Guzzi-Tim
MF veteraan
- 3 sep 2016
- 1.743
- 514
Zo, net terug van mijn vakantie op Bonaire. Leuke ervaring, ook omdat ik er achter kwam dat ze een Harley Davidson verhuur op het eiland hebben! Aangezien ik net 2 weken mijn A heb, leek dat mij een mooie kans om eens even te testen hoe zo'n Harley rijdt.
De catch: de huur is vrij prijzig (85 dollar voor 4 uur, 160 dollar voor een dag) de verzekering is bagger, namelijk alleen WA, geen mogelijkheid all risk te namen of eigen risico af te kopen, 1000(!) dollar borg.
Daarbij zijn de wegen op bonaire vrij kut, een lapjesdeken van stukken gerepareerd asfalt met veel gaten, smalle wegen met 2-richtingsverkeer, veel grind op de wegen en onverwachte 90 graden bochten die niet van te voren worden aangekondigd met een bord. Ook is het wegennet niet ontzettend lang, persoonlijk zou ik zeggen dat je met 4 uur huren zo'n beetje alle hoofdwegen af kan rijden. Ten slotte moet je uitkijken voor overstekende wilde geiten en ezels.
Om die redenen, plus mijn beperkte rijervaring zelf maar een aparte verzekering afgesloten voor €5.50 om de borg & eigen risico te verzekeren.
Een paar stukken weg gaan echter door een mooi landschap, zoals de Queen's Highway geflankeerd door de zee enerzijds en kliffen anderzijds, met veel bochten en heuvels:
En het stuk bij de zoutpier:
De meeste wegen zijn echter meer zo:
Enfin, terug naar de Harley. De verhuur had voornamelijk grote, zware harleys met een dubbel koppelpedaal (met je tenen schakel je omhoog, met je hiel schakel je omlaag) waar ik totaal geen ervaring mee heb. Gelukkig hadden ze ook 2 sportsters, het lichtere instapmodel harley. Daar maar voor gekozen.
Natuurlijk geen motorkleding bij me, dus met gympen, korte broek en t-shirt op de motor. Dat doe ik liever niet, maar nood breekt wet. Op Bonaire hoef je eigenlijk ook geen helm te dragen, maar op mijn verzoek kreeg ik een potje mee.
Na visuele inspectie leek de motor okey, remmen en remlichten deden het. De motor was wel ontzettend basis, met alleen een snelheidsmeter en kilometerteller. Geen toerenteller, geen brandstof indicator, alleen een neutraal lampje en een richtingaanwijzer lampje. Echter deze lampjes zijn miniscuul, en met de zon erop was het niet te zien of ze branden.
Eenmaal in beweging moet ik zeggen dat het niet tegenviel. Erg mooi geluid natuurlijk, maar wel wat hard, zou er niet graag een uur mee op de snelweg rijden. Acceleratie was prima, eventjes doorgetrokken naar ruim 100km/h op een recht stuk (zijn eigenlijk 60km wegen ) en dat ging prima. Zithouding/zadel waren prettig. Bochten gingen wel, ik was wat terughoudend doordat er veel grind in de bochten lag, dus niet echt het uiterste kunnen/willen testen. Wat minder was, was het voorwiel dat een beetje speling leek te hebben en daardoor voelde de motor ietswat onstabiel aan in bochten,
Veringen waren niet zo prettig, werd aardig door elkaar geschud op de slechte wegen.
Wat mij ook opviel was hoe veel minder de remmen waren vergeleken met mijn les BMW. Ze doen het wel (of niet, daarover later meer), maar je staat lang niet zo vlug stil.
Het grootste irritatiepunt was de neutraal. Die was zo moeilijk te vinden, ik bleef van 1 naar 2 en van 2 naar 1 schakelen. Duurde soms wel een volle minuut voor de motor eindelijk in zijn neutraal stond. Ook de hete uitlaat die achter je been langs loopt was irritant, helemaal met een korte broek en als het al 34 graden is. In een bocht mijn onderbeen licht verbrand.
Verder was het als je niet zo hard rijdt en op de mooie stukjes van het eiland gewoon heel relaxed rijden. Bijkomend leuk dingetje is dat iedereen vrij relaxed rijdt op Bonaire, en veel rekening houdt met motoren: bijna alle tegenliggers die ik tegenkwam doken echt half de berm voor me in, terwijl dat helemaal niet nodig was.
Echter na een leuke rit in het bochtige deel van de Queen's Highway remde ik bij om een inrit van grind in te rijden, valt ineens de remdruk weg bij mijn voorrem. Ik kon het gelukkig min of meer compenseren met wat meer achterrem, maar het was toch even schrikken en ik ging net iets te hard het grind in wat mij betreft. Maar goed, niets gebeurd. Ik zet de motor stil en...
Wat is er mis met dit plaatje...buiten de korte broek en erg witte benen
...dus...de hele remklauw van de schijf af gevlogen. Lekker als je een noodstop zou moeten maken. Remklauw om de voorvork gebonden en voorzichtig terug naar de verhuur gereden. Natuurlijk niet verstandig, maar ik moest een vliegtuig halen dezelfde middag, en wie weet hoe lang ophalen door de verhuur etc. zou duren. Bovendien was het wat mij betreft een goede ervaring om te rijden met alleen een achterrem, puur om mee te maken hoe dat is.
Bij de verhuur natuurlijk geschrokken verbazing, en daarna een lakoniek "tsja, die dingen kunnen gebeuren". Een bedankje dat ik niet gecrashed was met hun motor ondanks het wegvallen van de rem kon er niet vanaf, maar ach. Ik heb natuurlijk duidelijk gemaakt dat voor een huur van 85$ voor 4 uur ik wel verwacht dat de motor in orde is, en dat het afbreken van de remklauw gewoon levensgevaarlijk is, en dat ik wel enige compensatie verwacht.
Toen kwam de eigenaar erbij, die boodt excuses aan en legde uit dat alle harleys de week ervoor waren verhuurd aan een bezoekende motorclub, en dat het onmogelijk was om ieder boutje van iedere motor te controleren. Ook stelde hij voor de helft van de huur af te trekken. Dat vond ik redelijk, en zo is alles goed afgelopen.
Moet er wel bij zeggen dat het verhuur bedrijf geen oplichters betreft, op geen enkel moment probeerden ze mij de schuld in de schoenen te schuiven wat je nog wel eens hoort van verhuurbedrijven in exotische landen.
Al met al toch wel prettig gereden, dus de Harley (iron 883) blijft op mijn potentiële eerste-motor lijst staan, tezamen met de BMW R1200R en de Triumph Tiger 800
De catch: de huur is vrij prijzig (85 dollar voor 4 uur, 160 dollar voor een dag) de verzekering is bagger, namelijk alleen WA, geen mogelijkheid all risk te namen of eigen risico af te kopen, 1000(!) dollar borg.
Daarbij zijn de wegen op bonaire vrij kut, een lapjesdeken van stukken gerepareerd asfalt met veel gaten, smalle wegen met 2-richtingsverkeer, veel grind op de wegen en onverwachte 90 graden bochten die niet van te voren worden aangekondigd met een bord. Ook is het wegennet niet ontzettend lang, persoonlijk zou ik zeggen dat je met 4 uur huren zo'n beetje alle hoofdwegen af kan rijden. Ten slotte moet je uitkijken voor overstekende wilde geiten en ezels.
Om die redenen, plus mijn beperkte rijervaring zelf maar een aparte verzekering afgesloten voor €5.50 om de borg & eigen risico te verzekeren.
Een paar stukken weg gaan echter door een mooi landschap, zoals de Queen's Highway geflankeerd door de zee enerzijds en kliffen anderzijds, met veel bochten en heuvels:
En het stuk bij de zoutpier:
De meeste wegen zijn echter meer zo:
Enfin, terug naar de Harley. De verhuur had voornamelijk grote, zware harleys met een dubbel koppelpedaal (met je tenen schakel je omhoog, met je hiel schakel je omlaag) waar ik totaal geen ervaring mee heb. Gelukkig hadden ze ook 2 sportsters, het lichtere instapmodel harley. Daar maar voor gekozen.
Natuurlijk geen motorkleding bij me, dus met gympen, korte broek en t-shirt op de motor. Dat doe ik liever niet, maar nood breekt wet. Op Bonaire hoef je eigenlijk ook geen helm te dragen, maar op mijn verzoek kreeg ik een potje mee.
Na visuele inspectie leek de motor okey, remmen en remlichten deden het. De motor was wel ontzettend basis, met alleen een snelheidsmeter en kilometerteller. Geen toerenteller, geen brandstof indicator, alleen een neutraal lampje en een richtingaanwijzer lampje. Echter deze lampjes zijn miniscuul, en met de zon erop was het niet te zien of ze branden.
Eenmaal in beweging moet ik zeggen dat het niet tegenviel. Erg mooi geluid natuurlijk, maar wel wat hard, zou er niet graag een uur mee op de snelweg rijden. Acceleratie was prima, eventjes doorgetrokken naar ruim 100km/h op een recht stuk (zijn eigenlijk 60km wegen ) en dat ging prima. Zithouding/zadel waren prettig. Bochten gingen wel, ik was wat terughoudend doordat er veel grind in de bochten lag, dus niet echt het uiterste kunnen/willen testen. Wat minder was, was het voorwiel dat een beetje speling leek te hebben en daardoor voelde de motor ietswat onstabiel aan in bochten,
Veringen waren niet zo prettig, werd aardig door elkaar geschud op de slechte wegen.
Wat mij ook opviel was hoe veel minder de remmen waren vergeleken met mijn les BMW. Ze doen het wel (of niet, daarover later meer), maar je staat lang niet zo vlug stil.
Het grootste irritatiepunt was de neutraal. Die was zo moeilijk te vinden, ik bleef van 1 naar 2 en van 2 naar 1 schakelen. Duurde soms wel een volle minuut voor de motor eindelijk in zijn neutraal stond. Ook de hete uitlaat die achter je been langs loopt was irritant, helemaal met een korte broek en als het al 34 graden is. In een bocht mijn onderbeen licht verbrand.
Verder was het als je niet zo hard rijdt en op de mooie stukjes van het eiland gewoon heel relaxed rijden. Bijkomend leuk dingetje is dat iedereen vrij relaxed rijdt op Bonaire, en veel rekening houdt met motoren: bijna alle tegenliggers die ik tegenkwam doken echt half de berm voor me in, terwijl dat helemaal niet nodig was.
Echter na een leuke rit in het bochtige deel van de Queen's Highway remde ik bij om een inrit van grind in te rijden, valt ineens de remdruk weg bij mijn voorrem. Ik kon het gelukkig min of meer compenseren met wat meer achterrem, maar het was toch even schrikken en ik ging net iets te hard het grind in wat mij betreft. Maar goed, niets gebeurd. Ik zet de motor stil en...
Wat is er mis met dit plaatje...buiten de korte broek en erg witte benen
...dus...de hele remklauw van de schijf af gevlogen. Lekker als je een noodstop zou moeten maken. Remklauw om de voorvork gebonden en voorzichtig terug naar de verhuur gereden. Natuurlijk niet verstandig, maar ik moest een vliegtuig halen dezelfde middag, en wie weet hoe lang ophalen door de verhuur etc. zou duren. Bovendien was het wat mij betreft een goede ervaring om te rijden met alleen een achterrem, puur om mee te maken hoe dat is.
Bij de verhuur natuurlijk geschrokken verbazing, en daarna een lakoniek "tsja, die dingen kunnen gebeuren". Een bedankje dat ik niet gecrashed was met hun motor ondanks het wegvallen van de rem kon er niet vanaf, maar ach. Ik heb natuurlijk duidelijk gemaakt dat voor een huur van 85$ voor 4 uur ik wel verwacht dat de motor in orde is, en dat het afbreken van de remklauw gewoon levensgevaarlijk is, en dat ik wel enige compensatie verwacht.
Toen kwam de eigenaar erbij, die boodt excuses aan en legde uit dat alle harleys de week ervoor waren verhuurd aan een bezoekende motorclub, en dat het onmogelijk was om ieder boutje van iedere motor te controleren. Ook stelde hij voor de helft van de huur af te trekken. Dat vond ik redelijk, en zo is alles goed afgelopen.
Moet er wel bij zeggen dat het verhuur bedrijf geen oplichters betreft, op geen enkel moment probeerden ze mij de schuld in de schoenen te schuiven wat je nog wel eens hoort van verhuurbedrijven in exotische landen.
Al met al toch wel prettig gereden, dus de Harley (iron 883) blijft op mijn potentiële eerste-motor lijst staan, tezamen met de BMW R1200R en de Triumph Tiger 800
Laatst bewerkt: