Vakantie in Frankrijk en Spanje Portugal

Ratman

MF veteraan
15 apr 2004
6.770
2
IJmuiden
Binnenkort gaan we met span richting het zuiden waarbij we ongeveer de volgende route volgen:
Col de Bussang (motorhotel)*
Motorcamping in de Drome*
Couflens Pyreneeen*
Teruel
Guadix
Ronda
Zafra
Motorcamping Portugal*
Boreaux
Vogezen*

Met sterretje aangeduid zijn plaatsen die al besproken zijn of ingeplanned.

heeft iemend nog praktische tips of dingen waarvan je denkt daar moet je beslist naar toe, ook reistips zijn welkom.
We willen ook vanuit Ronda een dagtrip maken naar Gibraltar, heeft iemand daarover nog wat zinnigs te zeggen? klopt het dat het af te raden is om met de motor de grens over te gaan bij Gibraltar? Hoor daar vreemde verhalen over....
 
Zo hee! Dat worden kilometers! Persoonlijk zou ik me daarop tevoren niet vastleggen, maar misschien is het voor jou een peuleschil en heb je dat vaker gedaan ..

Probeer met heengaan Lyon te vermijden (vind ik). Daar wordt je gestoofd en je kunt nergens fatsoenlijk stoppen. Vooral aan de oostkant van Frankrijk blijven, via Bar le Duc.

Idem als je van de Drôme (doe Jantje de groeten) richting de Pyreneën rijdt. Langs de kust wordt je niet vrolijk, vlak en heet. Mooier is om via de Gorges du Tarne te rijden.

In Spanje neem je eerst een stuk noordkust en daal je naar het zuiden af via de Picos de Europa. Machtig. Dus weer niet diagonaal over de vlakte, worden je hersens gekookt. Dan kom je trouwens in Noord Portugal binnen, is ook het leukste, via Nazaré aan de kust.

Van Gibraltar weet ik niks, is voor mij te ver weg.

Veel plezier en hou het heel! :]
 
Neem een airco mee......

Ga in ieder geval kritisch kijken naar je motor outfit. Ik zou speciaal zo'n super zomerpak gaan halen, geheel geperforeerd en dergelijke. Anders wordt het op vakantie wel heel verleidelijk om in korte broek en t-shirt rond te gaan touren met alle potentiële gevolgen van dien.

Een bekende uitspraak hier op MF: Beter een pak vol zweet dan geen vel meer op je reet.....
 
Neem een airco mee......

Anders wordt het op vakantie wel heel verleidelijk om in korte broek en t-shirt rond te gaan touren met alle potentiële gevolgen van dien.
Er is een tussenvorm...en ik rij met zijspan :Y :Y :Y dus minder kans op onderuitgaan O-)
Kortebroek? nee...met je blote knie tegen een cilinderkop die gloeiend heet is geen pretje. T shirt? dan mag je wel factor duizend zonnebrand erop smeren dus dat is ook geen succes. Hier heb ik al ervaring mee.......
Als het erg gortig wordt dan gaan we s'avonds rijden, heb goede (xenon) verlichting op mijn brikspan
 
Neem een airco mee......

Ga in ieder geval kritisch kijken naar je motor outfit. Ik zou speciaal zo'n super zomerpak gaan halen, geheel geperforeerd en dergelijke. Anders wordt het op vakantie wel heel verleidelijk om in korte broek en t-shirt rond te gaan touren met alle potentiële gevolgen van dien.

Een bekende uitspraak hier op MF: Beter een pak vol zweet dan geen vel meer op je reet.....

EVO doortocht pakje erg relaxed
 
Ik wil bij de kust uit de buurt blijven vanwege de overdaad aan tourisme. de route die we in gedachten hebben loopt wel 50km langs Valencia en gaat dan verder naar Guadix, wellicht een idee om daar hoogte te zoeken in de Sierra Nevada.
 
Sierra is kewl rijden, van uit marbelle naar Ronda, of bezoen Granada!!

Let je in Portugal wel op dat je niet zomaar ineens valt zonder dat er ook maar iets gebeurd? daar hebben de protugezen nogal eens last van :+
 
Hey Ratman, wij gaan over 2 weken ook richting Frankrijk, Spanje en heel misschien ook nog naar Portugal. *O*
Wij zijn in elk geval op 1 augustus in Lunas (Camping Moto Rendez-Vous) maar zullen ‘Crest’ en Camping Moto Dordogne ongetwijfeld ook nog aandoen. Lunas ligt trouwens mooi op de route naar Spanje dus die mag je eigenlijk niet overslaan!
Ga je naar Motorherberg Les Tronces in de Vogezen? Da’s namelijk ook wel een aanradertje! Zo ja, doe dan maar de groetjes aan Wim.
Check de links op de site van de Boerderij voor adressen! http://www.deboerderijalphen.nl (www.deboerderijalphen.nl)
 
He Mazzia,

1-8 zijn we ook in zuid Frankrijk..wellicht komen we elkaar nog tegen.
Die camping Rendez vous lijkt me namelijk wel wat en ze hebben die avond live muziek 8-)

hier nog een linksite waar campings te vinden zijn.

http://www.vayacamping.net/

Op de heenweg gaan we naar Motorhotel Col du Bussang. maar dat zal wel alleen en overnachting zijn want dan komen we vanaf het Vloottreffen in Den Helder (760Km).
 
Laatst bewerkt:
Ruud en ik zijn 2 jaar geleden ook in Col de Bussang geweest en heel eerlijk gezegd vond ik het er een beetje stijfjes......
Het is overigens niet een specifiek Motorhotel maar motorvriendelijk. Ik vond het er ook best duur. Maar wellicht ben je er zelf al wel eens geweest en is het goed bevallen, zoveel mensen zoveel meningen natuurlijk! ;) Maar ik zou in elk geval eerder Motorherberg Les Tronces in Barbey Seroux adviseren. Heel relaxed sfeertje en niet duur. (www.lestronces.com) Wij zijn daar overigens van de winter ook geweest om te snowboarden want het ligt 10 minuten rijden van Gerardmer.

Lunas is echt een ontzettend leuke camping en een echte aanrader. Dat wij er in elk geval 1 augustus zijn is natuurlijk ook vanwege de band! 8-)
Route 99 slaan we nu definitief over, we hebben dat vorig jaar nog een keer geprobeerd maar alle niet zulke goeie verhalen werden toen bevestigd dus die hebben we van ons lijstje geschrapt.

Als het goed is duiken we na Lunas de Spaanse grens over richting Andalusie/Sierra Nevada en als de tijd het toelaat misschien nog richting Potugal. Maar ik wil ook nog een beetje relaxen en niet elke dag op reis zijn dus dat zien we allemaal nog wel.
 
Route 99 slaan we nu definitief over, we hebben dat vorig jaar nog een keer geprobeerd maar alle niet zulke goeie verhalen werden toen bevestigd dus die hebben we van ons lijstje geschrapt.

vorig jaar nog enige wegwerkzaamheden waardoor wat drukte was maar verder weinig mis mee (je bedoelt toch route66! of de N66...)
 
Denk ik dat het om een weg gaat |(
(waar ikzelf trouwens twee of drie keer per jaar kom)

Ik ga deze camping eens proberen

Le camping Moto
26400 Montclar-sur-Gervanne
0033-475400483

nederlandse eigenaar (zal ook niet)

hij ligt mooi halverwege tussen col du Bussang en Couflens
ff een adressie
auberge les myrtilles
09140 Couflens /salu
0033-561668258

ligt op ca 900m hoogte in de pyreneeen (vlakbij Andorra)
een motorvriendelijk hotel, we hebben daar drie dagen gereserveerd dus een mooie gelegenheid om dat gebied eens te verkennen.
 
Als je toch in die richting bent ga dan bij Guadix iets naar het zuidoosten,richting Almeria. Ten oosten van Almeria bevindt zich aan de kust de sierra del Cabo de Gata. Is echt fantastisch en nog niet al te touristies. Op sommige delen kun je zelfs over het strand rijden (is hard zand). Echt de moeite waard.
http://www.gerardh-d.nl/ZET2005/ZET2005start.htm (Klik hier)
 
he Harley,

mooi reisverslag! bedankt voor de tip, daar heb ik wat aan.

Rond het Como meer zijn campings inderdaad schaars, in elk geval zijn er een paar in de zuid-oost hoek. Als je van het noorden komt dan is de eerste in Mandello d L'ario, daar stond ik vorig jaar tijdens het Moto Guzzi treffen. Als je de hoofdweg volgt dan kom je hem vanzelf tegen, het staat aangegeven op een 4 meter hoog verticaal geel bord! en eindje verderop komen er nog een paar.


Ehh ik zie dat je ook een Guzzi 1000SP hebt.....heb je nog ploatjes daarvan?
 
Ja,klopt. Die campings bij Mandello heb ik dit jaar met Pinksteren gezien. Ik heb daar toen ook nog wat rondgereden.
De Guzzi is een winterproject,ik wil er een caferacer van bouwen. Zit nog veel werk in.
zie http://www.guzzinero.tk (www.guzzinero.tk)
 
De reis is iets omgegooid, toen we in de Pyreneeen zaten hebben we besloten om tegen de kolk in te gaan i.p.v. met de klok mee door Spanje Portugal. Dit kwam gewoon beter uit!

Dus
Col du Bussang
Moto Camping in de Drome
Hotel les Myrtilles in de Ariege
in twee dagen naar Motorcaming Portugal
Sevilla-Tarifa-Ronda
En nu zitten we in Cabo de Gata.
Morgen naar Barcelona en daarna naar Motorcamping Rendez Vous

inmiddls 4500Km gereden

De temperaturen vallen best wel mee, in Extremadura was het wel heet em gisteren in de Sierra Nevada ook. Sevilla hebben we in de ochten bezocht wanneer de temperatureen nog aangenaam waren, het koelt namelijk in de nacht erg af in het binnenland dus als je daar rekening mee houdt dan is het best te doen.

Er is wel wat gesleuteld onderweg, een keer een gebroken veer bevestiging van het zijspanwiel laten lassen en voor Granada een olielek moeten oplossen.

De mooiste routes vonden we de weg van Col du Bussang naar de Drome dat over vele Cols ging en de weg van de Motorcaming in Portigal toen we naar Sevilla gingen. De laatste ging over een 2000m hoge bergtop en bood een adembenemend mooi uitzicht, je ziet niet vaak dat een weg over een top gaat :9~ :9~

Verder is de weg van Ronda naar Capo de Gata erg mooi via Granada en Guadix, doet nogal amerikaans aan..
 
"We willen ook vanuit Ronda een dagtrip maken naar Gibraltar, heeft iemand daarover nog wat zinnigs te zeggen? klopt het dat het af te raden is om met de motor de grens over te gaan bij Gibraltar? Hoor daar vreemde verhalen over...."

Ik ben zelf in Gibraltar geweest, ben lopend de grens overgegaan, en dat is aan te raden, met auto/motor sta je 45 minuten in de rij, en aangezien Gibraltar ongeveer zo groot is als Uithoorn heeft het niet zoveel zin. Ze rijden er rechts trouwens. Gibraltar zelf vond ik niet zo boeiend, wel grappig om te zien hoe ze aan hun engels zijn vasthouden, en een bijzonder vliegveld, maar dat zie je wel als je er bent.
Vanaf Ronda naar Gibraltar is trouwens best een eindje sturen. Tussen Ronda en Gibraltar een behoorlijk ruig en bergachtig gebied. Mooi om te sturen (geen meter rechte weg), maar het schiet qua afstand niet erg op. Dus heen en weer naar Gibraltar op een dag lijkt me best wat werk. Bij Tarifa, het zuidelijkste puntje van Spanje, zo'n 30km vanaf Gibraltar, zijn trouwens voldoende campings.
 
Heb net een MF wat scans van een alpen special met wat alpen routes toegestuurd....
Mocht je ze ook willen, stuur me een mailtje...


Vanuit frankrijk , loopt er langs de kust (middellandse zee) een heel mooi weggetje die helemaal doorloopt tot in spanje... niet te missen en enorm leuk om op te rijden...

Nou zeggen me de plaatsen die je opnoemt helemaal niks, dus mischien is het totaal buiten de route,..


edit >>>

Ik zie net pas dat je allang onderweg bent |(
 
ziet er leuk uit.. zo'n vakantie :Y

Maar hoe wou je het doen op de peages?
kun je niet veel beter een abbonement aanschaffen waardoor je meteen door kunt rijden i.v.m zo'n stikkie op je kuipruitje :?

Ik weet uit ervaring * mja.. achterop * dat het nogal eens lastig kan om continu in de rij te moeten staan daar, weg te koken met heet weer én dan nog eens je creditcard uit je jaszak vissen en/of het kaartje er weer in te doen
 
Heb net een MF wat scans van een alpen special met wat alpen routes toegestuurd....
Mocht je ze ook willen, stuur me een mailtje...


Vanuit frankrijk , loopt er langs de kust (middellandse zee) een heel mooi weggetje die helemaal doorloopt tot in spanje... niet te missen en enorm leuk om op te rijden...

Nou zeggen me de plaatsen die je opnoemt helemaal niks, dus mischien is het totaal buiten de route,..


edit >>>

Ik zie net pas dat je allang onderweg bent |(

Wil je mij AUB ook die routes eens mailen? Wij gaan 21 augustus richting Franse Alpen via de Vogezen. :] :]
 
Ik ben net weer terug en zal nog eens wat vragen beantwoorden.

Om te beginnen Ronda - Tarifa

Wij hebben in de provincie Extremadura een roadhouse hotel genomen (met Airco)
van daaruit zijn we in de vroege ochtend naar Sevilla gegaan (dan zijn de temperaturen nog draagelijk) daarna verder naar Tarifa en vervolgens naar Ronda.
De weg door het berggebied naar Ronda is fantastisch en ik vond de afstand wel meevallen.
s'avonds in Ronda zitten moet je beslist doen en een Flamenco show hoort daarbij.

Tolwegen:

De Peage in France valt wel mee vaak een kaartje trekken en na een X aantal Km afrekenen, het is lastig met de motor maar je krijgt er handigheid in.

In Spanje zijn tolwegen ronduit duur maar ze zijn vermijdbaar, vermijd vooral de C32 bij Barcelona. Ga daar lekker langs de kust via een slingerweg (C31) en de N340, zonder Garmin best een beetje lastig maar het staat wel redelijk aangegeven.
Als je een beetje wil opschieten zoals we deden van Cabo de Gata naar Barcelona dan is de tolweg onvermijdelijk en je hoeft niet overal te betalen, er zijn ook hele stukken vrij.

De Routes

Ik heb een aantal routes in de Garmin geprogrameerd zoals de rit van col du Bussang naar zuid Frankrijk binnendoor, deze is beslist de meite waard!
Ik zal hem posten, ik moet hem even opzoeken maar dan post ik hem van de week wel.
 
Als je toch in die richting bent ga dan bij Guadix iets naar het zuidoosten,richting Almeria. Ten oosten van Almeria bevindt zich aan de kust de sierra del Cabo de Gata. Is echt fantastisch en nog niet al te touristies. Op sommige delen kun je zelfs over het strand rijden (is hard zand). Echt de moeite waard.
http://www.gerardh-d.nl/ZET2005/ZET2005start.htm (Klik hier)


Mooi reisverhaal en dito foto's......leuk en informatief.....
 
Terug
Bovenaan Onderaan