Vakantiebestemming en Coronavirus

Daar ben ik mee gestopt: alle kleine dingetjes samen nemen toch meer plaats in dan je denkt en het komt zo zelden voor dat je iets nodig hebt dat ik me vaak afvroeg waarom ik het allemaal meesleep. Voorwaarde is wel: goed onderhouden motor en een goede pechverhelpingsverzekering. Van de laatste heb ik afgelopen maanden 2x dankbaar gebruik gemaakt, voor dingen die ik overigens met al mijn materiaal niet zelf had kunnen oplossen. Maar: neverending discussion natuurlijk. 8-)
 
24 augustus heb ik de deur achter me dichtgetrokken en behoudens wat appjes dat ik nog leef ook social media voor dik drie weken vaarwel gezegd. Best relaxed. Gistermiddag ben ik weer terug gekomen en inmiddels hangt de tent schoongewassen te drogen en is de motor ook al weer gewassen. Na eerst ideeën over Duitsland, Tsjechië en Oostenrijk was het weerbericht niet van dien aard dat die richting me erg trok terwijl het in Frankrijk redelijk stabiel weer was. Bovendien waren alle verhalen dat in ieder geval in Duitsland campings vooraf gereserveerd moesten worden terwijl je in Frankrijk als vanouds gewoon aan kon komen waaien en dat trok me sowieso meer.

België en Luxemburg leken ook moeilijk campingverhalen te hebben dus ik besloot de eerste dag tot in de buurt van Brussel over de snelweg te rijden, dan door de Ardennen naar Duitsland en in de Lorraine een camping te zoeken. Zo gezegd zo gedaan, Camping Le Bois Joli in Maurice sur Côtes had ruim plek, de campingbaas maakte zelf wel veel van de coronamaatregelen, liep zelf continu met een mondkapje voor en in het (kleine) toiletgebouwtje moest je dat ook dragen. Ik heb zelf de hele vakantie geen enkel mondkapje gedragen maar steeds mijn col over mijn neus getrokken en dat deed ik ook in dat toiletgebouw. Verder was het relaxed. Ik ben daar twee nachten gebleven en de 2e nacht in de buurt rondgetoerd.

Daarna heb ik vrienden opgezocht die in een huisje in de Morvan zaten. Daar heb ik mijn tent even in de tuin opgezet, 's ochtends goed ontbijt, nog even koffie gedronken en om een uur of 11 vertrokken richting Auvergne. En vanaf daar steeds het weerbericht volgend een camping opgezocht voor 3-4 dagen, in de buurt wat toeren en dan weer verder. Elke camping op de bonnefooi, wel vooraf even gekeken in de reviews van Google Maps of er recente reviews waren. Zo ben ik één gemeentecamping tegengekomen die dit jaar gesloten bleef.

De meeste campings hadden weinig echte coronamaatregelen, maar het was ook overal zo rustig dat je toch niet dicht bij een ander bent. En veel toiletgebouwtjes zijn toch min of meer open. Ik had het idee dat de maatregelen er meer waren ter geruststelling van sommige kampeerders dan dat het nou echt verplicht was gesteld.

Campings waar ik nog ben geweest waren in de buurt van Courpiere (Auvergne), Beaulieu sur Dordogne, Florac (Cevennes), Die, St. Claude (Jura) en Gerardmer (Vogezen).

In totaal 7500km gereden, dus ook weer aan een set nieuwe banden toe.

Track.JPG
 
Campings waar ik nog ben geweest Courpiere (Auvergne), Beaulieu sur Dordogne, Florac (Cevennes), Die, St. Claude (Jura) en Gerardmer (Vogezen).
Lijkt veel op de reis die ik ook dit jaar heb gemaakt. Tot Florac heel veel in gelijke regio's.
In Florac heb ik enige dagen op de camping gestaan. (Camping Velay bij de brug)
Gérardmer wilde ik ook de tent opzetten maar daar was 't vorige maand 'complet'. Toen doorgereden over de col naar Münster.
 
Lijkt veel op de reis die ik ook dit jaar heb gemaakt. Tot Florac heel veel in gelijke regio's.
In Florac heb ik enige dagen op de camping gestaan. (Camping Velay bij de brug)

Ik stond bij Loz'aire Naturelle ten noorden van Florac. Op zich fijne camping alleen de lokatie was voor september niet zo denderend. De zon verdween al om 18.45 achter de berg en kwam pas om 9.00 weer over de berg heen. Als ik na een dagje rijden kwam en mijn tent stond lekker in de schaduw was dat uiteraard fijn maar in de avonden en ochtenden was het best koud, ondanks 30 graden overdag. Voor de latere campings heb ik dus beter opgelet op lokaties waar niet meteen ten oosten van de camping een steile helling was.

Gérardmer wilde ik ook de tent opzetten maar daar was 't vorige maand 'complet'. Toen doorgereden over de col naar Münster.

Allemaal? Het stikt daar in de buurt van de campings.

Ik stond bij Les Myrtilles. Veel groen, sanitair was wel oud, maar brandschoon. Enige nadeel was dat de doorgaande weg naar Gerardmer wel achter de camping langs liep, dat had ik pas door toen de tent al stond. Op zich niet heel storend.

Mooiste camping van deze reis vond ik La Condamine bij Die. Bij een boerderij in de buurt, groot terrein aan de Drôme. Een eigenaar die bijna niets anders deed dan schoonmaken (en in de avond jeu de boule spelen met wat campinggasten). En een mooie omgeving om in rond te rijden, heel erg afwisselend.

Na Florac had ik eigenlijk richting het Lac de Ste Croix willen aan om nog wat rond te rijden in de Verdon, maar de weersvoorspelling gaf een grote kans op regen en onweer. En dat klopte ook wel. Vanaf de camping op Die heb ik heel veel donkere wolken achter de bergen zien hangen, maar behalve een paar kleine spettertjes heb ik er daar geen last van gehad.
 
24 augustus heb ik de deur achter me dichtgetrokken en behoudens wat appjes dat ik nog leef ook social media voor dik drie weken vaarwel gezegd. Best relaxed. Gistermiddag ben ik weer terug gekomen en inmiddels hangt de tent schoongewassen te drogen en is de motor ook al weer gewassen. Na eerst ideeën over Duitsland, Tsjechië en Oostenrijk was het weerbericht niet van dien aard dat die richting me erg trok terwijl het in Frankrijk redelijk stabiel weer was. Bovendien waren alle verhalen dat in ieder geval in Duitsland campings vooraf gereserveerd moesten worden terwijl je in Frankrijk als vanouds gewoon aan kon komen waaien en dat trok me sowieso meer.

België en Luxemburg leken ook moeilijk campingverhalen te hebben dus ik besloot de eerste dag tot in de buurt van Brussel over de snelweg te rijden, dan door de Ardennen naar Duitsland en in de Lorraine een camping te zoeken. Zo gezegd zo gedaan, Camping Le Bois Joli in Maurice sur Côtes had ruim plek, de campingbaas maakte zelf wel veel van de coronamaatregelen, liep zelf continu met een mondkapje voor en in het (kleine) toiletgebouwtje moest je dat ook dragen. Ik heb zelf de hele vakantie geen enkel mondkapje gedragen maar steeds mijn col over mijn neus getrokken en dat deed ik ook in dat toiletgebouw. Verder was het relaxed. Ik ben daar twee nachten gebleven en de 2e nacht in de buurt rondgetoerd.

Daarna heb ik vrienden opgezocht die in een huisje in de Morvan zaten. Daar heb ik mijn tent even in de tuin opgezet, 's ochtends goed ontbijt, nog even koffie gedronken en om een uur of 11 vertrokken richting Auvergne. En vanaf daar steeds het weerbericht volgend een camping opgezocht voor 3-4 dagen, in de buurt wat toeren en dan weer verder. Elke camping op de bonnefooi, wel vooraf even gekeken in de reviews van Google Maps of er recente reviews waren. Zo ben ik één gemeentecamping tegengekomen die dit jaar gesloten bleef.

De meeste campings hadden weinig echte coronamaatregelen, maar het was ook overal zo rustig dat je toch niet dicht bij een ander bent. En veel toiletgebouwtjes zijn toch min of meer open. Ik had het idee dat de maatregelen er meer waren ter geruststelling van sommige kampeerders dan dat het nou echt verplicht was gesteld.

Campings waar ik nog ben geweest waren in de buurt van Courpiere (Auvergne), Beaulieu sur Dordogne, Florac (Cevennes), Die, St. Claude (Jura) en Gerardmer (Vogezen).

In totaal 7500km gereden, dus ook weer aan een set nieuwe banden toe.

Bekijk bijlage 1544005
Ah,St Claude ben ik vorige maand ook geweest.Ben elk jaar een weekje in de Jura.
Je hebt daar een leuk rondje gemaakt zo te zien.
 
Ik stond bij Loz'aire Naturelle ten noorden van Florac.
Op zich fijne camping alleen de lokatie was voor september niet zo denderend.
De zon verdween al om 18.45 achter de berg en kwam pas om 9.00 weer over de berg heen.

Gérardmer: Allemaal? Het stikt daar in de buurt van de campings.
Ik stond dus helemaal aan de andere kant. Zuidkant als je het dorp binnenkomt.
Maar heel Florac ligt in een kloof. Op de camping keek ik ook recht omhoog naar een hoge rots.
Ook op mijn kampeer-stekkie had ik maar enkele uren zon.

Ik was in Gérardmer bij een camping die vol bleek.
Heb toen gevraagd of er op andere campings mss wel plaats was. Receptie gaf aan dat 't overal (partout) druk zou zijn rond het meer.
Een andere 'gast' die vlak achter mij stond gaf ook antwoord en meldde dat ie al bij meerdere campings was geweest en alles VOL!
Toen ben ik niet meer gaan zoeken en de Col de Schlucht over gereden naar Munster. Daar was wel plaats en ook goedkoop.
 
Ik stond dus helemaal aan de andere kant. Zuidkant als je het dorp binnenkomt.
Maar heel Florac ligt in een kloof. Op de camping keek ik ook recht omhoog naar een hoge rots.

Klopt, maar als je even "de hoek om gaat" naar Bedoues zit je ook in een kloof, maar die kloof loopt oost-west. En dan heb je 's ochtends net iets eerder en meer zon. En dat was net iets fijner geweest daar. Maar om er nou voor te gaan verkassen vond ik ook weer overdreven.
 
Ah,St Claude ben ik vorige maand ook geweest.Ben elk jaar een weekje in de Jura.
Je hebt daar een leuk rondje gemaakt zo te zien.

Ja, ik blijf het een leuke omgeving vinden die heel afwisselend is. De camping in St. Claude vond ik wel de minste van allemaal. Ik heb daar jaren terug eens gestaan toen het nog een kleine gemeentecamping was. Nu is hij toch wat groter met veel chalets in de verhuur en ook nog best druk. Volgende keer toch een camping wat verderop zoeken.

Dit is in meer detail het rondje dat ik daar heb gereden.

1600413291358.png
 
Ja, ik blijf het een leuke omgeving vinden die heel afwisselend is. De camping in St. Claude vond ik wel de minste van allemaal. Ik heb daar jaren terug eens gestaan toen het nog een kleine gemeentecamping was. Nu is hij toch wat groter met veel chalets in de verhuur en ook nog best druk. Volgende keer toch een camping wat verderop zoeken.

Ik pak op doorreis wel eens camping Champs de Mars in Saint-Laurent-en-Grandvaux. Prima plek, niet te groot en geen poespas. Is met name gericht op de winter, waardoor het zomers nooit echt druk is. Voorheen kon je bij de receptie broodjes bestellen, maar tegenwoordig zit er een kleine bakker tegenover de ingang. Supermarkt op loopafstand.
 
Gisteren tijdens een dinner met expats bleek dat er zo'n 150.000 buitenlanders hier in Thailand gestrand zijn, waarvan een gedeelte niet terug kunnen, en ook sommigen niet willen, daarvan waren er enkelen ook bij het etentje, een Noor, Belg, Duitser, en een Amerikaan, omdat het thuis allemaal zo uit de hand loopt, een schrikbarend hoog cijfer vindt ik, dus maar weer op m'n Rally gestapt, en nog maar een stevig rondje gedaan, doel was om in september terug naar huis te gaan (Spanje) dan is het wel weer ok, en dat blijkt niet het geval, misschien duurt dat nog wel even, ik ga denk eerst maar even een volle ronde Thailand doen, gister m'n rondje op de Honda CRF Rally en wel weer genoten.

 
Interresant! Hoe rij je terug, kun je een beetje beschrijven hoe het onderweg is met wat foto's? dank.
Hoe ik terug rijd weet ik nog niet en foto's uploaden naar mf duurde gisteren een eeuwigheid. Vorige keer ben ik door Arouca bij Porto id buurt, gekomen, misschien is mijn reisverslag van toen te vinden als je daar op zoekt, dat was iig een mooie route tm Dordogne.
 
Terug
Bovenaan Onderaan