Vage carburators

Robust2

Die hard MF'er
24 mei 2008
304
0
Gent, Belgie
Hey allen,

Ik kom hier eens wat advies vragen, want ik snap echt niet meer wat er nu weer is misgelopen. Het hele verhaal zit nl zo:
Ik heb mijn GS500 gekocht van een man die op 5jaar, net geen 2000km had gereden, hierdoor waren de carburators niet meer in top staat. Ik kon bijna niet op de motor remmen tijdens normaal, het voelde een beetje aan alsof de choke steeds opstond en ik het gas niet genoeg kon dichtdraaien. Binnengedaan bij m'n dealer, die hem op de testbank had afgesteld, en alles was weer in orde. Oorzaak waren wat verstopte dingen en vuile rubbers volgens hem, maar de rubbers konden er wel nog mee door zonder te vervangen.
Achteraf tijdje perfect gereden, tot hij weer dezelfde symptomen vertoonde door eens 100km op reserve stand te rijden (kraantje vergeten te verzetten na het tanken), dan heb ik zelf nieuwe rubbers en een benzinefilter gestoken, om dit tegen te gaan. Achteraf weer alles weer in orde, hoewel hij nog steeds een klein beetje deze symptomen had tussen 3-5k rpm, maar dat stoorde niet echt. (oorzaak was toen volgens mij een verstorven rubber van de overloop, waardoor deze niet meer deftig sloot)

Nu kan je al raden wat er deze week is gebeurd, weer even met m'n benzine op reserve gereden en weer hetzelfde verhaal ;( Het is alsof de gas altijd een beetje blijft hangen (kabel keert perfect terug, idem voor de choke), ik moet bij terugschakelen zo goed als geen tussengas geven om vlotjes te schakelen, maar aan stationair merk ik niets.
Ik heb genoeg ervaring met aan motoren sleutelen, maar carburator problemen zijn altijd een beetje van een mysterie gebleven voor mij, hierdoor heb ik dus niet veel zin om wéér te beginnen zoeken wat er aan scheelt. Die rubbers kunnen op 1000km toch niet alweer naar de vaantjes zijn?
 
Een benzine filter houd wel veel tegen maar ook niet alles,
waarschijnlijk heb je roest in je tank,dat is wel op te lossen
door de tank te coaten aan de binnenkant.
Daar is wel spul voor te koop om het zelf te doen,maar
je kan het ook laten doen,door een motorspuiter bv, hier op
het forum zal ook wel het nodige staan over tank coaten.
 
Laatst bewerkt:
Van te weinig benzine gaat een motor niet snel hoger in toeren lopen :N

Als je stationair een keer gas geeft en meteen terug draait, blijft hij dan ook even wat hoger in toeren hangen voordat hij terugzakt naar stationair toerental?

Enne... tussengas bij terugschakelen :?
 
Ze zijn ongeveer 3000km geleden synchroon gezet, dus dat kan het probleem niet zijn.
Wel net gezien dat er onderaan m'n filter redelijk wat roestdeeltjes drijven, dus wss zal dat wel iets met het probleem te maken hebben... Het is echt van het ene moment op het ander begonnen.

@Tussengas: normaal doe ik dat ook niet echt hoor, maar dat is de beste manier om het gevoel wat te beschrijven ;)
 
Als ie jaren stilgestaan heeft met een bijna lege tank (=meestal) dan zal er vast ook wat condenswater inzitten. Vlotterkamers aftappen zou gelijk moeten helpen.
Om dit te voorkomen moet je een keer je tank helemaal leeg maken.
Tip: laat de inhoud van de reserve in een paar melkflessen lopen. Dan zie je het water gelijk onderin staan.
 
Als ie jaren stilgestaan heeft met een bijna lege tank (=meestal) dan zal er vast ook wat condenswater inzitten. Vlotterkamers aftappen zou gelijk moeten helpen.
Om dit te voorkomen moet je een keer je tank helemaal leeg maken.
Tip: laat de inhoud van de reserve in een paar melkflessen lopen. Dan zie je het water gelijk onderin staan.
melkflessen?? bestaan die nog dan ;)
 
Wijnfles lukte ook :+

Eerst dat stationair getest: hij blijft zo goed als niet hangen als je stationair wat gas geeft.

Daarna carbs laten leeglopen:
Links liep er vlot uit, maar er zat wel degelijk water bij! Daarna rechts gedaan, en daar zat er precies veel minder water bij, maar.. het liep er zeer raar uit. Benzine kwam in schokjes naar buiten, eerst een klets eruit, dan even niets, dan kwam er meestal een belletje tevoorschijn aan m'n slangetje, en dan weer een klutsje benzine, etc...
Dit lijk me niet echt normaal? :/

Nu wss zit er dus naast wat roest onderaan m'n tank, ook water in. Als ik m'n kraan op PRI zet, zuigt deze dan van de reserve slang of van de gewone aan?
Als het de Res slang is, kan ik hem gewoon laten leeglopen terwijl de tank er nog op zit? Of toch de onderste laag om dat water er te proberen uitkrijgen?
 
Zo te lezen aan de PRI heb jij een vacuum gestuurde benzinekraan. PRI zet de kraan open zonder dat je vacuum hebt, dus zonder dat je motor loopt. Tank helemaal leeg laten lopen, benzinekraan demonteren en proberen alle rotzooi uit de tank te krijgen. Dan benzinefilters schoon maken en eventueel de kraan schoon maken. Dan moet dat in ieder geval opgelost zijn.
 
Het is dus inderdaad water in je tank. Alles wat je er zo uithaalt is alvast weg.
Om alles eruit te krijgen zul je de tank inderdaad een keer leeg moeten maken.
Je kunt natuurlijk wel de tank eerst zover leegrijden dat hij op reserve moet.
Dan zit er hoogstens nog een paar liter in en als ik het zo lees zit daar heel wat water bij. :)
 
Die PRI stand zuigt dan aan van de reserve slang volgens jullie?
Nu, als ik de tank laat leeglopen, leg ik er gelijk wel een coating in van Tank Cure om de beginnende roestvorming tegen te gaan denk ik. (plus voor die 35€moet ik het niet laten)

Ik snap wel nog steeds niet waarom de ene carburator niet al stromend leegliep?
 
Die PRI stand zuigt dan aan van de reserve slang volgens jullie?
Nu, als ik de tank laat leeglopen, leg ik er gelijk wel een coating in van Tank Cure om de beginnende roestvorming tegen te gaan denk ik. (plus voor die 35€moet ik het niet laten)

Ik snap wel nog steeds niet waarom de ene carburator niet al stromend leegliep?

Omdat die en beetje verstopt zit?
Het is maar een gok hoor.
 
Zou het er daar niet gewoon traag uitkomen? Dan looptie wss ook niet echt gelijk op z'n 2 cilinder?

Conclusie is dus, alles weer eens opengooien gewoon. -O-


Kan zijn dat alleen het aflaat-tuitje verstopt zit. Aan de andere kant denk ik dat je best wel wat rommel zal gaan vinden in je carbs.

Liefste ultrasoon laten reinigen, dan weet je zeker dat het goed is.
 
Dan moet ik wel nog een adresje zien te vinden hiervoor, aangezien ik echt geen flauw idee heb waar dit mogelijk zou zijn hier in de buurt.

En carbs zullen idd wel wat rommel verzameld hebben, en ik wou ook de vlotterhoogte nog iets bijstellen, dus als tank er dan toch vanligt...
 
Terug
Bovenaan Onderaan