vacuumgestuurde brandstofkraan honda vtr1000f blijft open staan (tourmax/allballs probleem?)

basman180

= in de penopauze fase aanbeland
Donateur
11 jul 2003
6.816
3.908
Beste ls,

Zo n 3 jaar geleden onder het mom van preventief onderhoud mijn vacuüm gestuurde brandstofkraan voorzien van een revisie set.
Vandaag besloot ik een brandstofslang los te halen om toch eens te controleren ofdat deze niet doorloopt.
Helaas liep de brandstof erg snel door( volle snelheid), en dus sluit de brandstofkraan niet af. Kraan is open gehaald maar heb geen scheuren oid kunnen ontdekken. Wel is het zo dat het kleine dichtingsrubber zijn werk zeker niet doet. Zie afbeelding. Destijds is er geen origineel Honda revisie set gemonteerd, eerder iets van tourmax/allballs ofzo. Hoewel ik geen lekkage had was de boel dus niet veilig bij niet goed afsluitende vlotternaalden.
De brandstofkraan zit onder de tank, ik kan er met de hand niet bij om hem handmatig af te sluiten na een rit. Inline een kraantje plaatsen is ook zeer lastig ivm nergens ruimte.
Bedoeling is nu voor origineel Honda te gaan.
Ik twijfel dus aan de kwaliteit van eerder genoemde revisiesets.
Zijn er hier meer slechte ervaringen
 

Bijlagen

  • 20210306_144637.jpg
    20210306_144637.jpg
    112,4 KB · Weergaven: 7
  • 20210306_145210.jpg
    20210306_145210.jpg
    173,2 KB · Weergaven: 7
Laatst bewerkt:
controleer of de vacuüm aansluiting vd kraan niet verstopt zit. Dat komt wel eens voor en dan is het vacuüm sterk genoeg om hem open te trekken, maar de veer te slap om hem terug te laten gaan.
 
Heb dit gecontroleerd. Ik heb met de hand meer druk uitgeoefend op de veer om de kraan dicht te krijgen. Ik moest zeker een stuk harder drukken dan dat veer aan kracht kan leveren. Dat de veer wellicht te slap is kan, maar als de veer een stuk sterker zou zijn dan zou de kraan op vacuum naar mijn idee ook niet meer opengaan. In de aansluiting vh vacuumpunt (op de brandstofkraan) zit ook een membraan welke je waarschijnlijk bedoeld, deze werkt 2 kanten op. Zuigen is het membraan open. En erop blazen/lichte druk loopt er langzaam lucht doorheen zodat de branstof stopt met lopen/het grote membraan kan afsluiten.
 
Onderstaande heeft dus ook een membraan.
Heb gelezen dat sommigen dit membraan eruit halen. Ik weet niet ofdat een goed idee is..
 

Bijlagen

  • 16151090922624016996378768534895.jpg
    16151090922624016996378768534895.jpg
    115,5 KB · Weergaven: 3
Heb een nieuwe originele Honda afdichtingset gekocht. Viel me op dat de nieuwe rubbers een stuk soepeler zijn dan de 3 jaar oude rubbers. De nieuwe veer is even sterk. Het eindkapje waar de vacuumaansluiting zit werkt exact hetzelfde als het oude eindkapje. Nu werkt de kraan weer naar behoren. Probleem is opgelost.
 

Bijlagen

  • cover-setcock_big16953ML0014-01_e311.jpg
    cover-setcock_big16953ML0014-01_e311.jpg
    120,3 KB · Weergaven: 4
Terug
Bovenaan Onderaan