vacuum kraan

Aprilia4fun

MF veteraan
11 sep 2002
8.828
426
Van de Srad het blok vol benzine gehad . Deze is eruit gehaald en de olie + filter ververst.
Mijn vraag is , er zit een vacuumkraan onder de tank gemonteerd mag ik aannemen dat als de motor gewoon uit staat er geen benzine door de kraan komt aangezien er geen vacuum is en de benzine stroom geblokkeerd word. Als 1 of meerdere vlotternaalden blijven hangen kan dan het blok vollopen ? Ik heb het vermoeden dat het een combi is geweest van lekkende kraan en hangende naalden en zo het blok is volgelopen. De carbs hebben een ultrasoon bad gehad. Heb voor alle zekerheid een revisie set besteld voor de vacuumkraan.

Hoort hier iets op te zitten er zit schroefdraad in of is dit gewoon open ? zie pijlen


29fchf6.jpg
 
Laatst bewerkt:
Van de Srad het blok vol benzine gehad . Deze is eruit gehaald en de olie + filter ververst.
Mijn vraag is , er zit een vacuumkraan onder de tank gemonteerd mag ik aannemen dat als de motor gewoon uit staat er geen benzine door de kraan komt aangezien er geen vacuum is en de benzine stroom geblokkeerd word. Als 1 of meerdere vlotternaalden blijven hangen kan dan het blok vollopen ? Ik heb het vermoeden dat het een combi is geweest van lekkende kraan en hangende naalden en zo het blok is volgelopen. De carbs hebben een ultrasoon bad gehad. Heb voor alle zekerheid een revisie set besteld voor de vacuumkraan.

Hoort hier iets op te zitten er zit schroefdraad in of is dit gewoon open ? zie pijlen


[afbeelding]
Dat lijkt mij ook.

En onderop de vlotterbakjes: daar zat eerder toch ook niks op?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ja, je hebt helemaal gelijk.

De vacuumkraan is een extra veiligheid voor het geval dat de vlotters overlopen.
Als geeneen van beide goed afsluit loopt een cilinder vol met benzine en soms ook het carter.
 
Vaak geven fabrikanten ook aan dat rubber delen zoals benzineleidingen en remleidingen preventief om de 4 jaar vervangen moeten worden.
Ik vind dat dan wel weer jammer van het geld, maar dan moet je het wel zelf goed in de gaten houden.

In dit geval hebben ze dan wel weer een punt...
 
Vaak geven fabrikanten ook aan dat rubber delen zoals benzineleidingen en remleidingen preventief om de 4 jaar vervangen moeten worden.
Ik vind dat dan wel weer jammer van het geld, maar dan moet je het wel zelf goed in de gaten houden.

In dit geval hebben ze dan wel weer een punt...
Alleen geven ze dat advies dan weer niet voor wat er nu stuk is: binnendeel van de kraan.
 
Vacuumkraan lekte iets daarvan heb ik de pakking vernieuwd en deze is nu dicht. Maar bij iets meer benzine vulling van de tank ging de tankpakking heel iets lekken :( . Benzine eruit gehaald en de gehele unit eraf geschroefd. Deze zit met 8 boutjes vast . De metalen ovalenring met gesealde pakking eraf gehaald . (dit is de nieuwe revisie pakking van Suzuki) Bleek dat op de metalen ovale ring van de tank deze iets vies was met een licht bruinige aanslag. Deze met staalwol af genomen en ontvet. De unit zelf schoongemaakt zat bruinige aanslag op die snel te verwijderen was met WD40 . Alles goed schoongemaakt en ontvet en de pakking weer geplaatst en deze met de 8 boutjes kruislings vastgezet en handvast . volgens WPH moet deze met4 Nm vastgezet worden.
Alles weer gemonteerd, benzine 5 liter er weer in en na 2 dagen nog steeds prima geen lekkage te zien . maar vanmiddag toch weer een iets gelige een wat vettige aanslag onder de tank in de hoek. Had toch maar bij csmnl een nieuwe metalen met gesealde rubber pakking besteld duur dingetje 41 euro incl . Deze moet nog binnen komen. Ik denk dat de opnieuw gebruikte pakking toch niet voldoende is geweest om de boel 100 % af te dichten. Nu schijnt deze pakking veel problemen te hebben met Srads en diverse TL1000 types.
Heeft iemand nog een betere tip of ervaring hiermee gehad ? Of is de enige remedie goed ontvetten , pakking plaatsen en deze met een echte moment sleutel met 4 Nm kruislings volgens tekening vast te zetten. Wat is handvast ? Hoe voelt 4 Nm ? De eerste keer loshalen voelde aan als best wel vast ?
 
Laatst bewerkt:
4Nm is niet veel, kracht die je moest zetten bij loshalen komt door het borgmiddel die op de boutjes hoort te zitten (dat blauwe spul op de foto). 4Nm is ongeveer heel licht aandraaien met een schroevendraaier, eigenlijk niet meer als vingervast.

P.S. boutjes zijn in principe voor 1malig gebruik het borgmiddel werkt geen 2de keer. dus of de boutjes goed schoonmaken en dan vastzetten met een drupje locktite of ook nieuwe boutjes gebruiken met het standaard borgmiddel.
 
Laatst bewerkt:
4Nm is 0.4 kg op een meter .
heb je een ratel van 20 cm dan komt dat op 5x 0.4 is 2 kg kracht.
zeg maar de ratel erop zetten en aan het einde van het handvat iets van 2 kg eraan hangen.
Zat net te denken heb een accu schroefboormachine als ik daar dop 8 mm erop zet met torque maximaal 12 Nm op stand 6 zet ik deze op stand 2 zou het misschien op 4 Nm komen mits het liniair is ?

maar zoals je zegt het borgmiddel is erg belangrijk.
 
Laatst bewerkt:
4Nm is 0.4 kg op een meter .
heb je een ratel van 20 cm dan komt dat op 5x 0.4 is 2 kg kracht.
zeg maar de ratel erop zetten en aan het einde van het handvat iets van 2 kg eraan hangen.
Zat net te denken heb een accu schroefboormachine als ik daar dop 8 mm erop zet met torque maximaal 12 Nm op stand 6 zet ik deze op stand 2 zou het misschien op 4 Nm komen mits het liniair is ?

maar zoals je zegt het borgmiddel is erg belangrijk.
Gewoon met de hand doen.
Je weet nu dat het allemaal niet te strak moet, daar rekening mee houden.

Met een electrisch ding wordt helemaal niks.

Als je per se het moment wilt aanhouden, moet je een momentsleutel kopen.
 
laat ik het zo zeggen bij moment schroevendraaier is de maximale kracht vaak zo'n 13Nm dat is ongeveer het maximum wat normale mensen op een schroevendraaier met een dik handvat kunnen zetten. dan kan je zelf ook wel ongeveer voelen wat 1/3 daar van is. maar de menselijke maat is niet kalibreerbaar. het is heel moeilijk voor mensen om elke keer de zelfde kracht te zetten. dus als je het gevoel van ongeveer 4Nm je nog niet is aangeleerd door heel veel oefenen (en regelmatig schroefdraad strippen door eigenwijsheid) kan je beter een momentsleutel of moment schroevendraaier gebruiken. nadeel van met de hand (te strak) aandraaien is dat je vervorming van de pasvlakken krijgt wat de dichting van de pakking niet ten goede komt.
 
Had de tank vanavond verwijdert om goed bij de carbs te kunnen komen om iets te checken. Trek de vacuum slang eraf, en trek de benzine slang los begint de kraan gewoon benzine te geven? Geen vacuum niks snel een afsluiter erop. Tank daarna leeg laten lopen en de vacuumkraan er weer afgehaald. Ik kon gewoon op de benzine tuit blazen terwijl deze eigenlijk door het membraam afgesloten moet zitten? Dan maar open gehaald en opnieuw bekeken en weer vast gezet. Blazen op de benzine tuit en deze was dicht :) . Daarna test even zuigen op de vacuum aansluiting en de benzine tuit kant was weer open, maar deze bleef openstaan :( . WTF :( . Waar ligt dit nou aan de boel zit echt zo in elkaar zoals het hoort? Kleine gaatje in het rubber zit zoals het moet. Kraan zelf kan toch niet kapot zijn? Kan zijn dat het een kleine vertraging heeft dat hij weer sluit maar bij mij blijft de kraan open staan?

onderdelen_afbeelding_11407_2.png

2rp4ayg.jpg

20ppj61.jpg


2dhsg8l.jpg
 
Laatst bewerkt:
ziet er uit als een uitgehard membraan rubber en die kunnen inderdaad gaan schakelen in plaats van veren zeker als er zo'n zwak veertje zit om hem terug te duwen. (veertje is normaal zo zwak omdat het met een hele lage onderdruk al moet open gaan).
ik zou dus beginnen met een nieuw membraan regelen voor de benzine kraan en die plaatsen. je zal ook merken dat die veel soepeler is als de oude.
 
Had de tank vanavond verwijdert om goed bij de carbs te kunnen komen om iets te checken. Trek de vacuum slang eraf, en trek de benzine slang los begint de kraan gewoon benzine te geven? Geen vacuum niks snel een afsluiter erop. Tank daarna leeg laten lopen en de vacuumkraan er weer afgehaald. Ik kon gewoon op de benzine tuit blazen terwijl deze eigenlijk door het membraam afgesloten moet zitten? Dan maar open gehaald en opnieuw bekeken en weer vast gezet. Blazen op de benzine tuit en deze was dicht :) . Daarna test even zuigen op de vacuum aansluiting en de benzine tuit kant was weer open, maar deze bleef openstaan :( . WTF :( . Waar ligt dit nou aan de boel zit echt zo in elkaar zoals het hoort? Kleine gaatje in het rubber zit zoals het moet. Kraan zelf kan toch niet kapot zijn? Kan zijn dat het een kleine vertraging heeft dat hij weer sluit maar bij mij blijft de kraan open staan?

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

[afbeelding]
Is dat met t oude spul, of t nieuwe?
 
Uiteraard met het nieuwe spul ;) en nog niet goed ?

eerste , derde en vierde foto is ter illustratie

tweede foto is van moi . daar zie je het nieuwe in het zakje en deze zit er nu op .
 
Laatst bewerkt:
Heb maar een nieuwe oempart vacuum benzine kraan besteld bij csmnl , prijs valt me 100% mee (78,50 €) moest nog een vacuum slang vervangen die op het luchtfilter zit en de 2 schuim afdichters op de ram-air vervangen waren compleet veroudert /vergaan al met al inclusief opsturen 104 euro ;) . Geen gepruts met revisiekitjes die half of onbetrouwbaar werken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan