Vakantie Oostenrijk

Zit even mee te lezen en zit zelf eigenlijk met het zelfde ... afgelopen zomer 12 dagen naar de Dolomieten geweest (Hotel Lory in Molveno) met aanhanger met de motoren erop. Dit is erg goed bevallen en dit willen we dan ook deze zomer weer gaan doen.

Voor velen zal zoveel dagen op dezelfde plek veel klinken, voor ons was dit echter ideaal want we hoeven niet élke dag op de motor te zitten (uiteindelijk 3 rustdagen gehad). Het is tevens onze 'zomer vakantie' (juli/augustus), dus afentoe eens een dagje rust en even op pad met de auto is dus prima.

Nou willen we niet weer in dezelfde regio zitten (passen die we o.a. gereden hebben; Stelvio, Gavia, Sella, Pordoi, Mendola, Falzarego, Fedaia etc.) Deze uitvalsbasis was perfect, we konden zowel richting het Gardameer als richting het noorden/oosten de passen op en de afstanden waren prima af te leggen zonder al te vaak over dezelfde wegen te komen. :)

Nu zoeken we weer iets vergelijkbaars ... dus geschikt voor een kleine 2 week vanuit 1 hotel/appartement/stacaravan, centraal gelegen rond veel (bekendere) passen en mooie wegen in bijv. Oostenrijk/Italië/Slovenië/Zwitserland (deze laatste alleen om door heen te rijden, dus niet overnachten).

Las zelf wat over Vivaldi in het Oostenrijkse 'See' maar dat is niet zo gek ver van 'Gargellen' waar TS het over heeft. Is dit wel een geschikte plaats om vanuit daar uit zoveel dagen te vertrekken? Of iemand die een betere uitvalsbasis heeft? O-) Ga op de motorbeurs ook nog even rond neuzen in de hal met motor hotels, zo zijn we vorig jaar namelijk ook in Molveno terecht gekomen.

Wij hebben hwt plan daar ook naartoe te gaan en net zoals jij, de motoren op de aanhanger...
Kon je de aanhanger daar goed kwijt ? Bv in de garage..hoe beviel het hotel-eten en dergelijke.?
Als je een daje niet wilt rijden, is er dan lopend nog vertier te vinden ??
Tips-tops ???
 
Wij hebben hwt plan daar ook naartoe te gaan en net zoals jij, de motoren op de aanhanger...
Kon je de aanhanger daar goed kwijt ? Bv in de garage..hoe beviel het hotel-eten en dergelijke.?
Als je een daje niet wilt rijden, is er dan lopend nog vertier te vinden ??
Tips-tops ???
Vertier in Molveno is goed voor zeker 2 dagen.
Zeer knus dorpje met winkeltjes en een paar terrassen tegenover de kerk.
Iets verderop is ook minimaal 1 restaurant/bar.

Molveno ligt aan een mooi meer en daar word ook een beetje met die abseilparachutes gedaan, en wat watersport. Er is ook een winkel met badbenodigdheden en een strand. Iets verderop zit nog een camping aan het water.

Ennn, verder kon je nog vanuit Molveno met een héle oude kabelbaanbak van hout de berg op *O*
Boven is het niet echt geweldig maar er is een terras/restaurant.
En 100 meter verder heb je een gewéldig uitzicht over het meer en het dorp. En de bergen.

Zeer zeker een aanrader, Molveno🤗
 
Zoals ik een paar pagina's terug al schreef, ik heb een paar jaar terug eens een week aan de Millstattersee gestaan. Vanaf daar zijn bekende passen als de Grossglockner en de Nockalmstrasse goed te doen, maar ook Slovenië en de Oostelijke Dolomieten, en natuurlijk ook de minder bekende wegen in de regio. Je zit ook in een gebied waar je kan wandelen, dagje relaxen aan het meer, dorpjes bezoeken, net wat je wil. Het kan er in de zomer wel erg druk zijn. Persoonlijk vind ik 12 dagen op één plek wel erg lang, ik zou er voor kiezen om het in tweeën te splitsen en nog een weekje op een andere plek te gaan staan, mar dat is net wat je zelf wil.

Bedankt voor de tip. :) Zal eens kijken of daar een leuk motor hotel in de buurt is en afwegen of dat wat is. Druk zou het in de Dolomieten ook zijn volgens de verhalen, helemaal in de zomervakantie (waren er 12 dagen Augustus), want de Italianen hebben dan ook zomervakantie.

Het is ons reuze mee gevallen qua drukte en de verhalen van 'treintje rijdend tussen de campers/auto's/wielrenners de pas op naar boven' was echt onzin. Nou kunnen we geluk hebben gehad natuurlijk (alhoewel, 12 dagen geluk?) , of ik heb een andere definitie van "druk", dat kan ook. :X Enkel de toeristische plaatsjes rond het Gardameer was een drukke bedoeling maar daar manoeuvreer je je als motorrijder prima tussen de auto's door (en dat moet ook wel met die temperaturen als je je pak niet uit wil drijven) om vervolgens op prachtige plekken uit te komen die je de drukte allang weer doet vergeten. O-)

Door tweeën splitsen is inderdaad een optie, echter is de 12 dagen (incl. 2 reisdagen) in de Dolomieten ons vorig jaar prima bevallen qua lengte (had zelfs nog wel langer mogen duren want we zijn niet eens aan alle routes toegekomen)

Waren verleden jaar in Auberdrauburg Gastof Post. Heel grote motorfiets parking en eventueel aanhangwagen parking. Komen veel motorrijders dus in juli augustus vrij druk. Ook fietsers komen er nu. Mooi hotel en vooral niet duur. Vandaar kan je mooie ritten plannen. De kaarten en ritten zijn beschikbaar in het hotel door middel van een kaart. Ritten zijn ook beschikbaar op internet.
Hotels

Hier is mijn vader ook geweest inderdaad, hem ook goed bevallen en ook zeker een optie. :Y Op een of andere manier nijg ik zelf wel meer richting de Timmelsjoch / Rechsensee etc. (Tirol) omdat we die afgelopen jaar aan ons voorbij hebben moeten laten gaan. Maar gelukkig is er nog zoveel moois. :)
 
Laatst bewerkt:
:Y foto in de woonkamer van...

De Timmelsjoch:o

20200125_210042.jpg


20200125_210531.jpg
 
Wij hebben hwt plan daar ook naartoe te gaan en net zoals jij, de motoren op de aanhanger...
Kon je de aanhanger daar goed kwijt ? Bv in de garage..hoe beviel het hotel-eten en dergelijke.?
Als je een daje niet wilt rijden, is er dan lopend nog vertier te vinden ??
Tips-tops ???

Het is ons prima bevallen. :) Leuk hotel op een geweldige plek met prachtig uitzicht. Onder het hotel zit een garage waar je óf je motor, óf je auto, óf je aanhanger kunt stallen. Wij hadden de motoren in de garage staan, auto werd door de hotel eigenaar verder op in het dorp op de berg geparkeerd (dorp zelf is betaald parkeren) en de aanhanger stond prima naast het hotel op het terras (daar passen ongeveer 2 a 3 aanhangers), prima geregeld. Het eten was ook goed, genoeg variatie.

Zoals Boevie ook al zegt ... Je loopt vanaf het hotel zo naar beneden het dorpje in waar genoeg vertier is. Winkeltjes, restaurantjes, terrasjes en rondom het meer zijn ook genoeg activiteiten, hier liepen we dan ook soms als we terug kwamen van het rijden nog even naar toe. Op 100 meter van het hotel zit een gondel + daarna nog een stoeltjes lift waarmee je naar boven kan en dit is ook zeker de moeite waard om even te kijken. Hier hebben we ons prima een halve dag vermaakt om aansluitend daarna even lekker beneden aan het meer te liggen bijv. Echter als je van lange wandelingen houd kun je je er boven nog veel langer vermaken. ;)

Verder zijn wij nog (met de auto) naar 'Cascate Nardis' geweest, een natuurpark met een aantal mooie grote watervallen, ook aan te raden. We hebben op de motor de kant en klare routes van het hotel gereden en die waren prima (staan volgensmij wel op hun website en anders kan ik ze wel toesturen). Qua ligging en hotel zou ik er zo weer heen gaan, maar we willen graag nog wat anders zien. O-)

Voor een impressie van onze vakantie heb ik hier nog een filmpje ...

 
Laatst bewerkt:
Het is ons prima bevallen. :) Leuk hotel op een geweldige plek met prachtig uitzicht. Onder het hotel zit een garage waar je óf je motor, óf je auto, óf je aanhanger kunt stallen. Wij hadden de motoren in de garage staan, auto werd door de hotel eigenaar verder op in het dorp op de berg geparkeerd (dorp zelf is betaald parkeren) en de aanhanger stond prima naast het hotel op het terras (daar passen ongeveer 2 a 3 aanhangers), prima geregeld. Het eten was ook goed, genoeg variatie.

Zoals Boevie ook al zegt ... Je loopt vanaf het hotel zo naar beneden het dorpje in waar genoeg vertier is. Winkeltjes, restaurantjes, terrasjes en rondom het meer zijn ook genoeg activiteiten, hier liepen we dan ook soms als we terug kwamen van het rijden nog even naar toe. Op 100 meter van het hotel zit een gondel + daarna nog een stoeltjes lift waarmee je naar boven kan en dit is ook zeker de moeite waard om even te kijken. Hier hebben we ons prima een halve dag vermaakt om aansluitend daarna even lekker beneden aan het meer te liggen bijv. Echter als je van lange wandelingen houd kun je je er boven nog veel langer vermaken. ;)

Verder zijn wij nog (met de auto) naar 'Cascate Nardis' geweest, een natuurpark met een aantal mooie grote watervallen, ook aan te raden. We hebben op de motor de kant en klare routes van het hotel gereden en die waren prima (staan volgensmij wel op hun website en anders kan ik ze wel toesturen). Qua ligging en hotel zou ik er zo weer heen gaan, maar we willen graag nog wat anders zien. O-)

Voor een impressie van onze vakantie heb ik hier nog een filmpje ...

De helft van de groep ging met de kabelbaan naar beneden.
De rest lopend, waaronder ik op slippers:o:X'(:Y
 
En dit de nieuwe zeer schône slippertjes, een dag later gekocht in Domodosola.
Topdingen, en ik heb ze na 7 jaar nog steeds 🤗

20140704_121708.jpg



Ingezoomd

20140704_121656.jpg
 
En dit de nieuwe zeer schône slippertjes, een dag later gekocht in Domodosola.
Topdingen, en ik heb ze na 7 jaar nog steeds 🤗
Dat snap ik BEST!
Ik heb ook een stel slippers die iedere vakantie weer mee moeten!

Ik reed 2 jaar terug door Chamonix (F) Begint er een auto achter me vreselijk te toeteren.
Eerst dacht ik nog, dat die man niet zo moest zeiken, want ik had toch steeds netjes gereden.
Toen ik omkeek was hij aan het wenken. Dus uiteindelijk maar gestopt.
Hij gaf aan dat ik km ervoor mijn slipper was verloren in een scherpe bocht. Gelukkig spreek ik iets meer dan 2 woorden Frans!
Ben de slipper toch maar gaan ophalen. :t Ik had altijd veel plezier van deze slippers en hoop dat nog lang te gaan hebben! :Y
 
In navolging van het politie verhaal in Oostenrijk, als je te hard rijd bij een snelheidsbeperking wegens umweldschutz dan ben je zuur, dan pleeg je een milieudelict... Kan 5k kosten..
 
Oostenrijk kan je inderdaad wel eens een 'aardige' duit kosten als je je niet aan de regels houdt...
En de agentjes kunnen soms behoorlijk autoritair zijn.
 
Oostenrijk kan je inderdaad wel eens een 'aardige' duit kosten als je je niet aan de regels houdt...
En de agentjes kunnen soms behoorlijk autoritair zijn.

De agenten in alle ons omringende landen kunnen nogal autoritair zijn....
Ergo, ze zijn het niet, de gemiddelde nederlander ervaart het als zodanig, omdat ze in nl die agenten, ongestraft een grote bek kunnen geven, op yoep troep of fakebook kunnen zetten en alsnog gesteund worden door de publieke opinie...

Diezelfde nederlanders weten dat ze zich niet zo kunnen gedragen in het buitenland en houden zich daarom vaak veel beter aan de verkeersregels, zoals het ook hoort....denk maar aan blerpijpen, snelheid etc.....
 
Mee eens, maar Duitsers in Nederland schijnen er net andersom over te denken.

Maar dat zal wel komen door de megaboete die ze voorgeschoteld krijgen _O-

Een snelheidsovertreding in Nederland van 350€ doet in Duitsland 90€ ofzo.
Echt, Nederland is 3x over de kop met boetes.

Als ik 79 (na correctie) rij bij een bordje 70 bij een gevaarlijke kruising, en ik word geflitst, dan krijg ik een waarschuwing en dat betekend dan ook een boete van welgeteld 10€ daarbij. In Duitsland dan hè.

In Nederland doet 3 km te hard al 41€, laat staan 9 km te snel...
 
De agenten in alle ons omringende landen kunnen nogal autoritair zijn....
Zo zou het hier ook moeten zijn!
Die agenten zijn niet autoritair, maar hoeven zich niet te laten 'piepelen' door de 1e beste onbenul.
Grote bek.............? Mooi, dan nog een prent erbij!! Iedere Jan-Lul denkt maar alles te mogen zeggen tegen Oom Agent.
Al ben je dan niet blij als je bent aangehouden, dan kan je toch wel een beetje fatsoenlijk blijven!

Zie je wel eens van die opgeschoten gastjes op 'Wegmisbruikers'.
Dan denk ik wel eens: Hoe kan een agent het zover laten komen?
Ikzelf zou dan de hele auto binnenste-buiten halen en IEDERE misser voorzien van een prent.
 
Oostenrijk kan je inderdaad wel eens een 'aardige' duit kosten als je je niet aan de regels houdt...
En de agentjes kunnen soms behoorlijk autoritair zijn.
Autoritair, ja dat klopt.
Maar duur?

Toen ik als voorrijder van onze groep een bekeuring kreeg voor het overschrijden van de maximale snelheid hield de rest van de groep zich heel stil.
Maar toen ze hoorden wat ik moest betalen wilden ze allemaal die bekeuring als aandenken.
Ik was 100 Oostenrijkst shilling kwijt voor 20 km/u te snel de bebouwde kom uitrijdend. Dat was toen 16 gulden, of nu zo'n 7 Euro.......
Ja, het is wel iets duurder geworden, maar in vergelijk met Nederland nog steeds te goedkoop.

In het buurland Zwitserland, daar moet je wel uitkijken. Daar is Nederland weer goedkoop bij.
 
Ergo, ze zijn het niet,
Nou.... als ik zelf een kwartier lang netjes antwoord geef, ja meneer en nee meneer zeg, en dan nog steeds als een hond toegeblaft worden....
Dan zijn ze dat dus wel.
En die ervaringen heb ik Oostenrijk wel vaker gehad, Duitsland niet, Frankrijk niet, Italie niet, Spanje niet, etc.

Maar ieder zijn ervaringen 8-)
 
Nou.... als ik zelf een kwartier lang netjes antwoord geef, ja meneer en nee meneer zeg, en dan nog steeds als een hond toegeblaft worden....
Dan zijn ze dat dus wel.
En die ervaringen heb ik Oostenrijk wel vaker gehad, Duitsland niet, Frankrijk niet, Italie niet, Spanje niet, etc.

In Oostenrijk één keer staande gehouden bij een lasercontrole. Twee agenten, een oudere en een jongere. Die oudere deed het woord en had wel wat blafferigs over zich. Tot hilariteit van die jongere agent bleef ik echter redelijk vrolijk en beleefd reageren waardoor die zich ook met gesprek ging bemoeien en vertelde dat hij vond dat ik een mooie motor had en dat het zulk fijn rijweer was.

Die oudere kerel bond toen ook wat in, bleef wel wat nors kijken maar wenste me zowaar een fijne dag toe toen ik wegreed.
De schade was 50 euro voor 85 in een 60 zone, dus dat viel naar Nederlandse maatstaven ook reuze mee.
 
Normaal gesproken mag je er een beetje van uitgaan dat een Nederlandse toerist gematst kan worden, bij staanhouding.
Blijf netjes en beleeft en geef eerlijk schuld toe als die er is, en dan kom je meestal genadig weg.

Uitgezonderd milieu delicten zoals illegale xenon verlichting, wat inderdaad dubbel gevaarlijk is in berggebied (verblinding van de tegenligger).
En lawaaipijpen. En rotzooi weggooien in de natuur.

Ook Oostenrijk is prijziger geworden qua snelheidsovertredingen, maar dat haalt het volgens mij niet in vergelijk met Zwitserland.
In 2012 kostte 20km, 70 ipv 50 in de bebouwde kom mij 250 zwitserse Franken, wat toen ook 250 Euro was.

Het was een heel langgerekt dorp en ik dacht dat ik al de kom uit was, omdat er maar een paar huizen stonden, links en rechts.
Ik lette dus gewoon niet op, en de navigatie stond ook niet aan.
 
Normaliter is Oostenrijk niet duur maar ik was opgeschreven voor drie overtredingen en mocht ruim over de 1000 euro afrekenen.
Eigen schuld overigens, deert me ook niets want het was allemaal bewust. Één keer per twee jaar loop ik wel tegen dergelijke bekeuringen aan dus heb er maar een spaarpotje voor gemaakt.

Maar goed OT :

ik kom nog steeds graag in Oostenrijk.
Ik vind Karinthie altijd leuk omdat je daar eigenlijk alles kan doen en alle kanten op kan (italie/slovenie)
En je kan er een leuke heen/terugreis van maken, dat vind ik op vakantie ook altijd wel prettig.
Nadeel vind ik de tol die je mag betalen voor veel passen, maar dat is een gegeven dat ik accepteer.
Ook daarmee moet je even opletten, zo kon ik vorig jaar bij het hotel een kaartje voor de Grossclockner kopen voor 18 euro ipv de 26 die je ter plekke betaald.
En dat is voor meer passen mogelijk (ff googlen of navragen bij hotel).
 
Oostenrijk is zeker een fijn land om motor te rijden. Ik heb familie wonen vlak onder Graz. Prima uitval basis.
Maar meestal toch in Tirol geweest en daar de bekende passen gereden. Tol hoort daar bij maar dat vind ik niet zo erg. Je krijgt er meestal strak asfalt voor retour.
 
Is een heen reis naar Millstattersee en Karintie omgeving te doen in 1 dag vanuit Amsterdam. Ik ben nog aan het kijken om totaal 5 dagen te toeren.
Of is dit gekken werk om maximaal ca. 1200 km te rijden. Ik probeer niet harder te rijden dan 160 km en liefs cruise controle. Gaat mij voornamelijk om wat het meeste tijd kost onderweg als je lekker door kan rijden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan