Vacuüm aansluitingen carburateurs en overige carb. vragen

Jorik

MF'er
21 jul 2007
218
0
Dag allemaal!

Vandaag ben ik bezig geweest met het reinigen van mijn carburateurs en zodra mijn nieuwe kleppendekselbouten binnen zijn wil ik ze ook gaan synchroniseren.

Nu heb ik alleen het vermoeden dat de vorige eigenaar van mijn Suzuki GSX-R 750 uit 1989 het e.e.a verkeerd heeft aangesloten, zie:

carb1.jpg

Er loopt een slang van bovenop carb 1 naar een T-verbinding. Van die T-verbinding loopt er een slang naar bovenop carb 4 en naar de benzinekraan.

Je ziet dat er ook een slang van bovenop carb 2 naar bovenop carb 3 loopt.

Ik denk dat die aansluitingen eigenlijk bedoeld zijn om mijn synchronisatieset op aan te sluiten, klopt dat? Normaal gesproken horen er denk ik dopjes te zitten op die aansluitingen.

Verder zitten er 2 aansluitingen waar nu niets op zit tussen mijn carburateurs, zie:

carb2.jpg

Deze aansluiting zit tussen carb 1 en carb 2 en tussen carb 3 en carb 4. Horen de vacuümslangen voor de benzinekraan niet hierop aangesloten te zitten?

Als ik mijn carburateurs wil synchroniseren, klopt het dat ik dat met deze 3 stelschroeven moet doen? Zie:

carb3.jpg


Mijn laatste vraag, waar zijn deze aansluitingen voor? Zie:

carb4.jpg

Per carb zit er 1, het lijkt erop alsof ze in verbinding staan met die aansluitingen bovenop de carbs. Is dit een tweede vacuüm aansluiting of wat anders? Horen daar nog dopjes op te zitten?

Alvast bedankt voor het nemen van de tijd om mij te helpen. :)
 
Laatst bewerkt:
Synchroniseren verhaal laat ik aan iemand anders over. Om jou laatste vraag te beantwoorden: Ja het heeft verbinding met de "TOP" (de ruimte binnen de rubber) Het is een lucht in/uit laat tot alleen die ruimte. De naald wordt omhoog en omlaag getrokken d.M.V. vacuüm-VERSCHIL ten opzichte van dat gaatje+"veerkracht" (zit ook een veer in de "TOP" PS: Liever niet openmaken als het niet nodig is.
 
Deze aansluiting zit tussen carb 1 en carb 2 en tussen carb 3 en carb 4. Horen de vacuümslangen voor de benzinekraan niet hierop aangesloten te zitten?

Het antwoord is "NEE"

Want dat heeft rechtreeks verbinding met de Benzine ruimte. (luchtuitlaat) benzine gaat erin lucht gaat eruit. Als je het dopje losschroeft (4 schroefjes aan de onderkant) zie je een gat aan de bovenkant in het ruimte naast de sproeier.

Spuit geen Carb-cleaner in een gatje terwijl je in ander gatje kijk! :-)
 
Hij is provosorisch bezig geweest die slangen naar die 4 punten daar horen normaal dopjes op met een spanveertje. En die dopjes haal je er dan af voor synchronisatie.
Het vacuum krijgt je benzine kraan dan via de meest rechter inlaatrubber.
Die 2 slangen die beschermd zijn lopen naar je benzine kraan + vacuum slang


Maar zoals hij het heeft aangesloten werkt het ook:

1) die ene slang op dat T stuk gaat dan naar de vacuum van je benzine kraan.(die zorgt er voor dat er benzine gaat lopen)
2) die 2 beschermde met die stalen veren erom naar je benzine kraan (inlaat benzine voor je carbs)

Functioneel verandert er niks.

Maar theoretisch loop je meer kans op lucht lekkale (je hebt nu 5 punten waar die vacuum kan lekken) 3x t stuk en 2x bij je carbs


Syncen is wel wel makkelijker zo Je sluit je carbtune 2 gewoon aan op die 4 aansluitpunten en je hoeft je vacuumslang nu niet af te sluiten *O* *O*


Vind wel je stationair schroef lastig zitten
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de reacties allemaal!

Als ik het goed begrijp kán het wel zo, maar hoort het eigenlijk niet. Dan doe ik het liever anders. :P

Hij is provosorisch bezig geweest die slangen naar die 4 punten daar horen normaal dopjes op met een spanveertje. En die dopjes haal je er dan af voor synchronisatie.
Het vacuum krijgt je benzine kraan dan via de meest rechter inlaatrubber.
Die 2 slangen die beschermd zijn lopen naar je benzine kraan + vacuum slang
Dan haal ik maar 4 van die dopjes bij de dealer. Ik begrijp alleen niet hoe hij dan precies vacuüm moet krijgen vanuit de kraan. De kraan heeft 3 aansluitingen. De twee beschermde slangen zitten op de kraan aangesloten en daar komt benzine uit zodra de kraan open staat. Het lijkt mij dus dat er altijd twee benzine-slangen aangesloten horen te zitten.

Dan blijft de vacuüm aansluiting op de benzinekraan nog over. Als ik daar een slang op aansluit, waar moet die dan precies naartoe lopen op mijn carburateurs?

Vind wel je stationair schroef lastig zitten
Dat vind ik ook, mijn handen worden aardig warm tijdens het stellen. :P

Om jou laatste vraag te beantwoorden: Ja het heeft verbinding met de "TOP" (de ruimte binnen de rubber) Het is een lucht in/uit laat tot alleen die ruimte. De naald wordt omhoog en omlaag getrokken d.M.V. vacuüm-VERSCHIL ten opzichte van dat gaatje+"veerkracht".
Dus die aansluitingen van de laatste foto horen gewoon zo open te zijn? Daar hoeft geen dopje of slang op?

carb4.jpg

Het antwoord is "NEE"

Want dat heeft rechtreeks verbinding met de Benzine ruimte. (luchtuitlaat) benzine gaat erin lucht gaat eruit.
Dit begrijp ik niet helemaal. Die twee aansluitingen horen dus ook open te zijn? Het vreemde is dat er wel ribbels opzitten, alsof er een slang overheen hoort. Maar volgens jou komt hier de lucht uit? Er zit daar trouwens geen dopje, dus ik begrijp niet over welk dopje je het hebt.
carb2.jpg


Nogmaals bedankt!
 
Laatst bewerkt:
Hoi! het "constant vacuum systeem" van Suzuki is nou niet het meest eenvoudige...

Wat nog een mogelijkheid zou kunnen zijn is (als het een een motorfiets uit california betreft, en dat weet ik dus niet) dat er naderhand (na import) het second-air-system af is gehaald. Ik had dit op mijn grijze GSX750F, en kan je zeggen dat daarmee het aantal slangetjes van je motorfiets haast verdubbeld! erg irritant allemaal.

(extra airbox-je in je stuurkuip, een cannister system onder je kont-kuipjes, etc, etc, etc...en vooral veel slangetjes naar en van spruitstuk-regio en carburateurs...)

Als het gewoon een NL-fiets is, zou ik een bedrijf met voldoende kennis (en dus vaak iets duurder/merkdealer) ernaar laten kijken. Zij moeten dit sneller kunnen "oplossen" lijkt me.

Dat het centjes kost zal vast...shit happens.

PS: op de constant-vacuum benzinekraantjes die ik tot nu toe heb gezien van Suzuki waren alle aansluitingen vooorzien van slangetjes....niet 1 was er onbenut!

Je kunt anders ook nog op zoek gaan naar een "exploded-view" tekening van het systeem.
 
Laatst bewerkt:
Goed: Misschien kan ik beter zo zeggen: Als je motor stationair loopt dan hoort geen vacuüm komen te staan om de 4 openingen. Als dat het geval is den advies van HrHawkeye volgen. Als dat niet het geval is laat ze dan open!

De tweede tekening: Het antwoord is JA : Ze horen open te zijn!
Er zat een Lang erop een T-slang. met ander woorden de 2 openingen zaten aan elkaar vast via een T-slang en die loopt langs de luchtfilter en wijst naar beneden! en blijft OPEN! om te voorkomen dat water of stof erin valt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan