Vakantieavonturen met een brik van 20 jaar oud :-P

..Thijs..

MF veteraan
31 okt 2004
1.769
12
omg. Venlo
Zo, lekker een weekje (of eigenlijk 8 dagen, waarvan 1 niet voorzien :P ) achter de rug, inmiddels wel al een weekje geleden :P .
Mijn pa, mijn broertje, ik en een maat zijn er lekker met de motor erop uit gegaan, naar het land van stokbroden, flessen wijn, en onlogische bedrading, Frankrijk dus, en wel richting richting pyreneeën. Mijn Soes is een kleine 20 jaar oud, en dat heb ik wel gemerkt :P .
PICT0001.JPG

De eerste dagen ging alles nog voorspoedig...

Ging de eerste 4 dagen allemaal lekker totdat... Ik opeens toen ik de route national afkwam en mijn motor er opeens mee ophield. De startmotor was al een dag of 3 aan het misselijken, maar goed, is ook niet meer nieuw natuurlijk. Leek erop dat de rollenvrijloop niet meer helemaal lekker was, maar dat boeit in principe niet, aangezien ik het ding desnoods aan kon rennen. (fijn is echter anders in de bergen :P )
Maar goed, ik probeer te starten.... niks... Hmm k*t dacht ik. Mijn pa en mijn maat waren inmiddels al een goede 300m verder en ik stond stil op de kruising. Ding maar aan de kant geduwd want ik zag dat mijn dashboardverlichting er inmiddels ook al mee gekapt was. Alles wees erop dat mijn accu opeens de geest had gegeven, aangezien ik permanent de verlichting op de motor aan heb staan, wel zo veilig.
Anyhow, ik het zadel er maar eens afgehaald, maar had geen multimeter bij, dus kon ook niks meten. Stond ik dan lekker langs een N weg, maar gelukkig hadden mijn pa en mijn maat redelijk op tijd in de gaten dat ik panne had. We hadden allemaal communicatie in de helm, alleen was mijn zendknop al halverwege de dag een eigen leven gaan leiden, zodat ik deze moest afkoppelen en dus alleen nog maar kon luisteren.
We zaten een km of 4 van een dorpje af, dus ik die twee maar op pad gestuurd om een multimeter te scoren, aangezien een accu voor jan l*l vervangen ook een beetje zonde van het geld was, aangezien deze pas een jaar oud was. (en de motor wordt zeer regelmatig gebruikt)
Img00311.jpg

Dit plus...
Img00312.jpg

dit maakt...
Img00310.jpg

DIT:
Img00318.jpg


Zo gezegd zo gedaan, hun een multimeter gehaald, ik zet het ding aan, waren de batterijen leeg. Great. Hun hadden ook een motorzaak gezien in het dorp, en aangezien ik op dat moment al een uur of 4 langs de weg stond, en het al bijna sluitingstijd was, hun maar weer op pad gestuurd om op de gok een accu te halen bij een motorzaak. Zo gezegd zo gedaan, ik had de oude meegegeven zodat ze deze konden testen, voor het geval de spanningsregelaar of de dynamo dood zou zijn. Blijft immers toch zo’n antieke motor van 20 jaar oud.
Na een minuut of 10 kwamen ze terug, met de mededeling dat de accu nog leeg was, en nog een uur aan de snellader moest bij de motorzaak. Fijn. Stond inmiddels al 6 uur langs de weg, zonder schaduw. Ik had voorzichtig de ANWB al eens gebeld, maar blijkbaar had ik zo'n reis en kredietgeval af moeten sluiten. Kut.
Moet trouwens wel zeggen dat de Fransen (met name de motorrijders) erg tof zijn, ik denk dat je in Nederland wel een jaar langs de weg kan staan zonder dat er iemand stopt, en hier stopte er zowaar ieder uur wel iemand, waaronder ook automobilisten die undercover motorrijders bleken te zijn :P . Ik uitgelegd in mijn kromme Frans dat mes amis in het centrum een nieuwe accu waren halen.
Een uur laten hun de accu weer opgepikt, ik dat ding erin gefrot en hoppa, starten lopen. Mooi. Zelfs mijn knipperlicht deed het weer, en die deed ook al 3 dagen moeilijk. Ik had op dat moment al eigenlijk nattigheid moeten voelen.
Ik weer op pad, en een km of 200 verder begon het gezeik weer. Mijn knipperlicht had welgeteld 5 minuten gewerkt, maar ik had toen nog niks in de gaten, kan immers ook mijn poot wel uitsteken desnoods. In Frankrijk weten ze toch niet waar een knipperlicht voor dient :P . In ieder geval, wij vet te laat bij het hotel aangekomen, waardoor de motoren buiten moesten blijven. Mijn maat helemaal over de zeik, want hij had net een gloednieuwe Harley gekocht, en dat was natuurlijk pleuris dat dat ding buiten moest staan. (aansteller :P )
De volgende morgen wilde de startmotor van de soes waarempel mijn blok weer aanslingeren dus ik kreeg weer goede hoop. Een goede 75 km was het echter weer raak, het viel me op dat de dashboard verlichting aardig zwakjes begon te worden, dus ik riep maar ff tegen de rest dat onze vreetstop bij de supermarkt wat langer zou gaan duren. Wij wat te eten gekocht, en een nieuwe batterij voor de multimeter zodat ik iig de stator even kon doormeten, en kon kijken hoeveel prik er nog op de accu zat. Ik als eerste de accuspanning gemeten, en dat was 12,2 V... Zo goed als leeg dus. Fuck. Mijn vader begon aardig in de stress te schieten aangezien hij nogal van de strakke planningen is (en ik des te minder :P ) en deze wederom aardig in de war begon te raken, aangezien alles al vooruitgeboekt was. Mijn pa had dus zoiets van we rijden aan, en we zien wel hoever dat we komen. Ik kreeg hem gelukkig overtuigd dat dat hooguit niet meer als een km of 50 zou zijn, en dat we dan met een beetje pech echt in de middle of nowhere zou zijn, en dat we dat pas ECHT een probleem hadden.
Daar kon ie zich dan na veel morren wel in vinden, en mijn maat had gezien dat ze in die super über toko ook accu’s verkochten. Nog net niet langs de bakker, maar het scheelde niet veel :P . Ik had nog gezegd dat we eerst maar eens moesten meten voordat we nog meer geld aan accu’s uit zouden geven. Ondertussen had ik de motorzaak al gebeld om te checken hoeveel spanning tussen de drie fase draden van de generator moest meter, en dat zou 15 V moeten zijn bij stationair, en 70 V rond de 3000 RPM. Ik de tank (weer) los gedraaid, deze door mijn broertje omhoog laten houden, en ondertussen hield mijn pa de motor op 3000 toeren, omdat het ding koud niet echt je van het stationair loopt. Ik meten, en werd een beetje ziek ervan, want er kwam niet meer als 2 Volt uit het kl*teding. Dus maar besloten om een 50 Ah auto accu te kopen, een paar sjorbanden, een acculader, 10 meter kabel en een paar kabelschoentjes.
Na een minuut of tien zaten kuipdelen en tank weer goed vast op de motor en kon het geMcGyver beginnen...
Pict0009.jpg

Ducktape en tyraps hadden we zelf al bij, dus dat scheelde weer. De accu achterop het zadel vastgesjord, en parallel gezet op de motoraccu.
Na een stop van in totaal 3,5 uur op de parkeerplaats van de supermarkt, en god weet ik het hoeveel bekijks met mijn joekel accu achterop waren we dan toch zover dat we door konden. En dat terwijl de stop eigenlijk alleen bedoeld zou zijn om een broodje te eten, beetje te drinken en een peuk te roken. Haha.
Anyways, het hotel aan de Frans Belgische grens was in ieder geval niet meer te halen, dus zijn we maar op zoek gegaan naar een Chambre d’Hotes, aangezien dat voorgaande dagen wel goed bevallen was. Na NET niet de accu weer leeg gereden te hebben, hadden we wat gevonden, wederom ook weer in the middle of nowhere.
Toen ’s morgens de accu weer vol was zijn we vol goede moed richting huis vertrokken. Ik zag stiekem wel een beetje op tegen de terugreis, aangezien we over die #)(&*%@(#%&)@#*(&%()@#&*%-Belgische wegen moesten, door echt pokkeweer. Om dat in te schatten hoefde je in ieder geval geen weerman te zijn, want de lucht zag er echt “zo” uit. Eenmaal over de Franse grens werd ik gelijk begroet door een #(*&$(_Q@#*&-kuil in de weg, waardoor ik gelijk gelanceerd werd, en met mijn noten op de tank landde. De trend was geset, want nog geen uur daarna reden we in een hoosbui. Ik vind het erg vreemd dat er bakken EU-geld naar Griekenland gaat om de wegen op te knappen, terwijl er in heel België misschien net in totaal 2 strekkende meter glad asfalt op de snelweg ligt. Was een bagger weg was dat zeg, niks dan hobbels gaten en teerstrepen. Misschien een idee voor de EU om eerst in Belgie in goede wegen te investeren, en dan wat verder van de deur af te gaan kijken :P . Snap niet dat er mensen in Belgie zijn die de auto durven te verlagen, want zelfs met de motor was het ronduit bagger. Volgende keer rij ik wel om via Duitsland. No offence verder, maar het lijkt wel een derde wereld land qua wegen, daar waren we het alle 4 over eens :P . Hoe dan ook, het was een flink avontuur, en als ze me ooit vragen of ze geld moeten sturen naar Belgie voor goede wegen, dan ben ik iig VOOR :P . Beetje een lulverhaal, maar hoop dat het een beetje grappig was om te lezen.

Grz Thijs

Pict0018.jpg

Heb ik tenminste nog een mooie foto met mijn Soes erop.
ps. wil overigens geen Belgen op de ziel trappen, je moet het zien dat ik het met een lach op mijn gezicht vertel ;) :+ .
Oww ja, het was overigens de spanningsregelaar die doorgefikt was, deze had de accu in eerste instantie overladen, en is er toen maar helemaal mee opgehouden. Nu zit er een nieuwe regelaar op en alles is weer 100% :) . Schijnbaar moest ik de lijnspanning op de 3 fasendraden onbelast meten (niet aangesloten op de regelaar dus), en dat was me niet gezegd aan de telefoon :P . Anders had ik em net zo goed in Frankrijk kunnen wisselen, ach ja, heb ik een reserve accu voor het koekblikkie erbij :D.
 
Lekker oldskool .. Naar de Pyreneeën met een ouwe bike en een beetje knutselen hoort er dan bij. Moet je alleen niet alle hotels tevoren vastleggen :N Hulde :Y
 
Leuk om te lezen... Zeker het laatste stukje als je zelf in België woont. Met de motor rijdt (of hobbelt, zoals je zelf verkiest) en een zwaar verlaagde, goed voorzien van polyester, auto hebt *O* .
Je kan niet zeggen dat je vakantie niet spannend was :+
 
Leuk gebracht, lekker om te lezen. ik heb zo ook heel wat afgeklooid op 's herens wegen :)

Wat ook wel wil helpen met een defect laadsysteem:
Onderweg van accu wisselen met je maatje. Heb ik wel eens gedaan, om de 2 uur, dat ging net.
 
Haha die thijs, mooi verhaal _O-

Snap alleen niet dat je niet met de Piaggo op vakantie bent geweest, die is toch heilig volgens jou :+
 
Prachtverhaal, en dan zijn er nog mensen die met de bus of het vliegtuig op vakantie gaan. Maar die hebben naderhand niks wat ze na -tig jaar tegen hun kleinkinderen kunnen vertellen, jij daarentegen wel. Ik had al vrij vlug de gedachte, dat het de spanningsregelaar zou kunnen/moeten zijn. Maar ja, daar rijd ik ducati voor hè :+
:} :} :}
 
Prachtverhaal, en dan zijn er nog mensen die met de bus of het vliegtuig op vakantie gaan. Maar die hebben naderhand niks wat ze na -tig jaar tegen hun kleinkinderen kunnen vertellen, jij daarentegen wel.

Slaat ook weer nergens op. Dus als je met een bus of vliegtuig op vakantie gaat, heb je niets tegen je kleinkinderen om te vertellen ? Dan wil ik niet weten hoe saai jouw leven is, als je alleen iets mee maakt als je met een motor op vakantie gaat, wat dan het enige spannende in je leven is om je kleinkinderen te vertellen....


Leuk verhaal overigens :)
 
Slaat ook weer nergens op. Dus als je met een bus of vliegtuig op vakantie gaat, heb je niets tegen je kleinkinderen om te vertellen ? Dan wil ik niet weten hoe saai jouw leven is, als je alleen iets mee maakt als je met een motor op vakantie gaat, wat dan het enige spannende in je leven is om je kleinkinderen te vertellen....


Leuk verhaal overigens :)
Kleinkinderen zal ik wel nooit krijgen, ik heb m'n huidige vriendin pas 2 1/2 jaar geleden leren kennen. Zij is, net als ik, 43, en heeft 2 kids. Waren 2 zware zwangerschappen, van begin tot eind :r . Dus geen #3. Verder heb ik, zover bekend, geen kids, en ik bedoelde gewoon te zeggen dat er saaiere manieren zijn om op vakantie te gaan dan met de motor. Ik ben trouwens tot nu toe nog niet met de motor op vakantie geweest, maar na dit verhaal gaat 't nog meer kriebelen. een ouwe l*l worden kan altijd nog, en ik leef NU.

En daarbij, bus en vliegtuigvakanties gaan 99 van de 100 keer maar om 2 dingen, drank en ongenuanceerde sex. En of dat nou iets is om trots op te zijn....... :N
 
Kleinkinderen zal ik wel nooit krijgen, ik heb m'n huidige vriendin pas 2 1/2 jaar geleden leren kennen. Zij is, net als ik, 43, en heeft 2 kids. Waren 2 zware zwangerschappen, van begin tot eind :r . Dus geen #3. Verder heb ik, zover bekend, geen kids, en ik bedoelde gewoon te zeggen dat er saaiere manieren zijn om op vakantie te gaan dan met de motor. Ik ben trouwens tot nu toe nog niet met de motor op vakantie geweest, maar na dit verhaal gaat 't nog meer kriebelen. een ouwe l*l worden kan altijd nog, en ik leef NU.

En daarbij, bus en vliegtuigvakanties gaan 99 van de 100 keer maar om 2 dingen, drank en ongenuanceerde sex. En of dat nou iets is om trots op te zijn....... :N

Jij wou b.v. op de motor naar India, Gambia etc.? Toch maar vliegen denk ik....
 
Mooi verhaal om te lezen! :Y
Je zal bij het ontdekken van de shit wel knap gebaald hebben.
En een gevoel van opluchting natuurlijk, toen de zaak weer draaide.
Een avontuurlijke manier van vakantie vieren!
 
Mooi verhaal en erg herkenbaar. Ben nog niet met de motor op vakantie geweest, maar vroeger wel vaker met mijn brommer van destijds 20-25 jaar oud. Daarbij op mijn reizen naar Monaco, Pisa en Berlijn ook redelijk wat tijd langs de kant van de weg doorgebracht met verschillende problemen van mij en mijn reisgenoten.

Een korte greep uit onze problemen :P : Vele lekke banden, een achterwiel dat op een gegeven moment 15 vande 36 spaken miste, vervangen van een cilinder, cilinderkop en zuiger op een camping na een vastloper, inkorten van een ketting ivm te veel speling, vlotter herhaaldelijk proberen dicht te solderen omdat hij telkens volloopt en carb dan overstroomt, ontsteking continu opnieuw afstellen omdat contactpuntjes eigenlijk al een eindje voorbij de maximale levensduur zijn, etc.

Motto van het verhaal: Zorg voor een goeie voorbereiding 8-) :+

monaco_0028-full.jpg

Let op de vijf personen en de vier brommers. De brommer van de meest linker stond met een half open blok op de camping in Antibes na een vastloper.
 
Geeft te denken dat nieuwe fietsen van steeds meer onduidelijke electronica zijn voorzien. Met een brik kan je altijd wel wat improviseren!
 
Geeft te denken dat nieuwe fietsen van steeds meer onduidelijke electronica zijn voorzien. Met een brik kan je altijd wel wat improviseren!
Yup, met al die electronica ben je gewoon zuur. Een nieuwe sensor/unit/etc. is dan vaak de enige oplossing. Een reis en kredietbrief dus maar aanschaffen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan