Vallen tijdens lessen

Hoe vaak ben je gevallen tijdens je lessen?

  • nog nooit

    Stemmen: 162 61,6%
  • 1x

    Stemmen: 72 27,4%
  • 2x

    Stemmen: 22 8,4%
  • 3x

    Stemmen: 1 0,4%
  • 3 tot 5x

    Stemmen: 4 1,5%
  • veel te vaak

    Stemmen: 2 0,8%

  • Totaal aantal stemmers
    263
ik ben 1x gevallen; tijdens mijn 1e of 2e les.
Voordat ik begon met motorrijden had ik nooit eerder motor of brommer gereden dus echt alles was helemaal nieuw voor mij. De eerste 2 lessen heb ik dan ook eigenlijk alleen op een parkeerplaats gereden om alles een beetje door te krijgen. Op een gegeven moment ging het best lekker, kon ik al leuk opschakelen tot z'n 3 dus ik voelde me helemaal stoer :) Op een gegeven moment kom ik aan het eind van de parkeerplaats en wil daar een bochtje naar links draaien en weer terugrijden... blijkbaar had ik toch nog niet helemaal door hoe ik de rem in moest knijpen zonder tegelijkertijd het gas een beetje open te draaien.... gevolg is dat mijn voorwiel bleef staan terwijl mijn achterwiel ineens overal heenwilde.
Gelukkig hield ik de rem wel goed vast en viel de fiets alleen maar op de grond, geen schade verder behalve dat ik een paar weken lang met een diepblauw/zwarte beurse plek op mijn onderbeen heb rondgelopen.

Net nadat ik onderuit ging, hoor ik heel droog via mijn oortje: "mooi, heb je dat ook alvast gehad. Zet je 'm ook zelf weer even overeind?"
Heerlijke man, die instructeur van mij :}
 
Ik ben echt gestuiterd in het bochtje in de ventweg van de A13. De laatste bocht richting 16-hoven.
Het is een smal bochtje, er kwam een tegenligger aan en er lag zand.
Ik keek naar alles, behalve hoe de bocht liep.
Gelukkig glee ik lekker en had niets (motor miste slechts een spiegel).
De tegenligger schrok zich de zenuwen, stopt netjes naast me om te kijken hoe het ging...


...en ik begin keihard te lachen (waarschijnlijk van opluchting).


Tot dat moment ging het lekker, maar daarna toch moeite met scherpe bochten, te voorzichtig... Nu gaat het wel.
Ik neem aan dat je het vliegveld bedoelt :P ... en als dat zo is waar is die weg dan precies want ik heb geen idee waar dat dat is of bedoel je als je vanaf het vliegveld overschie inrijd?? :)

verder zelf (nog) nooit gevallen... gisteren wel bijna, kwam een bocht uit en ging iets te enthousiast op het gas, voelde m'n achterwiel glijden, maar uit reflex gooide ik gelukkig m'n gas dicht en niks aan het handje kon m'n weg weer vervolgen :]
 
Bekende verhaal tijdens de 3de les ofzo. Ik had weinig vaart. De instructeur schreeuwde iets naar mij. Ik remde nogal hard met het stuur scheef. Motor uit balans. Ik stap er half af en toen maar de motor mooi neergelegt. :P
Wel een week een zere knie van het stuur gehad.
 
Haha ! Nee, wel LesKoekBlik in elkaar gereden tijdens lessen.... Ik haalde in, terwijl ik ingehaald werd... Sinds dien weet ik wat een dode hoek is en wat er in kan zitten (een hele auto !).
 
2x gevallen. Eerste keer was tijdens m'n tweede les geloof ik. Remmen naar stilstand toe, stilstaan, voetje uitsteken, bleek een klein kuiltje te zitten (en ik heb nogal korte pootjes)... O-) Instructeur stond ietwat vreemd te kijken.
Tweede keer had ik een zeer slechte dag (slechtste ever, eigenlijk, qua motorrijden). Leek wel of ik al het gevoel kwijt was. Stond al een tijdje te hannesen om een draai te maken, uiteindelijk weer in stilstand omgelazerd. Beide keren praktisch geen schade (1 gebroken spiegeltje geloof ik), maar ik voelde me ontzettend dom.
Wel in 1x geslaagd trouwens, met dank aan Francis van Kemp rijschool Flevoland :}
 
Uuuhhhh mag dat alleen tijdens les dan??? :?

Ik heb mijn brommer van t weekend nog laten vallen.... ;(
Iets te kort bochtje, iets te langzaam en van een stoepje af....
Gelukkig kwam gelijk mijn (sterke) overbuurman naar buiten rennen en trok em binnen no-time weer vakkundig overeind. Ik word nou wel steeds geplaagd door hem en zn vrienden :(
 
JA ik ben gevallen tijdens het lessen! Eén keer, een ervaring rijker dus! Met aardig vaartje nog wel, een mooie "schuiver" voor "De Buikschuiver" was dat! *D

Even m'n verhaaltje gekopieerd uit het "nieuwe gebruikersforum":

Op een kwade dag zouden we de slalom gaan doen en het was nogal vervelend dat De Stopper (ook forumlid) met zijn Shadow 500 sneller de slalom deed dan ik op mijn Honda CB-1. Maar mijn "swing" om de pilonnen heen was iets kleiner dan de afstand tussen deze pilonnen. De op één-na-laatste pilon schopte ik met mijn remvoet om, zodat het er op leek dat ik de allerlaatste pilon niet zou gaan halen. Met het voor elke motorrijder must-have-stripalbum "Joe Bar Team" :} in het achterhoofd bleef ik gaan voor de laatste pilon onder het denken van: "ik haal 'm ik haal 'm ik haal 'm"... Niet dus. De laatste pilon kwam klem te zitten tussen het spatbord en het voorwiel waardoor de CB-1 onbestuurbaar werd. Tegensturen bleek ook zinloos en samen raakten we de grond. De Honda tientallen meters keurig op zijn valbeugels schuivend en ik (al vloekend, tierend en op de grond slaand) op mijn buik er achteraan. De Stopper viel bijna van zijn Shadow af van het lachen, de instructeur schreeuwde in m'n oor: "Oppakken en doorrijden!!!"

Sindsdien is de naam "De Buikschuiver"...
 
Eén keer, voor zover je 'het gecontroleerd neerleggen van de motor op één kant zonder schade' hetzelfde kunt noemen als 'vallen'.
 
He mensen, wie zijn er eigenlijk allemaal onderuit gegaan tijdens zijn lessen. Waarschijnlijk zijn dit er best wel wat en sommige vast ook wel meerdere keren, daarom ook maar ff een poll. Oh ja, situatie beschrijven is misschien ook wel leuk, kunnen anderen ook weer ff lachen (als het goed afliep).

Om de spits maar ff af te bijten, gister tijdens mijn les ben ik dan voor het eerst onderuit gegaan. Met maar een gangetje van ongeveer 20km verloor ik de grip op mijn achterwiel op een rotonde (overigens wel vlak na een regenbui). De oorzaak zijn we nog niet helemaal achter (misschien toch gewoon glad wegdek, of net wat teveel gas bijgegeven), aangezien de instructeur net zijn aandacht op het verkeer had.

ha ha zal het je nog leuker vertellen....

Ben tijdens me EXAMEN onderuit gegaan!!!

Moest remproef doen(5jaargeleden) enne schakelde niet terug naar zn 1 maar stond nog in zn 2. ik optrekken weer.. ding stotterde.. ik dacht... what the f*ck. dat ding houdt er mee op. ik de bocht in. jah hoor...en toen ging ik vanuit stilstand bijna



MAAAAAAARRRR: wel geslaagd :?


(had kort rokje aan *D :Z
 
één keer, tijdens m'n 2e of 3e les. 's Morgens nog even wezen mountainbiken, 's middags rijles. En op een mountainbike heb je zowel links als rechts een remhendel... Vanuit stilstand een linkse bocht inrijden, dan halverwege bedenken dat je iets te enthousiast bent met het gas en dat die stoeprand zo wel snel dichterbij komt. Dan niet het gas loslaten maar het linkse hendeltje inknijpen. |(

Gevolg: een hevig jankende motor die nog er niet echt handelbaarder van wordt.. Dan van schrik de koppeling weer laten schieten. Gevolg was dat ik voor ik het wist klem lag tussen de klinkers enerzijds en de CB500 anderzijds.

Nadat m'n instructeur was uitgelachen heeft 'ie de cb van m'n been afgehaald. Enige schade een gebroken spiegelglas en een gekneusd ego.

Dat gekneusde ego was gelukkig snel weer over: twee uur later kwam m'n vriendin thuis van haar rijles (bij dezelfde instructeur), en als cadeautje had ze bovengenoemde spiegel bij zich... Afgebroken toen zij de motor uit d'r tengels liet vallen bij het parkeren! :}
 
:9 altijd lache deze topics :}

2 de les moest ik stoppe voor rotonde, rij ik izen3 weg sta midde op de rotonde stil en instructuer zet hem zo op me achterkant. Ok een xtje gelest same met een meid, stukkie grind dus je kon beter gaan staat (ik had t al een x eerder gedaan dus moest als laatste) meidje gaat staan en gelijk op haar smoel, ik trok net op en moest hem lateb valle anders reed ik erover heen............... verder niet bijzonders :P

Groeten :] Romme :+
 
Ok... zal ik mijn verhaal ook maar vertellen...

In de 10e les.. BV tjes gedaan.. alleen mijn achter rem was niet echt strak..
Dus even de achterrem bijstellen.. even op op een hobby manier.. mmm zo is die beter.. de 8 tjes.. gingen nu als een speer.
Het was een beetje regenachtig.. (maar wie heeft deze smoes eigenlijk niet) en we rijden terug naar de rijschool. Om een 500 schaduw.. (ook een plakbandmotor)
In eens een weg van rechts. De instructor voor op.. de buikschuiver er achter en ik helemaal op de achterhoede... en denk... Nog even dat gas open..
Tot ze voor mij besluiten een noodstop te maken voor een auto die van rechts komt.. Ik denk nog... oeps.. honda.. schaduw 500 geen goede remmen.. Maar ze deden het prima.. zeker dat achter rem.. die was NU te strak.. Opzich hou ik wel van strak.. maar dit keer niet..
Ikke remmen met alles wat ik heb... en ja de achterkant breekt los en knalde onderuit.. (wel even de buikschuiver aan getikt) AUW !!
met een gang van 40 op mijn kont op het wegdek... Vandaar de naam de stopper.
Ben blij met de naam.. alleen dat ik een week niet heb kunnen zitten ... dat hoefte ook weer niet..
 
Goh was mn eerste les. Lekker leren schakelen, rustig rijden en vaart opbouwen en weer terug... Moest de motor gaan draaien, had ik de stuur iets tever gedraaid geeft ik beetje gas voel ik de motor richting grond gaan.
Ikke WTF :?
Gelukkig nog wel op kunnen vangen en weer recht kunnen zetten.

Nog iets... was geen valpartij maar was gein:
Bezig met de BV's, voor het eerst de remproef. Naja iedereen weet het 80 % voorrem en 20% achterrem. Die dag had het nog geregend dus was nog nat overal.
Bij de eerste keer was het bij mij volgens mij 20% voor en 80% achter :+
Dus hoor ik in 1x mn instructeur roepen: Remmen los!!! :o
ikke: :? why
Kwam ik kort daarna achter dat mn achterband zat te slippen. Motor stond gelukkig mooi recht anders had ie misschien paar krasjes bij :X

Maar verder niks als valpartijen meegemaakt gelukkig O-)
En lekker in 13 lesjes geslaagd :]
 
Laatst bewerkt:
JA DAT WAS GEWELDIG!!! :} :}

Maar het was nóg erger: we remden voor een FIETSER, niet eens een auto... *D *D *D

Ja ik voelde ineens m'n achterkant opzijgaan, ik dacht dat ik zélf te hard remde, maar het was een poging van De Stopper om mij onderuit te maaien! :} Toen ik achterom keek schrok ik wel natuurlijk, daar schoof De Stopper op z'n kont achter me aan terwijl die Shadow bezig was nieuwe strepen op het wegdek te zetten... Gelukkig niets aan de hand!
 
Ben ik dan de enige weer die niet op ze muil gegaan is met lessen :? :+

[me]Phr3ak wachte daarmee netjes totie ze eigen motor had, en daar op dag 3 zich al mee onderuit remde '(
[/me]


Maarja, schade viel toen gelukkig mee, zo rond de € 10,- ... long live naked bikes! 8-)
 
Tijdens mijn 2e les gebeurde er voor mij een ongeluk. Dus alle auto's voor mij remmen. Inknijpen die hendel dacht ik :+ Maar goed een mooie salto en een kromme lesmotor als gevolg.
 
Gisteren moest ik voor de laatste keer (hoop ik) wat bv'tjes doen en op dezelfde parkeerplaats was een meisje/dame de noodstop aan het oefenen. Dit leek wel goed te gaan totdat ze koppeling en voorrem even hard in kneep. Voorwiel slippen, motor om en zij schaafde in haar spijkerbroek over de grond. Gat in d'r broek en been bezeerd '( Daarna werd ze nog getroost door d'r instructeur. Heb nog naar d'r gezwaaid toen ze wegreed.

Ben zelf nog nooit gevallen en hoop dat ook nog even niet te doen. Verder vind ik het vreemd dat een rijschool z'n leerlingen niet laat lessen in motorkleding. Je bent zoiets toch moreel verplicht tegenover je leerling, lijkt me? Zo extreem duur hoeft textielkleding nu ook weer niet te zijn.
 
Nope......gelukkig nog nooit meegemaakt. (niet tijdens mijn lessen en ook niet tijdens mijn eigen ritten nadat ik het felbegeerde roze papiertje had) :}
Tsja..en dan toch een vrouwelijke bestuurder he? O-) :] lol
 
Laatst bewerkt:
Verder vind ik het vreemd dat een rijschool z'n leerlingen niet laat lessen in motorkleding. Je bent zoiets toch moreel verplicht tegenover je leerling, lijkt me? Zo extreem duur hoeft textielkleding nu ook weer niet te zijn.
Motorkleding tijdens het lessen en examen is toch verplicht :?
 
Motorkleding tijdens het lessen en examen is toch verplicht :?
Van http://www.cbr.nl:

"Sinds 30 september 2003 gelden voor de motorkandidaat tijdens het motorexamen kledingeisen. Deze maatregel is bedoeld om de motorrijder beter te beschermen. Als kandidaat op het motorexamen moet je dan minimaal de volgende beschermende uitrusting dragen:

Helm
Je bent natuurlijk verplicht om een goedgekeurde helm te dragen. Het beste is een helm te dragen die licht is van kleur of die is voorzien van (retro-reflecterende ) kenmerken die ervoor zorgen dat je goed opvalt in het verkeer.
Oogbescherming - Je gebruikt bij voorkeur een vorm van oogbescherming, zoals bijvoorbeeld een helmvizier, motorbril of (zonne)bril.

Schoeisel
Je draagt hoge schoenen of laarzen die ook de enkel bedekken.

Handschoenen
Je draagt handschoenen of wanten die de hand en zoveel mogelijk het polsgewricht bedekken.

Kleding
Je draagt kleding waarvan de broek de benen bedekt. De jas moet het bovenlichaam en de armen helemaal bedekken. Broek en jas mogen één geheel vormen.
Voor alle kleding geldt dat je bij voorkeur kleding draagt die speciaal bedoeld is voor motorrijders. De uitrusting moet in ieder geval stevig genoeg zijn om je te beschermen als je onverhoopt valt (of bijvoorbeeld de hete uitlaat van de motorfiets raakt). Ook heeft je kleding bij voorkeur retroreflecterende eigenschappen, of andere kenmerken die ervoor zorgen dat je goed opvalt in het verkeer. Tot slot moet de kleding je voldoende beschermen tegen de weersomstandigheden tijdens het examen."

Deze eisen gelden dus alleen tijdens het examen... En zelfs dan voldoen een spijkerbroek en gewone jas met lange mouwen nog aan de eisen, volgens mij. B|
 
Ik heb me tijdens mijn 3de rijles onderuit geremd tijdens de noodstop.
Ik had de eerste 2 lessen steeds dezelfde motor gehad en we hadden de noodstop rustig opgebouwd. Eerst iets van een 25 km/h en zo geleidelijk aan sneller tot een 40km/h.
De 3de les was er echter iemand weg met mijn vetrouwde motor dus ik kreeg een andere en mocht meteen effe de bv'tjes gaan doen. Bij de noodstop ging ik meteen met een vaartje van 40 km/h, maar de voorrem van deze motor werkte blijkbaar iets beter. Gevolg: ik blokkeer mijn voorwiel en ga redelijk zwaar tegen de grond. Beetje schade aan vest, broek en schoen maar mijn helm heeft gelukkig de grond niet geraakt. Ben gewoon doorgegaan, was in m'n brommerperiode al een keer of 2 door een auto onderuitgereden dus ik had niet meteen een reactie van 'Ik stap nooit meer op dat ding'... Alleen het vetrouwen in de noodstop was een beetje zoek.
 
Terug
Bovenaan Onderaan