Vallen op ZOAB, blokkeren voorrem op ZOAB

modimo

Rookie
13 mrt 2003
23
0
Amsterdam
Wie is er (nog meer) gevallen op ZOAB?

Gisteren ben ik met ongeveer 120 km/h gevallen op het ZOAB. De weg was vochtig en ik moest remmen. Bij de eerste aanraking van mijn voorrem blokkeerde het voorwiel en ging ik onderuit. En ik was nog niets eens begonnen met kracht uit te oefenen op mij voorrem. De motor was in topconditie.

Aangezien dit de tweede keer is dat mijn voorrem blokkeert op ZOAB (de eerste keer ging het net goed) en met de ongevallen op de A12 bij Zoetermeer in mijn achterhoofd wil ik graag weten of ook andere motorrijders een dergelijke ervaring met ZOAB gehad hebben.

Tevens wil ik vragen of iemand mij iets meer kan vertellen of de stroefheid van ZOAB, de structuur, samenstelling, duurzaamheid (hoe vaak moet het vervangen worden), hoe wordt bijgehouden of de slijtlaag vervangen moet worden (en wie doet dat), hoe reageert ZOAB op - bijvoorbeeld olie en pekel -, moet ZOAB regelmatig gereinigd worden (en wat zijn de consequenteis als dat niet gebeurd), enz...
Of een link naar een site met deze informatie.

Alvast bedankt,
 
Kl*te voor je! Heb je zelf verder niets? En je motor, veel schade?

Ik heb zelf nooit iets gemerkt dat bepaalde asfaltsoorten minder stroef zijn dan andere.
 
Kl*te man!

Ik zelf heb niet de indruk dat ZOAB gladder zou zijn dan gewoon asvalt. Sterker, ik dacht dat het minder snel glad wordt van olie/diesel omdat dit door de open structuur wegzakt, in tegenstelling tot dicht asvalt waar een plasje mooi op blijft liggen. Wel weet ik dat het in de winter gladden kan zijn omdat strooisel ook door die open structuur verdwijnt en dus geen effect sorteerd.

Hoe is het met je motor nu, en je "lijf-en-leden"?


Mazzel,

Roland
 
volgens mij was ZOAB iets stroever, doordat er meer openingen in het oppervlakte zitten, normaal asfalt ( en de naam vergeten B| ) is door de dichte samenstelling wat vlaker.. ik heb het zelf nog niet ondervonden.

groetjes Stephan
 
ZOAB is ZEKER veel gladder als gewoon asfalt. Vooral als het niet 'zwart' is, je rijdt dan gewoon op de kiezelstenen! Zelf al meerdere keren aan het glijden gegaan (bij nat weer), ook bij remmen met de voorrem. 1 keer lag ik bijna, kon net op tijd de voorrem loslaten..
 
????? vaag herrinner ik me iets van gisteren of eergisteren dat Rijkswaterstaat er mee in het nieuws was, en dat het probleem bekend was,,,, dat ze ook de zich aan sprakelijk voelde,,,, het ging om sommige weggedeeltes,,, ik heb het in een flits gezien, heb niet geconsentreerd gekeken ,, maar misschien worden anderen nu wakker !!!

uit de reportage bleek idd dat rijkswaterstaat zich van het probleem bewust was, vooral bij natte weg speelde het probleem!
 
Meer snelwegen spekglad

Dagelijks honderdduizenden op te glibberig asfalt

Behalve de A12 bij Zoetermeer zijn ook delen van de A44, A27 en A16 zo glad, dat ze bij regenval levensgevaarlijk zijn. Dit blijkt uit een eerste inventarisatie van Rijkswaterstaat.

Den Haag - Op 15 oktober raakten 42 auto's betrokken bij drie opeenvolgende kettingbotsingen op de A12 tussen Zoetermeer en Den Haag. Veertien mensen raakten gewond. Politieonderzoek wees gladheid als oorzaak aan. Vervolgens bleek dat de gladheid van het wegdek al een jaar bekend is bij Rijkswaterstaat. Uit nieuwe gegevens blijkt het probleem zich ook voor te doen op andere rijkswegen, zoals de A44 bij Wassenaar, de A27 en A16. Rijkswaterstaat wil niet precies zeggen om welke trajecten het gaat.

De dienst noemt de omvang van de schade aan het wegdek beperkt. Het gaat om ongeveer één procent van het rijkswegennet. Dagelijks hebben honderdduizenden automobilisten met dit gladde asfalt te maken. Alleen al over de A12 tussen Den Haag en Zoetermeer rijden op een werkdag meer dan 130 duizend voertuigen. Maatregelen heeft Rijkswaterstaat nog niet genomen, maar de dienst treft wel voorbereidingen. Men wil in ieder geval ook tussen Den Haag en Zoetermeer de snelheid verlagen. Of dit eveneens gaat gelden op de A44, A27 en A16 is nog niet bekend.

Rijkswaterstaat onderzoekt momenteel de betreffende baanvakken en vindt het nog te vroeg voor acties.

Hoofdingenieur-directeur Heuer van Rijkswaterstaat van de directie Zuid-Holland: ,,Bochten die te glad zijn zoals op het Prins Clausplein zien we als een risico. Gaat het om een recht stuk weg, dan discussiëren we over 'nut en noodzaak'.
 
ZOAB is een gladder soort asfalt als de oude

Ook heb je bij droog en bij nat weer minder grip doordat het ZEER open asfalt beton is. Je wiel heeft minder contact met de weg door alle bobbeltjes die er in het oppervlak zitten. Op een motor heb je al weinig contact met de weg en met deze structuur dus nog minder.

Olie en rubber is bij elkaar een dodelijke combinatie!!
Dit mengesel gaat in de loop van tijd in het open asfalt zitten!!
Als het dan regent gaat dit spul zich mengen met het water en vormt een ijsbaan!!
(Mengen cq drijven op het oppervlak)

Daarom moeten ZOAB wegen ook om de 2 of 3 jaar gereinigd worden. Door verkeer en waterstaat. Daar hebben ze enorme machines voor !!!

Het enige waar ZOAB goed voor is is waterafvoer het zogenaamde sprayen bij regen !! Dat is het enig voordeel ( en misschien goedkoop )

Het is aan alle kanten slecht voor de verkeersveiligheid!!!

Het is heel triest maar ik heb een stuk gelezen waarbij gezegd wordt door verkeer waterstaat dat het de bedoeling zou zijn dat ZOAB maximaal 5 jaar blijft liggen en daarna vervangen wordt door het authentieke asfalt (A28 Utrecht-Soesterberg)

ZOAB werd gebruikt als redmiddel!! Goedkoop, veel, is perfect als het regent!!
Het gaat dan zo van Oh shit dat stuk snelweg op die en die plaats is aan vervanging toe, hoeveel geld zit er nog in de pot?? Maar dit en dit moet er ook nog vanaf. Dan leggen we wel ZOAB neer



Succes Onno

ps zal kijken of ik het nog ergens kan vinden?
 
Laatst bewerkt:
ZOAB en het latere tweelaags ZOAB wordt met name toegepast voor zijn waterafvoerende eigenschappen. Een bijkomend voordeel is reductie van verkeersgeluid t.g.v. gereduceerd band-wegdek geluid. Die reductie van verkeersgeluid verandert doorgaans binnen enkele jaren in soms zelfs een toename, want ZOAB heeft een aantal klote-eigenschappen, het raakt vervuild na verloop van tijd (en dan wordt het dus schoongemaakt) en de bovenlaag wordt kapot gereden (met name bij zwaar (vrachtwagens) wringend verkeer (daarom ligt het nooit op kruispunten en (scherpe) bochten). Hierdoor heeft ZOAB dus ook zo'n korte levensduur.
Problemen met grip krijg je als gevolg van een aantal oorzaken: Vuil in het wegdek dat naar bovenkomt; Het ontbreken van steentjes in de toplaag (nóg minder band-wegdekcontact); verder zit op nieuw (tweelaags) ZOAB altijd een plakkerige bitumenlaag die er af moet slijten, deze is echt superglad, vandaar ook altijd de borden "nieuw wegdek, langere remweg".
 
????? vaag herrinner ik me iets van gisteren of eergisteren dat Rijkswaterstaat er mee in het nieuws was, en dat het probleem bekend was,,,, dat ze ook de zich aan sprakelijk voelde,,,, het ging om sommige weggedeeltes,,, ik heb het in een flits gezien, heb niet geconsentreerd gekeken ,, maar misschien worden anderen nu wakker !!!

uit de reportage bleek idd dat rijkswaterstaat zich van het probleem bewust was, vooral bij natte weg speelde het probleem!

Ik heb dat ook gezien en volgens mij zeiden ze dat als je schade had gereden door het ZOAB dat ze dat zouden vergoeden. :?

[me]MissNitro denkt dat ze ook maar eens op die snelweg onderuit gaat[/me]

Jij wel oké, nix aan overgehouden??
 
want ZOAB heeft een aantal klote-eigenschappen, het raakt vervuild na verloop van tijd (en dan wordt het dus schoongemaakt) en de bovenlaag wordt kapot gereden (met name bij zwaar (vrachtwagens) wringend verkeer (daarom ligt het nooit op kruispunten en (scherpe) bochten). Hierdoor heeft ZOAB dus ook zo'n korte levensduur.
Idd, ze zijn er laatst achter gekomen dat het te snel slijt...dat is dus een beetje laat.
 
Bedankt voor je medeleven. Ik heb niets gebroken of zo. Wel beurs aan een kant en de paaltjes van de vangrail voorbij zien flitsen, maar gelukkig niets geraakt. Motor is total-loss. Zal wel een naked-bike worden.

Inmiddels heb ik het adres van Rijkswaterstaat waar ik de schade wil verhalen. Ook ben ik er achter dat rijkswaterstaat 1 x per twee jaar de bovenste laag (slijtlaag) van het asfaltcontroleert op stroefheid.

Via de volgende url: http://www.minvenw.nl/rws/dww/uitgaven/structuurdww/
heb ik een rapport over structuren van wegen gevonden. Heb ik meteen inzicht in de terminologie die wegenbouwers gebruiken *D
 
In het rapport, uit 2001, (zie vorige mail) staat dat:

"de huidige meetmethode voor het bepalen van stroefheid blijkt voor ZOAB niet goed te voldoen".

Lekker is dat. Hoe kan je dan bepalen of het wegdek stroef genoeg is? Remmen, en als je niet valt is het in orde? :?
 
Stroefheid is natuurlijk belangrijk, maar hoe vaak moet je op een snelweg vol in de remmen als je voldoende afstand houdt...? Normaal nieuw asfalt is ook behoorlijk glad in de regen (olie-achtig). Ik herinner me geen problemen van stroefheid op ZOAB toen in nog in NL woonde en dagelijks met de motor op de snelweg zat, ik vond ZOAB juist geweldig in (zware) regen, vooral op de motor waarbij je door de spray vrijwel niets meer ziet op normaal asfalt (zoals ik nu weer mag ervaren in de UK): Da's toch ook niet erg bevordelijk voor de veiligheid?
 
ZOAB en het latere tweelaags ZOAB wordt met name toegepast voor zijn waterafvoerende eigenschappen. Een bijkomend voordeel is reductie van verkeersgeluid t.g.v. gereduceerd band-wegdek geluid. Die reductie van verkeersgeluid verandert doorgaans binnen enkele jaren in soms zelfs een toename, want ZOAB heeft een aantal klote-eigenschappen, het raakt vervuild na verloop van tijd (en dan wordt het dus schoongemaakt) en de bovenlaag wordt kapot gereden (met name bij zwaar (vrachtwagens) wringend verkeer (daarom ligt het nooit op kruispunten en (scherpe) bochten). Hierdoor heeft ZOAB dus ook zo'n korte levensduur.
Problemen met grip krijg je als gevolg van een aantal oorzaken: Vuil in het wegdek dat naar bovenkomt; Het ontbreken van steentjes in de toplaag (nóg minder band-wegdekcontact); verder zit op nieuw (tweelaags) ZOAB altijd een plakkerige bitumenlaag die er af moet slijten, deze is echt superglad, vandaar ook altijd de borden "nieuw wegdek, langere remweg".
Precies wat ik altijd al dacht.
Rondom de A4 bij Rijswijk en Den Haag liggen ook in een aantal op en afritten gedeeltelijk van dat ZOAB spul.
Zeker met het vochtige weer van nu en een hoop vuil en olie erop, heb ik het nooit echt naar mijn zin op dat ZOAB.

Geef mij dan maar weer dat oude asfalt, dan heb je tenminste grip, of zie je wat er ligt en kun je daar rekening mee houden.
Nieuw ZOAB glimt zelfs, als het dan ook nog gaat regenen.... '(
Als het ZOAB nu nog eens periodiek werd gereinigd, zou het misschien nog wel wat zijn.

Suc6 met het verhalen van de schade en je spierpijn.
 
Weet niet veel van ZOAB. Maar wel dat je beter zicht hebt.

Staat tegenover dat het net een ouwe Alfa Romeo is. Het slijt al door er naar te kijken.

Hier bij woudenberg loopt de N224 een stukkie door de bebouwde kom. 3 jaar geleden is hier een toplaag van ZOAB overheen gegooid. Aangezien de N224 een lekkere sluitproute is, is het hier druk. Vlak voor die bebouwde kom remt Jan en alleman natuurlijk af. Mag je raden wat voor effect dat op het wegdek had.

Binnen 2 jaar lagen de putten en groeven centimeters diep. Leek nergens meer op.
Dus nu hebben de heren wegenbouwers (sorry, geen dames gezien) het kunstje weer mogen uithalen.

Hoezo goedkoper, en nou over 3 jaar weer?
 

Je broek zakt af bij het lezen van deze reactie!
Men vindt het nog te vroeg voor actie, in de wetenschap dat ZOAB bij nat weer grote risico's voor motorrijders oplevert.
Er zullen eerst meerdere slachtoffers moeten vallen alvorens Rijkswaterstaat actie onderneemt.
We zijn gewaarschuwd...

:(
 
Ik heb hetzelfde meegemaakt, eind juli, op de A2 bij Beesd (in zuidelijke richting op de brug over de Linge).
Er werd plotseling hard geremd, ik deed dat ook en meteen ging ik onderuit. :X
Ik heb erg veel geluk gehad: ik ben met mijn hoofd tegen de vangrails gekomen, maar toevallig is daar terplekke de vangrails to de grond doorgetrokken :} . Behalve een gebroken pink, kapot pak, helm en handschoenen en de nodig schuifschade aan mijn VFRiendin ;( heb ik er niets aan overgehouden.

Ook ik vond dat het voorwiel toen wel erg snel blokkeerde. Een paar dagen later ben ik naar het plaats delict geweest om te kijken of er iets bijzonders te zien was. Behalve een remspoor van een meter of 8 was er niks te zien.

Ik denk toch dat het in mijn geval een gebrek aan concentratie was. Het was warm die dag en had op het moment dat het gebeurde zo'n 600km gereden met (te) weining pauzes.
 
ik had gehoord dat de steentjes die in ZOAB zitten afslijten en daardoor zo glad worden. Alsof je op kiezels rijdt.
Rijkswaterstaat heeft dit erkend en de woordvoerder sprak heel duidelijk over vergoeding.
verslaggever: Dus U gaat de schade vergoeden
woordvoerder: Jazeker het is onze schuld dus altijd vergoeden.

In ieder geval proberen vergoeding te halen of was je all risk verzekerd?

Toch vind ik het wel vreemd dat je voorwiel zo snel blokkeerd, het is toch een behoorlijk gewicht wat op die remmen drukt met die snelheid. Misschien zou je eens iemand kunnen laten kijken naar jou remmen icm je remgedrag? Niet als kritiek bedoeld hoor maar meer als tip, elke motor rijdt en remt natuurlijk anders.
 
Ik vraag me af hoe je met zoveel voorwaartse kracht@120 km/u toch richting de grond kan gaan, ik denk dat het meer heeft te maken met jouw rembeheersing dan met de grip van band/wegdek.
 
Ik kan uiteraard niet spreken voor de topic starter, maar in mijn geval was het zeer waarschijnlijk een domme remfout; de eerste na 150000km. Kan gebeuren, gewoon blijven oefenen en :] .
 
heb hier vaker van gehoord zeker rondom den haag
staan nu ook matrix borden langs de weg
die waarschuwen voor glad wegdek
den haag uit bocht richting rotterdam
en bocht den haag in vanaf rotterdam
dus best oppassen met dat zoab
 
Terug
Bovenaan Onderaan