Vakantie route door Frankrijk

jort17

Die hard MF'er
20 feb 2006
605
1.086
Breda
Hallo allemaal.
Op dit moment ben ik al druk bezig met het plannen van een motor vakantie voor 2010.
Nu heb ik al een redelijke route samengesteld van 10 etappes.
nu was ik benieuwd of er hier mensen zijn die stukken van deze route hebben gereden, en wat ze er van vonden.

Planning motorvakantie voorjaar 2010

1e etappe 415km
Hooge Zwaluwe – Parijs (snelweg)
Overnachting in een hotel centrum Parijs verblijd daar 2 nachten

2e etappe 470km
Parijs – La Rochelle (snelweg)

3e etappe 174km
La Rochelle – Bordeaux
(via Royan & Les-Parre-Medoc)

4e etappe 474km
Bordeaux – Toulouse
(via Pau, Laruns,Gourette, Arrens-Marsous, Lourdes & Tarbes)
Route door de Pyreneeën, Even kijken in Lourdes

5e etappe 288km
Toulouse – Argeles-Sur-Mer
(via Pamiers & Carcasonne)
Stoppen in Carcasonne & avondje feesten in Argeles-Sur-Mer
Tot aan Carcasonne 149km

6e etappe 620km
Argeles sur mer – Nice
(via Narbonne, Bezier, Agde, Perois, Le-Grau-Du-Rou, Arles, Saint-Martin-Du-Grau, Salon-des-Provence, Marseille, Toulon, Sainte-Maxime, Saint-Raphael, Theoule-Sur-Mer & Cannes)

7e etappe 514km
Nice – Geneve
(via Beaulieu-Sur-Mer, Monaco & Cuneo, Italie)
Stoppen in Monaco 22,5 km kopje koffie wandeling en weer verder

8e etappe 453km
Gen ve – Nancy
(via Neuchâtel, Basel, Luneville & Baccarat)

9e etappe 261km
Nancy – Spa
(via Luxembourg & Stavelot(coo))
kijkje nemen bij de watervallen

10e etappe 219km
Spa – Hooge Zwaluwe (snelweg)

Dit is slechts nog maar een eerste planning, sommige etappes wil ik nog wat verkorte of in tweeën delen.
full
 
Naais

Tipperdetip
Ipv blijven hangen in Lourdes: doorrijden naar het zuiden naar
Cirque de Gavarnie
Cirque de Troumouse (lastig smal veel haarspelden)
Cauterets en verder naar Pont d'Espagne
En op de terugrit: over de Tourmalet.

Nice Geneve in één keer? No way .... onmogelijk + zoveel mooie bergpassen

Watervallen van Coo: das duizendkeer niets. Ga over de hoge venen en ga kijken naar de Stuwdam van de Gileppe.
 
Je wil te veel te snel.

even een paar dingen die me direct opvallen:

Lourdes: dagje blijven en de passen ten zuiden van Lourdes rijden.
Carcassonne: trek daar ook een dag voor uit.
Nice-Geneve: Route des grandes alpes nemen en daar twee dagen voor uittrekken.

Reken als je binnendoor rijdt op een gemiddelde (incl. pauzes e.d.) van 50 km/uur. Een dag rijden brengt je dus maximaal een 400 km verder.
 
Nice-Geneve: Route des grandes alpes nemen en daar twee dagen voor uittrekken.
:^

maar als TS ± 450 km snelweg al genoeg vind voor 1 dag (zie dag 1 en 2 ) dan heeft deze zeker 3 dagen nodig voor de RdGA ....

[me="Ted"]heeft voor afgelopen juni een eigen heen/weer versie gemaakt van RdGA (incl. gorges du verdon en veel extra cols) en heeft toen in 6 dagen toch ± 2.000 km gemaakt (dus alleen in alpen, nog zonder heen/terugreis naar NL) [/me]

Valt mij op dat TS meer voor zijn doen meer voor afstanden gaat als voor echt de mooie gebieden verkennen .... (DWZ ik zou het anders doen ;) 10 dagen alleen franse alpen kan makkelijk, aangezien ik vermoed dat TS nog geen lange afstanden wilt/kan doen )

[me="Ted"]denkt echter dat TS een heel andere vakantie voor ogen heeft dan steeds hele dagen op motor zitten ?[/me]

en om na zo'n trip nog speciaal bij Coo's watervallen te stoppen _O- willekeurige rioolafwatering in de alpen is imposanter :P
[me="Ted"]heeft daar een week op de camping gestaan, wil je wel de foto's mailen, kan je dat ook weer overslaan ;)[/me]
 
Laatst bewerkt:
Etappe 4 en 6 lijken me echt veel te optimistisch: te veel km's in een dag.

Carcassonne: ben ik dit jaar geweest. Ik heb me daar makkelijk een hele dag vermaakt, is naar mijn idee niet iets om even snel door heen te rennen.

En sluit me aan bij het commentaar van Ted hierboven: zou eens wat minder km's maken en een paar gebieden echt diepgaand uitzoeken. Het lijkt wel alsof je in 10 dagen tijd de Pyreneëen EN de Alpen En de Provence/Cote d'Azur wil bekijken. Je kunt je beter beperken tot een paar gebieden zodat je die lekker kan verkennen ipv er maar vluchtig doorheen te jagen. Frankrijk is een groot land, daar kun je makkelijk een paar jaar naar toe zonder in herhalingen te vervalllen.

Tip voor een goede bed and breakfast is trouwens www.motorstophelder.nl
Boek daar een paar dagen een kamer en toer dan lekker door de Pyreneëen, bezoek Carcassonne, doe een ritje langs de kust en vertrek vanaf daar lekker kalm aan richting de Alpen. Mijn verslagje daarvan staat hier ergens op het forum.
 
Laatst bewerkt:
Ik sluit me aan bij het commentaar van Koffer en Ted...

Sommige stukken lijken me lastig haalbaar in een dag en sommige stukken denk ik .... plemp er dan nog een paar kilometer bij.

Als je er echt serieus de tijd voor neemt kan je er trouwens wel een adembenemend mooie route van maken, met tijd voor feesten en wat cultuur.... :P
 
Zover al bedankt voor alle reacties, er zitten zeker wel tips bij waar ik wat mee kan.
mijn mederijder vond de route ook wat te lang dus ik zal hem zoiezo in moeten korten. ik ga er vanavond nog weer even serieus naar kijken. als ik hem dan heb aangepast zal ik hem wel weer hier op het forum plakken!!
 
Als ik een suggestie mag doen: als je per sé 2 dagen in Parijs wil blijven zou ik vanaf Parijs binnendoor richting de Franse Alpen gaan, via de Route des Grandes Alpes afzakken en dan over Route Napoleon weer naar het noorden en dan nog een dag of wat door de Vogezen.
Dus:
1 dag heenreis
2 dagen Parijs
1 dag naar RDGA
2 dagen RDGA / Cote d'Azur
2 dagen Route Napoleon
1 dag Vogezen
1 dag terugreis

Kom je al op 10 dagen uit, en heb je ook een vrij vol programma maar wel te doen volgens mij (heb hier en daar wat dingen ruim geteld).
 
Als ik een suggestie mag doen: als je per sé 2 dagen in Parijs wil blijven zou ik vanaf Parijs binnendoor richting de Franse Alpen gaan, via de Route des Grandes Alpes afzakken en dan over Route Napoleon weer naar het noorden en dan nog een dag of wat door de Vogezen.
Dus:
1 dag heenreis
2 dagen Parijs
1 dag naar RDGA
2 dagen RDGA / Cote d'Azur
2 dagen Route Napoleon
1 dag Vogezen
1 dag terugreis

Kom je al op 10 dagen uit, en heb je ook een vrij vol programma maar wel te doen volgens mij (heb hier en daar wat dingen ruim geteld).


Mee eens, dat is beter te doen, al denk ik wel dat TS wellicht de Pyreneeen toch mee wil nemen...
Is ook mooi, maar beide gebieden in een korte tijd is te veel denk ik...
 
Ik ben misschien iets te optimistische begonnen met plannen idd.
we gaan de route wat korter maken en dan gaan we directer richting de alpen, en parijs slaan we over daar zijn we toch al een paar keer geweest.
dus word een hele andere reis
 
als je gewoon lekker wil touren van 10 tot 4 is een rit van 250 km lang zat. je kan ook 550 km gaan rijden. maar verwacht dan wel dat je er minimaal 15 uur over doet en als het niet helemaal gaat zoals je nooit gepland had ben je zomaar 24 uur aan het rijden. sommige kunnen ertegen. maar aangezien je met een ander rijd zal die op een gegeven moment een hotel pakken om 6 uur voor hij 150km verder moet rijden voor de volgende. (had ik om 4 uur) en pas om 23:00 op de camping aankomen. en aangezien je de volgende dag al volgepland heb mag je om 9 uur weer vertrekken.

slaap voldoende. je lichaam is vanwege de weinige beweging niet moe te krijgen. alleen je kop gaat na verloop van tijd op zwart. en dan ben je te laat om te stoppen.
 
Laatst bewerkt:
als je gewoon lekker wil touren van 10 tot 4 is een rit van 250 km lang zat. je kan ook 550 km gaan rijden. maar verwacht dan wel dat je er minimaal 15 uur over doet en als het niet helemaal gaat zoals je nooit gepland had ben je zomaar 24 uur aan het rijden. sommige kunnen ertegen. maar aangezien je met een ander rijd zal die op een gegeven moment een hotel pakken om 6 uur voor hij 150km verder moet rijden voor de volgende. (had ik om 4 uur) en pas om 23:00 op de camping aankomen. en aangezien je de volgende dag al volgepland heb mag je om 9 uur weer vertrekken.

slaap voldoende. je lichaam is vanwege de weinige beweging niet moe te krijgen. alleen je kop gaat na verloop van tijd op zwart. en dan ben je te laat om te stoppen.
precies, liever 50km minder, dus 200km/dag, dan 50km meer.
Goed advies, neem voldoende rust en geniet ervan, het is tenslotte vakantie ;)
 
Max. afstand per dag is iets heel persoonlijks. Ik ben afgelopen zomer in de Vogezen geweest, heb de beste herinneringen aan de eerste dag, wat toch het meest afzien was. Tot Luik over de snelweg, daarna via allemaal binnendoorroutes met het nodige verdwalen naar de zuidelijke Vogezen. 's Avonds ook nog eens veel regen gehad. Maar het is geweldig om 's avonds laat nog door de bossen en verlaten dorpjes te knallen. Als je dan 's nacht om twaalf uur nergens meer onderdak kunt vinden en daarom maar in een leegstaande kerk gaat slapen is het avontuur compleet:)

Uiteraard doe je dat geen 10 dagen achter elkaar.
full
 
Max. afstand per dag is iets heel persoonlijks. Ik ben afgelopen zomer in de Vogezen geweest, heb de beste herinneringen aan de eerste dag, wat toch het meest afzien was. Tot Luik over de snelweg, daarna via allemaal binnendoorroutes met het nodige verdwalen naar de zuidelijke Vogezen. 's Avonds ook nog eens veel regen gehad. Maar het is geweldig om 's avonds laat nog door de bossen en verlaten dorpjes te knallen. Als je dan 's nacht om twaalf uur nergens meer onderdak kunt vinden en daarom maar in een leegstaande kerk gaat slapen is het avontuur compleet:)

Uiteraard doe je dat geen 10 dagen achter elkaar.[afbeelding]

Haha prachtig verhaal :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan