Vakantie in Zwitserland en Oostenrijk

Jaani

MF'er
18 aug 2004
171
5
Kesteren
Goedemorgen broeders ik zou graag naar Zwitserland en Oostenrijk op vakantie willen ,wie kan mij raden met adviezen en tips
Ik ga dit met een Pan 1100 met Eml doen.
 
Ik ken Zwitserland vrij goed en oostenrijk wat minder. Om te beginnen heb je Vignetten nodig welke je het beste bij de ANWB kunt halen, deze moet je op de binnenkant van de ruit plakken (kuip of zijspan). Als de vignetten van tevoren haalt scheelt dat een hoop gezeur aan de grens, houd rekening met het feit dat de oostenrijk vignetten beperkte geldigheid hebben. Zwitserland het hele jaar.

Wat de route ernaar toe zal je bijna altijd via Basel binnenkomen en dan kun je kiezen om naar het oosten te gaan richting Gottard of San Bernadino of meer richting Bern en dan via canton Wallis naar het oosten te reizen. Noord zwitserland is geen klap aan dus zoek echt het alpengebied op, de mooiste gebieden zijn toch wel Berner oberland, Wallis,Tessin en vooral Graubunden. Tessin heeft een echte Italiaanse cultuur en is daardoor best wel apart, eigenlijk een heel ander zwitserland. Probeer in het noorden van zwitserland in elk geval niet binnendoor te rijden want dat is een kriem.

Als ik een advies zou geven ga dan via de Gotthard pas naar Tessin en daarna via de san Bernadino pas naar Graubunden, nog mooier is misschien om een klein stukje Italie in te duiken (via Lugano naar Menaggio) en langs het Comomeer richting de Splugenpas te gaan. Graubunden is de meest oostelijke kanton en is vooral bekend door de wintersoprtplaatsen als Davos en st Moritz maaar kijk vooral naar de kleine dorpjes waar de tijd vaak heeft stilgestaan. Van daaruit kun je naar oostenrijk, wat je daar het beste kan doen mag iemand anders vertellen.
Als je genoeg tijd hebt zou ik niet via de gotthard pas gaan maar via Wallis naar Tessin rijden, hier kom je de hoogste pieken van de alpen (en europa) tegen.
 
http://www.hotel-regina.at/

Dit is lekker centraal gelegen temidden van erg veel passen.
Hotel is prima ingericht, aardige eigenaar.
Ook altijd makkelijk, ze hebben een speciale droogruimte voor motorkleding.
Vraag om routes en ze geven je leuke routes. Soms rijdt de eigenaar zelf ook mee. Je zit vlakbij zwitserland en Italie. Zit op 1500 meter hoogte, het weggetje erheen is erg leuk om te rijden. Ben er zelf 4 x geweest, verveelt nooit.
 
Goedemorgen broeders ik zou graag naar Zwitserland en Oostenrijk op vakantie willen ,wie kan mij raden met adviezen en tips
Ik ga dit met een Pan 1100 met Eml doen.

Wat betekent met Eml? Zijspan?

Ik woon in Zwitserland en ik weet uit ervaring: er valt genoeg te rijden hier :] Te veel om nu allemaal op te noemen. Ligt eraan wat je wilt doen of verwacht.

Ik weet niet of je met de Pan van veel sturen houdt maar ik kan je een geheimtip geven.
Als je er in de buurt bent (bijv. Als je richting San Bernardino(neem dan de oude pas) of Davos/St. Moritz gaat, of speciaal heen wilt, dan MOET je zeker dit rijden:
Chur > AROSA Ruim 20 km lang 360 bochten aan één stuk! *O* Een must zeg ik je.

Op je reis door Zwitserland, mits je er in de buurt/langs komt, kan ik evt. dit aanbevelen om te overnachten:
http://www.ienlogies.ch/
 
Wat betekent met Eml? Zijspan?

Ik woon in Zwitserland en ik weet uit ervaring: er valt genoeg te rijden hier :] Te veel om nu allemaal op te noemen. Ligt eraan wat je wilt doen of verwacht.

Ik weet niet of je met de Pan van veel sturen houdt maar ik kan je een geheimtip geven.
Als je er in de buurt bent (bijv. Als je richting San Bernardino(neem dan de oude pas) of Davos/St. Moritz gaat, of speciaal heen wilt, dan MOET je zeker dit rijden:
Chur > AROSA Ruim 20 km lang 360 bochten aan één stuk! *O* Een must zeg ik je.

Op je reis door Zwitserland, mits je er in de buurt/langs komt, kan ik evt. dit aanbevelen om te overnachten:
http://www.ienlogies.ch/


Eigen
Make
Lij

of wel Eigen MakeLij
 
Met aanhanger mag in zwitserland maar 60 |(
dat is levensgevaarlijk! en politie kan daar heel vervelend zijn.
 
Dan ook hier maar ff naar toe gekopieerd:

Over het algemeen campings genoeg, je zult geen moeite hoeven doen om ze te vinden en dat geld voor beide landen.
Altijd handig is bv een campingboek van de ANWB bij de hand hebben.
En een plaatsje vinden voor 1 of een paar overnachtingen zal ook het probleem niet zijn.

Wat rijden betreft....er is een pas van Oostenrijk naar Italie die ik met zijspan werkelijk nooit meer zal rijden, zeer stijl, enkele rijbaan en tegenliggers uit Italie -O- ... Ben alleen naam en wegnummer ff kwijt. :?

Voor de rest rijden, rijden en nog eens rijden en geweldig genieten! *O*
Ben al op veel plaatsen geweest met mn span, incl. westkust USA maar er gaat niets boven de Oostenrijkse / Zwitserse Alpen! :]

Enne....als je in Oostenrijk een zwart / grijze EML combi met MF sticker ziet rijden natuurlijk wel ff zwaaien. Wij rijden in de weken 30 en 31 van oost naar west de alpen door. 8-)
 
Dit is een eml en wat hoor ik 60 op de snelweg dit geintje hebben ze in Duitsland dus ook maar zeggen hier niet veel van maar in zwitserland dus wel.
Maar wat zijn hiervan de conclusies als ze je pakken .Brood met spinnen?

Bijlage: MVC-900S.JPG
 
volgens mij is het in Duitsland 80Km/u met aanhanger

in Zwitserland wordt tegenwoordig veel met flitspalen gecontroleerd en die zien het verschil niet tussen met en zonder aanhanger. Maar de surveillerende agent heeft het vooral op buitenlanders voorzien.... dit geldt vooral voor het noordelijke (duitstalige) deel.
 
Vignetten zijn alleen nodig op de Autobahn, je kan jezelf dus een hoop centen besparen en rijdt nog leuker ook :]
 
Waarom zou je vignetten nodig hebben? Je gaat toch zeker niet op de snelwegen rijden in zulke landen ;)
 
Natuurlijk is secundair rijden leuker maar niet in noord zwitserland, de ellende begint al bij Basel. Als je secundair wil rijden dan moet je door de chaotische stad door worstelen en dan de volgende en de volgende enzovoort. Dit gebied is dicht bevolkt en als je van wachten voor verkeerslichten houdt is het prima maar om dit te ontlopen is het best28 euro waard. Hetzelfde geldt voor de zuidkant van de Bodensee, dat leek wel een en al stad, de snelwegen brengen je gewoon snel naar de alpen alwaar je kunt beginnen met het echt leuke rijden.
Snelwegen hoeven trouwens niet altijd vervelend te zijn...de route du soleil door ardennen is best wel leuk. Raad ik trouwens aan om te doen als je naar zwitserland gaat en je een beetje op wil schieten, en dan een stuk binnendoor vanaf Houffalize naar Arlon. Daarna via Metz, Nancy, Epinal en col du Bussang, je kunt vanaf Nancy eventueel de oude weg langs de moezel volgen tot Epinal en dan een stukje snelweg naar Remiremont om daarna weer secundair verder te gaan via N66 (hette vroeger Route 66)
 
........ Maar de surveillerende agent heeft het vooral op buitenlanders voorzien.... dit geldt vooral voor het noordelijke (duitstalige) deel.

Kijk, dat zijn tips waar we wat aan hebben. Niet dat ik met aanhanger rij, maar wel heel af en toe bij hoge uitzondering geheel toevallig wel eens een ienieminie beetje te hard... :+ :]
 
Ja inderdaad hier kun je wat mee ,klasse. Ik moet dus alleen zorgen dat ik die aanhanger zo gauw mogelijk op een camping kwijt ben ,ik ben echt geen Rossi maar 60 is toch wel erg langzaam .
 
Ik weet niet hoe jullie aan 60 km op de Autobahn met aanhanger komen, maar:

Auf Autobahnen, sowie Ausserorts beträgt die erlaubte Höchstgeschwindigkeit 80km/h

:Y

Maar of dat met de motor zo is??
 
In Oostenrijk kan ik de provincies Niederösterreich, Steiermark, delen van Burgenland en Kärnten aanraden. Mooie wegen, prachtige landschappen en niet zo touristisch als andere delen van oostenrijk.
 
Vergeet de Gothardtunnel; als motorrijder wil je geen 19 km. in de uitlaatgassen rijden. Bovendien mis je dan de Gotthardpas (op sommige stukken van de pas kun je kiezen, de gemoderniseerdfe of de echte oude, neem dan vooral de hele oude stukken).

Eerst een paar dagen rond Interlaken blijven hangen, rij de Susten, Grimsel, Furka en Nufenen passen, allemaal vlak bij elkaar :] :] en behoren tot de mooiste van Zwitserland. Elk van die passen heeft trouwens zijn eigen uniek karakter, en onderling totaal verschillend.

Groeten,
 
In Oostenrijk kan ik de provincies Niederösterreich, Steiermark, delen van Burgenland en Kärnten aanraden. Mooie wegen, prachtige landschappen en niet zo touristisch als andere delen van oostenrijk.

Steiermark, waar ligt dat eigenlijk? Heb laatst beelden gezien, moet erg mooi zijn daar... :Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan