Valentino Rossi Deel 2

Status
Niet open voor verdere reacties.

donnybrasco

MF veteraan
16 jan 2003
6.139
0
44
Amersfoort
www.motor-forum.nl
Valentino Rossi Deel 2

Valentino Rossi is waarschijnlijk een van de meest getalenteerde en succesvolle motorpiloten ooit. Voor velen is hij zelfs dé beste ooit
Valentino Rossi werd geboren op 16 februari 1979 in Urbino (Italië). He startte reeds op zeer jonge leeftijd met racen. In het begin reed hij met de minibike in Tivullia dicht bij huis, later verhuisde hij naar de GP's.
In 1993 ging Valentino over naar de 125cc klass in de 'Italian sport production championship' op Cagiva. Het jaar daarna, in 1994, werd hij kampioen in deze klasse. Zijn talent werd opgemerkt door Aprilia en wer zo hun nieuwe officiële piloot in het Europese 125cc kampioenschap in 1995. Hij finishte dit seizoen op een 3de plaats en werd wederom Italiaans kampioen.

In 1996 betrad Valentino Rossi het wereldkampioenschap 125cc op Aprilia. Hij werd piloot in het Scuderia AGV Team. Zijn eerste race, dat jaar, was in Sepang. Hij eindigede het seizoen op de 9de plaats. 1996 was ook het jaaar dat Valentino zijn eerste overwinning in het wereldkampioenschap pakte in de Chechische Republiek. Zijn eerste seizoen in het wereldkampioenschap was meer een voorbereiding op de toekomst... Het tweede jaar reed Valentino voor het Aprilia Nastro Azzurro Team en werd de jongste wereldkampioen ooit in de 125cc klasse. Hij wist maar liefst 11 keer te winnen in dat seizoen.

In 1998 Rossi verhuisde Rossi naar de 250cc klasse en eindigede het seizoen als 2de met slechts 3 punten minder dan Loris Capirossi. Hij slaagde erin om 5 races te winnen als nieuweling in de 250cc klasse. Een jaar later (1999) wist hij, met een totaal van 9 overwinningen en 309 punten, wereldkampioen te worden in de 250cc klasse.

Om zijn doel te bereiken, wereldkampioen worden in alle 3 de klassen, ging hij naar het wereldkampioenschap 500cc in 200. 'The Doctor' reed nu voor het Honda Nastro Azzurro Team. Hij eindigde dat seizoen nog maals 2de na Kenny Roberts Jr. Rossi had opnieuw maar een seizoen nodig om aan de Koninginnenklasse gewoon te raken. In 2001, op de jonge leeftijd van 22, werd hij, voor de derde keer in zijn carrière, wereldkampioen. Met deze titel, zou hij de laatste ware 2-takt kampioen zijn, omdat er in 2002 grote veranderingen zouden zijn.

In 2002, zoals ik al eerder zei, waren er grote veranderingen in de Koninginnenklasse.: 990cc machines werden ingezet naarst de 500cc machines. 'Il Dottore' had nogmaals een nieuw doel: Het winnen van de MotoGP kampioenschap. Rossi startte het seizoen zeer goed op de Honda RC211V door 7 van de 8 grand prix te winnen. Met andere woorden: hij wist slechts een race niet te winnen in de eerste helft van het seizoen. Hij domineerde ook de rest van het zeizoen en won nog eens 4 GP's voor het eind van het seizoen. In the races waar hij niet wist te winnen, eindigede hij niet lager dan de 2de plaats, behalve in de GP van de Chechische Republiek, waar hij crashte en moest opgeven. Met deze indrukwekkende lijst van 11 overwinningen haalde hij de titel al in de 12de race van het seizoen, de GP van Brazilië, binnen. Zo werd hij de eerste MotoGP wereldkampioen. Hij slaagde er in een totaal van 355 punten te scoren in 2002!

In 2003 domineerde Rossi het seizoen opnieuw op de RC211V. Hij voegt nog een wereldtitel aan zijn palmares toe door 357 punten te scoren, niet minder dan 80 punten meer dan Sete Gibernau van het Telefónica movistar Honda Team.

Deze grote kampioen was toe aan een nieuwe uitdaging in 2004 en verbaasde de hele MotoGP-wereld door de overstap van Honda naar het veel minder competitieve Yamaha Team te maken. Met deze overstap wilde Rossi duidelijk maken dat, niet alleen de motor, maar zeker de piloot er toe deed om de MotoGP titel te winnen, Vele ander piloten zagen hun kans om Valentino te onttronen, maar ze hadden het totaal verkeerd. In de GP van Zuid-Afrika, de eerste GP van het seizoen 2004 en de eerste race op Yamaha, slaagde Rossi er dadelijk in om de overwinning te pakken. Door deze race te winnen, heeft Valentino bewezen dat de piloot er weldegelijk toe doet! Op deze manier is Rossi nog maar de 2de piloot in de MotoGP geschiedenis die twee opeenvolgende overwinningen (Valencia 2003 - Zuid-Afrika 2004) voor twee verschillende merken (Honda - Yamaha) weet te halen. Honda doet er alles aan om Rossi te stoppen, maar 'Il Dottore' is gewoon te goed. Rossi schrijft geschiedenis door de wereldtitel binnen te halen tijdens zijn eerste jaar bij Yamaha, dit is tevens nummer 6 voor hemzelf. Met 9 overwinniengen dit seizoen, haalt hij evenveel overwinningen als vorig seizoen bij Honda. Zo werd hij de Yamaha piloot met het grootste aantal overwinningen in één seizoen. Hiermee breekt hij het record van 7 overwinningen in één seizoen, dat op naam stond van Eddie Lawson en Wayne Rainey.

Hoewel de MotoGP klasse steeds competitiever wordt, blijft Valentino domineren door zijn 5de opeenvolgende wereldtitel (de 7e in totaal) binnen te halen in 2005. Door 11 keer te winnen, drie 2de plaatsen en twee derde plaatsen te behalen, scoort Rossi maarliefst 367 punten in 2005.

In 2006 veranderde Yamaha opnieuw van sponsor. They zegden Gauloises vaarwel, en verwelkomden de nieuwe sponsor, Camel. The testen voor het seizoen zagen er veelbelovend uit voor het Camel Yamaha Team. Maar het seizoen startte niet zoals ze hadden gehoopt... In de eerste GP van 2006, de GP van Jerez, werd Rossi aangetikt in de eerste bocht door Tony Elias en ging van de baan. Rossi vocht terug en eindigde de race als 14de. Dit was de eerste keer in de MotoGP dat hij er niet in slaagde om de eerste GP van het seizoen met met een overwinning af te sluiten. De volgende race, in Quatar, was Rossi vastberaden te winnen, en dat deed hij ook. Hoewel de problemen aan zijn M1 niet opgelost waren, finishte hij de volgende GP, in Turkije, als 4de. In de volgende twee races had Rossi opnieuw pech, iets dat hij de vorige jaren niet had gehad. Hij startte van op de 13de plaats op de grid in de Chinese GP en baande zich een weg door het veld, toen begon zijn achterband te slijten en hij moest uiteindelijk opgeven. Op dat moment was hij op weg naar een podiumplaats. The volgende race, in Frankrijk, werd het nog erger... Het motorblok onder Rossi's Yamaha begaf het 8 ronden voor het eind van de race. Op dat moment reed hij aan de leiding reed met een confortabele voorsprong van 5 seconden. Zo behaalde Rossi zijn tweede opeenvolgende race geen punten.
Na deze twee rampzalige races was Rossi's thuis GP, in Mugello, een bevrijding voor hem. Hij slaagde erin deze GP te winnen nadat hij vanaf de eerste rij startte, voor de eerste keer dit seizoen. Dit was zijn 5de opeenvolgende overwinning in Mugello. Rossi won the volgende GP in Catalunya ook, na een dramatische start waar Capirossi en Gibernau in een vreselijke crasch betrokken waren. De volgende GP, in Assen, slaat het noodlot weer toe. Rossi crasht in de vrije trainingen en breekt daarbij een paar botjes in zijn hand en been. Ondanks dat besliste hij toch om deel te nemen aan de race. Rossi baande zichteen weg door het deelnemersveld (hij startte vanaf de laatste plaats op de grid) en wist op een respectabele 8ste plaats te finishen. Na de Chechische GP, met nog maar 5 races te gaan, stond Rossi 38 punten achter op de leider in het kampioenschap, Nicky Hayden.

Voor de voorlaatste race van het seizoen had Rossi zijn achterstand opgehaald en stond hij nog slechts 12 punten achter Nicky Hayden. Deze voorlaatste race vond plaats in Estoril. Rossi eindigede deze race als 2de, nadat hij de eerste plaats, en 5 punten, in de laatste bocht verloor aan Tony Elias. Elias versloeg Rossi op de finishlijn met 0.002 seconden! Nicky Hayden wist echter geen punten te scoren nadat hij door zijn Team-maat, Dani Pedrosa, onderuit werd gereden. Met nog slechts één race voor de boeg stond Rossi, met 8 punten voor op Hayden, aan de leiding in het kampioenschap van 2006.
In Valencia slaagde Valentino er echter niet in om zijn 8ste wereldtitel binnen te halen. In de 4de ronde van de race kwam hij ten val. Hij kon de race voortzetten maar slaagde er niet in om hoger te finishen dan de 13de plaats. Ondertussen finishte Hayden als 3de en won hiermee het kampioenschap met 5 punten voorsprong. (de 5 punten die Rossi verloor aan Elias in de vorige race)

In 2007 veranderde de MotoGP klasse opnieuw. In plaats van op 990cc machines gingen ze nu op 800cc's rijden. Voor sommige rijders een hele aanpassing.
Het seizoen startte goed voor Rossi met een 2de plaats in de openings gp (Qatar) en de overwinning in Jerez. Turkije was een ander verhaal... Rossi had problemen met de banden en verloor plaats na plaats. Gelukkig kon hij de race uitrijden en finishte hij 10de. De volgende GP's waren niet zo slecht. Rossi begon punten terug te winnen op de leider in het kampioenschap, Casey Stoner. De climax was in Assen (NL) Rossi had niet zo'n goede qualificatietraining achter de rug en moest vanaf de 11de plaats vertrekken.. Niemand had gedacht dat hij een rol van betekenis zou spelen aan de kop van het veld, maar Valentino liet zich gelden. Hij baande zich een weg door het veld en wist de race te winnen. In Duitsland sloeg het noodlot weer toe. Rossi maakte een valpartij in de 6de ronde. Hierdoor stond hij 32 punten achter op Casey Stoner. Twee races later, in San Marino, had The Doctor het geluk weer niet aan zijn zijde! De motor van zijn M1 begaf het en hij was genoodzaakt de strijd te staken. In Estoril (Portugal) slaagde Valentino erin de overwinning te pakken. In Motegi, Japan, kregen we een heel vreemde race te zien. Het startte als een wet-race, maar an enkele ronden begon het circuit op te drogen en de rijders maakten de overstap naar hun motoren met de set-up voor droog weer. Rossi maakte een slechte start en kwam na de eerste ronde pas als 7de door. Na een indrukwekkende come-back, reed hij aan de leiding in de natte omstandigheden. Ook Valentino kwam de pits in en nam zijn andere motor. Bij het uitkomen van de pits, reed hij op de tweed plaats, na de uiteindelijke race-winnaar, Loris Capirossi. Maar er waren wederom problemen. Rossi had geen grip vooraan en was gedwongen de pits op te zoeken. De technici onderzochten de motor maar hier bleek niets mis mee dus ging hij voort met zijn race. Hij slaagde er echter niet meer in om in zijn ritme van de vorige ronden te geraken. Integendeel, hij raakte nog twee maal van de baan af door de grip-problemen. Uiteindelijk finishte hij als 13de. Doordat Stoner als 6de wist te eindigen, was hij wereldkampioen. Alle hoop op de titel was dus verlovern voor Rossi en Yamaha. Hij moest zich nu toeleggen op de tweede plaats. Voor de laatste race in Valencia, stond hij 24 punten voor op Dani Pedrosa. Valentino had dus maar een punt nodig om zijn tweede plaats te behalen, maar hij slaagde er niet in.
Rossi, die hard crashte in de qualificaties op zaterdag, moest de race aanvangen met 3 gebroken botjes in zijn rechter hand. The doctor startte vanaf de 17de plaats op de grid en slaagde erin om een goed tempo te rijden, ondanks de omstandigheden.Doordat hij nu naar de 14de plaats was opgeklommen in de race, en sneller was dan zijn voorliggers, had Rossi nu de tweede plaats in het WK virtueel veilig gesteld. Maar het noodlot sloeg wederom toe! Een defect aan zijn M1 dwong hem om op te geven. Ondertussen reed Pedrosa aan de leiding in de race. Als hij deze plaats wist te behouden, scoorde hij 25 punten en zou hij 1 punt voor Rossi eindigen. Zo gebeurde het ook, en Rossi verloor zijn 2de plaats in het WK met slechts 1 puntje verschil. Rossi was woedend na de race op Yamaha omdat hij deze tweede plaats ook nog verloor.

Valentino Rossi is niet enkel een professional op het circuit, maar zeker ook daarbuiten. Zijn rijstijl is een van de meest mooie en in het oog springende van het hele MotoGP gebeuren..

T.S.+Valé@Assen 2007









Deel 1
Valentino Rossi

-----------------------------------------------------------------------------------

Valentino Rossi winner of 8 Grand Prix World Championships.
The types of machinery he has won world titles on:
125cc two stroke, 250cc two stroke, 500cc four cylinder two stroke; 990cc V5 four stroke; and the latest being a 800cc inline-4.
Three different manufactures: Aprilia, Honda, Yamaha.
Three different tire companies:Dunlop Michelin and Bridgestone.
One 8 hour endurance race toghether with Colin Edwards on a RC51 at Suzuka 2001.
And still contracted for at least another 2 years!
 
Laatst bewerkt:

ShoTo

Die hard MF'er
18 nov 2003
608
0
45
Twente
quote:
ShoTo schreef op 05 mei 2008 @ 21:55:
Ik hoop dat hij zijn carriere beeindigd bij Aprilia dan is voor mij het cirkeltje rond.
Ze willen volgend jaar WSBK doen en vlot erachteraan de MotoGP.


quote:
Postman schreef op 05 mei 2008 @ 21:58:
Ook dat zie ik niet zo snel gebeuren, MotoGP is net als F1 een aardig duur concept waar je maar moeilijk tussen kunt komen. Maar we gaan het zien!
[...]



Hier wat info

http://www.fasterandfaster.net/2007/06/aprilia-to-enter-motogp-within-next.html

http://www.fasterandfaster.net/2008_02_03_archive.html
 
Laatst bewerkt:

Nicked

MF veteraan
11 mrt 2007
22.133
0
33
Haarlem
Deeltje 2 *O*


Dat motoGP duur is geloof ik best, en sponsers zijn ook moeilijk te vinden. (Kijk maar naar Robberts.)
 

[J]ori[S]

MF veteraan
30 sep 2005
15.995
286
Interessant! Aprillia volgend jaar in't WSB (net zoals BMW die plannen heeft), en over drie jaar gaan ze het nog is proberen in de MotoGP. Aprillia heeft wel enkele grote rijders naar de GP's gebracht, zoals Haga en Edwards. Jammergenoeg is de eerste weer terug naar't WSB.

Ik denk dat er misschien nog wel is een hele kleine mogelijkheid gaat ontstaan dat Valentino Rossi, zodra hij stopt bij Yamaha en door wilt racen, kan gaan helpen met het ontwikkelen van Aprillia. Aprillia is ook een Italiaans merk, en ik zie hem eerder op de Aprillia stappen (net zoals in de 125 en 250), als op een Ducati. :)
 

ShoTo

Die hard MF'er
18 nov 2003
608
0
45
Twente
Yep dat gevoel heb ik iig. wel dat Rossi Aprilia gaat helpen we zullen zien.
Aprilia kennende komen ze meteen met competitief spul en inovatief.
In de Motogp als eerste merk oa. met drivebywire systeem, als eerst de 200mph grens doorbroken en niet te vergeten dat geile F1 geluid.
Ik durf ook te zeggen dat het "bigbang"gedachte ook van hun af komt.
Niet minder dan Jan Witteveen (nl) toen nog ingenieur raceafdeling bedacht de 500cc 2 cilinder omdat hij dacht dat betere handeling beter is dan puur pk's.
Natuurlijk was dit ook goedkoper en een gewichtsvoordeel tov 4 cilinders.
Oeps nu dwaal ik te ver af kan er nog wel een uur over doorlullen haha

Rossi zou iig nog eens geschiedenis kunnen schrijven door als eerste voor Aprilia de wereldtitel te halen in Motogp of WSBK voor mijn part (beide mag ook dan zijn we nog lang niet van hem af)
 

Makko

MF veteraan
14 aug 2002
2.613
0
38
Twello
Deeltje 2 *O*


Dat motoGP duur is geloof ik best, en sponsers zijn ook moeilijk te vinden. (Kijk maar naar Robberts.)
als Rossi op je motor rijdt willlen ze wel sponsoren :Y

ik denk dat Aprilia te vroeg was met de 990. Ze hadden beter een jaartje aan kunnen kijken wat het meest competatieve concept was. Ik heb er wel vertrouwen in als ze het weer gaan proberen..
 
Laatst bewerkt:

ShoTo

Die hard MF'er
18 nov 2003
608
0
45
Twente
De motor die klaar stond voordat ze zich terug moesten trekken was enorm verbeterd.
Ze reden voorheen met 10-15kg teveel gewicht wat ze er nu af hadden plus het motormanagement was nu echt te managen haha
Die idioten bleken vanaf 5000rpm al 200 pk te produceren dat hadden ze nu dus een stuk smeuiger maar het concept was perfekt denk ik 3 cilinder alleen al te denken aan de straatversie die ze wilden maken jammer dat ze het financieel niet konden redden destijds.

Ze hadden beter een jaartje kunnen wachten idd Marco en destijds nieuwe WSBK fiets verder ontwikkelen want daar zaten ze heel dicht bij hun eerste titel.

IK zeg nieuwe uitdaging voor Rossi als hij de komende 2-3 jaar weer wereldkampioen is geweest :Y
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.