valpartij na grind; is de schade te verhalen?

pietert

Die hard MF'er
1 jul 2004
651
0
de goorn
Ik was lekker aan het toeren op me af1 met 2 vrienden vandaag, tot ik de bocht in ging in de buurt van schagen. Ik reed heel rustig, kilomter of 20/30 per uur. Ik wil de bocht in, ligt er opeens zomaar een laag grind van een paar vierkante meter van zeker 2cm dik :( Het is van dat grind waar ze ook wel is kuilen in de weg mee opvullen. Ik had het nooit gezien.
Er was natuurlijk geen houden meer aan, dus voor ik het wist lag ik met motor en al op de grond. ;( Zelf was ik gelukkig goed beschermt en had dus niks. Zeker klote omdat ik hem te koop had staan en vandaag na lange tijd eindelijk een reactie kreeg. Nu heeft de motor kapschade aan de rechterkuip, topkuip en het kuipruitje is stuk.
Nu vraag ik mij af, zou je de schade op de gemeente kunnen verhalen, omdat er echt onverantwoord veel grind op de weg lag terwijl dat nergens stond aangegeven. En omdat de weg uit dezelfde kleur grind bestaat al het losliggende grind ook nog is niet goed te zien is. Heeft er hier iemand ervaring mee?
 
Waar ligt die lading grind precies? Handig voor andere motorrijders om te weten namelijk.

Je kan proberen het te gaan verhalen bij de gemeente maar ik weet nu al dat je er toch niks van krijgt.
 
als er geen borden bij staan zou ik maar als de sodemieter werk van maken
een weg beheerder hoort de wegen veilig te houden en niet andersom
 
tja het grind ligt ergens in de buurt van schagen. Waar de westfriesedijk uitkomt op de provinciale weg. Ik ben trouwens ook niet de eerste motorrijder die daar is gevallen want toen ik me motor opraapte vond ik een rond knipperlicht terwijl die van mij vierkant zijn, en er zat al een beste schaafplek op de weg.
Dat ik daar lag heb ik de politie gebeld om te vragen wat die me aanraadde of dat er een agent zou komen voor een verklaring of als getuigen ofzo. Maar die zeiden dat ik bij de gemeente moest wezen. Het zal wel weer een typisch van het kastje naar de muur verhaal worden :r
 
Je kan proberen het te gaan verhalen bij de gemeente maar ik weet nu al dat je er toch niks van krijgt.

waarom niet? met een beetje goede rechtsbijsatndsverzekering kan dat best succesvol zijn en op zijn minst het proberen waard. je zult wel een paar keer met een kluitje het riet in worden gestuurd, maar stug blijven volhouden.

getuigen zijn wel noodzakelijk, anders kan de gemeente aanvoeren dat je niet daar bent onderuitgegaan.

en als de sodemieter foto's maken van de plek, met mooie close-ups van je slipspoor (als dat er nog ligt)
 
ga nou maar foto's maken en maak er werk van
het kan toch niet zo zijn dat men overal maar grind neergooit
zorg dat je sterk staat
waren er getuigen ?
heb je rechtsbijstand ?
kortom doe er nu wat aan
morgen kan het grind misschien veel minder zijn en staan er plotseling borden
 
Inderdaad, foto's!!! en snel ook, ook van de situatie vóór waar er grind ligt, of er een bord staat enzo.

Succes! :)
 
tja het grind ligt ergens in de buurt van schagen. Waar de westfriesedijk uitkomt op de provinciale weg. Ik ben trouwens ook niet de eerste motorrijder die daar is gevallen want toen ik me motor opraapte vond ik een rond knipperlicht terwijl die van mij vierkant zijn, en er zat al een beste schaafplek op de weg.
Dat ik daar lag heb ik de politie gebeld om te vragen wat die me aanraadde of dat er een agent zou komen voor een verklaring of als getuigen ofzo. Maar die zeiden dat ik bij de gemeente moest wezen. Het zal wel weer een typisch van het kastje naar de muur verhaal worden :r

Ja, da's een bekend stukje op de Westfriesedijk. Vooral dat laatste stukje ligt bezaaid met grind en ik ben er laatst ook al bijna onderuit gegaan (en had er een topic over geopend) Je hoeft helemaal niet hard te rijden om daar op je plaat te gaan. Ik rijd er in ieder geval niet meer met mijn motor. Geen lol aan zo :r Sterkte met de afhandeling. Ik denk ook dat je bij de gemeente moet zijn en hen aansprakelijk moet stellen. Ik wil wel voor je getuigen als het nodig mocht zijn.
 
Gelukkig was ik met 2 vrienden waarvan 1tje ze camera mee had. Natuurlijk hebben we meteen foto's gemaakt van het grind, van me valspoor, van me motor, van de borden die er in de buurt staan (alleen 1tje met pas op overstekende treinen) enz.
Alleen weet ik niet goed hoe dat zit met rechtshulp of rechtsbijstand verzekering. Heeft iedere nederlander daar recht op? of is dat een verzekering die je moet afsluiten? Of zit dat gewoon bij je verzekering als persoon (of hoe die verzekering ook heet) in? En hoe leg je contact met zo'n organisatie?
 
Op de weg tussen Apeldoorn en Hardewijk ligt ook ineens een lading grind in de bocht en het bord staat er strak naast. Dus naast het bord ligt het grind! een twee paar vrienden van me pa zijn er met z'n tweeen op z'n muil gegaan.. geen tijd om die motor nog recht te krijgen of enig andere stunt uit te halen.. allebij kapschade van meer als 4500,- euries.. |(
 
Gelukkig was ik met 2 vrienden waarvan 1tje ze camera mee had. Natuurlijk hebben we meteen foto's gemaakt van het grind, van me valspoor, van me motor, van de borden die er in de buurt staan (alleen 1tje met pas op overstekende treinen) enz.
Alleen weet ik niet goed hoe dat zit met rechtshulp of rechtsbijstand verzekering. Heeft iedere nederlander daar recht op? of is dat een verzekering die je moet afsluiten? Of zit dat gewoon bij je verzekering als persoon (of hoe die verzekering ook heet) in? En hoe leg je contact met zo'n organisatie?

Als je geen rechtsbijstandsverzekering hebt afgesloten, kun je het voor dit geval wel vergeten. Da's net zoiets als een brandend huis willen verzekeren :X Gewoon alsnog zo'n verzekering afsluiten, want de jaarpremie is vergeleken met het uurloon van een advocaat peanuts.
 
Ik was lekker aan het toeren op me af1 met 2 vrienden vandaag, tot ik de bocht in ging in de buurt van schagen. Ik reed heel rustig, kilomter of 20/30 per uur. Ik wil de bocht in, ligt er opeens zomaar een laag grind van een paar vierkante meter van zeker 2cm dik :( Het is van dat grind waar ze ook wel is kuilen in de weg mee opvullen. Ik had het nooit gezien.

Nu vraag ik mij af, zou je de schade op de gemeente kunnen verhalen, omdat er echt onverantwoord veel grind op de weg lag terwijl dat nergens stond aangegeven. En omdat de weg uit dezelfde kleur grind bestaat al het losliggende grind ook nog is niet goed te zien is. Heeft er hier iemand ervaring mee?

}) Haha, sorry. Maar zoals m'n VRO1 instructeur zei: 'dat grind ligt er natuurlijk niet zomaar'. Dat lag er al namelijk de hele dag al te ruften natuurlijk.

Tis natuurlijk zuur, maar dit is een typisch geval van uit eigen zak betalen. Tenzij de gemeente al eerder op de hoogte is gesteld en nagelaten heeft om er iets aan te doen.
 
was net aan het zoeken op het net en vond dat er een bureau rechtshulp http://www.bureaurechtshulp.nl bestaat. Volgens hun is advies en antwoord op je vraag gratis. Daarna moet je gaan betalen. Ik zal morgen is bellen voor een afspraak
 
Probeer het anders via het waarborgfonds.
Oom agent rade mij dit ook aan... Ik ben dan wel niet over grind gaan schuiven maar iemand had mijn geparkeerde motor om gereden.
Op het moment dat de politie ter plaatse was, lag de dader nog op het kerkhof.
Later de avond had hij zichzelf alsnog kenbaar gemaakt.

Het is altijd te proberen....
Suc 6
 
waarborgfonds

en ja dat grind ligt er al een week of twee

Waarborgfonds :? Is het afgevallen lading dan :? Volgens mij zei ie dat er een valk grind is aangebracht. Geen Waarborgfond dus. Gewoon de wegbeheerder ( provincie of gemeente dus ) aansprakelijkstellen.
 
tja ik ben ook bang dat ik maar weinig kans maak, maar goed niet geschoten is altijd mis. En als ik een klacht indien bij de gemeente dan zullen ze waarschijnlijk wel het grind weg gaan halen of bordjes plaatsen ofzo. Zodat volgende motorrijders niet hetzelfde overkomt
 
Hoe ben je verzekerd? Als je een volledig casco-verzekering hebt, maak je een goede kans dat jou verzekering deze schade voor jou gaat verhalen bij de wegbeheerder. De verzekeraar heeft immers een belang in dit geval: de schade die ze aan jou moeten uitkeren alsnog op een ander verhalen. Overleg dit met je verzekeraar. Bij een beperkt casco of alleen WA-verzekering hangt het ervan af wat deze verzekeraar bereid is voor jou te doen. Vaak doen ze dan maar weining, want ze hebben geen belang. Hooguit gegevn ze je eenadvies hoe je iemand aansprakelijk kunt stellen. Wil je ze wel aan het werk krijgen dan verkopen ze je voor dit doel graag een rechtbijstandsverzekering.

Dan het grind. De wegbeheerder dient goed onderhoud aan de weg te plegen. Als op die plaats meerdere motoren onderuit zijn gegaan, (en je hebt het bewijs in de vorm van een knipperlicht dat niet van jou is en je eigen schade), dan doet hij dat kennelijk niet goed. Daarvoor kan je hem schriftelijk aansprakelijk stellen. Zorg dat je getuigenverklaringen klaar hebt, verzamel bewijsmateriaal (foto's), doe eventueel een oproep aan ander motorrijders daar uit de regio of zij bekend zijn met deze situatie en soortgelijke ervaringen hebben. Op die manier bouw je je zaak op met als argument dat men in gebreke is gebeleven daar waar het het onderhoud van de weg betreft. Laat de wegbeheerder maar verklaren (daar moet je om vragen) wanneer hij voor het laatst het betreffende traject geveegd heeft; wanneer hij onderhoud heeft gepleegd of wanneer hij voor het laatst het betreffende traject heeft geschouwd (zo heet het bekijken van de technische onderhoudstoestand van een weg).

Ik zou me deze moeite altijd getroosten. Het zal misschien een lange weg zijn, maar het is toch jouw beurs waar het om gaat. Die paar Euro's voor wat aangetekende brieven zijn zeker de moeite waard.

Het waarborgfonds is overigens een doodlopende weg in dit geval. Er was geen ander motorvoertuig betrokken, danwel afgevallen lading van een motorvoertuig. Dat zijn strikte voorwaarden van dit fonds.
 
ja ik zal ook zeker proberen zoiets te ondernemen. Maar helaas ben ik alleen wa verzekerd, dus zal de verzekering me waarschijnlijk niet helpen. Stel nu dat ik een brief stuur naar de gemeente schagen, met daarin mijn klacht, dan zullen die waarschijnlijk geen brief sturen met daarin oh tuurlijk vergoeden wij dat. Ik zal dus iets van een zaak aan moeten spannen zeker? En kost zoiets niet ontzettend veel? In ieder geval bedankt voor alle reacties :}
 
Ik heb wel eens een velg van auto krom gereden in een gat in de rand van de weg
Heb toen foto´s van het gat gemaakt
En een brief naar de gemeente gestuurd met plaats datum tijd en foto´s
Ze hebben de schade betaald van het recht maken van de velg
Dus gewoon proberen met een brief en een goed onderbouwd verhaal met fot´s en getuige verklaringen
En proberen achter de naam van die andere motorrijder proberen tekomen door bijv een advertentie in een plaatselijk krantje te zetten
 
Ja, da's een bekend stukje op de Westfriesedijk. Vooral dat laatste stukje ligt bezaaid met grind en ik ben er laatst ook al bijna onderuit gegaan (en had er een topic over geopend) Je hoeft helemaal niet hard te rijden om daar op je plaat te gaan. Ik rijd er in ieder geval niet meer met mijn motor. Geen lol aan zo :r Sterkte met de afhandeling. Ik denk ook dat je bij de gemeente moet zijn en hen aansprakelijk moet stellen. Ik wil wel voor je getuigen als het nodig mocht zijn.

en? heb je ook de gemeente hiervan op de hoogte gesteld?

als het antwoord is wat ik denk dat het is, klik dan hier |(
 
HATSIKIDEE! een post dat het gemeld is!!!

dat is eeen!

Post van Pedor in topic 'De Westfriese dijk....'

Pedor, mail de topicstarter even aub

ik denk dat het wel gaat lukken als pedor aannemelijk kan maken dat hij het gemeld heeft bij de wegbeheerder. de wegbeheerder heeft inmiddels tijd genoeg gehad om hiervoor op zijn minst een waarschuwingsbord te plaatsen maar repareren was zeker een mogelijkheid. zeker gezien de populariteit van deze weg onder motorrijders
 
Laatst bewerkt:
goed dat je meteen foto's hebt gemaakt! heb je ook foto's van de motor? het liefst terwijl ie nog plat ligt?

oh en die post van Pedor in topic 'De Westfriese dijk....' uitprinten. is natuurlijk geen solide bewijs dat hij ook echt gebeld heeft.. maar beter dan niets. die post is trouwens al 2 maanden oud zo te zien.

ze hebben dat spul er dus al 2 maanden liggen. wie weet hoeveel motorrijders er al op hun plaat zijn gegaan en hoeveel er nog gaan vallen voordat ze die zooi opruimen :(

klote zeg. vooral omdat je die fiets te koop had staan :(

Stel nu dat ik een brief stuur naar de gemeente schagen, met daarin mijn klacht, dan zullen die waarschijnlijk geen brief sturen met daarin oh tuurlijk vergoeden wij dat. Ik zal dus iets van een zaak aan moeten spannen zeker? En kost zoiets niet ontzettend veel?
Allereerst proberen een brief te sturen. vriendelijk. als ze je afwijzen nog een brief sturen. als dat spul er al langer ligt en er is melding van gemaakt. het liefst door een motorrijder die er gevallen is. dan heb je zeker een goede kans.

je kunt een zaak beginnen, maar dan moet je wel goede bewijzen hebben dat de gemeente wist dat dat grind er gevaarlijk lag en dat de gemeente er niets aan gedaan heeft. het liefst dus weer een getuigenverklaring + foto's van een motorrijder die er dus ook al gevallen is. dat zou ik dan wel met een rechtsbijstand verzekering doen, want als je een advocaat moet betalen om zo'n zaak voor te bereiden kost dat waarschijnlijk bijna net zo veel als de motor waard is.

ik zou eerst maar eens de schade laten opmaken bij een motorzaak en een brief schrijven + schaderapportje + foto's meesturen + contact zoeken met Pedor. met een beetje geluk doet de gemeente dan al niet moeilijk.

Op de weg tussen Apeldoorn en Harderwijk ligt ook ineens een lading grind in de bocht en het bord staat er strak naast.
Waar precies? ik rij daar bijna dagelijks :X heb er vandaag nog gereden en niets gezien |(
 
Laatst bewerkt:
Ik ben een keer op een dijk onderuit gegaan, omdat er zand en grind in een bocht lag. Ik heb toen mijn schoonvader laten komen en er foto's van gemaakt.
Ik heb toen de gemeente aansprakelijk gesteld en mijn rechtsbijstand verzekering ingeschakeld. Die hebben echt super werk verricht. Maar na een jaar veel geklooi en mede dankzij de foto's heb ik de schade plus een extra bedrag voor het wachten gekregen. Dus hulde aan de rechtsbijstand :}

O ja ik heb ook de politie laten komen op proces verbaal op te laten maken en er een notitie van laten maken dat hun gezien hebben dat er een gevaarlijke situatie was. Stond dus best sterk in mijn schoenen toen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan