Vakantieplannen?

Hoechst

MF'er
12 feb 2022
103
118
Hallo ik ben een gast van 33 en heb sinds kort mijn rijbewijs gehaald. Ik heb een CBR500 uit 2016.
Volgende week heb ik een week vakantie en wil graag met mijn motor op minivakantie.

heeft iemand adviezen of tips waar naar toe te gaan? betreft een solo reis want niemand wilt/kan met mij mee. zelf zat ik te denken aan luxenburg of naar het zuiden van Engeland.
 
Hallo ik ben een gast van 33 en heb sinds kort mijn rijbewijs gehaald. Ik heb een CBR500 uit 2016.
Volgende week heb ik een week vakantie en wil graag met mijn motor op minivakantie.

heeft iemand adviezen of tips waar naar toe te gaan? betreft een solo reis want niemand wilt/kan met mij mee. zelf zat ik te denken aan luxenburg of naar het zuiden van Engeland.
Mijn eerste vakantie op de motor was naar Texel. Van alles wat, stukje boot, dijkweggetjes en veel zon. Maar dat was 41 jaar geleden.
 
Ik zou met zo weinig ervaring nou niet gelijk beginnen met aan de andere kant van de weg rijden.. Luxemburg is prachtig..
 
Ik zou met zo weinig ervaring nou niet gelijk beginnen met aan de andere kant van de weg rijden.. Luxemburg is prachtig..

Ik heb links rijden nooit echt als een probleem ervaren hoor. De wegen zijn ervoor gebouwd en je gaat vanzelf met de stroom mee.
 
Zuid Engeland vond ik 15 jaar geleden al druk, veel verkeer op kleine wegen dus al snel opstoppingen. Schotland is erg mooi maar een week is dan net te kort om aan de noordelijke westkust te komen (die is erg mooi). Ik zou naar het Lake district gaan, die is ook erg mooi en je kunt vanaf hoek van holland naar Harwich, dan zit je al mooi in de buurt. Je hebt in het Lake district de hardknott en wrynose pas en die zijn nogal spectaculair dus ik weet niet of je dat al wilt maar dat je nog maar net je rijbewijs hebt wil niet zeggen dat je niet vaardig bent of dat je nog nooit links hebt gereden.
 
@Michielo1976 ik heb er zelf ook een keer gereden en het viel mij ook mee, maar bij net beginnen met motor rijden hoort ook dat je de kop soms nog meer bij basis dingen hebt dan nadenken over links rijden en verkeer van de andere kant.
 
Mwah links rijden is niet zo heel erg moeilijk, zeker niet op een motor, maar ik zit toevallig in precies t zelfde schuitje (alleen twijfel ik tussen Luxemburg/de Eifel, Franse kust bij Nice, of Noord Italië.) Ik heb ook Engeland overwogen maar dat viel eigenlijk al af vanwege gedoe om daar te komen.

Ik weet niet hoeveel tijd je hebt maar Luxemburg/Eifel is altijd een veilige optie.
 
Zoals genoemd de Eifel, iets verder zwarte woud , de RDGA ( route des grandes alpes) in frankrijk, zwitserland en italie dergelijke passen .
kijk anders eens op de touren pagina van motoplus voor gpx routes voor op je mobiel/navigatie .
 
Luxemburg!
(samen met Ardennen/ Eifel)
Dat is voor een beginner meer dan leuk genoeg.
Verder heel dichtbij dus in 1 week prima te doen.
 
TS heeft net RBW.
Eerst maar eens (rechts) ervaring opdoen. Links is niet moeilijk, maar toch net effe anders.

Ja, Engeland is heel leuk.
Cornwall en Devon vond ik zeker prachtig! (trouwens voor 1wk best ver)
Maar links rijden dan maar mss in de toekomst doen als LES 2.
 
Wil je een week elke dag rijden? Dan kun je best lekker door de Alpen rijden, zelfs tot aan de Middellandse Zee en weer terug. Je leest veel over eerst ervaring opdoen in de Eiffel/Luxemburg, maar dat is op zich niet nodig. Ervaring moet je toch opdoen, en in je ééntje gaat dat het beste. Bepaal je eigen tempo etc. en zoek het lekker zelf uit.
Je hebt een erg geschikte motor als beginner, ook voor de bergen. Zelf ben ik met een 500cc dwars door de Alpen gereden. Super ervaring, veel van geleerd.
 
Het gaat mij nog niet eens zo zeer over het opdoen van rijervaring, maar meer over ervaren wat je prettig vind. De een maakt graag lange dagen, maar ik ken er ook genoeg die ruim voldoende rijervaring hebben, maar die 4 tot 5 uurtjes per dag op de motor meer dan genoeg vinden. Dat soort dingen moet je ook ervaren, en dan kan je het naar mijn idee beter wat rustiger opbouwen.

En als je toch geen vergelijkingsmateriaal hebt, ga je dichter bij huis waarschijnlijk net zo veel plezier hebben als in de Alpen
 
Hallo ik ben een gast van 33 en heb sinds kort mijn rijbewijs gehaald. Ik heb een CBR500 uit 2016.
Volgende week heb ik een week vakantie en wil graag met mijn motor op minivakantie.

heeft iemand adviezen of tips waar naar toe te gaan? betreft een solo reis want niemand wilt/kan met mij mee. zelf zat ik te denken aan luxenburg of naar het zuiden van Engeland.

Zorg dat je een banden reparatiesetje bij hebt en/of ANWB lidmaatschap. Bij een lekke band kun je in ieder geval verder. En zorg dat je banden nog een even mee kunnen.

Voor de rest, zorg voor een goede tas, liefst achterop, die goed vast zit en de lak niet beschadigd. Ik heb zelf een SW Motech Cargo Bag, daar past behoorlijk wat in. Niks is vervelender dan dat je tas tijdens het rijden alle kanten op schuift. Tanktas er bij kan, ik vind het zelf niet prettig.

Neem voor wisselende omstandigheden kleding mee. En ook kleding/schoenen/jas mocht je een dag niet rijden.

Vooraf een route bepalen en overnachtingen vast leggen geeft rust, je hoeft je geen zorgen te maken over volle hotels/b&b's.
Begin niet met te grote afstanden. Ik heb ooit in 4 dagen zo'n beetje heel Schotland gezien, 460km - 480km per dag binnendoor ... Dat is echt te ver / te veel. Navigatie is prettig om te hebben.

Stop op tijd om wat te drinken (en zorg dat je wat bij hebt).

En verder, waar je heen gaat maakt weinig uit. Vaak ben je te bang :). (Zuid) Engeland staat ook nog op mijn lijstje :).
 
Zelf boeken we zo af en toe zuid Limburg (last minute) vanuit daar kan je ook alle kanten op , zo in de Ardennen, Eifel en Luxemburg is ook dichtbij .
 
Zorg dat je een banden reparatiesetje bij hebt en/of ANWB lidmaatschap.
Bij een lekke band kun je in ieder geval verder. En zorg dat je banden nog een even mee kunnen.
Geen paniek.
Na zoveel jaar nooit echt een probleem gehad met lekke banden.
Wel een keer in F dat ik met een ritje in de buurt, dat ik eerst dacht dat mijn achterophanging gebroken was. Zat er een dikke spijker in de band. Omgedraaid en snel terug naar de camping. Rechte stukken 'volle bak' en de bochten voorzichtig ronden met snelheid die nog mogelijk is.
Vlak bij de camping een prop in de band laten maken.
Voor de rest, zorg voor een goede tas, liefst achterop, die goed vast zit en de lak niet beschadigd. Ik heb zelf een SW Motech Cargo Bag, daar past behoorlijk wat in. Niks is vervelender dan dat je tas tijdens het rijden alle kanten op schuift. Tanktas er bij kan, ik vind het zelf niet prettig.
Ik zet de rolbags altijd eerst vast met een elastiek-spanners. Goede positie en blijft op z'n plek.
Daarna met spanband de zaak echt vastzetten. Verschuift nooit meer. Althans, ik hoef nooit meer te herstellen onderweg.
Vooraf een route bepalen en overnachtingen vast leggen geeft rust, je hoeft je geen zorgen te maken over volle hotels/b&b's.
Dit is een punt hoe je zelf in elkaar zit. Een maat van mij raakt nu al in paniek als ie niet weet waar ie morgenavond gaat slapen.
Zelf leg ik NIETS vast. We zien 't vanzelf wel. Ik ga om een uur of 16.00-17.00h eens kijken of er ergens een camping is.
Zo niet dan B+B of hotel. En als dat ook niet ergens slapen in de bush.
Op Corsica werd ik in de ochtend wakker op de mooiste plek van het eiland.
Begin niet met te grote afstanden. Ik heb ooit in 4 dagen zo'n beetje heel Schotland gezien, 460km - 480km per dag binnendoor ...
Dat is echt te ver / te veel. Navigatie is prettig om te hebben.
Fout van veel beginners. Sommigen denken dat ze half Europa in 3 dagen kunnen doen.
Vooral: Leer je eigen grenzen kennen! KM's tellen niet. Op de Autobahn kan je 3x zo veel KM's doen als met rijden van alleen cols.
Stop op tijd om wat te drinken (en zorg dat je wat bij hebt).
Algemeen: Als je een leuk uitzichtspunt ziet dan STOPPEN. Bij een leuk terras: STOPPEN.
Die les heb ik mezelf moeten leren. Ik reed ook te vaak gewoon door. Een stuk verder had ik dan weer spijt.
Een volgende mooie plek of terras die komt vaak niet meer.
En als dan toch, dan nog een keer stoppen. Dan maar in de avond 10min later op de camping.
En verder, waar je heen gaat maakt weinig uit. Vaak ben je te bang :). (Zuid) Engeland staat ook nog op mijn lijstje :).
Niet mee eens.
Uitproberen eerst maar eens lekker vlak bij huis. Eifel, Lux en Ardennen zijn op zich al leuk genoeg.
Ooit ben ik ook de 1e rit naar Lux geweest. Nix mis mee, want ik kom er ook nu nog steeds graag.
Ervaar eerst wat je zelf wilt en ...................kunt. Dag-afstanden, camping-leven, bagage achterop ect ect.

Natuurlijk kan je overal heen gaan. Ook als beginner. Je komt best levend weer thuis.
Zelfs de weggetjes in de Picos de Europa zal als beginner best wel lukken. Voor mij de moeilijkste die ik gereden heb.
Na een rit had ik pijn in de armen van het afdrukken tijdens remmen voor de scherpe U-bochten.
Door de steile afdalingen met stapvoets door de hairpins schuif je steeds met je kloten op de tank.
Nee, dat heb ik in Lux nooit gehad, maar ook nergens in de Alpen.
 
Laatst bewerkt:
Het klopt dat je als beginner natuurlijk vrijwel geen vergelijkingsmateriaal hebt. En inderdaad, dicht bij huis is het prima rijden. De Ardennen zou ik dan overslaan; de staat van het Belgisch wegdek is soms goed, maar erg onvoorspelbaar en dat is als beginner gewoon niet fijn.
Wegen in Luxemburg zijn altijd zeer goed onderhouden. Sauerland/Eiffel/Harz(!) in Duitsland of Luxemburg als geheel zijn veilige en prima keuzes.

Mocht je toch wat verder willen, ook de Vogezen zijn een zeer geschikte bestemming, inclusief wat ‘cols’.
 
Naar een motorcamping of motorhotel. Makkelijk contact maken, over motoren l*llen, bij anderen de kunst afkijken. Zou ik doen als ik alleen was. Waar maakt niet veel uit het is toch allemaal nieuw.
 
Terug
Bovenaan Onderaan