Vakantie Oostenrijk

Ik ga in Juni, heb een tent gereserveerd in Sankt Peter an Krammersberg. Dat ligt ergens in de buurt van Klagenfurt. Tot nu toe heb ik een route gevonden/uitgezet naar de Vrsic pas en terug via Tarvisio. ( ken ik nog als grensplaats met eeuwig wachten, ca 50 jaar geleden ) en Oostenrijk /Slovenië is een voor mij onbekend gebied. Ik denk er op 1 dag heen te rijden, nog geen 1100 km , maar geen idee of dat te doen is. ( ik reed ook vanuit Oslo naar huis, en ook vanuit Venetië ooit maar deze route ken ik niet .
Als iemand nog tips en/of routes heeft die de moeite waard zijn, schroom niet om ze hier te melden.
De Oostenrijkse/Sloveense grens is het grootste pijnpunt.
In vakantietijd tel er maar 4 of 5 uur bij op de reistijd.
Of je moet op de goeie tijden passeren, dan kan het meevallen.
Als je je op de terugweg vast rijd aan de oostenrijkse/Sloveense grens dan rijd je je ook vast in de Duitse baustellen.

Dan kun je in Duitsland nog beter binnendoor gaan rijden.

Voor de heenweg geld denk ik hetzelfde.
Maar ditzelfde kan je ook overkomen van Venetië naar huis.
Je rijd jezelf vast in Oostenrijk en daarna drama Duitsland.

Maar juni lijkt mij wel een goeie maand, weinig problemen normaal gesproken.
 
Oeps, je moet bij Klagenfurt zijn, en niet de oostenrijkse/Sloveense grens.

Dan valt het waarschijnlijk mee.
München is wel altijd drama en moeilijk te vermijden.
Daarna ga je geloof ik via Salzburg Oostenrijk in.
En dan is er één tunnel die voor wat oponthoud kan zorgen. Ik meen bij Flachau.
 
Ga zelf googlen wat je mooi lijkt en ga rijden ontdek zelf zou ik zeggen ik doe niet anders.

Waarom zou je steeds iets gaan rijden wat een ander doet.

Wel een tip de wegen in Slovenie kunnen heel glad zijn enige marge is niet geheel onverstandig .
 
De Oostenrijkse/Sloveense grens is het grootste pijnpunt.
In vakantietijd tel er maar 4 of 5 uur bij op de reistijd.
Of je moet op de goeie tijden passeren, dan kan het meevallen.
Als je je op de terugweg vast rijd aan de oostenrijkse/Sloveense grens dan rijd je je ook vast in de Duitse baustellen.

Dan kun je in Duitsland nog beter binnendoor gaan rijden.

Voor de heenweg geld denk ik hetzelfde.
Maar ditzelfde kan je ook overkomen van Venetië naar huis.
Je rijd jezelf vast in Oostenrijk en daarna drama Duitsland.

Maar juni lijkt mij wel een goeie maand, weinig problemen normaal gesproken.
Kon 2 jaar geleden bij de grens van oostenrijk-slovenie gewoon doorrijden. Meerdere malen toen de Oostenrijkse-Sloveense grens vv gepasseerd. Slovenie hoort toch gewoon bij de Europese Unie.
 
Kon 2 jaar geleden bij de grens van oostenrijk-slovenie gewoon doorrijden. Meerdere malen toen de Oostenrijkse-Sloveense grens vv gepasseerd. Slovenie hoort toch gewoon bij de Europese Unie.
Ja, maar op welke datum was dat?

Mijn zus die heeft met het hele gezin 3 uur in de file gestaan bij de overgang, midden in de bouwvak. En dat was trouwens nu ik erover nadenk al 3 of 4 jaar geleden.

Edit: volgens mijn reden ze ook via Graz, (richting Zagreb en dan naar de Kroatische kust) dat kan ook een andere grensovergang zijn, misschien?
 
Laatst bewerkt:
Ga zelf googlen wat je mooi lijkt en ga rijden ontdek zelf zou ik zeggen ik doe niet anders.

Waarom zou je steeds iets gaan rijden wat een ander doet.

Wel een tip de wegen in Slovenie kunnen heel glad zijn enige marge is niet geheel onverstandig .
Dit klopt. Bij sommige wegen is het asfalt gewoon wit.
Zeer gevaarlijk, een paar druppels en het achterwiel gaat alle kanten op.
Mijn achterligger viel zelfs met een hoop kabaal.
Even later raapte hij 2 remhandels en 2 spiegels op uit de berm.

En die waren niet van zijn motor 🤔
 
Ja, maar op welke datum was dat?

Mijn zus die heeft met het hele gezin 3 uur in de file gestaan bij de overgang, midden in de bouwvak. En dat was trouwens nu ik erover nadenk al 3 of 4 jaar geleden.

Edit: volgens mijn reden ze ook via Gras, (richting Zagreb en dan naar de Kroatische kust) dat kan ook een andere grensovergang zijn, misschien?
26 en 27 juli 2017. Als je hier ff naar de filmpjes van die datums kijkt zie je dat er bij de diverse grensovergangen tussen oostenrijk en slovenie niets te doen is.
https://www.youtube.com/user/AdjeBulldog/videosLogisch ook want beide landen hebben vrij grensverkeer ivm Europese Unie
 
Dit klopt. Bij sommige wegen is het asfalt gewoon wit.
Zeer gevaarlijk, een paar druppels en het achterwiel gaat alle kanten op.
Mijn achterligger viel zelfs met een hoop kabaal.
Even later raapte hij 2 remhandels en 2 spiegels op uit de berm.

En die waren niet van zijn motor 🤔
Wat bedoel je met wit asfalt ? Ijzel, sneeuw, rijp, gestrooide kunstmest ?
 
Wat bedoel je met wit asfalt ? Ijzel, sneeuw, rijp, gestrooide kunstmest ?
Nee, het was gewoon goed weer. Ik gok 18 juni, wel bewolkt maar het staat me niet bij dat het regende, of druppelde.

Het asfalt was gewoon van een dubieuze kwaliteit.
Het leek wel asfalt vermengt met kalk. Zo wit zag het er ook uit.
He6 was een gewone weg, niets van gedacht, alleen de kleur.
We gingen met ze'n vieren door een haakse bocht. (Rustig door de bocht omdat ik het al niet vertrouwde)
Ik gaf redelijk gas met uitkomen en gelijk zwabberde mijn achterwiel alle kanten op (Kawa Z750 2008). Daarna hoorde ik een hoop kabaal en was de achterligger neergegaan met zijn Moto Guzzi.
Oooh, zei hij even later. Kijk ik ben niet de enige. Er lagen exact daar onderdelen in de berm. Remhandels en spiegels 🤔 _O-

Het asfalt zag er ook echt uit als verharde kalk. Ook echt glad als je er met de laars overheen testte.
 
Ja, plaatselijk kan het daar, zeker als het nat is, spiegelglad zijn. :X
Ik heb daar wel eens met de auto in een bocht achterstevoren in de berm gestaan. Gelukkig geen schade. Wel schrikken!🤪
 
Kon 2 jaar geleden bij de grens van oostenrijk-slovenie gewoon doorrijden. Meerdere malen toen de Oostenrijkse-Sloveense grens vv gepasseerd. Slovenie hoort toch gewoon bij de Europese Unie.
Ik heb net wat van je video's bekeken ! Superleuk, speciaal van die passen , Mangart en Vrsic.
 
Ja, plaatselijk kan het daar, zeker als het nat is, spiegelglad zijn. :X
Ik heb daar wel eens met de auto in een bocht achterstevoren in de berm gestaan. Gelukkig geen schade. Wel schrikken!🤪
Het is dus gewoon zo dat het asfalt in zulke landen van wisselende kwaliteit is.
Het is absoluut niet de kwaliteit van Nederland, en meestal ook niet die van Duitsland of België.

Ook al ziet het er als een nieuw strak biljartlaken uit, pas op.
Met lichte regen kan het op sommige wegen waarschijnlijk al spiegelglad worden.

In Oostenrijk lijkt mij de asfaltkwaliteit goed(naar onze maatstaven), maar in een paar winters vriest het helemaal kapot.
Het eerste jaar rijd je er overheen, en dan kom je 10 keer klaar.
Het jaar erop ligt er een biljartlaken maar in een paar jaar tijd zie je het asfalt zwaar achteruit gaan.
Het blijft dus ook daar oppassen voor slechte stukken.
 
Boevie noemt ook België :X
Stukken in (vooral) Wallonië gereden waar het wegdek huilen is.

Maar als je ooit in Zuid-Italië hebt gereden dan is ieder wegdek prima. Zelfs in België!
Trouwens wegdek beneden Napels??? Vaak is dat alleen nog hier-en-daar een plak. De rest is gruis!
 
Boevie noemt ook België :X
Stukken in (vooral) Wallonië gereden waar het wegdek huilen is.

Maar als je ooit in Zuid-Italië hebt gereden dan is ieder wegdek prima. Zelfs in België!
Trouwens wegdek beneden Napels??? Vaak is dat alleen nog hier-en-daar een plak. De rest is gruis!
Nja, ik had het nu eigenlijk puur over de kwaliteit van het asfalt.
Aan de minimale eisen waaraan het moet voldoen van Brussel.

Ik had het eigenlijk niet over de staat van het wegdek.

En ergens in Duitsland en België liggen gewoon nog lapjes asfalt die nu waarschijnlijk bij lange na niet meer voldoen aan de tegenwoordige eisen, qua grip bijvoorbeeld.
In Nederland is denk ik helemaal geen bagger asfalt meer van 30+ jaar.
Vooral achteraf in Duitsland heb ik stukken meegemaakt van nou, nou, nou.
België, dat weet ik tegenwoordig niet.
 
Apart,
Ik ben de afgelopen twee jaar regelmatig in Slovenie geweest, en dan met name de hoek Vrsic/Mangart/Triglav.
Vond het asfalt meer dan prima, een verademing tov Oostenrijk.
Kan me niet terughalen dat de KTM zijn vermogen niet kwijt kon.
Maar misschien is het in andere delen van Slovenie anders.
 
Apart,
Ik ben de afgelopen twee jaar regelmatig in Slovenie geweest, en dan met name de hoek Vrsic/Mangart/Triglav.
Vond het asfalt meer dan prima, een verademing tov Oostenrijk.
Kan me niet terughalen dat de KTM zijn vermogen niet kwijt kon.
Maar misschien is het in andere delen van Slovenie anders.
Ik weet zo niet waar dít is.

Wij zaten toen van Slovenië richting de Italiaanse Dolomieten, zeg maar.
Waar het exact was weet ik niet meer. Het was wel redelijk vlak terrein in de middle of nowhere.
 
In Nederland is denk ik helemaal geen bagger asfalt meer van 30+ jaar.
Ja, dat is er nog wel!! :X
Bijv. laatste stuk van de Velkemeense Dijk in Harskamp.
Dat weet ik omdat het in mijn favoriete 'rondje Veluwe' zit.
Deze weg werd de laatste jaren slechter en slechter. De gaten werden steeds groter en steeds dieper!
Maar geen nood want er kwam vorig jaar GROOT onderhoud voor dit stuk weg.
Aan beide kanten werd er een bord 'verboden voor motor-voertuigen' geplaatst..................:(
Aan dat soort onzin ga ik dus niet meedoen............ 🤪

Gelukkig kan je met de motor makkelijk tussen de gaten door. :t (dat had ik indertijd al geleerd in Zuid-Italië)
 
Apart,
Ik ben de afgelopen twee jaar regelmatig in Slovenie geweest, en dan met name de hoek Vrsic/Mangart/Triglav.
Vond het asfalt meer dan prima, een verademing tov Oostenrijk.
Kan me niet terughalen dat de KTM zijn vermogen niet kwijt kon.
Maar misschien is het in andere delen van Slovenie anders.

Zelfde ervaring hier. Ik was er vorig jaar nog en ik heb daar een paar dagen heel slecht weer gehad. Gewoon gereden uiteraard, en daarbij is het mij niet opgevallen dat het extra glad was ten opzichte van andere wegen in de Alpen. Sterker nog, ik kan me nog herinneren dat ik in de regen op sommige stukken nog best stevig heb doorgereden zonder dat het ook maar één moment spannend werd.


Drukke grensovergangen daar ken ik ook wel, vooral in de zomer kan het bij de Karawankentunnel erg druk zijn, waardoor je meer sluipverkeer via de Wurzenpas krijgt. De afgelopen jaren werd er vanwege de vluchtelingencrisis aan de grenzen juist weer extra gecontroleerd, maar dat was met name aan de Oostenrijkse zijde. Meerdere keren mijn paspoort tevoorschijn moeten halen daar. Zelfs op nietszeggende grenspasjes in de Karawanken stonden boogtenten met grensbeamten.
 
Er zal best het een en ander verbeterd zijn in Slovenië sinds ik er was (2001). Toen was het met regen zo glad op de wegen, dat ik de route verliet en via de snelweg naar het volgende hotel reed.
 
Zit even mee te lezen en zit zelf eigenlijk met het zelfde ... afgelopen zomer 12 dagen naar de Dolomieten geweest (Hotel Lory in Molveno) met aanhanger met de motoren erop. Dit is erg goed bevallen en dit willen we dan ook deze zomer weer gaan doen.

Voor velen zal zoveel dagen op dezelfde plek veel klinken, voor ons was dit echter ideaal want we hoeven niet élke dag op de motor te zitten (uiteindelijk 3 rustdagen gehad). Het is tevens onze 'zomer vakantie' (juli/augustus), dus afentoe eens een dagje rust en even op pad met de auto is dus prima.

Nou willen we niet weer in dezelfde regio zitten (passen die we o.a. gereden hebben; Stelvio, Gavia, Sella, Pordoi, Mendola, Falzarego, Fedaia etc.) Deze uitvalsbasis was perfect, we konden zowel richting het Gardameer als richting het noorden/oosten de passen op en de afstanden waren prima af te leggen zonder al te vaak over dezelfde wegen te komen. :)

Nu zoeken we weer iets vergelijkbaars ... dus geschikt voor een kleine 2 week vanuit 1 hotel/appartement/stacaravan, centraal gelegen rond veel (bekendere) passen en mooie wegen in bijv. Oostenrijk/Italië/Slovenië/Zwitserland (deze laatste alleen om door heen te rijden, dus niet overnachten).

Las zelf wat over Vivaldi in het Oostenrijkse 'See' maar dat is niet zo gek ver van 'Gargellen' waar TS het over heeft. Is dit wel een geschikte plaats om vanuit daar uit zoveel dagen te vertrekken? Of iemand die een betere uitvalsbasis heeft? O-) Ga op de motorbeurs ook nog even rond neuzen in de hal met motor hotels, zo zijn we vorig jaar namelijk ook in Molveno terecht gekomen.
 
Laatst bewerkt:
Nu zoeken we weer iets vergelijkbaars ... dus geschikt voor een kleine 2 week vanuit 1 hotel/appartement/stacaravan, centraal gelegen rond veel (bekendere) passen en mooie wegen in bijv. Oostenrijk/Italië/Slovenië/Zwitserland (deze laatste alleen om door heen te rijden, dus niet overnachten). Las zelf wat over Vivaldi in het Oostenrijkse 'See' maar dat is niet zo gek ver van 'Gargellen' waar TS het over heeft. Is dit wel een geschikte plaats om vanuit daar uit zoveel dagen te vertrekken? Of iemand die een betere uitvalsbasis heeft? O-) Ga op de motorbeurs ook nog even rond neuzen in de hal met motor hotels, zo zijn we vorig jaar namelijk ook in Molveno terecht gekomen.

Zoals ik een paar pagina's terug al schreef, ik heb een paar jaar terug eens een week aan de Millstattersee gestaan. Vanaf daar zijn bekende passen als de Grossglockner en de Nockalmstrasse goed te doen, maar ook Slovenië en de Oostelijke Dolomieten, en natuurlijk ook de minder bekende wegen in de regio. Je zit ook in een gebied waar je kan wandelen, dagje relaxen aan het meer, dorpjes bezoeken, net wat je wil. Het kan er in de zomer wel erg druk zijn. Persoonlijk vind ik 12 dagen op één plek wel erg lang, ik zou er voor kiezen om het in tweeën te splitsen en nog een weekje op een andere plek te gaan staan, mar dat is net wat je zelf wil.
 
Waren verleden jaar in Auberdrauburg Gastof Post. Heel grote motorfiets parking en eventueel aanhangwagen parking. Komen veel motorrijders dus in juli augustus vrij druk. Ook fietsers komen er nu. Mooi hotel en vooral niet duur. Vandaar kan je mooie ritten plannen. De kaarten en ritten zijn beschikbaar in het hotel door middel van een kaart. Ritten zijn ook beschikbaar op internet.
https://motorrad.kaernten.atHotels
https://www.tourenfahrer-hotels.de
 
Zoals ik een paar pagina's terug al schreef, ik heb een paar jaar terug eens een week aan de Millstattersee gestaan. Vanaf daar zijn bekende passen als de Grossglockner en de Nockalmstrasse goed te doen, maar ook Slovenië en de Oostelijke Dolomieten, en natuurlijk ook de minder bekende wegen in de regio. Je zit ook in een gebied waar je kan wandelen, dagje relaxen aan het meer, dorpjes bezoeken, net wat je wil. Het kan er in de zomer wel erg druk zijn. Persoonlijk vind ik 12 dagen op één plek wel erg lang, ik zou er voor kiezen om het in tweeën te splitsen en nog een weekje op een andere plek te gaan staan, mar dat is net wat je zelf wil.
Op zich is dat inderdaad een goeie locatie, de Millstattersee:t

Ik heb een keer in Velden gezeten iets verderop aan de Wörthersee.
Mooie plaats en er was die week zelfs een rally met klassiekers.

Maar inderdaad jouw stekje ligt net iets beter voor Italia, op dat knooppunt.
En Slovenië is nog steeds goed bereikbaar.
Zeer goeie tip vind ik dit:Y

Alleen, Velden is wel een mooie plaats waar redelijk wat te kijken en te doen is, en dat heeft de Millstattersee weer niet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan