en 160 mee.
Maar dat zou me nu niet meer lukken, maar jawel hoor....
Hij werd gesponsord aan mij voor mijn project.
Het enige wat ik hoefde te doen was een Boels stikker op mijn project te plakken.

Kortom, ik heb vandaag een zo goed als nieuwe B & S V-Twin motor gekregen, die normaal los rond de 1000 piek kost.
Hij zij me wel dat ik hem iets van 5 euro moest geven, anders zou ik ongeluk krijgen... :)
Dat ga ik dus morgen even doen.. ;)

Om een lang verhaal kort te maken, hier is ze dan:

2wn9taq.jpg


akubev.jpg


11il7ow.jpg


21adbf8.jpg


8zfqcz.jpg


33yhs2r.jpg


91bbt0.jpg


106f3a1.jpg


Is het geen plaatje.. :)
Het Chopperproject is geopend.. :)
Is het al dat wachten toch nog waard geweest.. ;)

Andy :)
 
Gefeliciteerd man!

Dit zijn nog eens leuke giften. Wat een beeldig blokje!

Ik ga net zoals het vorige topic ook deze weer aandachtig volgen!
 
Oja, en nu niet weer te veel aandacht aan de uiterlijke schijn besteden he!

Eerst de techniek, dan de afwerking!

Maak hem draaiende, ga denken over je transmissie, bouw een frame, zorg voor overbrengingen en dingen en ga dan pas werken aan de looks. Dat is mijn visie.

Eerst bouwen, dan afwerken!

Het wordt een mooi project. Heel netjes van Boels trouwens, echt wel!

:W
 
16pk is niet al teveel maar het gaat om het koppel.
Dat zit er zo te zien wel in (@3600rpm). Stoer blok hoor!
Bij zoiets moet er je wel een aparte transmissie erachter zetten, wordt dus een uiterst klassieke fiets maar dat vind jij vast geen probleem. ;-)

Post regelmatig wat updates, dan ga ik het trachten te volgen.
Veel suc6.
 
Bedankt... :)

Ik ga het hele blok eerst schoon maken: Koolstof verwijderen, vuil, nieuwe olie, enz. maar niet meer spuiten, want dat geeft toch een resultaat om van te huilen.. :(

Momenteel zit ik midden in een PTA week, dus ik ga vanaf het weekend echt beginnen.
Misschien van te voren alvast het blok schookmaken.. ;)

Maar voordat ik aan het frame kan beginnen moet ik een achterband hebben. Een dikzak.. :)
Weet iemand waar je zoiets kan krijgen?

Het is de bedoeling dat het hele project low-budget wordt. Dus wat ook tweedehands valt te krijgen gebruik ik, buiten de verf natuurlijk.. ;)

Na de band ga ik over naar de overbrenging.
Ik heb wel een versnellingsbak, maar die was voor een 10 PK motor.
Misschien als ik een andere kast er omheen maak en de assen van kogellagers voorzie, ipv glijlagers. Misschien dat het dan al wat beter wordt???

Mocht dat niet lukken, dan maak ik er wel een automaat van...
Bah, dat ik dat uit mijn mond krijg...automaat... :)
Zoiets als een scooter....

Ach, wel zien wel... eerst maar die achterslof.. :)

Andy :)
 
@emgi,

Ik vind 16 PK wel veel. Zeker voor een tweewieler met een matig gewicht.
Als je met een kart, met een blok van 6-8 PK al veer kan bereiken, wat is dat dan wel niet met het dubbele?? :)

Het is maar niet hoe je de boel in elkaar zet.
Ik heb zelf een CB250. 34 paardjes. Een beetje opgevoerde scooter trekt mij er zeker uit, en dat met maar 6 PK. :)

Het is de bedoeling dan hij ongeveer 80 gaat lopen, maar dat moet met 16 PK wel lukken.
Harder mag wel, maar hoeft niet. Ik zelf houd daar niet zo van. Als hij maar goed doortrekt.. ;)

Ik heb bij B & S op de site proberen te zoeken naar specificaties van het blok, maar nog niets gevonden.
Ik weet dus bijgod niet hoeveel koppel hij heeft, maar dat zal idd niet weinig zijn. :)

Andy :)
 
Oh, ja, nog iets...

Ik heb voor de grap even de trekstarter geprobeerd.
Voor mij zo goed als niet te doen. Daar moet je met een olifant aan trekken.. :(
Bij de eerste compressieslag houd het al op.
Ik hoop maar dat hij straks bij het testen in een keer aan gaat slaan, maar dat zal wel niet... (lamme arm) :(
Maar gelukkig is er een uitbouw mogelijkheid voor een elektrostarter en een dynamo, dus het komt goed.. :)

Andy :)
 
Decompressiehendeltje?

Specs:

Key Specs
Displacement (cc)
479
HP
16
Application
Many commercial applications including compressors, pressure washers, conveyors, etc.
Shaft Output
Horizontal
Engine Type
V-Twin OHV
Start Type
Electric Start with Recoil Backup
Shaft Dimensions L x W (in.)
1 x 2 29/32
Mounting Base L x W (in.)
7.69 x 4.06
Bolt Circle (in.)
5, 6.5, 7.75
PTO Height (in.)
5.25
Shaft Keyway (in.)
1/4
Shaft End Tapped (in.)
3/8-24
Max. RPM
3,600
Charging System Amps
16
Ignition System
Magnetron® Electronic
Cylinders (qty.)
2
Oil Capacity (qt.)
3
Air Cleaner Type
Dual element includes automotive-type pleated paper air filter and foam pre-cleaner
Muffler Included
No
Low Oil Alert
No
Lubrication System
Full Pressure
Shaft Rotation (From PTO Shaft Side)
CCW
Bore x Stroke (in.)
2.68 x 2.60
Cylinder Bore
Cast Iron
Cooling System
Air Cooled
Carburetor
Float
Fuel Pump
Yes
Governor System
Mechanical
Auto Compression Release
No
Dimensions L x W x H (in.)
12.29 x 16.10 x 19
EPA/CARB Approval (California Air Resource Board)
Yes


http://www.jettingmachines.co.uk/B&S%20VAN%20VT%20AIR%206pp%20UK%2014-22.pdf (<br /> Nog meer specs onder deze link!)

Op deze link heb je meteen de belangrijkste bouwmaten voor je project te pakken.

Hij heeft 33 Nm koppel bij zo'n 2600 toeren. Niet slecht!
 
Laatst bewerkt:
Hmmm, idd niet slecht.
Alleen die van mij is iets anders.
Hij heeft een andere vorm van luchtfilter en de tank zit er nog bovenop geperst.
Dat maakt hem 20 cm hoger dan de specifikaties, maar goed.
Dat flikker ik er toch van af.

Ik ga alles wat er niet op hoort er van af halen.
Zoals de tank, luchtfilter en de aansturing voor de carb. om heb stationair te laten en blijven lopen.

Dan duw ik de back-up coil er in. Is standaard als het goed is en een elektromotor voor het starten.

Andy :)
 
Hoi Krukasje.
Je hebt er echt zin in he!
Je zou kunnen denken aan een losse engelse bak, dat is bij de sloop misschien wel te vinden, b.v. Bolman in den Haag.
hangt af natuurlijk van de draairichting van de krukas.
T'is wel weer een vreselijk leuk project!
Je zou natuurlijk een riemaandrijving kunnen zetten van motor naar bak. Die engelsen hadden dan de koppeling op de ingaande as van de bak.
Je zou ook kunnen proberen om een koppeling op de krukas te zetten, die kan dan wat lichter... dan een mooie ketting vertraging, of riem vertraging, naar de ingaande as van de bak....
Zorg wel ergens voor een transmissiedemper, dat is net even fijner. Bij mijn BSA indertijd zat dat op de krukas, dan een ketting naar de koppeling die op de bak zat. Maar het kan ook verderweg, bij mijn MZ zit een rubberblok constructie in het achterwiel, als transmissiedemper, en dat werkt ook.
Nu ja,ik ga je weer volgen, het is altijd leuk!
Groeten,
duard
 
Even snel een vraagje:

Toen ik de motor uit elkaar was aan het halen, viel mijn oog op dit onderdeel:
Het zit tussen de carburateur en spruitstuk. Het is gewoon een blok thermoharder en in het midden van het gat zit een staafje.
Weet iemand waar dit voor dient?

Andy :)

BTW, Waarschijnlijk vanavond even een grote update van het schoonmaken van het blok.. :)

4kk0wk.jpg
 
Ow? Ik zou het domweg hebben uitgescholden voor "pakking" want lijkt precies op de pakkingen die rond het jaar 1960 tussen de meeste carbs en blokjes van bromfietsjes zaten.
 
Nee, dat wist ik ook wel, ik bedoelde iets anders.
Als je door het gat in het blokje kijkt zie je een schuin streepje zitten.
Waarvoor dient dat streepje?

Andy :)
 
Laatst bewerkt:
Ben zeer benieuwd wat dit gaat worden!

Hou het in de gaten

een Boelsmobiel (ipv Bluesmobiel), geweldig!
 
Oja, en nu niet weer te veel aandacht aan de uiterlijke schijn besteden he!

Eerst de techniek, dan de afwerking!

Maak hem draaiende, ga denken over je transmissie, bouw een frame, zorg voor overbrengingen en dingen en ga dan pas werken aan de looks. Dat is mijn visie.

Eerst bouwen, dan afwerken!

:W

:^

En voor de overbrenging zou ik gewoon gebruik maken van een koppeling op de uitgaande as met een ketting rechtstreeks naar het achterwiel. Of een bak pakken met niet teveel versnellingen. Op de tegenwoordige schakelbrommers schakel je 6x voordat je een keer 60 rijdt. Dat is ook niet alles.

Succes dr mee!
 
Terug
Bovenaan Onderaan