vakantie noorwegen

DerbiGPR

MF'er
10 jul 2003
89
0
Nijmegen
Ik ga over 2 weken met mijn vader op de Goldwing naar Noorwegen, om daar 3 weken rond te trekken enz.
Nu is mijn vraag wat je zoal nodig hebt in Noorwegen, hoe is het klimaat? Lijkt me vrij koud?! En heeft iemand nog handige tips voor specifiek dit land? We blijven overal ongeveer 2 dagen en verblijven in een tent.

Bij voorbaat dank!
 
in noorwegen kan het sterves koud zijn maar ook bloedje heet. mijn ouders zijn er net twee maanden op vakantie geweest en hadden het gehele spectrum kleding bij zich.

hangt natuurlijk af van hoe noordelijk je gaat, maar als je dus in een tentje wilt gaan slapen, neem dan een goed matje mee. slaapzak is belangrijk, maar je matje even zo zeer (is dat nederlands?) anniehoe, geen luchtbed met 1 compariment dus, maar een self-inflatable oid met gesloten cell structuur (allemaal kleine lucht vakjes).

verder is het belangrijk om toch iets van muggenspul mee te nemen. het land staat er om bekend. zelf vind ik het reuze mee vallen, maar je zal het maar net treffen. eea ligt natuurlijk ook aan waar je gaat staan. als dat leuke plekje langs de kant van de weg ook dicht bij een stilstaant watertje of ander drassig gebied ligt, ja dan is dat natuurlijk vragen om moeilijkheden.

en ja, zo zijn er nog wel 1001 dingen die ik kan bedenken, maar nu is het toch echt bedtijd. kijk anders misschien eens op de site van panrider (lid MF) die heeft daar hele verhalen op staan.
 
Vorig jaar in ca. twee weken wat verschillende weertypen gehad zoals:
hele dag zon, ca. 27 oC
Bewolk met buitjes, 20 oC
Hele dag regen (van hard naar zacht en weer terug) 12 oC of zo
Langs sneeuw gereden in de regen, was ik blij dat ik mijn winterhandschoenen ook meegenomen had!

Met andere woorden: Laagjes kleding, goede regenkleding en uiteraard muggenspul ofwel een tent waarvan het slaapgedeelte goed mug-vrij is.
 
Ik ga over 2 weken met mijn vader op de Goldwing naar Noorwegen, om daar 3 weken rond te trekken enz.
Nu is mijn vraag wat je zoal nodig hebt in Noorwegen, hoe is het klimaat? Lijkt me vrij koud?! En heeft iemand nog handige tips voor specifiek dit land? We blijven overal ongeveer 2 dagen en verblijven in een tent.

Bij voorbaat dank!

Kijk ook eens op www.noorwegen.org
Schitterende site
Veel plezier.
 
Zorg dat er in je anti-muggen-spul DEET zit, dat werkt het beste.
Check even of niemand allergisch is voor insecten beten/steken (wesp bijv.) anders kijken of je iets van anti-histamine mee moet nemen!
http://www.checklistpagina.nl/checklist.php?cl=Vakantie%20medicijnen


Kleding op de motor spreekt voor zich maar ga zeker voor een meer-lagen systeem.
http://www.hiking-site.nl/materialen_kleding_3lagensysteem.php
(als voorbeeld, is veel meer over te vinden)

In Noorwegen accepteren ze geen cheques en de pin-automaten kunnen (zeker hoog in het noorden) wel eens uitvallen.
Een creditcard is echt wel aan te raden!
[me]Arlo heeft wel eens een week in Tromso gezeten zonder munten B|
[/me]


Ga er trouwens van uit dat je een keer lek zal rijden als je de binnenwegen opzoekt.

En plaatsen om te bezoeken....tjsa..heel Noorwegen :}

Maar Tromso in noord-Noorwegen is echt een aanrader!
 
noorwegen is een fantastisch land, en echt niet zo koud als mensen denken. Alleen is het wel zo dat je door een berglandschap heen moet en je van 20graden op zee niveau naar min2 gaat op de berg. Dus warme kleding meenemen. En je moet wel voor de muggen oppassen, die prikken recht door je kleding heen, al valt dat bij motorkleding wel mee, maar een spijkerbroek kunnen ze wel aan.
Voor de rest is het een prima land, veel goed begaanbare snelwegen en een zeer vriendelijk volk
 
Het weer in Noorwegen:
http://www.storm.no/vgnett

(Noors is niet zo heel moeilijk,
het best te snappen als je het hardop uitspreekt is mijn ervaring)

Temperaturen kunnen nogal verschillen per plaats.
Op warme dagen heb je genoeg aan een T-shirt onder je jas,
op koude dagen wil je er misschien nog een fleece truitje onder.

Op de camping is het natuurlijk ook wel lekker om iets warms aan
te kunnen trekken.
Als je echt een koukleum bent: thermo-ondergoed.
(In verschillende "warmtes" te koop)
 
Terug
Bovenaan Onderaan