Vakantie België / Luxemburg / Duitsland

alle talen, behalve van 2 buurlanden... 😳😂 Gelukkig kan ik gebrekkig duits, frans en engels, en vertaalt de gsm/android zelf naar het nederlands 🤭
 

Bijlagen

  • Screenshot_20210526-184430.png
    Screenshot_20210526-184430.png
    34,8 KB · Weergaven: 15
alle talen, behalve van 2 buurlanden... 😳😂 Gelukkig kan ik gebrekkig duits, frans en engels, en vertaalt de gsm/android zelf naar het nederlands 🤭

Het kan nog erger. Een vaccinatiebewijs in het Nl wordt ook niet geaccepteerd. Leuk als je als Nederlander denkt: ik ben volledig gevaccineerd, ik kan met een gerust hart naar D :X
 
Ik loop vast in het oerwoud van regels van rijk, deelstaat en Kreis. Ik zou graag weer eens naar Nl om mijn ouders te bezoeken, maar lees allerlei verschillende berichten over meldplicht en (duur) quarantaine. Zo staat er in de (kinderlijke) ppt met regels op de site van NRW (waar ik woon) niets over de meldplicht bij terugkeer, alleen over hoe lang je in quarantaine moet. Je leest ook dingen over 3, 5 of 10 dagen quarantaine, waarbij de kortere duur (maar welke?) van toepassing is na negatief testresultaat. Of over familiebezoek, maar dan wordt vast bedoeld: bezoek van buiten D naar familie in D.
Ook staat niet altijd overal een datum bij. Regels kunnen inmiddels zijn aangescherpt, of juist versoepeld.
Binnen D is alles vrij duidelijk, maar zodra je buiten de gebaande paden wilt, wordt het lastig .... alhoewel: het gaat niet om slechts een handvol Nederlanders die in Duitsland wonen...

Nu snap ik Duitsland wel, als je de 7-Tage-Inzidenz van D vergelijkt met die van Nl (en B), maar dat maakt het er niet minder vervelend op.


Bekijk bijlage 1637494
Deze wijkt wel erg af van het dasboard van de overheid. Iets te maken met de interval die ze gebruiken ?
1622191416746.png
 
Is die van jou per dag of per 7 dagen?
Mijn linkje kijkt naar 'per 100.000 inwoners per 7 dagen'
Denk dat dit de cijfers van donderdag 28 mei zijn zie ik nu, dus van één dag ipv 7 dagen.
RKI kijkt naar mijn weten naar de tweewekelijkse cijfers om te bepalen welk risiconivo van toepassing is.
8 juni wordt in NL weer een update gemaakt voor de tweewekelijkse interval.
Die is nu niet zo positief. (Brabant-Noord) :
1622192516298.png
 
Ik denk dat een groot verschil zit in (verwarring ontstaat door) het feit dat er in Nl veel officieel niet mag, maar dat er nooit iemand naar kijkt (of je moet het wel heel bont maken bij een staandehouding). Nederlanders denken dan graag dat alles mag en dat ze in D geen bekeuring kunnen krijgen voor after-marketspul, want 'dit mag gewoon in Nl'. Maar ook in Nl moet het voertuig voldoen aan de regels, en ook in Nl moeten zaken zijn voorzien van een goedkeuring. Dat er zelden naar wordt gekeken, is mooi meegenomen als je eigenlijk altijd in Nl rondrijdt, maar geen excuus voor dienders buiten Nl.
Het zou wat dat betreft handig zijn om te weten wat wel en niet kan. Ik weet bv. dat reflecterende helmstickers in Frankrijk verplicht zijn, maar niet voor buitenlanders. Over getinte vizieren is weinig via Google te vinden, behalve op MF. :} Ik weet niet of de info daar klopt.
Winteridee'tje om dat eens uit te zoeken en hier op MF apart topic (met betrouwbare informatie) van te maken?
 
Op de verpakking van mijn getint vizier staat duidelijk aangegeven dat deze niet voldoet aan een aantal keurmerken.
 
Dat geld toch alleen voor in Duitsland geregistreerde voertuigen
Wel dat er een E keurmerk op moet zitten
Neen, je hebt te maken met de regels van het land waar je op dat moment bent!
En ja, er is Europese goedkeuring voor de voertuigen. Dus daarom kun je een boete krijgen als je er aftermarket spul op zet zoals een donker getinte ruit, niet goedgekeurde remhendels (die van Ali knijp je nl. stuk in een remproef). Die koppeling maakt ze niets uit als die van Ali is, maar remmen!!! En scherpe uitstekende delen, vaak te vinden op choppers. Is ook een dingetje.

Je kunt heel simpel stellen, loop een rondje om je motorfiets. Uitlaat (dB-killer aanwezig, geen extra gaten geboord), bandenprofiel (min. 1,6/2 mm), knipperlichten op de minimale afstand (liefste geen LED, geen goedkeuring mits deze standaard is), spiegels aan een bepaalde maat (min. 80 mm. en deze moeten breed afgesteld staan. Dus niet binnen schouderbreedte), donker getinte kuipruiten en vizieren!

Het kan nog erger. Een vaccinatiebewijs in het Nl wordt ook niet geaccepteerd. Leuk als je als Nederlander denkt: ik ben volledig gevaccineerd, ik kan met een gerust hart naar D :X
Je kunt gevaccineerd zijn, en toch Covid overdragen. Dus vandaar dat je je moet laten testen!
Het zou wat dat betreft handig zijn om te weten wat wel en niet kan. Ik weet bv. dat reflecterende helmstickers in Frankrijk verplicht zijn, maar niet voor buitenlanders. Over getinte vizieren is weinig via Google te vinden, behalve op MF. :} Ik weet niet of de info daar klopt.
Winteridee'tje om dat eens uit te zoeken en hier op MF apart topic (met betrouwbare informatie) van te maken?
In Luxemburg en Duitsland mogen donkergetinte en spiegelende vizieren niet. Net als in Nederland officieel, echter geen haan die ernaar kraait hier. Maar de wet geeft ook hier aan dat een andere medeweggebruiker je aan moet kunnen kijken. Daarom mogen de auto's ook geen donkere getint voorraam en zijramen hebben!
En een licht getint rookglas mag wel (mits het geen gevaar oplevert, bijvoorbeeld er 's avonds mee rijden/tijdens onweer).

De momenteel geldige ECE R 22/05-helmstandaard vereist een lichtdoorlatendheid van minimaal 80% voor vizieren, dit om te kunnen verzekeren dat er ook ’s avonds nog goed zicht naar buiten is. In de 22-05 zijn ook eisen gesteld aan de helderheid en sterkte van het vizier. Dat moet ten minste vijftig procent licht doorlaten, ook al is het getint. In Duitsland en sommige andere landen kun je aansprakelijk gesteld worden als je tijdens het dragen van een donker, niet gekeurd vizier een ongeluk hebt gehad.
Vizieren met een lager percentage van 50-80% krijgen de toevoeging "Daytime only" en zijn dus alleen toegestaan voor gebruik overdag.

Verbaas mij wel dat er zo weinig kennis is van deze algemeen geldende regels.... 😱 :?
 
Je wordt er ook bijna nooit mee geconfronteerd hé. Bij auto's heb je nog een keuring, dus daar word je er dan aan herinnerd.
Maar dat is hier niet het onderwerp.
Toch alvast bedankt voor je info hier, @Viaantje Ik ga eens werk maken van een topic hierover, lijkt mij sowieso wel nuttig.
 
Je wordt er ook bijna nooit mee geconfronteerd hé. Bij auto's heb je nog een keuring, dus daar word je er dan aan herinnerd.
Maar dat is hier niet het onderwerp.
Toch alvast bedankt voor je info hier, @Viaantje Ik ga eens werk maken van een topic hierover, lijkt mij sowieso wel nuttig.
Niet mee geconfronteerd? En de verkeersregels dan? De wetgever stelt dat jij als bestuurder van alle regels op de hoogte bent.
Dus ook die van het voertuig. En laten we wel wezen, elke voertuig heeft een typegoedkeuring. Zodra je er iets anders aanplakt loop je risico (amper in NL), maar in Duitsland zijn de regels van de TÜV veel strenger.
Klopt, maar het ging erom dat vaccinatiebewijzen in andere talen wel worden geaccepteerd, maar in de taal van het buurland niet.

Overigens geldt in D volledig gevaccineerd of genezen als negatief testbewijs.
Maar dat laatste zinnetje stond gisteren nog niet in het nieuws wat ik las over toegang in Duitsland :? O-)
 
Niet mee geconfronteerd? En de verkeersregels dan? De wetgever stelt dat jij als bestuurder van alle regels op de hoogte bent.
Dus ook die van het voertuig. En laten we wel wezen, elke voertuig heeft een typegoedkeuring. Zodra je er iets anders aanplakt loop je risico (amper in NL), maar in Duitsland zijn de regels van de TÜV veel strenger.

Maar dat laatste zinnetje stond gisteren nog niet in het nieuws wat ik las over toegang in Duitsland :? O-)

Nee, maar is hier al sinds begin mei bekend ;)
 
gewoon gaan .....ik zie nergens controlle en ik kom er best vaker in de week ...luxb..belgie..duitsland
Zo ist, ik rijd al 20 jaar hoofdzakelijk mijn km in Dld en Luxemburg en nog nooit een bekeuring gehad voor een donker vizier. En ben toch al meerder malen staande gehouden en bekeurd. En als je van voren geflitst wordt met een donker vizier is je gezicht gewoon herkenbaar op de foto. En de Duitsers rijden zelf ook gewoon met een donker vizier, dus zo spannend is het allemaal niet. Er zal best wel een keer een bekeuring voor uitgedeeld worden als je iemand treft die op zijn strepen gaat staan.
 
Het zou wat dat betreft handig zijn om te weten wat wel en niet kan. Ik weet bv. dat reflecterende helmstickers in Frankrijk verplicht zijn, maar niet voor buitenlanders.
Óók voor buitenlanders zou het verplicht zijn, de ene bron zegt van niet, de andere van wel, al is dat tegenstrijdig, want ... zie de rest van deze post ....

Want ... heel veel gedoe hier over motor en helm wel in orde voor Duitsland, Luxembourg, Frankrijk, enz ...

Is jou motor en uitrusting (dus ook je helm), ok voor het land waar die ingeschreven is? Dan mag je ermee door elk land dat op je verzekeringsbewijs aangegeven staat.

Zo mag ik dus ook met mijn rode LED achterpinkers gewoon heel Europa en nog wat doorrijden, alsook met mijn gele LED koplampen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zo ist, ik rijd al 20 jaar hoofdzakelijk mijn km in Dld en Luxemburg en nog nooit een bekeuring gehad voor een donker vizier. En ben toch al meerder malen staande gehouden en bekeurd. En als je van voren geflitst wordt met een donker vizier is je gezicht gewoon herkenbaar op de foto. En de Duitsers rijden zelf ook gewoon met een donker vizier, dus zo spannend is het allemaal niet. Er zal best wel een keer een bekeuring voor uitgedeeld worden als je iemand treft die op zijn strepen gaat staan.
Dat ze/Duitsers ermee rijden, en jij nog geen boete hebt gehad, betekend echter niet dat het volgens de letter van de wet toegestaan is.
En dat je bij een verkeerscontrole gewoon een boete zult ontvangen, zelfs bij een niet-overijverige of streberige agent.
Óók voor buitenlanders zou het verplicht zijn, de ene bron zegt van niet, de andere van wel, al is dat tegenstrijdig, want ... zie de rest van deze post ....

Want ... heel veel gedoe hier over motor en helm wel in orde voor Duitsland, Luxembourg, Frankrijk, enz ...

Is jou motor en uitrusting (dus ook je helm), ok voor het land waar die ingeschreven is? Dan mag je ermee door elk land dat op je verzekeringsbewijs aangegeven staat.

Zo mag ik dus ook met mijn rode LED achterpinkers gewoon heel Europa en nog wat doorrijden, alsook met mijn gele LED koplampen.
Stickers in Frankrijk verplicht, maar heb je andere reflectie dan is dit ook toegestaan. Maar de meeste moderne helmen hebben al reflectie (de naam of het logo in het zwart/reflecterend), of in de nekkraag.

Helmen en alle andere uitrusting hebben tegenwoordig een CE-keurmerk, heb je deze dan is het in orde.
Maar rode knipperlichten en geel led? Ik zou er niet zeker van zijn als je daarmee Dld. of Oostenrijk mee inrijdt...
 
Maar rode knipperlichten en geel led? Ik zou er niet zeker van zijn als je daarmee Dld. of Oostenrijk mee inrijdt...
Op de lampen zelf staat gewoon E keur, en in B mag je gewoon rode achterpinkers hebben, en gele koplampen, dus daar kunnen ze mij in geen enkel ander Europees land iets voor doen.
Dat het LED's zijn is betwistbaar, maar er is niets waarmee aangetoond kan worden dat het bij een motor in B niet mag, dus ook daar geen probleem.
Ik maak er mij alvast geen zorgen om.
 
Op de lampen zelf staat gewoon E keur, en in B mag je gewoon rode achterpinkers hebben, en gele koplampen, dus daar kunnen ze mij in geen enkel ander Europees land iets voor doen.
Dat het LED's zijn is betwistbaar, maar er is niets waarmee aangetoond kan worden dat het bij een motor in B niet mag, dus ook daar geen probleem.
Ik maak er mij alvast geen zorgen om.
Je hoeft je er niet druk om te maken, die gele lampen (met E-keur is legaal, net als in FR). Maar rode knipperlichten..... daarvan ben ik overtuigd dat indien je in Duitsland in een controle geraakt, je ze zult moeten vervangen.

Even huiswerk voor je gedaan!

Sind in Deutschland rote Blinker erlaubt?
Bis zum 1.1.1970 waren rote hintere Blinker (amtlich: Fahrtrichtungsanzeiger) erlaubt.
Fahrzeuge deren Erstzulassungsdatum davor liegt, dürfen hinten rot blinken.
Dieses ist immer zulässig und muss nicht in die Fahrzeugpapiere eingetragen werden. 14 mrt. 2021


Sind US Blinker in Deutschland erlaubt?
US-Standlicht: Der Einbau bzw. die Codierung eines solchen ist in Deutschland nicht zulässig.
Aufgrund der gesetzlichen Regelungen ist in Deutschland die Verwendung von einem gelb oder orange leuchtenden US-Standlicht am PKW, Motorrad oder LKW nicht zulässig.
 
Met drie vrienden gaan we van donderdag tm maandag lekker naar Luxemburg voor wat rijden, eten en biertjes. Heeft iemand een goede tip voor overnachting daar? Motorhotel met goede bar/restaurant oid?
 
Terug
Bovenaan Onderaan