Vakantiebestemming en Coronavirus

Dat heb ik ook steeds gedacht.
Echter vorige week was er in Utrecht een buiten-evenement (weer met jongeren :X) met toch veel besmettingen.
Bron-en-contact-onderzoek toonde aan dat op het evenement een flinke verspreiding van is gekomen.
Ik zet er nu dus toch een vraagteken bij. :?:?
Er is wel een verschil tussen buiten zijn, of met duizenden tegelijk op een afgesloten terrein vele uren vlakbij elkaar zijn. Daarbij raak ik meestal niemand aan als ik buiten ben (ik ben dan ook extreem preuts ;)), jongere generaties gaan toch wel heel wat losser met elkaar om. Sanitair is meestal ook wel een dingetje, een varkensstal is vaak schoner dan die Dixies… Misschien dat daar een verschil is?

Hier in Portugal leeft men een groot deel van het jaar buiten, dat is gunstig. Veel toeristen vinden het te warm (wat wil je als je uit bv. Engeland komt en alleen op 3 juli tussen 13:00 en 14:00 zon hebt met een temperatuur hoger dan 21 C), die gaan dan liever met z’n allen binnen bij de airco zitten met grotere kans op besmetting. Ik probeer hier de airco in de auto niet of minimaal te gebruiken, je went aan de warmte, kost alleen tijd. Verder zoveel mogelijk de kleine restaurantjes bezoeken waar je buiten op de stoep zit.
En af en toe een motorritje in de bergen, waar mensen geregeld nog vriendelijk naar je zwaaien :]

En waar je voor 60 cent een heerlijk kopje espresso krijgt met een vriendelijk praatje (lastig, mijn Portugees is minimaal en hun Engels meestal ook).
 
Ik heb ook al vele jaren airco in de auto.
Maar ik kan niet zeggen dat ik die veel gebruik. Staat vooral op 'AAN' als de ruiten moeten worden ontwasemd.
Nee, airco is niet iets wat ik erg zal missen. (in NL)

Voor NL dus niet nodig, maar in buitenland soms toch wel lekker!
Was ooit eens in Miami waar 't toen heet was en erg vochtig.
Andere keer in Jordanië kon je buiten niet wezen. In hotel was toen prima.
 
Of kon je niet buiten wezen omdat het binnen beter was?
Een mens kiest al gauw voor de makkelijke weg, en daar is niks mis mee.
Zelf heb ik 10x liever schaduw dan airco.
 
Of kon je niet buiten wezen omdat het binnen beter was?
In Jordanië was 't buiten niet te doen. Temp ca 45'C (of nog meer?)
Als je van je hotelkamer in de lounge kwam voelde je de hitte uit de draaideur al binnenkomen.
Buiten heb ik me maar aangepast zoals de locals dat doen.
Dat betekent niet lopen zoals we in NL gewend zijn, maar 2 versnellingen langzamer.
Lopen werd rustig voortschrijden.................
 
Ik was trucker in geheel Noord Amerika, soms temperatuur verschillen in 5 dagen van soms meer dan 100 graden, dan is een airco tje toch lekker hoor, slaapt stukkie beter met de raampjes dicht, in zuid Europa moest je toch aan de cognac of het bier tijdens de hete nachten, maar ook lekker😁
 
Twee jaar terug zat ik in Houston rond deze tijd. 45 graden, in de nacht koelde het niet af en heel erg vochtig. Dan is airco wel fijn, en het tunnelsysteem in het centrum ook, je hoefde niet over straat te lopen als je dat niet wilde.
 
Hoogste land temperatuur die ik mee gemaakt heb was in Nevada, Las Vegas, 63 graden, en ik moest aan een trekker werken, je kunt je gereedschap dan zonder handschoenen niet aanpakken, alles is gloeiend heet, laagste temperatuur was Portage, Manitoba , Canada, min 73 graden met de windchill, ruitenwisservloeistof verdampt bij die temperatuur, en buiten urineren is (pis) link😄
 
Ik ben in Denemarken. De Denen controleren steekproefsgewijs aan de grens. Alle verkeer moet stapvoets over 1 rijbaan en ze wijzen sommigen aan die opzij moeten voor controle.
Schijnen ze al een aantal jaren te doen vanwege vluchtelingen.
Wij gingen op een rustig moment de grens over (zondagochtend 10.00 uur) en hadden minder dan 5 minuten vertraging. Op andere tijden kan de vertraging flink oplopen, hoorde ik.

Niemand draagt hier mondkapjes in winkels. Dat doen ze alleen in OV. Net als bij ons. Je merkt hier weinig van Corona.
 
Ik ben in Denemarken. De Denen controleren steekproefsgewijs aan de grens. Alle verkeer moet stapvoets over 1 rijbaan en ze wijzen sommigen aan die opzij moeten voor controle.
Schijnen ze al een aantal jaren te doen vanwege vluchtelingen.
Wij gingen op een rustig moment de grens over (zondagochtend 10.00 uur) en hadden minder dan 5 minuten vertraging. Op andere tijden kan de vertraging flink oplopen, hoorde ik.

Niemand draagt hier mondkapjes in winkels. Dat doen ze alleen in OV. Net als bij ons. Je merkt hier weinig van Corona.
Lijkt me erg gaaf om in Denemarken te zijn, rust en veel natuur lijkt mij?
Goede reis, gaat het richting Zweden?
 
Op zich vind ik het best een saai land. Het is licht glooiend met veel boerenland. Als je er doorheen rijdt verandert het landschap nauwelijks. We denken dat we doorrijden naar Zweden. We zijn met het koekblik.
Aha, zoiets kan ik mij er ook nog van herrineren, maar ik ben ook maar twee keer door Denemarken gereden, in de winter, dus vroeg me af of ik me wat gemist heb, ik geloof dat Zweden wel echt prachtig mooi is, willen wij eigenlijk ook nog heen, maar dan wel met campertje, en de motor achterop de trailer, wil eigenlijk wel erg graag wat gravel rijden daar, aangezien mijn motor inmiddels een vintage bike is geworden (ik ook....) goh wat vliegen de jaren voorbij, wil ik niet meer de hele lange afstanden op m'n motor rijden zoals voorheen.
Ik ben wel erg benieuwd dan naar jullie ervaringen (foto's) in Zweden , Buen viaje! :W
 
De planning was om Drielandentoer te doen. Oostenrijk, Zwitserland en Italie.

Was passen rijden, lekker genieten. Maar gezien de problemen met het hoge water en de zaken omtrent het corona virus, vandaag geboekt voor een weekje Harz.

Duitsland is nog groen.
 
Ik heb vrienden die aan het rondtoeren en kamperen zijn in de buurt van Leipzig, ze zijn een week geleden vertrokken, naar wat ik hoor wordt er nergens gevraagd naar iets, alles normaal, de campings zijn wel wat rustiger als gewoonlijk.
 
Zweden is prachtig als je van natuur en dus groen houdt. Of wit als je in de winter gaat.
Wij komen daar al heeeel lang.. voorheen met de motoren en daarna met kids met de vliegert en huurauto, in de winter m.n.
Het wordt pas beetje interessant rond Mora en daarboven vinden wij. Dus de onderste 1/3, ook mooi weliswaar maar ietwat saai tenzij je vrienden (Huddinge MCK) in Stockholm wonen hebt.
Dat is daar niet verkeerd qua stad en omgeving hoewel we daar al jaren niet meer geweest zijn.
Net boven Jinkoping ligt Bankeryd en daar is een motorcamping in het bos en aan het water (haventje) mocht je dat leuk vinden.
 
Zweden is prachtig als je van natuur en dus groen houdt. Of wit als je in de winter gaat.
Wij komen daar al heeeel lang.. voorheen met de motoren en daarna met kids met de vliegert en huurauto, in de winter m.n.
Het wordt pas beetje interessant rond Mora en daarboven vinden wij. Dus de onderste 1/3, ook mooi weliswaar maar ietwat saai tenzij je vrienden (Huddinge MCK) in Stockholm wonen hebt.
Dat is daar niet verkeerd qua stad en omgeving hoewel we daar al jaren niet meer geweest zijn.
Net boven Jinkoping ligt Bankeryd en daar is een motorcamping in het bos en aan het water (haventje) mocht je dat leuk vinden.
Nou dat klinkt mij als muziek in de oren, ja ben gek op groen en bossen wilde natuur, heb ook een volledig autonoom campertje, en dan motors op de aanhanger, dus klinkt heel erg goed voor mij dan, ik ben alleen in de winter in Zweden geweest, lang geleden op doorreis, ja prachtig.
Ik ken niemand daar in Stockholm, maar das oke, haventje in het bos, altijd top, ja vindt ik zelfs geweldig.
Dank voor de tip, JoePi, ik heb wel vriendinn in Helsinki, dus wie weet wilde hun altijd graag bezoeken.
Heb een tijdje in Canada gewoond, dus ik denk dat Zweden dan best wel een Europees alternatief als je daar wel eens geweest bent?
Krijg er nu al zin in, of al een tijdje, dank je voor de tip :W
 
  • Leuk
Waarderingen: JPi
In Frankrijk, zo gaat de roddel, kom je alleen in/binnen met een QR-code..
Heb ik als Nokia-gebruiker dan een probleem en zou het gele boekje niet volstaan?
 
Sind afgelopen zondag dien je je aan te melden in Duitsland als je langer als 48 uur gaat meen ik. Papieren moeten in hotel getoond worden. Heb zojuist hotel in het sauerland geboekt voor aankomende week, hotel in de Eifel geanulleerd.
 
In Frankrijk, zo gaat de roddel, kom je alleen in/binnen met een QR-code..
Heb ik als Nokia-gebruiker dan een probleem en zou het gele boekje niet volstaan?
Wat ik van Frankrijk heb vernomen is dat naast de QR ook het gele boekje wordt geaccepteerd.
Ik heb mijn prikken wel gehad en neem straks beide mee. On ne sait jamais!
 
Zweden is prachtig als je van natuur en dus groen houdt. Of wit als je in de winter gaat.
Wij komen daar al heeeel lang.. voorheen met de motoren en daarna met kids met de vliegert en huurauto, in de winter m.n.
Het wordt pas beetje interessant rond Mora en daarboven vinden wij. Dus de onderste 1/3, ook mooi weliswaar maar ietwat saai tenzij je vrienden (Huddinge MCK) in Stockholm wonen hebt.
Dat is daar niet verkeerd qua stad en omgeving hoewel we daar al jaren niet meer geweest zijn.
Net boven Jinkoping ligt Bankeryd en daar is een motorcamping in het bos en aan het water (haventje) mocht je dat leuk vinden.
Gelijk heb je . Wij hebben huis gehad vlak bij Rattvik, dat zal je bekend zijn. Het meer rond met de motor is leuk, Leksand is gezellig en in Mora kun je super shoppen. De Classic Car Week in Rattvik , ( kijk maar ff op google) is een belevenis.
 
  • Leuk
Waarderingen: JPi
Wat ik van Frankrijk heb vernomen is dat naast de QR ook het gele boekje wordt geaccepteerd.
Ik heb mijn prikken wel gehad en neem straks beide mee. On ne sait jamais!
Super dank.. Ik ben hier -nog- niet zo helemaal thuis in.
Uit nieuwschierigheid, hoe kom je aan die QR code en waar/hoe sla je die op in een smartfoon?
 
Super dank.. Ik ben hier -nog- niet zo helemaal thuis in.
Uit nieuwschierigheid, hoe kom je aan die QR code en waar/hoe sla je die op in een smartfoon?
Er is een speciale app voor, daar log je in met je digi-D en dan worden je vaccinatie gegevens op gehaald en de QR gemaakt

Overigens moet je volgens mij ook gewoon een geprinte variant kunnen maken
 
Terug
Bovenaan Onderaan