valblokken bij glijpartij slecht voor je blok??

Smet

MF veteraan
4 dec 2001
5.062
510
breskens
Ik heb een tijdje geleden een setje valblokken op m'n motor gemonteerd. Deze worden bevestigd in de ophangpunten van het motorblok. Nu beweert iemand dat, bij een valpartij, de valblokken het blok/de ophangpunten zullen beschadigen en dat je dus beter het risico kan lopen om je kuipwerk te beschadigen dan je motorblok. Heeft iemand hier ervaring mee?
 
Hoor wel meer slechte dingen...dat ze gewoon afbreken bij een val, dat je motor gaat stuiteren om zo'n blok, dat je motor rond gaat draaien om zo'n blok enz. enz.

Maar geen evaring mee verder, vind het ook niet mooi staan, maar voor circuit gebruik wellicht verstandig (omdat je toch wat meer risico loopt)...

Volgens mij ook meer topics over.
 
Ik heb een tijdje geleden een setje valblokken op m'n motor gemonteerd. Deze worden bevestigd in de ophangpunten van het motorblok. Nu beweert iemand dat, bij een valpartij, de valblokken het blok/de ophangpunten zullen beschadigen en dat je dus beter het risico kan lopen om je kuipwerk te beschadigen dan je motorblok. Heeft iemand hier ervaring mee?

Als de valblokken aan het frame vastzitten wordt de "energie" van de crash door het frame opgevangen.
Zijn de valblokken op het blok gemonteerd dan wordt die "energie" inderdaad door het blok opgevangen.
 
Laatst bewerkt:
full

lijkt me wel duidelijk he?
 
Ik heb wel eens van 'kenners' gehoord dat het het beste is om valblokken van de fabrikant van de motorfiets te kopen. Die zijn namelijk zo gemaakt dat ze bijvoorbeeld afbreken als het teveel wordt...
 
Hmm, begin er al spijt van te krijgen dat ik ze gekocht heb ;( 70 eurootjes...
 
Hmm, begin er al spijt van te krijgen dat ik ze gekocht heb ;( 70 eurootjes...
ja,ik had ze erop gezet omdat ik een vro cursus ging doen.
crash protectors van bike design,op de ophangpunten bevestigd,want ik wou niet in mijn kuipen zagen,dus goed geinvesteerd.weet niet meer wat ze gekost hebben,maar was niet echt goedkoop.
week later van rechts aangereden,bestuurder verleende geen voorrang,hioj zag me niet.met 65km/h over de kop,motor op de achterkant geklapt en daarna op rechts terecht gekomen.
de crash protectors zijn dwars door de motorkop heen geslagen
de ketting die je erdoorheen ziet is de nokkenas distributie.
vind het trouwens klote fotoos,die crash fotoos,mis die R6 nog steeds :(
 
ja,ik had ze erop gezet omdat ik een vro cursus ging doen.
crash protectors van bike design,op de ophangpunten bevestigd,want ik wou niet in mijn kuipen zagen,dus goed geinvesteerd.weet niet meer wat ze gekost hebben,maar was niet echt goedkoop.
Valblokken op verzette beugels omdat je anders in de kuip moet boren deugen niet. Ze moeten daar zitten waar frame/blok het meeste aankan: op de punten waar het blok in het frame hangt.
Dat valblokken je kuip beschermen is ook niet helemaal waar. Tenminste, ik heb ze nog nooit van zo'n lengte gezien dat ze eventueel de kuip van de grond kunnen houden. (het zal wel iets schelen)
Voornaamste is dat ze glijschade aan blok en frame voorkomen. Maar bv bij een highsider kan het best gebeuren dat de motor met zo'n klap op een valblok terecht komt dat deze juist méér schade veroorzaakt. Ik heb hier nog een valblok liggen wat met geweld uit de bevestiging gerukt is (dwz, de draad uit het motorblok..)
 
ik begrijp je uitleg,daar kan ik het wel mee eens zijn.
het is alleen jammer dat ik er zo achter moest komen ;)
 
ik zou ze toch aeropzetten, ze zijn lelijk maar als je je motor een keer verkeerd op de standaard zet en hij pleurt om heb je minder schade
 
Idd, als het zo hard gaat dat je blok openligt was de schade zonder blokken ook behoorlijk geweest. Ik heb ze erop gezet omdat ik die van mij al een keer zachtjes heb neergelegt. Nu raak ik tenminste niet meer het blok, alles wat harder gaat is voor de verzekering.
 
Ik heb wel eens van 'kenners' gehoord dat het het beste is om valblokken van de fabrikant van de motorfiets te kopen. Die zijn namelijk zo gemaakt dat ze bijvoorbeeld afbreken als het teveel wordt...
Ja, Yamaha levert ze ook voor de Fazer 1000, zitten onderaan het frame voor het blok, bij een val buigen ze naar binnen en drukken je carter kapot. Wat het met je frame doet weet ik niet (buigend moment). Bij enthousiast sturen komen ze aan de grond... goed spul hoor, ik hoef ze niet.
 
Idd, als het zo hard gaat dat je blok openligt was de schade zonder blokken ook behoorlijk geweest. Ik heb ze erop gezet omdat ik die van mij al een keer zachtjes heb neergelegt. Nu raak ik tenminste niet meer het blok, alles wat harder gaat is voor de verzekering.

Inderdaad, daar ben ik het volkomen mee eens. Ik heb ze ook op mijn motor, en mijn gedachte erachter is, dat als je een echte grote schuiver maakt, je motor toch wel zo goed als verloren is. Ik heb ze alleen maar om de schade te beperken, als de motor omvalt door bijv. het verkeerd wegzetten op je standaard, enz..

Groetjes,

Willi
 
Zit wat in.... wilde ze ook hebben voor m'n R6. Maar geloof dat de originele iets van 130 euro kosten, nou dus in geen 130 jaar voor een paar stomme kunststof blokjes.
 
Het gaat om de constructie van de valblokken. Helaas is daar niets voor geregeld. Iedereen mag die dingen maken en verkopen.
Sommige valblokken zijn zo gemaakt, dat bij een val alle druk op het frame komt en in sommige gevallen het frame zelfs getordeerd (verdraaid) wordt.

Ik heb GSG Moko's. Die zijn hetzelfde gecontrueerd als de originele Yamaha crashpads. Maar ze zijn wel wat hoger bevestigd (die van Yamaha komen aan de grond....) en veel degelijker gemaakt. Ze worden op twee punten opgehangen en bovendien zitten er aan de achterkant uitsteeksels, die precies op de motorbouten steunen, zodat torderen of beschadiging van het frame vrijwel onmogelijk is.
Ja, die kosten inderdaad ruim 100 Euro en da's veel geld, maar ik heb liever GOED spul dat doet waar het voor gemaakt is.... Die van mij hebben hun waarde (helaas) al bewezen. Die goedkope valblokken kun je er net zo goed af laten, want ze maken meer schade dan ze geacht worden te voorkomen.
 
ik kreeg van mijn schadeexpert na mijn schuiver te horen dat hij al gevallen had meegemaakt waar de valblokken het frame hadden vernaggeld daar waar het zonder met kuipschade afgehandelt had kunnen worden. hij vondt het alleen zinvol voor omvallers maar raadde het dus duidelijk af.
 
Even deze topic nieuw leven inblazen, omdat ik ook zit te overwegen om valblokken op m'n pas verworven VTR1000F circuitfiets te zetten. Waarom zitten er dan valblokken op bijna alle motoren in het WSB en WSS circus? En waarom niet op alle GP-motoren? Daar heb je lijkt mij alleen maar te maken met high speed-crashes en zullen ze er echt niet opgezet zijn om de schade te beperken als de motor omvalt in de pits? Toch?

Maar ik ben nu wel huiverig om die dingen erop te zetten. Bij mijn motor zullen het ook valblokken moeten worden die met een verlengstukje gemonteerd moeten worden, omdat de twee mogelijke bevestigingspunten allebei achter de kuip verscholen zitten.

Groet,

Bas
 
Laatst bewerkt:
Even deze topic nieuw leven inblazen, omdat ik ook zit te overwegen om valblokken op m'n pas verworven VTR1000F circuitfiets te zetten. Waarom zitten er dan valblokken op bijna alle motoren in het WSB en WSS circus? En waarom niet op alle GP-motoren? Daar heb je lijkt mij alleen maar te maken met high speed-crashes en zullen ze er echt niet opgezet zijn om de schade te beperken als de motor omvalt in de pits? Toch?

Maar ik ben nu wel huiverig om die dingen erop te zetten. Bij mijn motor zullen het ook valblokken moeten worden die met een verlengstukje gemonteerd moeten worden, omdat de twee mogelijke bevestigingspunten allebei achter de kuip verscholen zitten.

Groet,

Bas

Omdat de GP rijders niet crashen/kunnen rijden/gewicht willen besparen/vul zelf in?

Mijn idee is nog steeds dat alleen op het circuit die dingen meer nut hebben dan dat ze slecht zijn. Op mijn weg motoren zal ik ze niet zetten. Mijn circuitmotor en toekomstige motoren zal ik ze wel opzetten.
 
Kun je ze niet met een paar parkertjes aan je kuip vastzetten? Hoef je maar een paar kleine gaatjes te boren. Of dubbelzijdig tape?
 
Als je zachies valt hebben ze zeker nut,als je hard crasched is je bike toch al total los.Maakt die klap op je blok ook niet meer uit :P
 
Als je zachies valt hebben ze zeker nut,als je hard crasched is je bike toch al total los.Maakt die klap op je blok ook niet meer uit :P

Hard of 'zacht' vallen is niet zozeer waar het om gaat. Bij glijden helpen ze schade aan blok en frame te voorkomen, bij een highsider houd het ook voor valblokken op.. Daar helpen ze niet tegen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan