Vacuüm benzine

Diver2000

MF veteraan
14 aug 2019
2.185
1.572
Oosterhout Gld.
Afgelopen zondag voor Vaderdag met de motor van Nijmegen naar Hoorn willen rijden.
Rij dat rondje wel vaker.
Tussen Garderen en Ermelo getankt. BP Ultimate.

Vlak voor de dijk Lelystad verloor ik al het vermogen en viel de motor stil. Net of de tank leeg was.
Gelukkig kon ik via de berm naar een parallelweg uitrijden.

Motor wilde niet meer starten.
Wegenwacht gebeld. Ondertussen de tank open gedaan om te kijken of er geen diesel in de tank was gegaan....

Wegenwacht kon ook niets vinden en tot onze verbazing na redelijk lang doorstarten sloeg de motor weer aan.
Blijkbaar heeft er geen benzine in de carburateur gelopen.
Advies van de wegenwacht was in ieder geval niet de dijk over met de motor omdat hij ook niet kon zeggen of het niet weer zou gebeuren, ben dus maar naar huis gereden, ruim 110 km zonder problemen.

Wat zou dit kunnen zijn?
Ik hoorde niets toen ik de tank opendeed. Normaal zou je het moeten horen als er een vacuüm op de tank zit.
 
Honda CBR600F3
1998.
Volgens mij een vacuum gestuurde benzinekraan (volgens de wegenwacht)
Zit nooit aan de benzinekraan, staat altijd open.
Tank was open geweest om te controleren of er geen diesel in zat, alleen je hoorde niet dat er een vacuüm op de tank zat.
Zelf denk ik ook aan een vacuüm maar wil eigenlijk andere dingen gaan uitsluiten
 
Hoe gaat het met je motor? Al gevonden wat het probleem is?

Welke jaarlijkse onderhoud is al gedaan, dat je zeker weet? (Niet wat je gehoord hebt van de verkoper. Die liegen helaas wel eens)
Vergelijk datgene wat gedaan eens met je handleiding. Luchtfilter papier of eentje met olie.... Als je zeker weet dat bepaalde delen goed zijn , kan je dat buitensluiten.

Accu aansluiting losjes?? of vies?

Accu - schijnt schijnt goed genoeg te zijn (dit kan dus niet het probleem zijn
Luchttoevoer? Van filter tot en met carburateur
Benzine toevoer? Van tank (benzine vacuum mechanisme) tot carburateur, roest in tank?

Jij denkt vacuum mechanisme van tank? doe eens een vacuum test....loopt en stopt de bezine uit je tank als vacuum verandert? De mechnisme werkt naar behoren?

toegevoegd: link hier staan ook misschien nuttige dingen, engels.
 
Laatst bewerkt:
Helaas nog niet gevonden (ook niet heel hard gezocht.)
Hele week ging het goed met woon-werk tot gisteravond.
Was onderweg naar de brandweer in Barneveld vanaf Nijmegen, getankt in Elst en op de A50 na zo'n 20 km weer inhouden.
Koppeling in en doorgerold naar de benzinepomp.

Daar de tank open (hoorde weer niets van een vacuüm).
Starten, niets.
Benzinekraan op reserve, starten, niets.
Even gewacht (minuut of 5) starten en bedoel ik doorstarten, slaat aan en loopt weer normaal.
Kon gewoon maximaal het gas opentrekken op de oprit naar de snelweg en de rest van de route en later naar huis geen probleem.
Het is nu de 2e keer en steeds na het tanken (tussendoor nog wel een keer getankt).
Tank de tank nooit maximaal vol, blijf onder de vulrand zitten om de kans op een vacuüm te verkleinen.

Toch binnenkort ff langs Pitbox 33 in Valburg.
 
Als je de brandstofpomp verdenkt, koppel die dan los.

Brandstofslang van tank naar carburateur rechtstreeks aansluiten zonder pomp er tussen, en stekker los trekken van de pomp.
Voor de zekerheid je tank vol maken i.v.m zwaartekracht, en test rijden of die het nu wel blijft doen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joep
Of je moet net de pech hebben dat je pomp even niet werkt, dan hoor je niks😁

Niet elke pomp is hoorbaar.
Niet elke pomp gaat aan op contact.
Goeie.

Dan desnoods helpen.

Gister nog zoiets gedaan, door leiding op carbs los te halen, in bakje hangen en contact aan. Ik wilde zien of en in welke mate er brandstof door de pomp kwam.
Kon er goed bij trouwens, maar toch.

Je wilt dingen zeker weten, al is het maar om uit te sluiten.
 
Als de motor loopt en je kunt de pomp vastpakken moet je hem kunnen voelen tikken.
Maar zoals ik het lees is het probleem niet continue, ik zou een revisiesetje kopen bij bv roukema, ook zou ik de brandstof slangen controleren op knikken oid.
Kosten revisiesetje zijn rond de €22.- daar kun je je geen buil aan vallen.
 
Mijn eerste motor, een CBR 600 F3 uit 1997 heeft precies hetzelfde gehad. De tank was eraf geweest omdat de brandstofpomp vervangen moest worden. De monteur heeft niet goed opgelet met het terugplaatsen van de tank.

De ontluchting slang zat dubbel onder de tank. Hij zoog vacuüm tijdens het rijden. En dat terwijl ik onderweg was om ermee op vakantie te gaan. Uit voorzorg heb ik elke 100 km getankt om ook de dop te openen.

Check even die slang, hij moet netjes en recht naar beneden hangen. Dat heb ik gedaan en dat probleem is nooit meer geweest.

Kwestie van een kapje aan de zijkant eraf halen en de slangen volgen. Je kunt met een lang voorwerp zoals een schroevendraaier een eventuele knik eruit halen.

Als je samen ernaar wilt kijken, ook prima 👌. Ik woon in. Amersfoort en ben vrijdag t/m zondag beschikbaar voor je.
 
Mijn eerste motor, een CBR 600 F3 uit 1997 heeft precies hetzelfde gehad. De tank was eraf geweest omdat de brandstofpomp vervangen moest worden. De monteur heeft niet goed opgelet met het terugplaatsen van de tank.

De ontluchting slang zat dubbel onder de tank. Hij zoog vacuüm tijdens het rijden. En dat terwijl ik onderweg was om ermee op vakantie te gaan. Uit voorzorg heb ik elke 100 km getankt om ook de dop te openen.

Check even die slang, hij moet netjes en recht naar beneden hangen. Dat heb ik gedaan en dat probleem is nooit meer geweest.

Kwestie van een kapje aan de zijkant eraf halen en de slangen volgen. Je kunt met een lang voorwerp zoals een schroevendraaier een eventuele knik eruit halen.

Als je samen ernaar wilt kijken, ook prima 👌. Ik woon in. Amersfoort en ben vrijdag t/m zondag beschikbaar voor je.
Thnx,
Zal van het weekend de kap eens loshalen, lukt het niet dan is Amersfoort goed te doen vanaf Nijmegen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan