vallen

JorisK

MF veteraan
16 jan 2005
6.009
676
Bergen op Zoom
Ik vroeg me af: wat is de beste manier om te vallen?


Van de week ben ik voor de zoveelste keer op mijn bek gegaan tijdens fietsen. Toen mijn voet weer van de trapper vloog dacht ik nog : "geen handen vooruit steken joris!!"... Nou dat heb ik gedaan...

Resultaat: een paar schrammetjes en een flink gekneust dijbeen. Ik ben helaas door die val vol op mijn linkerdijbeen geknalt waardoor ik er nu bij loop als malle pietje. |(

Gisteren kon ik amper rechtop lopen en werd ik gewoon misselijk van de pijn, nu gaat het al een klein beetje beter.

Wat is nou de truuk? Hoe val je nou het beste? Als ik al zo hard onderuit ga op de fiets, hoe moet het dan wel niet op de motor zijn? (nog geen ervaring mee gelukkig) Rollend heb ik dus geprobeerd maar als ik mag kiezen tussen deze crash en mijn vorige toen ik de steentjes met een pincet uit mijn hand kon gaan peuteren kies ik toch voor de laatste.... :N
 
Laatst bewerkt:
Ik vroeg me af: wat is de beste manier om te vallen?


Van de week ben ik voor de zoveelste keer op mijn bek gegaan tijdens fietsen. Toen mijn voet weer van de trapper vloog dacht ik nog : "geen handen vooruit steken joris!!"... Nou dat heb ik gedaan...

Resultaat: een paar schrammetjes en een flink gekneust dijbeen. Ik ben helaas door die val vol op mijn linkerdijbeen geknalt waardoor ik er nu bij loop als malle pietje. |(

Gisteren kon ik amper rechtop lopen en werd ik gewoon misselijk van de pijn, nu gaat het al een klein beetje beter.

Wat is nou de truuk? Hoe val je nou het beste? Als ik al zo hard onderuit ga op de fiets, hoe moet het dan wel niet op de motor zijn? (nog geen ervaring mee gelukkig) Rollend heb ik dus geprobeerd maar als ik mag kiezen tussen deze crash en mijn vorige toen ik de steentjes met een pincet uit mijn hand kon gaan peuteren kies ik toch voor de laatste.... :N
zou je niet gewoon eens kappen met drinken???
 
Knap dat jij onder het vallen nog eens kunt gaan danken hoe het beste te landen. Toen ik van me motor knalde, lag ik er gewoon ineens !

de Kale
 
zou je niet gewoon eens kappen met drinken???

:+

Ik heb een broer die ook regelmatig van z'n fiets valt. Eerst een zooi implantaten en nu afgelopen week een gebroken elleboog :X Leer toch eens fietsen ;)

Ik heb altijd de neiging om in m'n spiegels te kijken op de trapfiets _O-
 
Hoe val je het beste???? Are you kidding!

Je moet gewoon NIET vallen! Je kan NIET goed vallen! Vallen is altijd k.u.t.!
 
zou je niet gewoon eens kappen met drinken???

_O- _O-

Je kan ook op een vechtsport gaan, dan leren ze je wel vallen.
Uit reactie heb ik me ook wel eens opgevangen toen ik met de fiets viel.
Geleerd met Pencak Silat.

Ik ging toen niet erg hard, eerder erg zacht, en viel daardoor niet zo hard.
Of dat ook zo werkt met een motor, moet ik nog uitvinden. (Hopelijk gaat dat niet gebeuren.)
 
Of misschien de volgende keer in je motorpak en handschoenen op de fiets :P

*edit*

misschien is een helm ook niet geheel onverstandig :P
 
Laatst bewerkt:
Knap dat jij onder het vallen nog eens kunt gaan danken hoe het beste te landen. Toen ik van me motor knalde, lag ik er gewoon ineens !

de Kale
Misschien niet altijd. Ik heb valpartijen gehad dat ik in een reflex 'nadacht' over hoe ik zou vallen. Dat was met mountainbiken; motor is natuurlijk wel was vlotter :P Toch is het iets om over te denken.
 
Laatst bewerkt:
er zijn vast wel cursussen voor. Stuntmannen leren tenslotte ook vallen.
Misschien bij een race- cursus of zo. Google het eens...
 
Tja, bij de VRO vertellen ze je, dat als je een goed pak hebt, je beter jezelf lang en breed kan maken om de krachten die in je lichaam snel doch gedoseerd moet laten gaan. Jezelf oprollen zorgt ervoor, dat je remweg langer wordt met alle gevaren van dien.
 
Grootste truc is om vooral niet te vallen......
 
Uhm zo zacht mogelijk en mijn voorkeur heeft dan een matras oid.

Probeer zo min mogelijk op kapotte bierflesjes of in bakken met spijkers te vallen.
 
Toch jammer... ik vind de vraag an sich niet zo verkeerd. Ik bedoel er zijn motorrijders die vallen die er behoorlijk slecht vanaf komen.

Plus we zeggen allemaal: je hebt 2 soorten motorrijders: zij die zijn gevallen en zij die nog moeten vallen.

Waarom zeggen we dan nu (bijna) allemaal: niet vallen???

Kom eens met tips i.p.v. een topic te vervuilen waar je misschien ooit nog onbewust wat aan kunt hebben....
 
Als ik al zo hard onderuit ga op de fiets, hoe moet het dan wel niet op de motor zijn? (nog geen ervaring mee gelukkig)

Da's een kwestie van tijd... :)
Als je al tig keer met je fiets pleurt, zal het je met de motor ook wel lukken... :X
 
doe aan een paar 'valgevoeldige' sporten en als de mogelijkheid heb: hoofd van de grond en armen bij je houden, beetje idee van afweermodus :P maar dus niet je val breken met je armen
verder zijn er voor er tegenstanders van het aanspannen van je spieren, ik doe het wel, en heb alleen maar blauwe plekken opgelopen
 
Knap dat jij onder het vallen nog eens kunt gaan danken hoe het beste te landen. Toen ik van me motor knalde, lag ik er gewoon ineens !

de Kale
De snelheid ligt op een fiets toch vaak wat lager maar toch :^ Ik had er met de motor geen tijd voor :X

Ik zou zeggen: ga jaren oefenen met een vechtsport en dan leer je wel vallen. Het nadeel is alleen dat het automatisme moet worden en dat duurt wel even ;)
Ik zie mezelf (bij een tankstation) nog uit mijn regenbroek uittrekken en blijven hangen met m'n voet... Daar kwam mijn valtechniek toch mooi van pas :+
 
Laatst bewerkt:
Na 7 jaar intensief taekwando en vastslaande voorrem bij stoppie met 70 km/u weet ik dat ik vallen nog steeds niet geleerd heb !

de Kale

_O- _O-

Je kan ook op een vechtsport gaan, dan leren ze je wel vallen.
Uit reactie heb ik me ook wel eens opgevangen toen ik met de fiets viel.
Geleerd met Pencak Silat.

Ik ging toen niet erg hard, eerder erg zacht, en viel daardoor niet zo hard.
Of dat ook zo werkt met een motor, moet ik nog uitvinden. (Hopelijk gaat dat niet gebeuren.)
 
_O- _O-

Je kan ook op een vechtsport gaan, dan leren ze je wel vallen.
Uit reactie heb ik me ook wel eens opgevangen toen ik met de fiets viel.
Geleerd met Pencak Silat.

Ik ging toen niet erg hard, eerder erg zacht, en viel daardoor niet zo hard.
Of dat ook zo werkt met een motor, moet ik nog uitvinden. (Hopelijk gaat dat niet gebeuren.)

:^
Opvangen met je armen is op de motor in elk geval geen goed idee. B|
Dan zit je namelijk zomaar 3 maanden met gips en andere problemen. -O-
 
Ik vroeg me af: wat is de beste manier om te vallen?


Van de week ben ik voor de zoveelste keer op mijn bek gegaan tijdens fietsen. Toen mijn voet weer van de trapper vloog dacht ik nog : "geen handen vooruit steken joris!!"... Nou dat heb ik gedaan...
Why??? Je belangrijke zaken beschermen met je handen lijkt me een uitstekende reflex.. liever je hand breken dan je schedel, om maar wat te noemen.
 
Ik weet niet of t veel zin heeft om uit te leggen hoe je moet vallen... Denk dat je t meer van automatisme of training moet hebben dan van theorie. Het kan zelfs nog gevaarlijker worden als je een vrije val niet goed uitvoerd. Ik persoonlijk zou wel altijd proberen te rollen, dan verspreid je de energie over een langere tijd/afstand, en dat scheelt weer auw. *O*
 
ik heb vroeger tijdens judo de judorol geleerd.
maar soms kan het zo snel zijn dat je daar niet aan denkt vooral op de motor.
 
Terug
Bovenaan Onderaan