Vakantie bonaire: eerste ervaring rijden Harley

Guzzi-Tim

MF veteraan
3 sep 2016
1.743
514
Zo, net terug van mijn vakantie op Bonaire. Leuke ervaring, ook omdat ik er achter kwam dat ze een Harley Davidson verhuur op het eiland hebben! Aangezien ik net 2 weken mijn A heb, leek dat mij een mooie kans om eens even te testen hoe zo'n Harley rijdt.

De catch: de huur is vrij prijzig (85 dollar voor 4 uur, 160 dollar voor een dag) de verzekering is bagger, namelijk alleen WA, geen mogelijkheid all risk te namen of eigen risico af te kopen, 1000(!) dollar borg.

Daarbij zijn de wegen op bonaire vrij kut, een lapjesdeken van stukken gerepareerd asfalt met veel gaten, smalle wegen met 2-richtingsverkeer, veel grind op de wegen en onverwachte 90 graden bochten die niet van te voren worden aangekondigd met een bord. Ook is het wegennet niet ontzettend lang, persoonlijk zou ik zeggen dat je met 4 uur huren zo'n beetje alle hoofdwegen af kan rijden. Ten slotte moet je uitkijken voor overstekende wilde geiten en ezels.

Om die redenen, plus mijn beperkte rijervaring zelf maar een aparte verzekering afgesloten voor €5.50 om de borg & eigen risico te verzekeren.

Een paar stukken weg gaan echter door een mooi landschap, zoals de Queen's Highway geflankeerd door de zee enerzijds en kliffen anderzijds, met veel bochten en heuvels:

P1020032.jpg


En het stuk bij de zoutpier:

P1010862.jpg


De meeste wegen zijn echter meer zo:

pas-op-de-wegen-zij-soms-ERG-slecht.jpg


Enfin, terug naar de Harley. De verhuur had voornamelijk grote, zware harleys met een dubbel koppelpedaal (met je tenen schakel je omhoog, met je hiel schakel je omlaag) waar ik totaal geen ervaring mee heb. Gelukkig hadden ze ook 2 sportsters, het lichtere instapmodel harley. Daar maar voor gekozen.

Natuurlijk geen motorkleding bij me, dus met gympen, korte broek en t-shirt op de motor. Dat doe ik liever niet, maar nood breekt wet. Op Bonaire hoef je eigenlijk ook geen helm te dragen, maar op mijn verzoek kreeg ik een potje mee.

Na visuele inspectie leek de motor okey, remmen en remlichten deden het. De motor was wel ontzettend basis, met alleen een snelheidsmeter en kilometerteller. Geen toerenteller, geen brandstof indicator, alleen een neutraal lampje en een richtingaanwijzer lampje. Echter deze lampjes zijn miniscuul, en met de zon erop was het niet te zien of ze branden.




Eenmaal in beweging moet ik zeggen dat het niet tegenviel. Erg mooi geluid natuurlijk, maar wel wat hard, zou er niet graag een uur mee op de snelweg rijden. Acceleratie was prima, eventjes doorgetrokken naar ruim 100km/h op een recht stuk (zijn eigenlijk 60km wegen O-) ) en dat ging prima. Zithouding/zadel waren prettig. Bochten gingen wel, ik was wat terughoudend doordat er veel grind in de bochten lag, dus niet echt het uiterste kunnen/willen testen. Wat minder was, was het voorwiel dat een beetje speling leek te hebben en daardoor voelde de motor ietswat onstabiel aan in bochten,
Veringen waren niet zo prettig, werd aardig door elkaar geschud op de slechte wegen.

Wat mij ook opviel was hoe veel minder de remmen waren vergeleken met mijn les BMW. Ze doen het wel (of niet, daarover later meer), maar je staat lang niet zo vlug stil.

Het grootste irritatiepunt was de neutraal. Die was zo moeilijk te vinden, ik bleef van 1 naar 2 en van 2 naar 1 schakelen. Duurde soms wel een volle minuut voor de motor eindelijk in zijn neutraal stond. Ook de hete uitlaat die achter je been langs loopt was irritant, helemaal met een korte broek en als het al 34 graden is. In een bocht mijn onderbeen licht verbrand. :$

Verder was het als je niet zo hard rijdt en op de mooie stukjes van het eiland gewoon heel relaxed rijden. Bijkomend leuk dingetje is dat iedereen vrij relaxed rijdt op Bonaire, en veel rekening houdt met motoren: bijna alle tegenliggers die ik tegenkwam doken echt half de berm voor me in, terwijl dat helemaal niet nodig was.
Echter na een leuke rit in het bochtige deel van de Queen's Highway remde ik bij om een inrit van grind in te rijden, valt ineens de remdruk weg bij mijn voorrem. Ik kon het gelukkig min of meer compenseren met wat meer achterrem, maar het was toch even schrikken en ik ging net iets te hard het grind in wat mij betreft. Maar goed, niets gebeurd. Ik zet de motor stil en...


Wat is er mis met dit plaatje...buiten de korte broek en erg witte benen


...dus...de hele remklauw van de schijf af gevlogen. Lekker als je een noodstop zou moeten maken. Remklauw om de voorvork gebonden en voorzichtig terug naar de verhuur gereden. Natuurlijk niet verstandig, maar ik moest een vliegtuig halen dezelfde middag, en wie weet hoe lang ophalen door de verhuur etc. zou duren. Bovendien was het wat mij betreft een goede ervaring om te rijden met alleen een achterrem, puur om mee te maken hoe dat is. :+

Bij de verhuur natuurlijk geschrokken verbazing, en daarna een lakoniek "tsja, die dingen kunnen gebeuren". Een bedankje dat ik niet gecrashed was met hun motor ondanks het wegvallen van de rem kon er niet vanaf, maar ach. Ik heb natuurlijk duidelijk gemaakt dat voor een huur van 85$ voor 4 uur ik wel verwacht dat de motor in orde is, en dat het afbreken van de remklauw gewoon levensgevaarlijk is, en dat ik wel enige compensatie verwacht.
Toen kwam de eigenaar erbij, die boodt excuses aan en legde uit dat alle harleys de week ervoor waren verhuurd aan een bezoekende motorclub, en dat het onmogelijk was om ieder boutje van iedere motor te controleren. Ook stelde hij voor de helft van de huur af te trekken. Dat vond ik redelijk, en zo is alles goed afgelopen.

Moet er wel bij zeggen dat het verhuur bedrijf geen oplichters betreft, op geen enkel moment probeerden ze mij de schuld in de schoenen te schuiven wat je nog wel eens hoort van verhuurbedrijven in exotische landen.


Al met al toch wel prettig gereden, dus de Harley (iron 883) blijft op mijn potentiële eerste-motor lijst staan, tezamen met de BMW R1200R en de Triumph Tiger 800
 
Laatst bewerkt:
Op Bonaire heb je als nederlander niets te zoeken op een hd. Wij zijn te gehaast, gewend aan goede wegen. Mag je nog blij zijn dat het niet geregend heeft. Dan zijn de wegen spekglad. De wegen zijn wel goed voor je motorbeheersing.
Als ze opzij voor je gaan, hebben ze waarschijnlijk al ervaring met toeristen op een motor ;-)

Hmmm was ik maar weer op Bonaire.
 
Op een Harley rijden en dan verwachten dat de boel heel blijft als je over hobbelwegen gaat rijden. Goed verhaal maar je verwachtingen waren al niet realistisch om mee te beginnen is het niet.
 
Wat let je om na dit hachelijke en gedurfd avontuur, een echte en betrouwbare HD te huren....in NL...en wie weet...koop je er daarna wel één :]

Tropische eilanden vakanties zijn er eigenlijk alleen maar om te zonnen, zuipen, eten, drinken, vrijen en te feesten *O* niet om motor te rijden :N
 
Laatst bewerkt:
Vreemd genoeg heb ik precies dezelfde pech gehad met een gehuurde Suzuki, op Tenerife tijdens een afdaling van de Teide. :X
 
Altijd mooi, in den Vreemde motorrijden, ook/zeker op een Harley.

Mijn eerste ervaring met Harleys was tijden een vakantie, precies 10 jaar geleden trouwens deze week, waar we met vier vrienden 2 weken in de VS hebben getoerd.

Toen we stopten bij de ingang van Zion NP viel precies toen we stilstonden de rechter passagiers voetsteun van een van de Roadkings af. Mooi compleet bij elkaar, steun, moer en bout. In de zijkoffer gemikt en na twee weken bij het verhuurbedrijf afgegeven.

Mocht de pret niet drukken, pracht vakantie gehad, toen we terugkwamen ook een Roadking gekocht en 8 jaar plezier mee gehad.
 
Ook al de remklauw los?
Normaal zou dit toch een onderdeel moeten zijn wat absoluut niet los kan komen. Zolang ik op de motor zit is er wel eens iets los gekomen. Maar remklauwen horen daar absoluut niet bij.

Je zou bijna denken dat ze expres de klauw provisorisch vast zetten om daarna te kunnen cashen............... Maar ja, dat kan in ergste geval ook een dode betekenen. Zouden ze zoiets op het geweten willen hebben? En met rare praatjes van een motorclub van een week ervoor, daar kan ik ook niks mee!
 
Op een Harley rijden en dan verwachten dat de boel heel blijft als je over hobbelwegen gaat rijden. Goed verhaal maar je verwachtingen waren al niet realistisch om mee te beginnen is het niet.

Och, ik ben een optimist.


Tropische eilanden vakanties zijn er eigenlijk alleen maar om te zonnen, zuipen, eten, drinken, vrijen en te feesten *O* niet om motor te rijden :N

Saaai. :Z Ik heb gedoken, met 50 km/h op een wakeboard gestaan, een dag door de mangrove ge-kajakt, getoured door het nationaal park en dus op een Harley gereden, en daarbij ook nog bijna alles wat jij noemt!
En nu heb ik een week vakantie nodig om bij te komen van de week vakantie :')


Je zou bijna denken dat ze expres de klauw provisorisch vast zetten om daarna te kunnen cashen............... Maar ja, dat kan in ergste geval ook een dode betekenen. Zouden ze zoiets op het geweten willen hebben? En met rare praatjes van een motorclub van een week ervoor, daar kan ik ook niks mee!

Bijna wel, maar aangezien ze uiteindelijk dus 50$ minder aan mij verdienen ligt dat niet voor de hand. Vind het wel bizar dat één van de meest kritieke onderdelen van je motor zo los kan komen en dus blijkbaar wel vaker voorkomt, i.i.g. op tropische eilandjes.
 
Laatst bewerkt:
Altijd mooi, in den Vreemde motorrijden, ook/zeker op een Harley.

Mijn eerste ervaring met Harleys was tijden een vakantie, precies 10 jaar geleden trouwens deze week, waar we met vier vrienden 2 weken in de VS hebben getoerd.

...toen we terugkwamen ook een Roadking gekocht en 8 jaar plezier mee gehad.
Kijk, dit zijn de HD vakanties, in het land van herkomst :]

Route 66 ook al is gereden :t
 
Terug
Bovenaan Onderaan