Vallen wetmatigheid ?

Mario

Die hard MF'er
22 aug 2001
361
0
Turnhout
http://www.student.kun.nl./wouter.timmer/index.htm

Op deze site staat dat iedereen gegarandeerd ooit eens valt. Ik wil dit best geloven, maar wat ik graag van jullie zou willen weten of jullie ook allemaal al gevallen zijn en dan vooral tijdens je leerperiode of het eerste jaar nadat je je rijbewijs had behaald ?

Niet uit sensatiezucht, maar gewoon om te weten of beginners automatisch vallen.
 
Tijdens rijles gevallen tijdens 8\'tje, maar dat was meer evenwicht verliezen met 5 km/h ofzo. :)

Niet echt een valpartij eigenlijk.
 
Tijdje geleden gevallen.Uitgegleden in een bocht,achterkant brak weg.Ik had toen iets langer dan 1 jaar me rijbewijs. ;(
 
Nooit onderuit gegaan op de straat,

graffel/berg/blubber paden is een ander verhaal, ben hele tijd geleden gestopt met tellen.
Allemaal onder de 20 km/hr, juist als je langzaam gaat ben je onstabiel (ik teminste wel met m\'n kameel van 220 kg)
Kan niet zeggen dat ik meer gevallen ben in m\'n eerste moto jaren
 
2x
1 keer was typisch voor een beginner..
2e keer noujah, geen idee of dat beginnersfout was.
 
Heb m\'n rijbewijs nu ruim een jaar, en nog nooit gevallen. Ff afkloppen *KLOP KLOP*, wel eens dat half door de bocht gleed toen het een keer nat was, maaruh ben alleen met m\'n brommertje 2x gevallen. 1x uitgegleden over glad/nat beton in een bocht (hele knie open, heb ik nu heel soms nog last van als ik hard ga rennen) en 1x op een hoge berg in een nieuwbouwwijk over de kop gevlogen waar ik een gebroken arm aan overhield en een zere knie, juist, de knie van de vorige val die net een beetje genezen was.

Op de motor hoop ik niet onderuit te gaan, en als ik ga hoop ik niets te breken. M\'n motor mag helemaal kapot gaan, als ik maar heel blijf. Alleen het stomme is als je valt, je andersom denkt en je hoopt dat je motor niets heeft.
 
Niet alleen de tijd na je rijbewijs is belangrijk, maar ook de gereden kilometers natuurlijk.

Ik: 56.000 km, bijna 2 jaar, niet gevallen, ook niet tijdens lessen. En dit hoop ik natuurlijk zo te houden... (ff afklopuh)
 
Ik vraag het om zowat een idee te hebben van wat ik moet kopen als het ervan komt: een half wrak om goed mee te leren rijden en waarmee het niet erg is als ik ermee tegen het asfalt ga, of meteen maar de motor waar ik van droom...

Het hart zegt uiteraard het tweede, maar het verstand het eerste. Maar ik merk toch dat er vrij veel mensen zijn die meteen de (nieuwe) motor kopen die ze zich wensten.
 
Ik vraag het om zowat een idee te hebben van wat ik moet kopen als het ervan komt: een half wrak om goed mee te leren rijden en waarmee het niet erg is als ik ermee tegen het asfalt ga, of meteen maar de motor waar ik van droom...

Het hart zegt uiteraard het tweede, maar het verstand het eerste. Maar ik merk toch dat er vrij veel mensen zijn die meteen de (nieuwe) motor kopen die ze zich wensten.

Je kan altijd vallen, zowel in het begin als JAREN later als je je droomfiets hebt. Gewoon kopen wat je wilt hebben, leer dan goed je fiets kennen, en ga dan gekke dingen doen.

Een wrak moet je ook niet kopen, die zijn meestal niet betrouwbaar.

Wie niet waagt, die niet wint !
(en wie niet wind, die niet stinkt)
 
meer dan 10 jaar rijbewijs, meer dan 100.000 km gereden op de motor, nooit op mijn smoel gegaan.

Maar dat was wel anders met mijn brommer (nou ja, MB8, dus eigenlijk motor) vroeger......
 
ik denk idd dat je als beginnende motorrijder ZOVEEL kans maakt op een uitglijder dat de aankoop van een goedkope bak niet onverstandig is.

BertV -> paar maanden rijervaring -> gladde bevroren weg -> bocht scherper dan gedacht -> remmen in die bocht -> onderuit...

zou me nu niet gebeuren omdat ik beter weet wat de beperkingen zijn van mij + mijn fiets...
 
Ik heb nu pas 2500 km gereden dus dat telt niet echt. :)

Heb mijn motor wel all-risk verzekerd voor het geval dat ik op mijn smoel ga. Dan hoef ik me in ieder geval geen zorgen te maken over de motor.
 
Ik zal wel pech hebben gehad maar ik ben nu in totaal 4 keer gevallen Gedurende 9 jaar en 150.000 kilometer.
eerste maal==> wagen steekt vanuit garage een voorrangsweg over (waar ik dus reed) zonder te kijken gevolg salto over motorkap. Ik had alleen een gekneusde rib (geen schuld)
tweede maal==> een collega motorrijder vliegt uit de bocht (ergens in Duitsland) en knalt tegen een auto aan. Hij komt met motor weer op mijn weghelft terecht en ik moet in de bocht een noodstop maken. Ging bijna goed alleen uiteindelijk lag er dus een motor voor m\'n wiel waar ik niet over kon rijden. (zelf had ik niets)
derde maal==> Haal op circuit zolder een ducatiman buiten om in. Hij wijkt van z\'n lijn af en duwt mij met 130 de grindbak in (jubel juich). Ik kom in de grindbak in een gleuf terecht en kan de fiets niet meer houden. Gevolg wat gescheurde pezen in m\'n schouder.
vierde maal==> twee weken geleden sta ik samen met een maat voorgesorteerd om links af te slaan.
Een achter opkomende bestuurder heeft ons niet gezien en knalt eerst m\'n maat tegen de vlakte en daarna mij. Gevolg, m\'n twee maanden oude fazer weer beschadigd en een pijnlijk been.

Conclusie ==> Let vooral op andere weg gebruikers. Maar sommige dingen kun je gewoon niet voorkomen. Ach tot nu toe geluk gehad (lichamelijk) en je moet gewoon niet bang worden. Vanavond kan ik m\'n fazertje weer halen. Dus morgen weer wat kilometertjes maken.

Grtz,

Biking
 
3 keer gevallen:

- Vanuit stilstand wegglijden met een voet over grind, motor viel om.
- Vanuit stilstand wegglijdend voorwiel met wegrijden, te scherp gestuurd op grind weer :)
- Ik moet zo nodig met sneuw en ijs gaan rijden (oude motor). Ik kom op kruising af met 7km/u, komt een auto aan, achterrem...niks...voorrem (ik reed nog 4km/u)...boem...

hehe, allemaal stomme dingen dus, niet harder dan 10km/u! :)

Gelukkig maar...
 
Ben 2x bijna op m\'n plaat gegaan. 1e keer reed ik \'s ochtends weg bij m\'n huis, motor en ik waren beide nog niet echt wakker. Ik trok op met veel te weinig gas, motor kreeg vaart dus ik trek m\'n voeten op, maar tegelijk sloeg de motor ook af en dan staat ie ineens snel stil(!). Ik kon \'m gelukkig nog net houden. 2e keer reed er ineens een fietser voor, die vent zat gewoon te :z , keek volledig de andere kant op rijdt zo voor m\'n motor :j Gelukkig was de enige die op de grond lag die oetlul...
 
Met les tijdens een 8tje ben ik een keer op m\'n bek gegaan. De motor had er meer last van dan ik, want die lag fysiek op zo;n kant en ik kon nog weg springen. Instructeur boos.\"Ik met m\'n grote mond \"Had het maar geen lesfiets moeten worden\" Vond de instructeur niet grappig. Laatst bijna een smakkerd bij het stoplicht gemaakt. Hing te ver naar links en viel dus bijna om en kon m\'n schoen niet tussen het stopje in de versnelling uit krijgen. Beetje tegen gehangen, voet er tussen uit gerukt en nog niet op tijd steun gevonden. Pfff... Verder gelukkig nog niets.
 
Ben helaas ook gevallen, na 70.000 km en 8 jaar motorrijden, nat asfalt, bocht aan einde van afrit ineens haaks |(
Maar nu, daar hoor ik niemand over, kuipschade !, eigenlijk totall loss maar ik wil hem niet kwijt. CBR1000 uit 1988 in topconditie (behalve de kuipschade dan...)
 
Ook gevallen na iets meer als 1 jr en 33.000 km, motor paste net niet onder de vangrail door met als gevolg total-loss. ;( .
Ikzelf dankzij m´n Dainese pak weinig last op wat blauwe plekken en gekneusde schouder na.
Ik ken mensen die al tien jaar en meer dan 300.000 km weg hebben gereden zonder te zijn gevallen, en een ander die in 1 jaar drie !!! fietsen total loss reed (en daarna uit de verzekering werd gesmeten).
Ik zou in ieder geval ,niet alleen bij beginners, frame-sliders aanbevelen.
Die beperken de genoemde kuipschade vaak heel goed.
hon-cbr600-00-bikepics-04240.jpg




 
Laatst bewerkt:
Een paar keer gevallen :(
1ste --> De eerste dag dat ik mijn motor kreeg. Bij een tank station. Dacht ik dat ik mijn standaard goed uit had. Bleek niet zo te zijn, en onverwachts kun je hem nooit meer houden.
2de --> Hetzelde verhaal als boven maar dan in Duitsland, bij een tank station.
3de --> Op school, was ik vergeten mijn schijfrem slot eraf te halen. Mijn GOD! Gelukkig geen schade aan mijn rechter-voor-remklauw.
Wel schade aan mijn linker zijde. Was ook erg dom van mij. :+ :+ :+

bijna 4de --> Gisteren zag het er naar uit dat het behoorlijk ging regenen. Nou enkele seconde later bleek dat ook het geval te zijn.
Het begon met motregen. 10sec later steeds harder en toen het hardst.
Ik zag een grootte plas met water op het asfalt liggen maar dat boeide mij niet zo.
Alleen reed ik behoorlijk snel voor die situatie en de auto\'s voor mij remde al af, waarom weet ik niet. Op een recht stuk ging het gewoon te langzaam. Ik wilde naar huis, maar de auto\'s reden gewoon niet de maxinale toegestaande snelheid.
Ik inhalen wanneer ik goed kon inhalen. Drie auto\'s in een keer ingehaald en eindelijk een heel leeg stuk voor alleen mijzelf.
Ik lette misschien niet goed op maar voor mij was er opeens een ontzettende \"Move\" auto-ding ;die met slecht zicht zonder lichten reed en ongeveer 40Km/h waar 80Km/h is toegestaan.
Ik zag degene pas laat en moest abrupt afremmen.
Op dat wegdek voel je dan geen of weinig zelfverzekering.
Ik met een cm of 10 erachter op. Ik schrok me een hoedje.
Ik kon mij het niet voorstellen, maar ik snapte gewoon niet waarom dat wijf (!, en ik was echt kwaad) nou zo langzaam moest rijden.
Ik liet haar even zien dat je best sneller met zelfs een motor door de regen kan. Nee, zij moet zo brood nodig 40Km/h rijden.
Waarom blijven dit soort mensen niet gewoon lekker thuis. Brengen zij ons ook niet in gevaar.
|( |( |( |( |( :+ :+ :+
 
1) Tijdens rijles: keren op een krappe weg, ik klooide wat met de koppeling en met het gas waardoor de motor begon te bokken. Vervolgens erachter gekomen dat 200 kg iets te zwaar was om overeind te houden.
2) In Noorwegen (1e jaar rijbewijs): krappe bocht bij een tankstation, de auto voor mij stopt plotseling dus ik stop ook maar vergat mij motor recht overeind te brenden. Vervolgens erachter gekomen dat 200 kg iets te zwaar was om overeind te houden. Conclusie: ik ben geen ezel (2e steen enzo), maar wat dan wel :?
3) In Eifel (2e jaar rijbewijs): situatie fout ingeschat. Vervolgens erachter gekomen dat je een stationcar niet zomaar opzij duwt. Gevolg: motor bijna total, ik een pijnlijke knie.

Als het bij het bovenstaande mag blijven, dan :}
 
Terug
Bovenaan Onderaan