Vakantie Spanje-Portugal

Piggen

Die hard MF'er
22 mrt 2015
462
339
Utrecht
Over drie weken ga ik 15 dagen op kampeervakantie naar Spanje en Portugal. Ik heb in Tyre al een route uitgestippeld en was benieuwd of ik nog mooie dingen mis als ik een stukje (klein of groot) van route verander of andere dingen die handig om te weten zijn in die landen :)

full.jpg


Plaatsen die ik vooralsnog aan wil doen zijn Clermont-Ferrand (Michelin-museum lijkt me wel geinig), Carcassonne, Andorra, Pamplona, San Sebastian, Bilbao (in ieder geval even het Guggenheim van buiten bekijken), Santiago de Compostella, Porto, Lissabon, Sevilla, Cordoba en Madrid. Op dit deel vermijd ik snelwegen, terug in Frankrijk ga ik wel de péage op.

De tocht is zo'n 6.000km. Ik ga er even vanuit dat op de péage wel 1.000 km in een dag rijd en dan kom ik voor de rest uit op gemiddeld 357km per dag. Op basis van eerdere vakanties is dat wel haalbaar voor mij. Het gaat me meer om het rijden dan om zo veel mogelijk te zien. Al wil ik natuurlijk ook niet blind zijn voor mooie dingen. Ik wil mooie dingen zeker niet negeren, maar hoef ook niet overal uren rond te lopen.

Op basis van andere topics heb ik vanaf Andorra de N-260 door de Pyreneeën in de route opgenomen en ook met onderstaande post kon ik wel wat.

Vanaf de Frans - Spaanse grens zou je ook langs de noordkust van Spanje kunnen rijden. Ik vond dat een geweldige weg: aan de ene kant de Atlantische Oceaan, aan de andere kant het berglandschap van de uitlopers van de Picos. Mijn route: Noordkust (San Sebastian - Bilbao - Santander), bij San Vicente de la Barquera afbuigen naar Riaño, van daar naar Cangas de Onis (extra routetip van mij voor jou, maar niet verder vertellen: rij van Cangas de Onis "even" op en neer naar Covadonga) en bij Castañera de AS260 volgen naar de noordkust. Bij de kust kun je de kustweg weer vervolgen richting A Coruña.

Ik ben bijvoorbeeld benieuwd naar of er nog leuke campings in steden zijn, niet te ver lopen van het centrum. Ik rijd doorgaans zonder planning en zoek een camping wanneer ik het nodig vind, maar ben bijvoorbeeld in Bayeux en Metz wel op campings terechtgekomen waarbij ik na het opzetten van het kamp nog even door de stad kon lopen. Dat heeft ook wel iets.
 
Camping isabena ligt op de n260 met zwembad richting andorra

Reales de Banderas niet vergeten mooie woestijn omgeving
 
Als ik zo jouw reisplan zie, is mijn mening dat je wel heel erg veel wil.
Van jouw hele reis heb ik alleen Sevilla nooit gezien. Met jouw reisplan kan je achteraf alles aanvinken met 'geweest'. Maar heb je het dan ook gezien?
Je zou er over kunnen denken om deze reis in 2 (of 3?) vakanties te gaan doen.

Ga je in Madrid echt de tijd nemen of is het dat je alleen via die ongelooflijk brede boulevards dwars door de stad heen gaat. Let daar op want auto's van de linker baan knallen zo ongeveer blind naar rechts als ze rechtsaf moeten. Knipper aan en gaan!
Ik zie ook dat je vlak langs Toledo komt en daar geen bezoek brengt..... :? Jammer!
De Picos de Europa schiet je met sneltrein-vaart langs. Neem daar meer tijd!
Ook de Pyreneeën neem je alleen langs de Spaanse kant. Ja wel mooie wegen aan die zijde. Toch zijn de natuur en ook de passen aan de noordzijde mooier. (ook drukker) Beter is om je route kris-kras over de grens te maken. Dat zijn vaak ook mooie passen.

Mijn gedachte is: Maak anders voor Andalusië ooit nog eens aan aparte reis.
Of andersom: Knal deze reis in 1 keer naar Cordoba en ga daarginds dan genieten.
Mooie wegen en mooie steden zat om te bezoeken. Dan kan mss de Algarve er ook nog bij en daarna vanaf Lisboa als een speer naar huis.
 
Laatst bewerkt:
Camping isabena ligt op de n260 met zwembad richting andorra

Reales de Banderas niet vergeten mooie woestijn omgeving

Vorige jaar ook gedaan.
Camping Isabena (en omgeving) beviel zo goed dat ik er week ben blijven staan :-)
Andorra, viel eigenlijk erg tegen qua asfalt route.. offroad was wel leuk.
 
Laatst bewerkt:
Je mist in portugal toch wel een aantal zaken die zeker de moeite waard zijn, denk inderdaad aan de Algasrve kust, maar ook aan Evora, Coimbra, Viseu en Vila Real. Persoonlijk denk ik dat je teveel in een keer wil doen, maar de ervaring zal zeker fantastisch zijn.

Belangrijkste is genieten en niet moeten, toch in zo een reis.
 
Te veel in te korte tijd. Meer van de pyreneeen genieten, rustdagen inbouwen en het grote stuk Spanje een andere keer doen.
Ik heb ook een keer zoiets geks gedaan in 10 dagen naar Gibraltar en terug. Onderweg in Zuid-Frankrijk een hittestuwing (bij 43 graden) en in Spanje uitgedroogd. Overal te hard gereden en Barcelona in 1 uur gedaan. Is geen vakantie is gewoon werken.


Tip: neem de A75 na Clermont-Ferrand. erg mooi, erg netjes en de Millau brug !
 
Je mist in portugal toch wel een aantal zaken die zeker de moeite waard zijn, denk inderdaad aan de Algasrve kust, maar ook aan Evora, Coimbra, Viseu en Vila Real. Persoonlijk denk ik dat je teveel in een keer wil doen, maar de ervaring zal zeker fantastisch zijn.

Belangrijkste is genieten en niet moeten, toch in zo een reis.

:Y
 
Isabena is inderdaad een topcamping! Ik zou zelf Andorra links laten liggen (ivm de drukte) en verder oostelijker Catalunya ingaan. Collada de Toses en het verlengde daarvan (Ook N 260) is daar echt geweldig! Superstuurwegen!!! En topcamping daar (mooi om vanaf Isabena heen te rijden of andersom) is Camping El Berguedà |

En als je toch zo van de musea bent. Ga naar Figueras (sluit mooi aan op de route die ik net noemde) naar het Dali museum!

Zoiets dus: Google Maps

Daarnaast zie ik je een hoop grote steden aandoen.. wil je daar ook blijven om ze te zien of puur als tussenstop? Ik zou zelf meer in de binnenlanden blijven. Maar dit alles in 15 dagen...
 
Laatst bewerkt:
Paar jaar terug heb ik een grote ronde Pyreneeën gedaan.
De laatste grote col in die ronde was via Andorra. Heel druk en files van beneden tot zowat helemaal boven. Ik zat al boven de 500km bergen en moest nog naar Foix. Dan heb je niet veel keus meer. Natuurlijk wel effe de tank goedkoop vullen! (was 1€/ liter)

Klopt dat je zegt dat door het mini-landje minder leuk is. Het heeft wel de naam, maar het is in de zomer vooral file-rijden. Aan de andere kant als je er nog nooit bent geweest ben je wrs wel nieuwsgierig. Moet TS zelf dan maar bepalen.
 
Laatst bewerkt:
Als je toch al helemaal naar het zuiden gaat moet je Malaga en Gibraltar ook meepakken. Gibraltar is gewoon leuk om een keer meegemaakt te hebben en Malaga is gewoon heel mooi :) (Wellicht ben ik een beetje bevooroordeeld vanwege mijn roots :9 )
 
Nee, niks mis met Malaga!
Toch staat deze stad bij mij niet in de top-tien .........

Zoals je zegt, als je zover zuidelijk bent dan mag Gibraltar niet ontbreken.
 
Dank voor de feedback! Ik zal zeker eea (her)overwegen. De A75 met het viaduct lijkt me een goede en Albufeira/Cadiz/Gibraltar/Malaga lijkt ook weer niet enorm veel langer. Wie weet zit dat er ook nog in.

Ik begrijp dat het veel lijkt, maar ik vind het gewoon lekker om veel te rijden en er zo een soort doe-vakantie van te maken. In de steden die ik noem stop ik misschien even om sfeer te snuiven en misschien een stukje te wandelen en wat highlights te bekijken, om daarna weer verder te gaan. Op een vorige vakantie ben ik twee uur in Venetië geweest en drie uur in Florence (wel aardig doorgewandeld) en dan heb ik het wel gezien. En als het toch te veel/lang is, snijd ik een stukje af en heb ik nog wat voor een andere vakantie :)
 
Ik was ook in Florence.
Ben daar 1 dag extra gebleven. gelukkig was het al september, dus kon je overal goed bij.
Ik had daar nog wel meer tijd door kunnen brengen.

Maar on-topic:
Ik zie dat je Fisterra voorbij gaat rijden. Jeroen12 heeft dat wel in zijn rit.
Als je echt de hele dag spannend wil rijden, dan kan je je lol nog op langs de Spaanse west- en noordkust. Prachtige wegen langs alle ria's pal aan zee. Het schiet zogezegd geen reet op, maar man-man-man wat een mooie weg(en) pal langs de kust. De hele dag omhoog/omlaag en verder bochten-bochten tot je er duizelig van wordt. Wel daar oppassen voor de pelgrims die over die weg de kust-camino lopen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan