Vage rookvlagen

Ceebee400Tee

MF veteraan
13 jan 2003
1.229
0
Utrecht
Mijn CB550 rookt een beetje, alleen tis raar maar waar: hij doet 't de ene keer meer dan de andere. Als ie flink warm wordt, bijv. na een aantal niet meewerkende stoplichten (rode golf |( :( ) rookt ie behoorlijk (blauw --> olie), maar na een stuk rijden bijna niet meer (alleen heel dunne rook.) Ook door de carterontluchting gooit ie er nog wel eens een walmpje uit.

Ik heb er 3000km geleden nieuwe zuigerveren ingezet, cilinders licht gehoond (waren nog ruim binnen de toleranties) en nieuwe rubbertjes rond de klepstelen gemonteerd. Wat me wel opviel was dat de uitlaatklepgeleiders wat voelbare speling hadden. Volgens Fourdeel was dit echter niet zo erg (zei Johan door de telefoon, hij had het niet gezien moet ik er bijzeggen), dus heb dit zo gelaten. Misschien had ik beter de klepgeleiders toch kunnen vervangen? :( In elk geval heb ik de nieuwe zuigerveren beschaafd ingereden.

In elk geval, herkent iemand de bovenstaande symptomen en weet iemand of dat toevallig aan de klepgeleiders kan liggen? Hoe kom ik hierachter? Comppressie meten voor de zekerheid? --> Heeft iemand in de buurt van Utrecht zo'n apparaat die ik een keertje mag lenen?

Ik hoop op jullie reacties, alvast bedankt!
 
Hoi

Klinkt inderdaad als een paar ruime
klepgeleiders.
Ik vind het alleen vreemd dat je 3000km
geleden klepseals hebt vervangen, dan mag
hij nu toch niet gaan roken.

Veel succes verder

groet
 
Mss slijten die rubbers wel sneller door te ruime geleiders :? . Als ik je verhaal zo lees zijn de geleiders de boosdoener.
 
Als de motor olie gaat verbruiken langs de uitlaatklepgeleiders moeten deze wel heel erg ruim zijn. Omdat er altijd een overdruk heerst in het uitlaatkanaal kan de olie eigenlijk niet tussen de klep en geleider door lekken, dit in tegenstelling tot de klep en geleider aan de inlaatkant, waar een groot deel van de tijd een onderdruk heerst.
 
Hey Jesse,

We hebben het er ook al eerder over gehad....ik denk eigenlijk ook niet dat het je geleiders zijn.... Als ie ook uit je carterontluchting rookt dan zijn het tóch je zuigerveren...(is overdruk in je onderblok). Heb je er wel aan gedacht om de veren met de opening steeds 120 graden verder te zetten? Weet je ook zeker dat ze bij het monteren helemaal heel gebleven zijn?

Overigens: wat ik er zo van zag, viel het roken aardig mee hoor: 't was meer uitzondering dan regel terwijl we 'm aardig op z'n donder gegeven hebben.... :+

P.S. Rij je zondag nog mee vanuit Utrecht?
 
Zuigerveeropeningen 120 graden draaien???
leg eens uit en blijft dit dan wel zo zitten?
Hey Jesse,

We hebben het er ook al eerder over gehad....ik denk eigenlijk ook niet dat het je geleiders zijn.... Als ie ook uit je carterontluchting rookt dan zijn het tóch je zuigerveren...(is overdruk in je onderblok). Heb je er wel aan gedacht om de veren met de opening steeds 120 graden verder te zetten? Weet je ook zeker dat ze bij het monteren helemaal heel gebleven zijn?

Overigens: wat ik er zo van zag, viel het roken aardig mee hoor: 't was meer uitzondering dan regel terwijl we 'm aardig op z'n donder gegeven hebben.... :+

P.S. Rij je zondag nog mee vanuit Utrecht?
 
één opening naar voren, één naar linksachter en één naar rechtsachter. Voor optimale compressie idd. Zie shopmanual.
 
...
Als ie ook uit je carterontluchting rookt dan zijn het tóch je zuigerveren...(is overdruk in je onderblok).
...

Of ruime klepgeleiders die uitlaatgas in je olie toelaten ;) .

Maar een klepgeleider met voelbare speling is toch nooit goed? Wat zijn de toelaatbare toleranties hierop?
Als een klepsteel echt wat heen en weer kan bewegen zal een rubbertje niet voor een voldoende afdichting zorgen (datzelfde heb ik bij mijn versnellingspookje :P ).
 
lekker veel reacties als je een tijdje niet op motor forum komt! :9 Ik heb het een beetje druk... :(

Hey Jesse,

We hebben het er ook al eerder over gehad....ik denk eigenlijk ook niet dat het je geleiders zijn.... Als ie ook uit je carterontluchting rookt dan zijn het tóch je zuigerveren...(is overdruk in je onderblok). Heb je er wel aan gedacht om de veren met de opening steeds 120 graden verder te zetten? Weet je ook zeker dat ze bij het monteren helemaal heel gebleven zijn?

Overigens: wat ik er zo van zag, viel het roken aardig mee hoor: 't was meer uitzondering dan regel terwijl we 'm aardig op z'n donder gegeven hebben.... :+

P.S. Rij je zondag nog mee vanuit Utrecht?


Ha Jochem,

Ik heb toch echt het idee dat het steeds wat erger wordt en volgens mij is het niet psychisch. Bijvoorbeeld, ik stond gister te wachten op het 24 oktober-plein terwijl het verkeer geregeld werd door een aantal verkeers-cops. Uiteraard stond ik vooraan en die agente vond het niet helemaal tof, want ze stond in een blauwe walm van mijn CB'tje. Ik heb maar even de andere kant op gekeken en gedaan of er niks aan de hand was. })

Toen we een paar weken terug zijn wezen 'caferacen' hebben we veel snelheid = koeling gemaakt. Als het blokje warm wordt door bijvoorbeeld file of bebouwde kom rijden, begint ie toch echt wel te roken. Ik heb gemerkt dat ik ook regelmatig een scheut olie erbij moet gooien, maar ja 't blokje is natuurlijk ook niet helemaal lekvrij... ;)

Misschien dat ik de cabs wat beter moet afstellen, want nu rommelt ie een beetje in de uitlaat bij stationair, misschien dat daardoor olie naar binnen gezogen wordt?

Verder heb ik de zuigerveren idd 120 graden t.o.v. elkaar gedraaid gemonteerd, m.b.v. een zelfgemaakte zuigerveerklem, dus dat moet wel goed gegaan zijn.

Ik zou er voor kunnen kiezen om het hele zaakje van de winter weer eens uit elkaar te trekken, best leuk maar ik heb momenteel niet zoveel tijd helaas. Dus vul ik maar gewoon af en toe wat olie bij denk ik... :]

Ben verder wel nog benieuwd naar de mening van anderen!
 
kan natuurlijk ook komen doordat het spul zich nog niet helemaal gezet heeft en je dus nog ff wat meer geduld moet hebben. Welke olie gebruik je ?

10W40 mineraal van Roukama.

Heb intussen al wel meer dan 3000 km ermee gereden, dus dat zal toch wel voldoende zijn voor het zetten van de veren? Ik heb na 900 a 1000 km de olie ververst.
 
Best wel sneu voor je,je hebt er zoveel werk aan gehad.
Je zal het vast wel vinden
 
op www.louis.de onder motobase zegt men dat je 20W40 hoort te hebben voor de CB550. Heb je last van rook op een koude motor of warme, of beiden. Als het vooral op een koude is, kan het dus aan de olie liggen. Rookpluimen zijn i.i.g. vaak olieverbruik. Kijk ff hoeveel ie verbruikt, als het meer is dan een liter per 1000 dan kan er een probleem zijn met 1 of meerdere zuigerringen. Misschien gewoon bij 1 van de cilinders, niet allemaal, en dat ie het daarom niet continue maar in pluimpjes geeft.

Suc6 i.i.g.

PS: gebruik dan ook geen olie van Rokenmaar :+
 
Even wat reacties:
Soort olie: mag totaal geen invloed hebben op verbruik
120 graden: hoeveel blokken ik al heb los getrokken waar de zuigerveren NIET op 120 graden zaten... Bovendien De olieschraapveren doen 98% van het werk gerelateerd tot hate probleem wat je hebt.
Klepgeleiders: de kleppen moeten er wel in rammelen als je hierdoor olieverbruik krijgt (meer dan 1/10).

Je kan wel vrolijk je zuigerveren vervangen, maar hoe zaten de veren in de bovenste groef? Hoogte speling?

En nog veel belangrijker: heb je de cilinders opgemeten met een micrometer?

Als je cilinders ovaal zijn door slijtage, kan je mooie ronde zuigerveren hebben, maar dan heb je nog steeds "spleten" waardoor de olie kan lekken.
 
YEAAAHHHH...That's the MESSAGE !!!

Olieverbruik dus als gevolg van versleten basismateriaal za'k mar zegge.. :P

Enneh...die zuigerkes kosten ook de kop niet bij DSS hoor ..voor een 350f 7 pond per stuk...zal voor de jouwes wel iets meer zijn, maar moet toch geen probleem vormen dacht ik zo...Eerste overmaatje erin, laten opboren en tadaaa.....Kan je misschien nog wel aan een adresje helpen daarvoor... :z
 
Ik denk hetzelfde,is ook de reden dat ik het niet heb aangedufd om alleen de zuigerveren te vernieuwen. De cylinders worden bij mijn motor nu gehoont tot de eerste overmaat.
Voor mijn motor waren de zuigers+veren+pistonpen ongeveer 100 euro per stuk.
[nog altijd een behoorlijke prijs,maar niet wat ze er in de winkel voor vragen]
YEAAAHHHH...That's the MESSAGE !!!

Olieverbruik dus als gevolg van versleten basismateriaal za'k mar zegge.. :P

Enneh...die zuigerkes kosten ook de kop niet bij DSS hoor ..voor een 350f 7 pond per stuk...zal voor de jouwes wel iets meer zijn, maar moet toch geen probleem vormen dacht ik zo...Eerste overmaatje erin, laten opboren en tadaaa.....Kan je misschien nog wel aan een adresje helpen daarvoor... :z
 
Dank voor jullie reacties wederom, het rare is dus dat ie niet altijd rookt en dat zou toch wel het geval moeten zijn als de zuigers/zuigerveren niet goed zijn? In elk geval, de cilinders zijn opgemeten en waren goed, dus niet onrond o.i.d. Volgens mij kan het daar niet zo snel aan liggen. Misschien dat ik t.z.t. nog een keer de cil.+ kop eraf trek en een inspectie doe. Kan het ook zijn dat die immitatie (Vesrah) klepseals hun werk niet goed doen?

Ik zal wel eens proberen wat dikkere olie erin te gooien, 15W40 ofzo. Daarnaast ook maar even de oliepomprubbers vervangen, want daar lekt ie nu. Kan het olieverbruik niet echt goed meten, maar ik heb het idee dat het niet veel meer is dan 1 op 1000, inclusief lekken. Dat valt dus nog wel mee.
 
Gisteren bij Robinjo de compressie van mijn brikkie getest. Had nogal wat voeten in aarde, want bij 1 cilinder kregen we op een gegeven moment de aansluitnippel van de compressietester niet meer uit het bougiegat, bij de tweede (natte) meetsessie. |( Omdat ie maar 2 a 3 gangen erin gedraaid kon worden, werd het zachte aluminium van Honda een beetje aan gort gedraaid. :( Gelukkig kregen we hem er na demontage van carterontluchtingsdeksel wel uit. De bougie kon gelukkig nog wel in de resterende draad gedraaid worden, na verwijdering van de stukjes kapotte schroefdraad. Rond 1.00u reed ik weer naar huis...

Maar de meetresultaten:

Droog cil 1,3,4: 120 PSI (ong. 8,2 bar), cil 2: 114 PSI (7,9 bar)

Nat (beetje olie in cilinders): cil. 1 150 PSI, cil. 2 154 PSI, daarna zat de nippel vast en zijn we niet meer verdergegaan.

Toch dus weinig compressie! :( Ik denk dat ik nog maar effe rond blijf rijden zo en later misschien de cilinders en kop weer demonteer. Wel balen...
 
...
Droog cil 1,3,4: 120 PSI (ong. 8,2 bar), cil 2: 114 PSI (7,9 bar)

Nat (beetje olie in cilinders): cil. 1 150 PSI, cil. 2 154 PSI, daarna zat de nippel vast en zijn we niet meer verdergegaan.

Toch dus weinig compressie! :( Ik denk dat ik nog maar effe rond blijf rijden zo en later misschien de cilinders en kop weer demonteer. Wel balen...

Maar dat zijn toch hele mooie waarden?
150PSI -> 10,7bar

Wat staat er in je handboek hierover? Meestal staat er wel een ondergrens in (bij mijn brik is dat 8 bar).
Belangrijk is dat de waarden lekker dicht bij elkaar liggen, en dat doen ze (koud & warm).
 
Maar dat zijn toch hele mooie waarden?
150PSI -> 10,7bar

Wat staat er in je handboek hierover? Meestal staat er wel een ondergrens in (bij mijn brik is dat 8 bar).
Belangrijk is dat de waarden lekker dicht bij elkaar liggen, en dat doen ze (koud & warm).

Beide metingen zijn bij warme motor, alleen de eerste is droog en de tweede nat. Bij het laatste doe je een scheutje olie in de cilinder, zodat de afdichting tussen cillinder en zuiger gegarandeerd is. De droge meetwaarden mogen niet teveel afwijken van de natte test, anders heb je compressie verlies. 8,2 t.o.v. 10,7 bar is best veel werschil. Volgens Fourdeel moet de compressie normaliter rond de 10 bar liggen. ;(

In mijn handboek staat niet zoveel over afkeurwaarden, misschien dat iemand anders ze wel heeft (Jochem???)
 
Durf ik je ook niet te zeggen, helaas...
Ik zou alleen niet weten wat er nog mis kan zijn met een ghoonde cyl. , nieuwe zuigerveren en ingeslepen kleppen.....
 
Terug
Bovenaan Onderaan