Vakantie Oostenrijk

Is een heen reis naar Millstattersee en Karintie omgeving te doen in 1 dag vanuit Amsterdam. Ik ben nog aan het kijken om totaal 5 dagen te toeren.
Of is dit gekken werk om maximaal ca. 1200 km te rijden. Ik probeer niet harder te rijden dan 160 km en liefs cruise controle. Gaat mij voornamelijk om wat het meeste tijd kost onderweg als je lekker door kan rijden.
10000km. Lekker.

Vroeger op de terugweg wel gedaan, maar nu niet meer. Het ligt ook een beetje aan de motor en het zadel, maar een dikke 1000km is echt ver.

Reken maar op minimaal 16 uur tijd, het gemiddelde is ongeveer 60km/uur.
 
  • Leuk
Waarderingen: huls
Is een heen reis naar Millstattersee en Karintie omgeving te doen in 1 dag vanuit Amsterdam. Ik ben nog aan het kijken om totaal 5 dagen te toeren.
Of is dit gekken werk om maximaal ca. 1200 km te rijden. Ik probeer niet harder te rijden dan 160 km en liefs cruise controle. Gaat mij voornamelijk om wat het meeste tijd kost onderweg als je lekker door kan rijden.

Voor de meesten zal het teveel zijn, maar wat jij aankan dat kan je het beste zelf beoordelen. Als het echt zou moeten in geval van nood dan zou ik het doen, maar anders niet.
 
Volgens route planner is het ongeveer 11 uur rijden zonder op iets. Overigens ik rij ktm 1290gt met comfort zadel, dus na 300 km moet wil wel tanken.
Waar het mij omgaat kan ik de routeplanner aanhouden of geeft dat niet een werkelijk beeld. Rust na 2 uur rijden even uit en ik ga vlot rijden in Duitsland.
 
Volgens route planner is het ongeveer 11 uur rijden zonder op iets. Overigens ik rij ktm 1290gt met comfort zadel, dus na 300 km moet wil wel tanken.
Waar het mij omgaat kan ik de routeplanner aanhouden of geeft dat niet een werkelijk beeld. Rust na 2 uur rijden even uit en ik ga vlot rijden in Duitsland.
11 uur rijden zonder pauzes.
4x tanken is ongeveer een uur. Dan moet je nog eten.
En de vermoeidheid slaat toe, vooral als het slechter weer is.

In groepsverband houd men een gemiddelde aan van 60km/uur. En dat is 20 uur. Dat komt altijd uit. .
Je komt gegarandeerd in werkverkeer en baustellen daar in Duitsland.

Jij denkt dat je dit in een uur of 12-13 kunt redden. Kan wel maar reken er maar niet op :N
De Dolomieten is 1000km en dat is volgens de routeplanner 10 uur. (Voor Amsterdam is dit 1200km).
Wij deden daar met mooi weer een kleine 12 uur over, op de terugweg. En 8 van de 10 keer kom je in de regen terecht. Dan ga je zo naar de 16 uur. Werkverkeer en regen, één groot drama. Als extraatje nog 8 Baustellen en het feestje is compleet.

Routeplanners is ook met de auto. Een luxe omgeving en je kunt tijdens het rijden eten en drinken.

Over een kortere afstand is het te vergelijken maar niet boven de 600km.
 
Laatst bewerkt:
Is een heen reis naar Millstattersee en Karintie omgeving te doen in 1 dag vanuit Amsterdam. Ik ben nog aan het kijken om totaal 5 dagen te toeren.
Of is dit gekken werk om maximaal ca. 1200 km te rijden. Ik probeer niet harder te rijden dan 160 km en liefs cruise controle. Gaat mij voornamelijk om wat het meeste tijd kost onderweg als je lekker door kan rijden.

Vroeger wel gedaan in 1x naar de ossiachersee, snelste tijd iets van 10uur 40 min ook niet harder dan 160 (soms stukje wel) toen week daar geweest (op camping bij ouders), verveelde me toen thuis , na 4 dagen maar weer heengegaan voor weekje 8-) . Maar toen was ik 25... was vanaf edam
 
Vroeger wel gedaan in 1x naar de ossiachersee, snelste tijd iets van 10uur 40 min ook niet harder dan 160 (soms stukje wel) toen week daar geweest (op camping bij ouders), verveelde me toen thuis , na 4 dagen maar weer heengegaan voor weekje 8-) . Maar toen was ik 25... was vanaf edam
Joa, 22 jaar geleden ja.

Toen de Duitsers allemaal nog in in mercedessen, BMW 's, VW en Opels reden.
En weinig vrouwen op de weg.
 
Joa, 22 jaar geleden ja.

Toen de Duitsers allemaal nog in in mercedessen, BMW 's, VW en Opels reden.
En weinig vrouwen op de weg.
wel veel nederlanders met sleurhutjes (waar ik nu ook bij hoor).. mooiste was dat ik een stukje 250 deed op de linkerbaan en in mijn spiegel een rode 850i had.. met zijn knipperlicht aan..
 
wel veel nederlanders met sleurhutjes (waar ik nu ook bij hoor).. mooiste was dat ik een stukje 250 deed op de linkerbaan en in mijn spiegel een rode 850i had.. met zijn knipperlicht aan..
Jep, echt waanzinnig was die tijd.
Je dacht dat je vrij hard reed met een dikke 200, en dan most je opeens snel aan de kant voor een vette bak die opeens in je spiegel zat _O-

Ik heb 1 keer meegemaakt met de Formule1 op de Nürburgring, dat de 2baans 100km weg getransformeerd werd tot 2baans één richting, om de bezoekers zo snel mogelijk af te voeren.
We reden in pas met de Duitsers, 170 à 180. Tot ik mij realiseerde dat dat dik boven de invorderingssnelheid zat.
Ik liet de Duitsers maar gaan en hield 149 aan.
Een eindje verder hoopte het verkeer zich weer op en ik ging alvast naar links. Ik keek een seconde later weer in de achteruitkijkspiegel en zag razendsnel een Mercedes steeds groter worden.
Gelijk weer naar rechts en de Mercedes kwam er met een bloedgang langszetten.

Echt, nog nooit zoiets meegemaakt, waanzinnig gewoon.

Dat was ook de enigste en de laatste keer, schijnbaar vonden de autoriteiten dit een slechte proef.
We gingen toendertijd elk jaar naar de grote prijs van Duitsland.
Dat was net als Assen. Het was afgelopen en dan gingen de bezoekers altijd los, richting huis:}
 
Is een heen reis naar Millstattersee en Karintie omgeving te doen in 1 dag vanuit Amsterdam. Ik ben nog aan het kijken om totaal 5 dagen te toeren.
Of is dit gekken werk om maximaal ca. 1200 km te rijden. Ik probeer niet harder te rijden dan 160 km en liefs cruise controle. Gaat mij voornamelijk om wat het meeste tijd kost onderweg als je lekker door kan rijden.


1000km of meer op een dag is simpelweg zadelzitten, snelwegen en geestdodend rijden.
Kost veel energie, meer dan je vooraf denkt, en er is geen zak aan. Gewoon een vakantiedag weggegooid.

Ik heb vorig jaar 1100km in minder dan 10 uur gereden met 40+ aan temperatuur na 11:00. (Hermagor-Veghel)
Tankstop was voltanken, blikkie en snicker scoren, betalen, en tijdens het invoegen de restjes caramel tussen mijn tanden wegpoetsen.
Als ik elke keer 10 minuten stil gestaan heb is het veel geweest.
En verder niet stoppen om te rusten of te eten.
Hoe later op de dag, hoe lomper er gereden werd. Met de huidige regelgeving in Duitsland hadden ze zelfs mijn motorsokken in beslag genomen bij staandehouding.

Eéns maar nooit meer.
Dacht er op een gegeven moment wel aan om een hotel te zoeken maar die paar uurtjes nog uitzitten om thuis te kunnen komen was te verleidelijk.

Heen weg in twee dagen gedaan, dat is veel beter bevallen.

Mijn advies is dan ook : doe het in twee dagen.

Wat ik nu meestal doe is de vooravond van dag 1 al 250km snelweg wegtikken.
Dan blijven er twee leuke stuurdagen over.

Suc6 en veel plezier !
 
Ik ga het zeker ook doen in 2 dagen. Hoewel ik redelijk vlot rij zou het wel kunnen, in Duitsland rij ik normaal wel tussen de 160 en 230 km snel, maar dat kan niet uren achter elkaar. Ik ben straks dan ook van plan om rond de 160 km cruise controle te gaan rijden op mijn motor merk je dat bijna niet. En dat hou je langer vol als het verkeer mee zit.
 
De snelwegen in Duitsland worden ook steeds drukker en dan is 1200 Km op een dag haast niet meer te doen, afgezien van de lichamelijke en geestelijke vermoeidheid.
Als je het dan toch wil proberen,vertrek dan op een zondag, heb je in ieder geval geen last van vrachtverkeer (op een enkele uitzondering na).
 
Heel snel rijden heeft nauwelijks zin!
Mijn ervaring is dat je de meeste km's kunt maken als je ca 140-150 rijdt.
Ga je sneller dan moet je vaker tanken en het is veel meer vermoeiend. Dat kost dan weer extra rusttijd tijdens de rit.
Verder niet 'flauwekullen' onderweg. Tanken, snel iets eten/ drinken/plassen en weer GAS!!

Snelheid 140-150 kan je vele uren volhouden!!
Overigens heb ik in mijn vakanties altijd wel een dag met 1000+ km.
Meeste was van Metz naar Oviedo, dat was 1650km.
 
Ik ga het zeker ook doen in 2 dagen. Hoewel ik redelijk vlot rij zou het wel kunnen, in Duitsland rij ik normaal wel tussen de 160 en 230 km snel, maar dat kan niet uren achter elkaar. Ik ben straks dan ook van plan om rond de 160 km cruise controle te gaan rijden op mijn motor merk je dat bijna niet. En dat hou je langer vol als het verkeer mee zit.

Je zou eventueel kunnen overwegen om de autotrein te nemen. Vertrek om 21:00 uur vanuit Dusseldorf (daar rij je vanaf Amsterdam in een kleine 3 uur naartoe), de volgende ochtend om 8 uur sta je in Innsbruck. Scheelt je een hoop saaie kilometers en baustellen. Ik heb het vorig jaar gedaan en het viel me helemaal niet tegen. Kost wel een paar centen, maar je hebt er wel meer netto tijd op je vakantiebestemming voor. Ik heb voor die optie gekozen omdat ik die baustellen in Duitsland helemaal beu was. Vooral rondom München is het om te janken.
 
Doe dit ook ieder jaar eerste week in Juni rondje Duitsland , Zwitserland , italic , Oostenrijk rijden tot de Moezel snelweg en daar vandaan rijden we binnen door .
We bespreken nooit iets vooraf kijken wel waar we uit komen gaat al 15 jaar zo .
En niks geen Gps route maak zelf uit waar ik heen ga , je kan niet verkeerd rijden .
Waarom zal je over de snel weg gaan en je banden eerst vierkant rijden voor je in Oostenrijk staat.
ik rij thuis het erf af en geniet gelijk al .
Aan het einde van de week schrijven we toch ieder een 4500 km bij .
Bij mij is Motor rijden het doel en niet de plaats .
 
Als je niet heel erge haast hebt, en ook niet belangrijk waar je de volgende avond slaapt, dan heb ik nog een andere mogelijkheid.
Dat is om te gaan rijden op je gevoel...........................

Als voorbeeld: Je bent in de Eiffel en je wil naar München.
Dan is duidelijk dat je ZO moet rijden. Dan ga je gewoon rijden met steeds in gedachte Zuid-Oost.
Als je een leuk weggetje ziet die een beetje bij de richting past, die ga je dan gewoon in...................
Zeker weten dat je op de leukste plekken komt. Bij evt een stad, ga je effe voor 20km de snelweg op en dan direct er weer vanaf.
Oke, je moet dan wel een goed richting-gevoel hebben. Maar echt wel dat het leuk is! :t

Zo kwam ik paar jaar terug uit de Harz. Steeds maar WEST gereden. De weg was velen malen leuker dan de binnendoor-heenweg.
Al rijdend zag ik ineens een bord 'Winterwijk'..................Ja, daarna ben je weer snel thuis!
 
Volgens route planner is het ongeveer 11 uur rijden zonder op iets. Overigens ik rij ktm 1290gt met comfort zadel, dus na 300 km moet wil wel tanken.
Waar het mij omgaat kan ik de routeplanner aanhouden of geeft dat niet een werkelijk beeld. Rust na 2 uur rijden even uit en ik ga vlot rijden in Duitsland.
 
Als je niet heel erge haast hebt, en ook niet belangrijk waar je de volgende avond slaapt, dan heb ik nog een andere mogelijkheid.
Dat is om te gaan rijden op je gevoel...........................

Als voorbeeld: Je bent in de Eiffel en je wil naar München.
Dan is duidelijk dat je ZO moet rijden. Dan ga je gewoon rijden met steeds in gedachte Zuid-Oost.
Als je een leuk weggetje ziet die een beetje bij de richting past, die ga je dan gewoon in...................
Zeker weten dat je op de leukste plekken komt. Bij evt een stad, ga je effe voor 20km de snelweg op en dan direct er weer vanaf.
Oke, je moet dan wel een goed richting-gevoel hebben. Maar echt wel dat het leuk is! :t

Zo kwam ik paar jaar terug uit de Harz. Steeds maar WEST gereden. De weg was velen malen leuker dan de binnendoor-heenweg.
Al rijdend zag ik ineens een bord 'Winterwijk'..................Ja, daarna ben je weer snel thuis!
De zon komt in het oosten op en gaat onder in het westen. Toch?

Ik heb wel een kompas op mijn navigatie.
 
En zo heeft iedereen zijn eigen manier van motorrijden.
Ik vind juist met een navigatie rijden heerlijk.
Ik ga elk jaar een dag of 10 met d emotor op vakantie. We kiezen dan een streek, of land uit om heen te gaan. Steek op land is dus: Franse Alpen, of Beieren/Oostenrijk/Slovenie, of Pyreneeën, Balkan, Sierra Nevada etc.

In de winter maak allerlei mooie routes, met behulp van kaarten, tijdschriften (Alpen Tourer) , fora etc. etc. Ik maak elke route 400 km lang, maar een route hoeft niet een dag te zijn. De ene dag rijd je 300 km, de andere 500.
Maar zo kom je wel op de leukste wegen en vooral weggetjes. Borden wijzen je altijd via redelijke hoofdroutes, terwijl je thuis kunt blijven inzoomen en via google maps delen van de route kunt bekijken en beoordelen. Ik blijf dus op zoek naar de meeste spaghetti-wegggetjes en verbind die weer met elkaar tot een rondreis.

Twee jaar geleden voor het eerst met een nieuwe maat op vakantie geweest. hij was echt 'van de oude stempel'. Kaarten en ter plekke bepalen waar je heen gaat.
De tweede dag zei hij al dat hij nog nooit zo lekker gereden had. Weinig stil staan, weinig gezeur. Gewoon continue rijden en de ene weg nog mooier dan de andere. Het vergt wel voor bereiding, maar dat vind ik juist leuk om te doen.

Ik gebruik mijn navi dus ook niet om mij te laten vertellen waar ik heen moet. Ik bepaal zelf de route, en gebruik de navi om mij te helpen die te vinden.
 
En zo heeft iedereen zijn eigen manier van motorrijden.
Ik vind juist met een navigatie rijden heerlijk.
Ik ga elk jaar een dag of 10 met d emotor op vakantie. We kiezen dan een streek, of land uit om heen te gaan. Steek op land is dus: Franse Alpen, of Beieren/Oostenrijk/Slovenie, of Pyreneeën, Balkan, Sierra Nevada etc.

In de winter maak allerlei mooie routes, met behulp van kaarten, tijdschriften (Alpen Tourer) , fora etc. etc. Ik maak elke route 400 km lang, maar een route hoeft niet een dag te zijn. De ene dag rijd je 300 km, de andere 500.
Maar zo kom je wel op de leukste wegen en vooral weggetjes. Borden wijzen je altijd via redelijke hoofdroutes, terwijl je thuis kunt blijven inzoomen en via google maps delen van de route kunt bekijken en beoordelen. Ik blijf dus op zoek naar de meeste spaghetti-wegggetjes en verbind die weer met elkaar tot een rondreis.

Twee jaar geleden voor het eerst met een nieuwe maat op vakantie geweest. hij was echt 'van de oude stempel'. Kaarten en ter plekke bepalen waar je heen gaat.
De tweede dag zei hij al dat hij nog nooit zo lekker gereden had. Weinig stil staan, weinig gezeur. Gewoon continue rijden en de ene weg nog mooier dan de andere. Het vergt wel voor bereiding, maar dat vind ik juist leuk om te doen.

Ik gebruik mijn navi dus ook niet om mij te laten vertellen waar ik heen moet. Ik bepaal zelf de route, en gebruik de navi om mij te helpen die te vinden.
Dat is ook wat ik doe, echt super. Ik kijk ok wel af en toe op streetview , als het een heel klein weggetje is. Jammer en yrutig dat Oostenrijk geen streetview toestaat
 
Weet iemand misschien of er voordeel pas is als je bijvoorbeeld de volgende : Grosslochner/Nochalmstrasse/Staller Sattel wilt gaan rijden.
 
Weet iemand misschien of er voordeel pas is als je bijvoorbeeld de volgende : Grosslochner/Nochalmstrasse/Staller Sattel wilt gaan rijden.
Ja die zijn er er wel. Die heb ik vorig jaar in het hotel gekocht.
Grossglockner was 18 euro ipv 26 dacht ik. En zo zijn er voor de Nockalm en nog een paar passen ook tickets voor gereduceerd tarief beschikbaar.
Hoe/wat/waar je deze vanuit NL kan krijgen weet ik niet, maar als je naar de motorbeurs gaat zou ik die info bij de reisaanbieders gaan ophalen.
 
Is een heen reis naar Millstattersee en Karintie omgeving te doen in 1 dag vanuit Amsterdam. Ik ben nog aan het kijken om totaal 5 dagen te toeren.
Of is dit gekken werk om maximaal ca. 1200 km te rijden. Ik probeer niet harder te rijden dan 160 km en liefs cruise controle. Gaat mij voornamelijk om wat het meeste tijd kost onderweg als je lekker door kan rijden.
Stau, stau, baustelle, baustelle, baustelle, baustelle, stau, stau, stau
 
1.200 km op de heenweg,
Dan 4 dagen gaan toeren in onbekend, schitterend mooi, maar niet gemakkelijk terrein,
1.200 km weer terug... Van wie moet dat?
Lijkt me meer een uitputtingsslag dan een leuke motorvakantie. Ook qua verkeersveiligheid lijkt me dat geen fris idee.

Maar goed. Als je aan dit soort afstanden gewend bent, je ben lichamelijk en geestelijk top fit...
Have fun and stay safe.
 
1000km of meer op een dag is simpelweg zadelzitten, snelwegen en geestdodend rijden.
Kost veel energie, meer dan je vooraf denkt, en er is geen zak aan. Gewoon een vakantiedag weggegooid.

............

Eéns maar nooit meer.
Dacht er op een gegeven moment wel aan om een hotel te zoeken maar die paar uurtjes nog uitzitten om thuis te kunnen komen was te verleidelijk.

Heenweg in twee dagen gedaan, dat is veel beter bevallen.

Mijn advies is dan ook : doe het in twee dagen.

Wat ik nu meestal doe is de vooravond van dag 1 al 250km snelweg wegtikken.
Dan blijven er twee leuke stuurdagen over.
Niet mee eens.
Ik heb liever 1 geestdodende en zware dag om de hele reis te doen, dan dat ik een extra vakantiedag verspeel door het rustig aan te doen.
Sterker nog, wij hebben afgelopen jaar gewoon nog gereden in de Dolomieten tot een uur of 4. Daarna in het hotel inpakken, rustig eten, en de hele nacht (zondag op maandag) doorgereden naar huis. Dat is prima te doen voor veel mensen (maar niet voor iedereen). Het hangt natuurlijk ook af van de rijstijl en de motoren.......
 
Dat is wel de beste tijd om te rijden.
Terwijl het nog licht is in de bergen en s' nachts Duitsland.

Dit is wel de eerste keer dat ik dit hoor. Tenminste, met de motor.
Voor de auto is dit wel vrij normaal.
 
Terug
Bovenaan Onderaan