Vakantie België / Luxemburg / Duitsland

RTMK

MF'er
23 jul 2020
224
100
Wie kan iets vertellen / heeft ervaring met , reizen van /door België Luxemburg Duitsland?
Ik wil zeer binnenkort een korte motorvakantie houden in België of Luxemburg, maar krijg totaal niet eenduidig wat mbt corona wel of niet is toegestaan. Het schijnt dat Luxemburg wel ‘open’ is maar om daar vanuit Nederland te komen moet je door België of Duitsland. In principe mocht dat nog; maar bv Duitsland heeft de maatregelen strenger gemaakt. Je mag in principe niet meer Duitsland in tenzij zakelijk of voor zorg en ook nog mét negatieve en bewijsbare PCR test.
Zover ik daar info over kan vinden is dit in België nog niet zo, maar ik wil ook niet graag in België worden aangehouden embleem flinke boete krijgen; of wel in Luxemburg geraken en dan niet meer door België terug naar Nederland mogen.

Wie weet er iets meer over ?
 
Laatst bewerkt:
@rojerasen , vergeet je niet iets?... het bewijs dat je negatief getest bent om überhaupt de grens over te mogen?...
Met een volledige vaccinatie mag je idd wél de winkel in (of naar de kapper,fysio e.d.) echter er is momenteel nog géén uitzondering gemaakt voor gevaccineerden, op moment dat je de grens over wil. Hiervoor moet je formeel jezelf nog aanmelden en mag de test niet ouder zijn dan 24h..
 
Als je minder dan 48u in België blijft en je blijft er niet overnachten, mag je zo naar Luxemburg.
Tip: het is handig als je op de een of andere manier kan aantonen wanneer je België binnengekomen bent. Dat SMS'je dat je telecomprovider meestal stuurt als je de grens oversteekt zou al meer dan een begin van bewijs kunnen zijn. t Is maar een idee. 8-)
 
Momenteel
Duitsland is een no go
België mag als transitland < 48 uur
Luxemburg welkom, geen test oid

Wel als je terug in Nederland bent moet je 10 dagen in thuisquarantaine
 
@rojerasen , vergeet je niet iets?... het bewijs dat je negatief getest bent om überhaupt de grens over te mogen?...
Met een volledige vaccinatie mag je idd wél de winkel in (of naar de kapper,fysio e.d.) echter er is momenteel nog géén uitzondering gemaakt voor gevaccineerden, op moment dat je de grens over wil. Hiervoor moet je formeel jezelf nog aanmelden en mag de test niet ouder zijn dan 24h..
Als ik het bericht goed lees, dan staat er dat een volledige vaccinatie, twee weken na het plaatsen het testen overbodig maakt.
 
Belgie mag je doorheen reizen, vorige maand ook gedaan en komend weekend weer.
Luxemburg is gewoon open voor toeristen, hotels en restaurants (binnen eten) ook.
Zijn wel een paar beperkingen met binnen eten, max 4 aan een tafel en een negatieve sneltest.
Die sneltest wordt bij ons door het hotel geregeld dus dat zal dezelfde zijn die bij het kruidvat te koop is.
Dus qua rijden is Luxemburg en de Ardennen prima te doen.
Voor Luxemburg heb je dus geen vaccinatie, test of genezen bewijs nodig om op vakantie te kunnen.
 
Als ik het bericht goed lees, dan staat er dat een volledige vaccinatie, twee weken na het plaatsen het testen overbodig maakt.

Jaein...
Ja je mag de afgeronde vaccinatie (na 14 dagen) dus wél zien als negatieve test inmiddels,
Nein, het pleit je nog niet vrij van aanmelding en quarantianeplicht..

https://www.niedersachsen.de/download/168757
(Ik ga voor het gemak maar even uit van mijn deelstaat, Niedersachsen.)

Paragraaf 6 van het document geven de uitzonderingen aan, qua aanmelden bij ‘einreise’ en quarantaineplicht...

Al kan dit in de officiële verordening van NRW wel weer anders zijn....
 
Jaein...
Ja je mag de afgeronde vaccinatie (na 14 dagen) dus wél zien als negatieve test inmiddels,
Nein, het pleit je nog niet vrij van aanmelding en quarantianeplicht..

https://www.niedersachsen.de/download/168757
(Ik ga voor het gemak maar even uit van mijn deelstaat, Niedersachsen.)

Paragraaf 6 van het document geven de uitzonderingen aan, qua aanmelden bij ‘einreise’ en quarantaineplicht...

Al kan dit in de officiële verordening van NRW wel weer anders zijn....
Weet je, dan maar even wachten als ze zo moeilijk doen. Je zal maar een veldwachter tegenkomen die een slecht bui heeft en ook die regeltjes niet allemaal begrijpt. Als de regelaars het voor het zeggen hebben, dan is de wereld een soort cryptogram geworden.
 
@rojerasen , paragraaf 6, sub 1 lid 6 van de aangehaalde Niedersachsen verordening zegt dat je in het kader van grensverkeer max. 24h in D mag verblijven, tijd genoeg voor de door u liefdevol omschreven bratwurst te verorberen....
 
Zag afgelopen week in Luxemburg diverse restaurants met een aankondiging dat je alleen naar binnen mocht met een vaccinatiebewijs. Er ontstaan allerlei exotische regels op dit moment. Op campings was alles vrijwel normaal, wel in publieksruimten/OV/toiletten 'Maskerflicht'.

Goed dat men in januari al begonnen is met een internationaal inentingsbewijs. Maar niet heus.

IMG_2346.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Belgie mag je doorheen reizen, vorige maand ook gedaan en komend weekend weer.
Luxemburg is gewoon open voor toeristen, hotels en restaurants (binnen eten) ook.
Zijn wel een paar beperkingen met binnen eten, max 4 aan een tafel en een negatieve sneltest.
Die sneltest wordt bij ons door het hotel geregeld dus dat zal dezelfde zijn die bij het kruidvat te koop is.
Dus qua rijden is Luxemburg en de Ardennen prima te doen.
Voor Luxemburg heb je dus geen vaccinatie, test of genezen bewijs nodig om op vakantie te kunnen.
Maar moet je bij terugkomst in Nederland wel 10 dagen in quarantaine.
 
Zag afgelopen week in Luxemburg diverse restaurants met een aankondiging dat je alleen naar binnen mocht met een vaccinatiebewijs. Er ontstaan allerlei exotische regels op dit moment. Op campings was alles vrijwel normaal, wel in publieksruimten/OV/toiletten Maskerflicht.

Goed dat men in januari al begonnen is met een internationaal inentingsbewijs. Maar niet heus.
Wij vertrekken dadelijk naar Luxemburg, hotel heeft aangegeven dat een sneltest prima is en dat zij die ter plaatse verzorgen.
Prijs van die test zal ws wel doorberekend worden maar we mogen iig weer in het restaurant eten (tot 22:00).
 
In België zijn ze enorm streng om de grens over te mogen. Dat mag alleen mits een zeer goede reden.

Je kan bijvoorbeeld zeggen dat je je zieke goudvis moet gaan verzorgen. Dan mag je door ...


Echt waar ...
 
Nee, dat is nog steeds een advies naar mijn weten.
Precies en met een premier die nergens een actieve herinnering aan heeft, zich niet gehouden voelt om het dringende advies van de tweede kamer op te volgen en het (demissionair) premierschap neer te leggen voel ik me niet gehouden om enig advies van de overheid op te volgen.
Tot nu toe in België nergens meegemaakt dat ik een hotel niet in mocht, iets moest laten zien qua verklaring of test of dat ik werd tegengehouden aan de grens. Sterker nog, toen ik anderhalve maand geleden een aanrijding had (buiten min schuld) heeft de zeer vriendelijke rijkswachter keurig netjes de schadeformulieren ingevuld en mij totaal niet gevraagd wat ik in België deed.
 
Momenteel
Duitsland is een no go
Duitsland is helemaal geen no go. Je kunt je online aanmelden voor een test. Je kunt je doorgaans dezelfde dag nog laten testen, krijgt meteen een uitslag en dan mag je er vertoeven.
Die hebben het beter geregeld dan hier in Nederland. In Venlo spreken ze al van een plaag. Venlo heeft letterlijk last van de "Ruhrpot" Duitser. Veelal groepjes "onderkant maatschappij" die er een zooi van maken, zich niet aan regels houden, provocerend gedrag vertonen tegen ander winkelend publiek en medewerkers tot letterlijk "schijten in pashokjes".
 
Naar Luxemburg zou ik op dit moment gewoon via België doen. België doet absoluut niet moeilijk aan de grenzen, alleen nu met de klopjacht is er het een en ander gaande. M.b.t. corona heb ik in België niks gemerkt en al aardig wat keren daar geweest sinds het weer mag. In Luxemburg ook niks gemerkt overigens en het was er eind April nog heerlijk rustig, maar avondeten was soms wat zoekwerk. Bij mijn handtekening staat een link naar mijn reisverslag, waar je ook wat tips van anderen kunt vinden. Misschien komt dat nog van pas.

Duitsland of in ieder geval NRW is als het goed is nog maar eventjes een probleem, volgens mij zit Nederland weer onder de grens om als hoog risicoland te worden beschouwd en is er een grote kans dat we binnenkort van die lijst af gehaald worden. Gevaccineerd klinkt leuk, maar als Nederlander kun je dat nog niet echt aantonen. Misschien dat ze het gele boekje accepteren, maar dat weet ik zo niet.

Volgens mij gaat de eerste kamer dinsdag stemmen over de quarantaineplicht bij terugkomst uit hoog risicolanden. Dat lijstje is al minder geworden dan vorige maand (toen praktisch ieder land op die lijst stond 8)7), maar dat is dus wel iets om in de gaten te houden als je eigenlijk niet van plan was in quarantaine te gaan. Er zijn natuurlijk genoeg grensovergangen waar geen anpr of andere vorm van controle is en dan is het maar de vraag hoe ze kunnen weten dat je in quarantaine moet, maar het blijft een risicootje.

Succes, Luxemburg is in ieder geval een perfect land om motor te rijden. Goed asfalt, realistische snelheidslimieten, weinig inhaalverboden, heerlijke bochten en goedkope benzine (€1.28 eind april).
 
Het gele boekje wordt gewoon geaccepteerd, @MotoRobin, onder bepaalde voorwaarden;
  1. Conform de "Coronavirus-Einreiseverordnung" moet je "Impfnachweis" in het Duits, Engels, Frans, Italiaans of Spaans zijn opgesteld, in boekvorm of digitale vorm wordt geaccepteerd (art. 1 (begrippenlijst), lid 10 van de Coronavirus-Einreiseverordnung)
  2. De vaccinatie moet gedaan zijn met een stof die bekend is (en vrijgegeven door) het Paul-Ehrlich-Institut;
  3. Minstens 14 dagen moet je de volledige vaccinatie gehad hebben..
Dan is het gele boekje te overleggen, als alternatief voor een negatieve test. (Ik heb mijn eerste vaccinatie inmiddels gehad, gewoon mijn gele NL boekje meegenomen naar de Duitse huisarts en laten afstempelen. Geen enkel probleem ermee ondervonden)
Maar daarmee kun je helaas nog geen vakantie gaan vieren in D. Vergeet de aanmeldplicht én quarantaineplicht ook niet, en dat is niet zo vrijblijvend als in NL.. Boetes van 4K zijn al uitgedeeld (een Duitser die ondanks verplichte quarantaine toch op stap ging heeft de eer gehad)

Ook is NL nog steeds een Hochinzidenzgebiete (sinds 6 april al), conform de duitse RIVM (Robert Koch Institut, RKI.de), en daarom heb je te maken met bovenstaande verordening.

@Sallander correct.. De eerder aangehaalde verordening zegt hierover "als doorreis door Duitsland, om Duitsland op de snelst mogelijke manier te verlaten en de doorreis af te sluiten" (paragraaf 6, lid 1 sub 2)

Inmiddels ben ik naast motorrijder (en grenspendelaar) tegenwoordig ook half jurist lijkt het wel, om alle rompslomp en boetes te ontlopen..
 
Terug
Bovenaan Onderaan