Vakantie

KGB007

Rookie
20 nov 2002
16
0
H
Hoi "medemotorijders",

Ik heb nu net mijn motorijbewijs en wil (jaja daar heb je er weer een) op vakantie op de motor.
Ik had het plan om 8 landen aan te doen (België,Frankrijk,Spanje Portugal Italie Oostenrijk Hongarije Tjechië en Duitsland) maar na een nacht slapen leek me dat niet echt wijs. Ik wil zo'n beetje mei juni gaan en wil door Frankrijk gaan touren en misschien een stukje Spanje meepakken.
Ik heb een Yamaha Maxim (xj700x), een watergekoelde 700cc met 20 kleppen 92pk en 15000 mijl op de klok.
Vraag 1: Is dit een motor waarmee veilig gereden kan worden over bergwegen? Hiermee bedoel ik vnl. Heeft hij voldoende vermogen en is het nog een groot verschil of je een motor met ketting heb of cardan Ik denk zelf van wel maar ben wat dat betreft een beetje motordislect.
Vraag 2: Ik ga alleen maar wel met "lichte" bepakking, slaapspullen en kleding. Is rijden met bepakking erg anders dan rijden met een passagier?
Vraag 3: Hoe is het in een land geregeld met bijv. dealers of hulp bij pech?
Vraag 4: Wat moet ik nopg meer weten? En zijn er mensen met tips (route, spullen meenemen etc.)

En zijn er mensen (vast wel) die het me bij voorbaat afraden?

Alvast bedankt XJ700X

ps: ik ga heel veel rijden tot die tijd om enigzins ervaring op te doen (ja ik ben een beetje verstandig)
 
De motor is goed voor vakantie als hij goed is. Dus goed onderhouden. Dat geeft een zorgeloze vakantie, dus laat hem anders voor de vakantie nakijken.
Doe dit op tijd (maand van te voren ofzo) zodat als ze iets vinden wat tijd kost, dat je niet in de problemen komt.

Wat betreft de motor. Mijn vriendin heeft dezelfde fiets. We zijn vorige zomer naar zuid Bretagne geweest. De terugreis hebben we zelfs in 1 dag gedaan. Dus dat zit wel goed. Geen enkel probleem gehad met die motor.
 
Zorg wat verzekering betreft voor ANWB --> IRK met vervangend vervoer, (Internationale Reis en Kredietbrief).
Kom je onverhoopt te staan dan kan je met coupures ( :? ) betalen. (schrijf je dat zo :? )

Steek in de binnenzak van je jas de reservesleutels van contact en sloten.

Verder idd al veel info in die topics.
 
Ik ben nu 3 keer met een brommer naar Spanje gegaan, dus die motor van je is sterk zat.
De bagage is wel irritant, had de eerste keer een soort pizza-koffer achterop en dat had veel invloed op de wegligging. De andere keren enkel een rugtas die op de buddyseat ruste, waardoor deze niet zo in je nek trekt.
Gebruik voor je route de Michelin Atlas van Frankrijk, schaal 1 op 200.000. Deze is zeer gedetailleerd. Plan van te voren je route als je door wil rijden.
Wat betreft pech/ dealers, heb ik geen ervaring mee. Reken er wel op dat dealers zondags en maandags dicht zijn.
 
Ik ben zelf van de zomer op vakantie geweest naar Wenen,Oostenrijk en ben via Belgie, Luxemburg, Duitsland gegaan en ook nog een stukje Tsjechie meegepakt. Inderdaad is een goeie beurt en alles nakijken 1 van de belangrijkste dingen, met een kapotte motor is je vakantie snel voorbij ')
In het begin zag ik er wel een beetje tegenop om op een supersport (GSX-R600) zo'n lang stuk te rijden (is in totaal iets van 3500 km geworden, maar dit is reuze meegevallen.
Als je maar regelmatig stopt. Wij hebben in totaal 4 dagen over de heenreis gedaan en weer 4 dagen over de terugreis.
Het rijden met bagage (tanktas en rugzak) viel op zich mee, alleen bij snelheden boven de 220 werd de motor instabiel door de bagage }) , en liggen achter je ruitje is er ook niet bij met een tanktas! :P
Wat ik wel heb geleerd voor de volgende keer is om GEEN rugzak mee te nemen. Het is echt een blok beton op je rug op een gegeven moment erg vervelend.
Door de rijwind sleept hij op den duur gigantisch en je rug wordt er ook extra door belast. Vooral met mijn sportieve voorover zit was dit erg oncomfortabel.
Verder is het ook de kunst om zo min mogelijk mee te nemen. Wie merkt dat je elke avond in de zelfde kleding gaat stappen als je elke avond in een andere plaats bent :)
Nou dit was even wat zo in me opkwam, verder veel plezier op je rit! :]
 
Weet niet hoe lang je je rijbewijs hebt, maar ik ging naa een maand in t bezit van t papiertje direkt met de :] naar Spanje de pyreneeen door. Met bagage rijden is wel iets anders dan met pasagier. Rijdt eigenlijk prima motor valt echt de bocht in geeft een prima gevoel!

Ik zou als ik jou was lekker over de D en N wegen gaan rijden door Frankrijk. Tol wegen werd ik ontzettend moe van. En saai. Die D/n wegen reden heerlijk. En relaxed.
Wat betreft ketting etc. maakt niets uit. Alleen niet vergeten je ketting spray mee te nemen. Mocht wel eens nodig zijn om hem in te spuiten.

En uiteraard anwb lidmaatschap met vervangend vervoer. Verder kun je bij je dealer een adres lijstje vragen waar in t buitenland de dealers zitten.

Veel plezier in ieder geval!
 
Kettingspray?? :? Mijn XJ heeft cardan.....weet alleen niet of het heel anders rijdt qua afremmen op de motor enz. Ik rij nog niet regelmatig in de bergen :)
 
ja ketting spray gebruik je bij ketting en voor cardan niets! :)
En qua afremmen maakt t niets uit! doe je of op de motor (schakelen) of met je remmen
 
Rijden met bagage, niet teveel natuurlijk, wen je wel aan na een dagje.
Wat je het meeste gaat opbreken zijn alle eindeloze bochten en haarspeldbochten.
Wat ik me herinner van de eerste echte motorvakantie,ALPEN, met bagage en vriendin achterop, wel enige ervaring trouwens, was dat ik op een gegeven moment echt geen haarspeldbocht meer kon zien.
Misschien speelde vermoeidheid ook wel een beetje mee, 6500 km in 2 weken.

Toch was het me allermooiste vakantie.
En tegenwoordig kan ik het me niet meer voorstellen dat ik genoeg krijg van teveel bochten, die tijd is voorbij. })
 
Rijden met bagage, niet teveel natuurlijk, wen je wel aan na een dagje.
Wat je het meeste gaat opbreken zijn alle eindeloze bochten en haarspeldbochten.
Wat ik me herinner van de eerste echte motorvakantie,ALPEN, met bagage en vriendin achterop, wel enige ervaring trouwens, was dat ik op een gegeven moment echt geen haarspeldbocht meer kon zien.
Misschien speelde vermoeidheid ook wel een beetje mee, 6500 km in 2 weken.

Toch was het me allermooiste vakantie.
En tegenwoordig kan ik het me niet meer voorstellen dat ik genoeg krijg van teveel bochten, die tijd is voorbij. })
Wat je vooral niet mag vergeten is druivesuiker, voor als je er na een dag lang bochten maken er doorheen zit....kom je toch nog veilig in je hotel aan.
Is geen gein. Je zult merken dat je het nodig hebt.
 
Neem iig een reserve koppelingskabel / remkabel mee en voldoende gereedschap.
Een spuitbus voor bandenlekkage kan ook handig zijn voor als je boven op een berg staat en je mobiel heeft geen bereik etc...
Denk ook aan bijv. een niergordel, srl gelei voor je nek en evt. andere protesterende spiergroepen }) .
En stel je dagprogramma vooral niet te scherp.
Ik heb heel goede ervaringen met dergelijke tripjes in (zuid) Zwitserland en Italie trouwens.
Sterkte met plannen.
 
Kettingspray?? :? Mijn XJ heeft cardan.....weet alleen niet of het heel anders rijdt qua afremmen op de motor enz. Ik rij nog niet regelmatig in de bergen :)

Als je niet ervaren bent kun je het beste de selregel aanhouden dat je in dezelfde versnelling naar boven als naar beneden rijdt...

Oppassen met terugschakelen bergaf, achterwiel kan dan wel ff kwispelen, dus niet vlak voor een hairpin.
 
heb een link geplaatst van mijn post van afgelopen zomer
misschien heb je er wat aan tips e.d.
Mijn rondje Frankrijk was Werelds ben tot aan bordeaux geweest
(3 weken rond touren 4500 km gereden)

Het grootste nadeel van zo'n vakantie is dat wanneer je veel rechte stukken asvalt rijdt je achterband 4kant wordt

en wat ik nog gedaan heb voordat ik op vakantie ging
koplamp afstellen en "junnits" in de banden laten schieten/pompen
niet goedkoop maar zeker de moeite waard, zodra je een lekke band hebt heeld de band vanzelf!

met de motor op vakantie maar hoe
 
Zijn de wegen in Frankrijk niet slecht?
Ik heb echt lompe gaten gezien in het wegdek (vanuit de auto)(o.a. rond Euro Disney) -> toen d8 ik meteen "hier hoef ik dus niet meer heen op de motor", maar dat valt dus wel mee?
 
nog een goeie vraag trouwes, wij hebben plannen om met zn vieren te gaan naar noord west italie, das zo'n 1200 km
hoeveel km is te doen op 1 dag met 2 pers. per motor en met bagage, tenten ed?
moet in de financien overnachtingen meerekenen ben nie zo rijk '( (heb je met 4,06 bruto per uur lol)
 
nog een goeie vraag trouwes, wij hebben plannen om met zn vieren te gaan naar noord west italie, das zo'n 1200 km
hoeveel km is te doen op 1 dag met 2 pers. per motor en met bagage, tenten ed?
moet in de financien overnachtingen meerekenen ben nie zo rijk '( (heb je met 4,06 bruto per uur lol)

Ik zie 1000 km als de max: 50% snelweg en 50% binnenweg/provinciale weg. Maar dat is puur afzien, want je zit bijna 13 uur op de motor. En dan moet je nog behoorlijk doorrijden.

Maar met z'n tweeën, incl bagage is ongeveer 600 km goed te doen. Dan kun je ook nog leuke wegen rijden ipv alleen snelweg.
 
ligt een beetje aan wat voor soort motor je rijdt. op mijn duc wordt ik echt moe en is bij mij toch wel echt de max zo'n 500 km. 350 - 400 km dan rij je lekker relaxed. Maar ik denk dat als ik op een andere motor zou rijden je toch wel de 500 ook relaxed moet kunnen halen.
en dan heb je nog t weer. als t plenst van de regen dan rij je gewoon minder kilometers dan bij droog weer. :)
 
nog een goeie vraag trouwes, wij hebben plannen om met zn vieren te gaan naar noord west italie, das zo'n 1200 km
hoeveel km is te doen op 1 dag met 2 pers. per motor en met bagage, tenten ed?
moet in de financien overnachtingen meerekenen ben nie zo rijk '( (heb je met 4,06 bruto per uur lol)
Dat hangt helemaal van jezelf en van je motor af. De een rijdt met gemak 1000 kilometer snelweg (of het nu op een racer of een toermotor is) terwijl de ander na 400 kilometer het helemaal gezien heeft. En dat is binnendoor dus ook zo, alleen zijn de afstanden dan wat korter.

En KGHB007: met jouw motor kun je makkelijk op vakantie hoor :) Je kunt altijd voor de zekerheid een internationale dealerlijst van Yamaha meenemen. En met pech onderweg...hoop dan maar dat je in Duitsland staat met je ANWB kaart, dan helpt de ADAC je ook en een Iternationale Reis- en Kredietbrief van de ANWB kan zeker geen kwaad!
 
Alsjeblieft (met dank aan soeptablet):


MOTOR:
- Koop zijkoffers of zadeltassen: lijkt me logisch.
- Koop een topkoffer of een bagagerek: mijn voorkeur gaat uit naar een bagagerek: op een bagagerek kun je een flinke bagagerol (kanozak) kwijt en ben je niet gebonden aan de afmeting van een topkoffer.
- Koop een tanktas: komt de gewichtsverdeling van je fiets ten goede, houd je uit de rijwind en heeft zo'n handig kaartleesvenster.
-Rij niet met een rugzak, krijg je een zere rug van.

ONDERHOUD:
- Geef je motor vlak voor vertrek een grote beurt.
- Zorg voor voldoende profiel op je banden.
- Neem een fles motorolie mee.
- Neem kettingspray mee.
- Controleer dagelijks je olie-, koelwaterpeil en je kettingspanning.
- Zorg dat je weet hoe je je ketting moet spannen.
- Controleer geregeld je bandenspanning.
- Neem gereedschap mee als je motor geen gereedschapsetje heeft.

BAGAGE:
- Doe alle zware spullen in je tanktas: het verbetert de gewichtsverdeling en maakt het sturen minder zwaar.
- Stop zoveel mogelijk spullen in je tanktas: zie vorige reden.
- Vul vervolgens je zijkoffers.
- Zorg dat je topkoffer/bagagerol zo min mogelijk gevuld is: gewichtsverdeling enzo.
- Stop de lichtste spullen in je topkoffer/bagagerol: ik neem aan dat je nu wel weet waarom.
- Stop alles in plastic tassen: de definitie waterdicht is niet wat jij denkt dat het is.
- Een bagagerol zet je het best en makkelijkst vast met een spin. Gebruik er voor de zekerheid twee en neem een reserve mee.
- Behalve je motorkleding kun je volstaan met: 3 onderbroeken, 3 paar sokken, 2 t-shirts, 1 korte broek, 1 lange broek en 1 dunne trui. Al het andere is overbodig. Wat smerig is, kun je wassen. Ook handig: neem oude kleding mee, deze kun je gewoon weggooien en vervolgens nieuwe kopen.
- Neem regenkleding mee.

RITTEN:
- In bergachtig terrein is de maximale afstand per dag zo'n 350 km: het is bochtenwerk is leuk, maar het schiet voor geen meter op. Reken op gemiddeld zo'n 250 km per dag.
- Stop elke 45-60 minuten en hou minimaal 15 minuten rust: je hebt vakantie en geniet er dus van, het is geen jakkertocht.
- Een houten reet, een stijve nek en kramp in je onderarmen/polsen is niks ongewoons: het hoort erbij. Het is wel een teken om een uurtje rust te houden of om een camping te zoeken: je concentratie is niet meer optimaal en wie geniet nou van het motorrijden als z'n hele lichaam zeer doet?

VERZEKERING EN VOORZORGSMAATREGELEN:
- Zorg voor een goede verzekering voor jezelf, je duopassagier en je motor.
- Wordt lid van de ANWB en koop een reis- en kredietbrief.
- Neem een mobiele telefoon mee.
- Neem de groene kaart en alle belangrijke telefoonnummers (verzekering, anwb, etc) mee.
- Neem een klein verbanddoosje mee.
- Neem een creditcard mee.
- Neem minimaal 1 ART goedgekeurd slot mee (zie ook de verzekeringsvoorwaarden van je fiets.
- Parkeer je fiets altijd bergop: dan kan hij nooit van je steun aflopen.
- Gebruik op een niet verhard parkeerterrein altijd een plankje onder je zijsteun/bok. Een metalen deksel van een jampot verricht ook wonderen.

VOORBEREIDING:
- Zorg dat je voor vertrek veel km's hebt gemaakt: ga elke dag 2 uur rijden.
- Rij enkele malen in het donker.
- Ga zeker enkele malen in de regen rijden: het is niet fijn, maar tijdens de vakantie zul je het geheid ook moeten doen.
- Blijf je bijzondere verrichtingen oefenen: het helpt je enorm bij het leren kennen van je motor.
- Oefen bovenstaande met bagage.
- Oefen bovenstaande met duopassagier.
- Oefen bovenstaande met bagage en duopassagier.
- Ga in het weekend met bagage en duopassagier flink rijden: het liefst met overnachting.
- Leer "hellingtrekken" met je fiets: normaal gesproken zou je je fiets vasthouden met de voorrem, maar op een helling is dat niet zo handig omdat gasgeven en rem inknijpen lastig is (ik neem niet aan dat je hebt geleerd hoe je een burnout moet maken). Gebruik de voetrem om de motor vast te houden, geef gas, laat de koppeling op komen en laat de voetrem los (in principe dus hetzelfde als in de auto).

BOVEN ALLES:
- Doe rustig en laat je door niemand gekmaken.
 
Laatst bewerkt:
Mijn tip: Neem vooral de tijd. Zoals al eerder gezegd is, al die bochten zijn vermoeiend. In de bergen is 1km net zo zwaar als 10 in NL. HEUS!!!Als je niet ervaren bent zou ik het ten zeerste afraden meer als 800km. in een dag te rijden. Vermoeidheid gaat op een gegegeven moment echt parten spelen en dan ga je fouten maken. Neem dus regelmatig pauze van een kwartiertje. Ik ben van de zomer met mijn voormalige motor een AFrica Twin op motor-vakantie (hoe anders ;) ) geweest in Frankrijk in de buurt van Geneve/ Annecy. Wegens omstandigheden moest ik in 1 dag terug (dus met bepakking en al) Ik kan je zeggen da's een heel eind +/- 1200 km. in 13 uur. Om dat te halen heb ik zowat het grootste deel in Frankrijk ( wegens tijddruk vanaf GEX een R.N gepakt) +/-150km/h gereden. Nu zal je denken: 150 is toch niet zo hard. Klopt, maar na 5 a 6 uur achtereen is dat best vermoeiend. Vooral na al een week van +/-400 km. p/dag sturen. Dan zit je er echt wel door heen. Eerlijk gezegd vind ik sowieso onverstandig zo een eind te gaan rijden als je net je rijbewijs heb. Ervaring kun je (helaas) niet genoeg opdoen in 6mnd. voor zo een vakantie. Maar dat moet ieder natuurlijk voor zich weten.
In ieder geval veel stuurplezier!

Oh ja, neem Michelin kaarten mee. Die zijn makkelijker als zo een dik boek!
 
Laatst bewerkt:
ANWG-lid worden is zeer de moeite waard, en een Internationale Reis/krediet Brief moet je ook zeker doen.
Verder begint bij mij de vakantie al op het moment dattik op de motor stap, voor de deur dus al. Neem de tijd. Plan een mooie route en stop op tijd. Da's niet zo moeilijk met een Maxim want dan sta je toch al elke 160 km ongeveer stil om te tanken. ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan