vakantie mei 2010 Italië

scheurschuimpje

MF veteraan
Donateur
2 mei 2010
16.504
6.491
Steenwijkerland
17-05-10
Hallo allemaal
Ik had met mijn domme kop :? , voorgesteld een verslag te schrijven, van mijne korte vakantie in mei 2010. Nu vind ik wel, beloofd is belooft,dus bij deze. Een uurtje lees plezier!!

Alleen, waar zal ik het over hebben, men zere reet :( , het weer :X , de motor :] , de bestemming 8-) , van de vakantie, of de wegen |( in de delen van Europa, waar ik door heen ben gereden.

Voor eest ik ben bekaf :Z , geestelijk is het een ontspannen week geweest. Maar ik heb me een beetje vergist in de motor en zijn condities en van zn berijder :$ .

Wat was de bedoeling van de reis deze week.

(De bestemming)

in 82/83 van de vorige eeuw, (je weet wel, voor de nieuwkomers onder de zon O-) ,1900 tot 1999), heb ik aan een lange duur rit meegedaan.
Van Amsterdam - Mondello de lario (Italië) - Amsterdam. Woensdagnacht vertrekken zondag middag terug, met een rustdag in Mondello, of te wel 20/22 uur heen met 3 a 4stops van 10 min. en terug het zelfde.

Nu heb ik dat kunststukje geflikt met een goede vriend en zijn zijspan combinatie in '83, met als resultaat de beste tijd heen en terug. Goed voor de eerste plaats *O* , als we in België op de heen weg niet een controle post hadden gemist -O- . dit leverde zoveel strafpunten op, dat we terug vielen naar de tweede plaats :? (25 equipes), hierdoor ben ik denk ik de rit van '82 volledig vergeten O-) . (niet uitgereden volgens de route, maar via de snelweg, met te laate aankomst, gesloopt :).
Maar goed de kinderen hebben dat natuurlijk uit in de treuren gehoord en nu wilde we het ze laten zien wat het inhield,om zo'n eind te rijden. nu dat heb ik geweten. Want heel stoer heb ik gezegd, ik ga op de motor. :]

(De motor)

Je moet weten ik heb laatst een nieuwe motor gekocht! O-) Een Moto Guzzi 850 GT. Voor het eerst op de weg gezet in 1974, wel in zweden overigens.
Gevonden in de zomer van 2009 en opgehaald in de herfst :]. Toen gelijk mn eerste motorpak van mn leven gekocht, (wat een krengen zeg :( allemaal harde stukken in de mouwen en broeks pijpen en nog meer van die stukken in de rug en schouders. Je lijkt zo meer op een middeleeuwse ridder, dan op een motorrijder) :N .

Maar goed het pak is waterdicht ademend en warm, vooral warm!! :') Op de motor gestapt en van Karlstad (Zweden) naar huis gereden in twee etappen zonder enig probleem. Wel vond ik dat er vreemde banden onder liggen, erg zoekende. B| En ik had het idee dat er aan de afstelling een en ander aan verbetert kon worden. })

Oke kleppen gesteld, contactpuntje gecontroleerd en afgesteld, olie ververst en bougies vervangen, dat zijn er maar twee gelukkig.
Wat geknoeid met de schakelaars zodat het op mijn manier lekker bedienbaar is en een topkoffer er op gezet. klaar voor het grote werk! :z
De kenners voelen um al aankomen denk ik :o , na + 100 km bij de eerste stop voor een boterhammetje, (het eerste brood die dag) zeg ik tegen mijn zoon "waar heb je het bestek gelaten" de linker cilinder maakt een geluid als een bestek la :/ , olie pijl controle!
Oef hangk maar een druppel aan het stokje en er ligt een beetje veel op de grond. Ergens lekkage maar waar?
We kunnen nergens een duidelijk spoor vinden. Nu weet ik wel dat de keerringen ruim zweten, maar ineens bezweken?
Mogelijk, maar geen zin om verder uit te zoeken, olie gekocht, bijgevuld en afgesproken, over 100 km weer en controle en inschatten wat het verbruik zal zijn.
De bestek la was in ieder geval minder luidruchtig *D , en bij de volgende controle leek het allemaal beheersbaar te zijn.
Uiteindelijk 5L olie bijgevuld, deze week net even gepeild en weer op het min streepje.
Valt te doen, maar ik mocht niet meer voorrijden, zicht van het achteropkomend verkeer werd gehinderd door de olie nevel }) .
Gek hoor de mijne roest niet meer. Zoals een bekende voetballer ooit zei, elk nadeel heeft zijn voordeel.

K.. :N die banden, helemaal vergeten. dat heb ik geweten O-) . niet dat ik er afgevallen ben of zo, maar ontspannen rijden, is anders.
Vorst schade en opgelapte wegdek vind ik nog daar an toe, maar die verrekte Oostenrijkers :(. Moeten te pas en te onpas, de weg frezen :( en dat kilometers lang, ook de snel wegen. (moet toch maar eens een Europees verbod komen op die apparaten om de weg mee te verkloten) :r }) .
Maar dan rij je gespannen, om er niet af te tieffe :/ . Voor de rest gewoon vloeken om je eigen onverschilligheid, had ik maar, k.. had ik maaaaar!!! :X
Het gekke is, geen moment het idee gehad, dat tie in de bochten uit brak. Hairpin's, zonder problemen door, zowel omhoog als omlaag. Snelle afdalingen, de lokaaltjes over het algemeen goed kunnen bij houden ;) , de hele snelle daar gelaten, je bent tenslotte met vakantie.
En de machine is toch al geen snelheid monster.
Daarbij, de hele vakantie heb ik opgetrokken met een VW transporterbus, welke voorop reed, met de te volgen route en wisselende rijders, welke mijn snelheid nog wel eens beperkte, in de bergen :( :( .
IMG_3039.JPG

Mijn zoon op de motor.

(De wegen)

De route heen en terug, heeft ons door welgeteld negen landen gevoerd. Te beginnen met uiteraard, Nederland, dan
België, Luxemburg, Frankrijk, Zwitserland, Liechtenstein, Italië ,Oostenrijk, Duitsland.
Om weer te eindigen in ons eigen kikker landje, maar die heb ik al eens benoemd. totaal 3604 km :] op mijn teller er bij.
Ik heb al eerder geschreven, de rit te maken, naar aanleiding van een verreden, "Amstelario" rit .
We vonden het wel leuk om er een na te rijden, en kozen voor de uitvoering van 2000 :) , de een na recentste, 2002 was de laatst, (mijn bekent).
2002 ging mij te veel door België en Duitsland |( .
En dat laatste stond mij niet erg aan. de rit is op internet te vinden onder Amstel-lario, even google'n.
Goed 2000, we wonen niet in Amsterdam en Nederland is te bekend, dus we besloten de rit op te pakken in België.
Op de route beschrijving, Km. stand 214 Afrit 2, Visé-centre N653 enz.enz.. :] Dat gaat in het dorp, direct de hevel op, leuk om er in te komen :) .
Mooi maar na 4 a 5 aanwijzingen was ik de draad al kwijt '( . Dan maar de bus volgen zonder nadenken, en genieten van de omgeving en het rijden opzich.
Bij de franse grens,(KM.stand 416 op de beschrijving), vonden we het genoeg voor die dag , en besloten een kampplek te zoeken.
Dat viel niet mee zeg, de eerste twee, (gemeentecampings), waren opgeheven, de derde was vol? B| , bij de vierde raak *O* .
Maar ondertussen, toch even 150 km gedwaald en behoorlijk laat geworden. Al met al niet erg opgeschoten.
Aardige camping met groot zwembad, maar om een of andere reden, mijn niet bekend, moeten in het buitenland campings, tussen een grote doorgaande weg en een drukke spoorlijn in liggen '( , (of ik vind ze daarom te gemakkelijk) }) .

IMG_2960.JPG

1e nacht.

IMG_3005.JPG

regen onderweg en niet het laatste spatje...

(Conditie bestuurder)

Ik ben dan al jaren in het bezit van een motor, (brommer) een GuzziV50 , in 2000 aangeschaft.
Omdat mn. eigen motor, al een tijdje in de schuur (en daar om heen), een v7-850 GT van1972, gekocht in 1979 :) .
Zich meer als een puzzel, dan als een motor gedroeg :/ . Door drukke werkzaamheden, geen tijd om hier verandering in te brengen.
Maar ieder voorjaar, weer de kriebels. Dus de V 50 aangeschaft :z .
Toch niet zo'n goed idee, mn vrouw zit er niet goed op, dus samen rijden werd het niet '( .
Een enkele keer naar mn werk, ja dat wel. maar, hij is meer door mn zoons bereden, dan door mijzelf.
Een enkele keer de bollen route, met mn dochter achterop. maar hij stond meer stil, dan ik er mee op de weg was :? .
Voor een jaar of twee geleden, er een keer van af gestuiterd ;( , nee niets voor mij z'n brommer :r .
Maar goed men zegt wel eens fietsen verleer je niet, dat klopt!
Maar conditie heb je wel degelijk nodig, op een lange rit. Een daar van is, zit vlees!! :$ In het begin van de week, een stuk van 150 Km dat was nog vol te houden, wat kan dat zeer doen zeg ;( . Na elke stop was het na 10km al weer raak, en je weet geen ideale zit te vinden. Maar gelukkig na de eerste dag had ik de lange onderbroek :$ uitgelaten en dat scheelde, het broeide minder denk ik :$ .
Én de volgende dag ook de binnen voering uit de motorbroek gehaald. (Ja je lees het goed de rit heen duurde drie dagen niks 20 uur) :X . Het liefst rij ik toch gewoon in spijkerbroek,(die harde brokken waren al voor de rit thuis gelaten).
Maar voor de gemoedsrust van het gezin :) , het motor pak maar gewoon aangelaten.
Ik vind het niets hoor. toen ik van de V50 af stuiterde had ik alleen een beuk in mijn ego :$ ,hoe dat zit word nog wel eens uitgelegd in mijn "even voorstellen"verhaal :Y .
IMG_3043.JPG
IMG_3045.JPG




Na de tweede dag, is ook de pijn in de rug, tussen de schouderbladen verdwenen. Meer ontspannen denk ik. de banden lieten me niet in de steek, ondanks het zoekend gedrag. In Zwitserland, wilde we geen geld voor een vignet uitgeven O-) .
Dus hebben we alle snelwegen ontweken, (behalve de vrije verbinding routes). na de tweede dag hebben we de Amstelario route gelaten voor wat het was, omdat het vinden van campings onderweg, ons te veel van de te volgen route had af gebracht :/ .
We zijn verder gereden op de GPS. door middel van ingeven van punten, waar we vooral door of langs wilden.
De derde dag laat aangekomen in Mondello.
Wel drie keer de camping voorbij gereden :X , een 4 meter hoge zuil, met het woord camping, over het hooft zien.
Is ook niet verlicht, maar we wisten dat hij er moest zijn.
Zo zijn we over de Juliërpas :] en de Malojapas :] , Italië binnen gereden. en van daaruit de snelste weg naar Mondello genomen, om toch nog voor donker aan te komen. wat niet lukte.
IMG_3097.JPG
IMG_3104.JPG
IMG_3246.JPG
IMG_3245.JPG
IMG_3310.JPG
IMG_3314.JPG
IMG_3338.JPG
IMG_3340.JPG
IMG_3370.JPG
IMG_3379.JPG

helaas geen foto's (meer) van mondello en verder.

En dat late aankomst werd mede veroorzaakt door... })

(Het weer)

Bij vertrek zondag ochtend, was het een koude sombere ochtend :/ . Wat me het idee gaf, dat ik me goed moest inpakken, extra hemd, lang ondergoed, hand kappen sjaal en helm muts. Muts weg bij de eerste stop, het zonnetje, was er voorzichtig doorgedrongen :) .
Bij de tweede stop, ook maar de handkappen. Hoe minder lorre aan mn lijf hoe beter, 'k ben nog net geen nudist :Y .
Voor 2002 nog nooit motor laarzen gehad, 'k reed op klompen of bij slecht weer bouwlaarzen met stalen neus.
Maar de V50 heeft zn klein schakel pootje, kan de klomp nie onder :( .
Dus ik hat voor de zekerheid maar geen andere schoenen mee genomen. Anders had ik die laarzen nog verruild voor slippers.
Tot halverwege de tweede dag, goed weer gehad.
Maar bij het eerste serieuze colletje in Frankrijk,(1000m,) halverwege, de eerste bui ;( , van de rest van de week gehad.
Gelukkig, droogde die nog snel genoeg op, en het motorpak deed goed zn werk, waterdicht voor zover.
De derde dag, tot het hoogste punt van de Juliërpas, is het droog gebleven :Y .
Daarna ijsregen, overgaand in regen, dat is doorgegaan tot in Mondello :X .
Toen waren de binnenzijde, van de ellebogen, toch wel doorgeslagen en de laarzen van binnen nat, wat koude tenen opleverde.
(had ze nog extra ingevet voor vertrek).(de laarzen dheuu) :Y.

We zijn twee dagen in Mondello gebleven.
En hebben veel regen en onweer gehad, met alleen in de middag droog. De tent, in de regen moeten opzetten, op een toch inmiddels, al modderig veldje. (dunnen grasmat het hele voorjaar al slecht weer volgens de eigenaar.)
Om in de morgen, te ontdekken dat geen van de familie leden, het droog had gehouden, in zijn cabine :z . het record staat op ca. vijf cm. water _O- . Nou dan baal je.
Dus na twee dagen, maar weer opgebroken, en de thuisreis aangevat. Via Oostenrijk, daar zou het droog kunnen zijn.
Nou nee! :( Italië uit via de Malojapas, dat ging nog wel. Maar hoe dichter bij Oostenrijk, hoe heviger de regenval |( .
En tegen de middag, geen droge draad meer aan de lijf. Die avond heb ik geen tent opgezet, dat overgelaten aan de bus klanten.
Ben Linéa recta, onder een hete douche, gaan staan :Y . Er stond zelfs een laag water in de laars! Mens wat kan je dan beroerd zijn :/ . Bijna in slaap gevallen, maar na een drie kwartier, gered door de vrouw. Met schone droge kleren en een meewarige glimlach }) (zo van, jij wilde op de motor) }) .
lorre gewassen en in de droog trommel . Motorpak in de wasruimte, te drogen gehangen. (niet helemaal droog geworden). En de laarzen, de volgende morgen alles behalve droog :N , dus toch maar vertrokken op gympen. Van een van mn zoons :P .
Bij de tweede stop, die dag, waren die doorweekt. Die maar weer ingeruild voor drogen sokken en inmiddels drogen laarzen.
Regen gehad tot over de Duitse grens :? .
Ja ook dat nog , de vrouw wilde eens een keer in Oostenrijk geweest zijn. Innsbruck nog wel. Wat een k.. :( stad, druk en in de regen, echt geen pretje.
Ik heb ze st.. :$ gescholden (dat was allemaal voor de warme douche). Om de bus niet kwijt te raken in de drukte, moest je er zo dicht mogelijk op blijven rijden.
Dat niet door iedereen, in dank werd afgenomen, gezien het aantal tussen dringende auto's :( .
Ook de chauffeur van de bus, zag door vermoeidheid, de strepen op de weg en de verkeerslichten niet goed meer :N . Die chauffers konden wisselen :( .
Maar ik, mocht er achter aan blijven hobbelen :] . Maar goed in Duitsland eindelijk droog :) .
Toch op de autobahn, terecht gekomen. is erg mee gevallen.

De laatste stop, zou zijn aan de Moezel. Wisten we een camping en een lekkere schnitzel bakker :9 . 21.00 uur camping al op slot.
Die maar gekraakt O-) , zijn toch heel relax. en plek zat. de volgende ochtend, zouden we al weer vroeg vertrekken, als je maar betaal.
De schnitzel tent was al gesloten :( maar niet getreurd :) vreettenten zat daar aan de moezel :9. lekker gegeten. en ontspannen en droog kunnen gaan slapen.
De volgende dag vroeg uit de veren om het laatste ruk naar huis aan te vangen.
En ironie ten top droog en zonnig weer tot nu toe dat ik dit schrijf B|. Bijna een week later.

Nog wat gegevens:

Motor: Moto guzzi 850 GT Bouwjaar 1974
Verbruik: olie 6 liter :o
- benzine na 1000 km 1:20 gem. tt niet bekent bonnen verregend.
- een accu (opgekookt) :$
- banden helaas nog niet versleten O-) .
Totaal 3.604 KM verreden uit en thuis.


Hopelijk heb je het uitgelezen en er veel plezier aan beleeft :W

Groeten Scheurschuimpje *O* *O* *O*
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij heb jij een leuke ervaring gehad. Wel wat regen :-)

Maar het was wel lastig te lezen. Eén grote lap text, verder vertel je bij het kopje wegen alleen iets over het zoeken van een camping, dus is leuk om te lezen, maar ik mis de rest van de 3000km (over nog mooiere wegen)
 
het probleem is dat ik weinig kan na vertellen van de wegen/route waar we langs zijn geweest omdat ik deze niet heb bepaalt maar ook niet opgeschreven heb en de duitse wegen zijn probleemloos te berijden en na de echte bergen niet meer spectaculere te noemen. wat niet wil zeggen dat "rond"de moessel het niet mooi toeren is
 
de eerste twee dagen een vooraf uitgeschreven route te volgen van de Amstelario organisatie.
er zijn door diverse mensen uit onze groep foto's genomen waar ik tzt een selectie van zal plaatsen met een zo'n breed mogelijke beschrijving van plaatsen
groeten

scheurschuimpje
 
Euh mij nog even aan mn belofte gehouden en wat foto's toegevoegd.
De foto,s zijn voornamelijk van mijn dochter afkomstig en zij had ze recentelijk terug gevonden.
Ach wat is 10 jaar nou....... :X
 
G
moesten nog ontwikkeld en afgedrukt en daarna weer gescanned worden, tja, duurt even.
euh neen, stonden op een ex.harde schijf, welke dan weer tussen de boeken in een verhuisdoos terecht waren gekomen.
En toevallig dat we het er over hadden, of mijn dochter nog foto's had....
 
Grapje uiteraard. De datum sprak mij aan, wij maakten in 2010 ook een geweldige rit naar Italië (Toscane) via Frankrijk, Zwitserland, de Grote St Barnardpas alles binnenwegen via Pissa naar Florance en terug via Timmelsjoch, Bodensee en Zwartewoud. (wel met een cabrio 🤫)
 
Terug
Bovenaan Onderaan