Vakantie met een 25kw motor?

ThaGaruda

MF veteraan
2 aug 2007
8.316
2
Tilburg
Ik wil graag een andere motor kopen ivm motorvakantie naar scandinavie. Ik ben dus op zoek naar een relaxte hoge rechtopzittende motor die ook goed meekomt op de snelweg.
Welke motor kunnen jullie mij aanraden?

Want ik heb nu een GS500e en ik denk niet dat ik het daarmee red door scandinavie van de zomer. Iets in de trant van een diversion ofzo een goede optie? Of is de SLR650 van honda een optie, aangezien die allroad is.

Wie heeft goede tips qua motor en die binnen mijn budget van 3000 passen?
 
Omdat ik zelf 1.94 ben en ik er niet lekker opzit bij lange afstanden.
Dan snap ik sowieso niet waarom je die fiets hebt gekocht.... :?
Maar 't lijkt me verstandiger om op een aantal fietsen te gaan 'testzitten' bij de dealer. Zo kun je voor jezelf goed bepalen waarop je lekker zit en waarop niet :)
 
nou hij rijdt goed voor afstanden onder de 100 km, maar daarna merk je toch wel dat ie iets te klein is.. Dus zit nu te denken aan diversion, sv650 oid.. Maar zijn er mensen met ervaring van vakanties met 25kw fietsen?
 
Wat is het verschil met een vakantie op een >25kw motor dan?
't Lijkt me niet dat als je naar Scandinavië op vakantie gaat, dat je dan als een gek gaat lopen scheuren... :N Dus meer dan 25kw heb je eigenlijk niet nodig.... :P

Lijkt me gewoon prima te doen, maarja wie ben ik ;)
 
Laatst bewerkt:
In noorwegen vindt je geen wegen waar je harder dan 80 mag en je hebt geen haast op vakantie als het goed is.
een snelweg is daar een zeldzaamheid
dus het zou moeten kunnen. (zeg ik met mn 160 pk }))
ik denk dat de reis er naartoe wat minder is als je op de autobahn komt.

vroeger een gsx600f gehad, die is erg comfortabel op lange afstand als je het zadel vervangt door een zchter exemplaar en is goedkoop en betrouwbaar en kan 25kw
 
Laatst bewerkt:
Als je het 25 kW-setje uit je GS500 haalt groeit die niet hoor :+ Denk dat je gewoon een foute motor voor je lengte hebt gekocht, kijk naar wat groters :)
 
Laatst bewerkt:
Ja ik weet dat je in scandinavie voornamelijk 80 km wegen hebt. Alleen de autobahn zit ik dan mee. Ik moet van Utrecht naar Kiel en daar neem ik de boot naar Zweden naar Syssleback en van daaruit naar Noorwegen naar de fjorden. Dan naar Oslo met de boot naar Denemarken en daar begint de snelweg weer.

Dus zou een SLR650 geschikt zijn? Dat is namelijk wel een 1 cilinder en daar zit ik dus ff over te tobben. Hij valt wel binne me budget en je kan er nog enigszins mee offroad wat me ook wel leuk lijkt.
 
Ik ga vanmiddag proefrijden op een BMW F650 st. Goede keus of toch maar laten vallen?
Mensen ervaring met die motor?
 
Ik ga vanmiddag proefrijden op een BMW F650 st. Goede keus of toch maar laten vallen?
Mensen ervaring met die motor?

ik denk dat je daar het best zelf achter kan komen door inderdaad te gaan proefrijden. Het kan zijn dat jij het een super motor vind kwa houding en rijstijl, maar dat een ander het een brok ellende vind. Het zijn ook vaak persoonlijke voorkeuren welke je een motor goed/leuk/mooi/prettig laten vinden.

Het enige nadeel aan de 25kw regel vind ik dat je niet zo makkelijk een proefritje kan maken, Ik kon tijdens het kopen van mijn motor ook geen proefritje maken aangezien hij nog niet op 25kw was gezet. Destijds heb ik er toch voor gekozen om hem te kopen, en tot op de dag van vandaag nog geen spijt van gehad. Toch zou ik adviseren om een proefritje te maken indien mogelijk.

edit: nog even ontopic, als je over de snelweg veel km moet rijden zal je waarschijnlijk toch niet continue op de top van de motor te rijden, dit ligt volgens mij ook wel weer aan persoonlijke keuzes, maar ik vind het zelf niet prettig om langere tijd 170+ te rijden, dan begin ik last te krijgen van mijn nek. De meeste 25kw motoren rijden wel 150, meeste zelfs sneller. Daarom denk ik ook dat het kwa vermogen geen probleem zal zijn om die snelweg km's te maken.
 
Laatst bewerkt:
Hm het is toch niet de F650 geworden. Hij was in het echt toch niet echt wat ik verwachtte. Er stond echter nog wel een Diversion 600 met volle kuip op 25 kw en dat was toch ook wel een mooie keus.. Alleen die was nog niet rijklaar vanwege langere stilstaan in de showroom. Hij had ook lagere km stand en was vrijwel net zo duur.. Dus nu maar ff kijke hoe snel ik me GS500 kwijt ben...
 
Mijn CB250, is eigenlijk ook te klein voor mijn lichaam (1.75m). Het is ook niet al te prettig na 100km. Maar ja het kan wel, ik ben naar Hongarije en terug geweest op de snelweg, via Duitsland en Oostenrijk. Zolang je gewoon de caravans en vrachtwagens kan bij houden zit je gewoon goed ook op de snelweg. Ik reed meestal 110km/h op mijn klok. Soms sneller berg af tijdens inhalen. Ik zag trouwens elke keer dezelfde mensen op de tankstations met zwaardere motoren. Ik nam elke keer korte pauzes (tanken, kassa, zeiken, broodje, 0.5L drinken), terwijl ze elke keer ff naar het restaurant gingen om koffie te drinken en babbelen. Dus ook al ga je niet snel, je kan de gemiddelde afgelegde afstand toch bij gehouden door korte pauzes te nemen, zolang je dat kan volhouden. Als je om de twee tankbeurten een grote pauze neemt kom je wel ver per dag.

In Duitsland kan je ook niet constant ongelimiteerd rijden. Bij invoegstroken mag je maar 100km/h als ik me niet vergis. Verder kom je toch iedereen weer tegen die je inhaalt bij files.
Als een motor iets meer comfortabel is kan je een beetje langer door rijden zonder last te krijgen met de zithouding. Maar na 900km maakt het toch niet meer uit. Dan is gewoon verstandig om te stoppen voor een uur of gewoon om te overnachten.
 
rij je toch wat minder op een dag...

ik ben 1,90 en zit echt niet verkeerd op een CB500/GS500.. Het ziet er misschien niet uit maar lekker boeiend.

op de SV (ook niet echt grote motor) krijg ik pas na 400km echt last ofzo.

als je comfortabel wilt rijden moet je maar een grote toerbuffel kopen, motorrijden blijft nu eenmaal een beetje afzien, en dat heeft ook zijn charme ;)
 
Ben vorig jaar wederom op de motor naar Spanje geweest, Honda CBR 600F '99 25 kw.
Was prima te doen, totaal geen nadelen ondervonden, afgezien van het vermogen bij hogere snelheden en natuurlijk de topsnelheid. Maar da's andere koek. Starscrem heeft toevallig net zijn SV650 (25 kw op kenteken, setje kan er zo weer in) te koop gezet.
[Klikkerdeklik!!
Heel iets boven je budget, maar leuke goede motor met leuke accesoires.
En lijkt mij ideaal voor dat soort trips!

En hijs op 25kw sneller dan mijn 25kw CBR 600F :( O-)
 
Vanwege slechte recensies toch maar besloten geen motor te kopen bij Middendorp. Daar stond namelijk een Diversion 600 25kw met 39k voor 2200 euro... Volle kuip.

Tnx voor de tip Mike, maar wil wel een motor kopen met minder dan 30k.. Ik weet dat mijn budget er niet echt naar is, maar dan moet ik maar sparen hehe...
 
kilometerstand zegt niet veel...

of heb je liever een motor met 20.000km die over 4000 (24.000 dus) voor 750 euro een grote beurt moet hebben.......
 
Ik ben zelf 1,85 en heb een eveneens een GS500E. Ik heb meerdere lange tochten met de GS500 gemaakt. Dit gaat prima met de Suzuki. Rij je met duo, dan heb je maar beperkt vermogen (mijn GS is niet geknepen) en niet veel ruimte om gaan te verzitten.
Wel moet je lange tochten opbouwen. Dus in het begin geen tochten van 1000km aan een stuk, maar gaandeweg steeds langere ritten. Daarnaast natuurlijk tijdig een keer rusten, wat op vakantie eveneens geen straf is.
Rij maar wat toertochten die door de diverse motorclubs worden uitgezet. Meestal tochten van zo'n 200km.
Wel heeft mijn GS heeft aangepaste voorvering (WP-veren), waardoor de voorvering niet zoveel inzakt.
 
Ook ik heb een Gs500 en ben zelf 1,93..
Afgelopen zomer flink wat gereden en daarbij ritten gemaakt van 350 km.. Soms meer.
Niet bijzonder veel maar ik heb verder geen problemen met de GS!

Ik rijdt wel 25KW en vind alleen snelweg rijden vervelend. Verder niet zozeer last van het feit dat ik 25kw rijdt. Ik heb wel een wat harder zadel, dit vind ik op langere afstand wat fijner!
 
Misschien een Honda Deauville? Leuke toermotor, ik ga er zelf van het voorjaar ook mee richting de Noordkaap :]
 
Ik ben zelf 1,85 en heb een eveneens een GS500E. Ik heb meerdere lange tochten met de GS500 gemaakt. Dit gaat prima met de Suzuki. Rij je met duo, dan heb je maar beperkt vermogen (mijn GS is niet geknepen) en niet veel ruimte om gaan te verzitten.
Wel moet je lange tochten opbouwen. Dus in het begin geen tochten van 1000km aan een stuk, maar gaandeweg steeds langere ritten. Daarnaast natuurlijk tijdig een keer rusten, wat op vakantie eveneens geen straf is.
Rij maar wat toertochten die door de diverse motorclubs worden uitgezet. Meestal tochten van zo'n 200km.
Wel heeft mijn GS heeft aangepaste voorvering (WP-veren), waardoor de voorvering niet zoveel inzakt.

Ik ben zelf 10 cm groter dan jou, wat opzich al een verschil is. En heb zelf al zat getoerd, waaronder zelfs een keer 1 zelf georganiseerd van 200 km. Het gaat wel, maar ik wil gewoon een motor waar ik me benen (lees knieen) beter kwijt kan. En wat meer vermogen is altijd welkom. Als ie op papier 25 kw is en de motor onbegrensd vind ik het best....

Heb namelijk het idee dat ik toch niet genoeg heb rondgekeken en ben dus op zoek naar een grotere, zwaardere motor.

KM stand zegt toch wel wat. Slijtage van de motor in z'n geheel is groter (dus niet alleen banden, ketting e.d. std dingen) en hoe minder km de motor oud is, des te meer ik hem vertrouw. Ik heb namelijk zat slechte ervaringen met 2ehands en wil graag een motor die zo nieuw mogelijk is en dat het alleen bij het vervangen van banden/ketting blijft en niet dat ik nieuwe carbs,cilinders, nokkenassen oid moet inbouwen..

Hehe een Honda Deaville. Ideaal ding voor vakanties, maar daar is alles mee gezegd.. Vind het nou niet moeders mooiste :P .. Als ik 40+ was, was het misschien een optie :P

Maarja ik ga eerst ff me eigen motor verkopen en dan ff sparen tot vlak voor de vakantie en dan een motor kopen met het geld dat ik beschikbaar heb :) ..

Mensen verder nog vakantie planne met hun 25kw fiets?? :]
 
Ik ben zelf 10 cm groter dan jou, wat opzich al een verschil is. En heb zelf al zat getoerd, waaronder zelfs een keer 1 zelf georganiseerd van 200 km. Het gaat wel, maar ik wil gewoon een motor waar ik me benen (lees knieen) beter kwijt kan. En wat meer vermogen is altijd welkom. Als ie op papier 25 kw is en de motor onbegrensd vind ik het best....

Heb namelijk het idee dat ik toch niet genoeg heb rondgekeken en ben dus op zoek naar een grotere, zwaardere motor.

KM stand zegt toch wel wat. Slijtage van de motor in z'n geheel is groter (dus niet alleen banden, ketting e.d. std dingen) en hoe minder km de motor oud is, des te meer ik hem vertrouw. Ik heb namelijk zat slechte ervaringen met 2ehands en wil graag een motor die zo nieuw mogelijk is en dat het alleen bij het vervangen van banden/ketting blijft en niet dat ik nieuwe carbs,cilinders, nokkenassen oid moet inbouwen..

Hehe een Honda Deaville. Ideaal ding voor vakanties, maar daar is alles mee gezegd.. Vind het nou niet moeders mooiste :P .. Als ik 40+ was, was het misschien een optie :P

Maarja ik ga eerst ff me eigen motor verkopen en dan ff sparen tot vlak voor de vakantie en dan een motor kopen met het geld dat ik beschikbaar heb :) ..

Mensen verder nog vakantie planne met hun 25kw fiets?? :]

Ik ook niet, maar 7000km is daar beter op uit te houden dan mijn op mijn CBR :P
 
Ik ben 3 jaar met m'n ZX6R naar Italië op vakantie geweest, waarvan 1x Neu Issenburg - Verona met de trein. De heenweg dus, de rest dus gereden. En ik ben 1,90m ;)

Gaat allemaal prima. Alle 3 de jaren samen met een maat op een BMW K1100LT geweest en 1 van de 3 jaren ook met een K1200GT erbij. Iedereen kreeg last van z'n armen/benen/kont, ongeacht de motor ;) Op een toermotor hoef je het dus niet (automatisch) langer uit te houden dan op een (super)sport!

Langere tijd hard rijden is toch niet fijn, kruissnelheid in Duitsland van 150 km/h vonden we wel een mooie snelheid ;) Als je harder gaat rijden gaat alles toch eerder pijn doen en sta je om het uur stil. En dan zie je elke keer dat je stil staat weer die vrachtwagen voorbij rijden die 4,5 uur lang 90 km/h rijdt ;)

Op 25kW zal vast wel goed komen. Je hebt toch geen haast, je gaat toch voor je plezier/ontspanning? ;) Dan doe je er toch wat langer over om er te komen, geen man overboord toch? :]
 
Probeer eens een trans-alp. Dat is ook een all-road. Je zit lekker rechtop en met een hoger ruitje zit je ook goed genoeg uit de wind. Het twee-cilinderblok loopt lekker soepel en daarmee veel comfortabeler dan bijvoorbeeld een slr650 of een bmw650. Ik ben zelf twee meter en heb met het oudere 600cc model veel gereisd en woon-werk gereden. Een paar keer ook een afstand van 1000+ km en dat was goed te doen. Het is ook een degelijke motor. De mijne had 120.000 km gelopen toen ik hem wegdeed en deed het toen nog prima.
 
Ik ben 1.83 en ga van de zomer ook met een 25 kw motor op vakantie, alleen niet zo ver als jou. Ik ga samen met mijn vriendin die een 25 kw choppertje heeft. Ook ik ben te lang voor de motor, maar dat is mijn eigen keus geweest toen dus ik zie wel hoe het gaat op vakantie. 2 keer tijdens de vakantie afzien (heen en terug) moet maar ff, het is niet anders.

En trouwens, je hoeft niet via de snelweg ;) . Wij gaan ook zoveel mogelijk over binnenwegen, puur omdat dat veel mooier rijden is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan