Valpartijen tijdens MF tochten

V4Fun

Die hard MF'er
29 jul 2002
965
0
Schijndel
Ik ben nu zelf 2x meegeweest met een MF tochtje en beide keren was het raak. Iedere keer was er wel een valpartij, 1 keer recht voor mijn neus, gelukkig alleen materiaalschade. Nu lees ik weer een verslag waarbij er weer iemand een dijk afgereden is, gelukkig ook weer geen gewonden.

Naar mijn mening zijn de verschillen in rijervaring tussen de rijders een beetje te groot. Hierdoor laten sommige "tragere" rijders zich verleiden om boven hun kunnen te gaan rijden, met bekende gevolgen. Het is wachten op een ongeluk met meer dan alleen maar materiaalschade..

Ik weet het, ik vind het ook leuk om met een groep motoren te gaan rijden maar wel met een groep waarop ik kan vertrouwen.
Verder weet ik hier ook geen oplossing voor, iedereen mag meerijden en is voor zichzelf verantwoorderlijk, maar ik wou het even kwijt.
 
Ik heb nog nooit een valpartij meegemaakt met een M-F toertocht....

Tijdens de meeting in Veenendaal vorig jaar wel een close call, van iemand die besloot de oprit naar de snelweg maar rechtuit te nemen om vervolgens haaks de snelweg op te rijden |(
 
1 Van de allereerste meetings bij Hoevelaken, in 2001 nog.... toen werd Max 2x van achter gepakt :P (vond ie vast lekker :P ), eerst door R1no en de dag erna door Rico.

In een groep dicht opelkaar rijden is gewoon errug link... een halve seconde niet opletten en je bent telaat...
 
OBT 3, Bikers parade Amsterdam 2002, MAG protestrit 2000 of 2001 (weet niet eens meer waarvoor, maar we reden over de A4 met erg veel motoren): niks valpartij....
sh1a.gif


Ik weet niet of er echt meer ongevallen zijn met MF of andere toertochten: iets voor een polletje.... Misschien waren die rijders anders ook wel gevallen???
 
Laatst bewerkt:
rij je eigen tempo, daarom rij ik liever rustig :P naar een plek om daar op je eigen tempo te kunnen rijden, ik heb alleszins afgeleerd me te laten opfokken door anderen of me te laten verleiden in confrontaties

Ik denk dat de meesten bang hebben om toe te geven dat de andere sneller is, als ik gisteren sniper had blijven volgen had ik in dat bochtig stuk mischien ook op mijn bek gegaan, gewoon lossen en er aan denken dat er altijd wel iemand sneller is
 
Laatst bewerkt:
ja, ik had tijdens zo'n tochtje ook iemand achter me aan die net zijn rijbewijs had en een dikke 750. Ik heb die dag meer achter me gekeken dan voor me. Niet fijn rijden...

Maar het gaat gebeuren dat er 1 een keer goed op z'n plaat gaat. Ik heb gehoord dat diegene die het organiseert ook verantwoordelijk is. Lekker met je goedbedoelde tochje..
 
Die dingen blijven gebeuren, komt naar mijn idee voornamelijk omdat je met vreemden rijd. Een stukje geldingsdrang zit er altijd wel in. Daarbij weet je ook niet wat je van anderen moet verwachten.

Afgelopen zondag heb ik aan het begin van de dijk tegen iedereen in mijn groepje persoonlijk gezegd op eigen tempo te rijden en dat ik altijd bij de pont zou wachten.
Omdat ik aan de late kant was 8-) is het er bij vertrek bij ingeschoten om nog ff te zeggen dat er altijd op elkaar gewacht moest worden. Dus net zo lang de weg volgen totdat je de groep weer zag.

Denk dat het al veel zou schelen als iedereen zou weten dat er op elkaar gewacht zal worden.

Op maandag 17 maart 2003 18:18 schreef Sigma het volgende:
rij je eigen tempo, daarom rij ik liever rustig :P naar een plek om daar op je eigen tempo te kunnen rijden, ik heb alleszins afgeleerd me te laten opfokken door door anderen of me te laten verleiden in confrontaties

Ik denk dat de meesten bang hebben om toe te geven dat de andere sneller is, als ik gisteren sniper had blijven volgen had ik in dat bochtig stuk mischien ook op mijn bek gegaan, gewoon lossen en er aan denken dat er altied wel iemand sneller is

:^
 
Ik vind het zelf wel altijd fijner dat als je gaat blazen }) je dit met een groep rijders doet die vaker met elkaar rijden en dus op elkaar ingespeeld zijn. Je weet zo wel hoe snel iedereen ongeveer is en hoe ze op bepaalde situaties reageren.
Aan de andere kant moet ieder gewoon zijn eigen tempo rijden, als je harder gaat kun je er op wachten dat het fout gaat.... ;(
 
Ik ben nu zelf 2x meegeweest met een MF tochtje en beide keren was het raak. Iedere keer was er wel een valpartij, 1 keer recht voor mijn neus, gelukkig alleen materiaalschade. Nu lees ik weer een verslag waarbij er weer iemand een dijk afgereden is, gelukkig ook weer geen gewonden.

Naar mijn mening zijn de verschillen in rijervaring tussen de rijders een beetje te groot. Hierdoor laten sommige "tragere" rijders zich verleiden om boven hun kunnen te gaan rijden, met bekende gevolgen. Het is wachten op een ongeluk met meer dan alleen maar materiaalschade..

Ik weet het, ik vind het ook leuk om met een groep motoren te gaan rijden maar wel met een groep waarop ik kan vertrouwen.
Verder weet ik hier ook geen oplossing voor, iedereen mag meerijden en is voor zichzelf verantwoorderlijk, maar ik wou het even kwijt.


Ik als lijdend voorwerp in het dijkverhaal wil daar wel even iets over zeggen... :)

Er zijn dan misschien snelheidsverschillen in de groepen, maar er is me wel opgevallen dat de meesten toch wel hun eigen tempo aanhouden, en de snellere rijders wachten daarna gewoon even. Ik denk niet dat er veel mensen zijn die echt over hun kunnen gaan rijden om de boel maar bij te houden, ook met het dijkincident was dit niet het geval, was een samenloop van omstandigheden, verkeerde inhaalmanoevre van een tegemoetkomende Duc gecombineerd met mijn te hoge snelheid.

Daarbij, hoe groter de groep hoe groter de kans op ingelukken natuurlijk...als je 50 motoren bij elkaar hebt......wil er wel eens wat gebeuren natuurlijk...
 
Op maandag 17 maart 2003 18:18 schreef dokkie het volgende:
OBT 3, Bikers parade Amsterdam 2002, MAG protestrit 2000 of 2001 (weet niet eens meer waarvoor, maar we reden over de A4 met erg veel motoren: niks valpartij.... (Afbeelding)

Ik weet niet of er echt meer ongevallen zijn met MF of andere toertochten: iets voor een pollletje.... Misschien waren die rijders anders ook wel gevallen???

Sorry maar dat is ook geen rijden ... dat is in een grote groep rustig achter elkaar aanrijden. Mij zul je bij zulke evenementen niet zien, krijg ik altijd :Z van.
 
Ik denk dat dat weinig te maken heeft met het feit dat de tocht door een lid van MF is geregeld hoor. Net zo min met het feit dat degenen die meerijden lid zijn van MF.
Ik denk niet dat er relatief meer valpartijen zijn tijdens een MF meeting dan tijdens welke andere tocht of meeting dan ook.
 
Nu lees ik weer een verslag waarbij er weer iemand een dijk afgereden is, gelukkig ook weer geen gewonden.

Ik wil het niet helemaal "goed praten", maar in dit geval kon de berijder er weinig aan doen. hij moest in een bocht uitwijken omdat een tegemoetkomende Duc rijder zonodig in de bocht een fietser in moest halen..... |(
 
Ik als lijdend voorwerp in het dijkverhaal wil daar wel even iets over zeggen... :)

Er zijn dan misschien snelheidsverschillen in de groepen, maar er is me wel opgevallen dat de meesten toch wel hun eigen tempo aanhouden, en de snellere rijders wachten daarna gewoon even. Ik denk niet dat er veel mensen zijn die echt over hun kunnen gaan rijden om de boel maar bij te houden, ook met het dijkincident was dit niet het geval, was een samenloop van omstandigheden, verkeerde inhaalmanoevre van een tegemoetkomende Duc gecombineerd met mijn te hoge snelheid.

Daarbij, hoe groter de groep hoe groter de kans op ingelukken natuurlijk...als je 50 motoren bij elkaar hebt......wil er wel eens wat gebeuren natuurlijk...

Hé Boss, ben je nog wel heel gebleven??
 
Maar het gaat gebeuren dat er 1 een keer goed op z'n plaat gaat. Ik heb gehoord dat diegene die het organiseert ook verantwoordelijk is. Lekker met je goedbedoelde tochje..

Op ieder uitgedeeld routepapiertje stond een disclaimer dat de organisatie niet verantwoordelijk is voor persoonlijke- en/of materiële schade. Dus dat valt wel mee.

Bovendien denk ik dat er tijdens MF ritten niet buitensporig veel ongelukken gebeuren. En soms zijn ze te wijten aan domme pech (zoals het dijkincident dat je in de 1e post beschrijft) en niet direct aan de onervarendheid van de rijder.
 
Ik denk dat dat weinig te maken heeft met het feit dat de tocht door een lid van MF is geregeld hoor. Net zo min met het feit dat degenen die meerijden lid zijn van MF.
Ik denk niet dat er relatief meer valpartijen zijn tijdens een MF meeting dan tijdens welke andere tocht of meeting dan ook.

Daar denk ik toch anders over. De meest groepen die samen rijden zijn bekenden van elkaar, die weten wat ze kunnen. De MF gemeenschap zijn voor het grootste gedeelte vreemden voor elkaar.
 
Op maandag 17 maart 2003 18:18 schreef dokkie het volgende:
OBT 3, Bikers parade Amsterdam 2002, MAG protestrit 2000 of 2001 (weet niet eens meer waarvoor, maar we reden over de A4 met erg veel motoren): niks valpartij.... (Afbeelding)

sja, die konden hoogstens omvallen omdat ze te langzaam gingen. :)
 
Ik heb ook al wat MF ritjes gedaan, met toch slechts 1 "incidentje", iemand eenzijdig "onderuit geschoven". Dat valt dus nog erg mee, maar ik denk dat het belangrijk is te beseffen dat je in een groep gewoon normaal moet doen, geen wheelies en stoppies met mensen voor je (of achter je bij een stoppie) Gisteren op De Baars zag je dat ook al, stoppies op de weg terwijl er verkeer aan komt, ging maar net goed. Verder sluit ik me bij oa. Joris aan, die heeft het netjes verwoord vind ik.

"Racen" in een groep is altijd link.. zelfs met bekenden, meer als 5 man is gewoon lastig.
 
"Racen" in een groep is altijd link..
Helemaal mee eens. Enne zoals ook al gemeld. Gewoon lekker je eigen tempo rijden. Wil een ander of anderen sneller, dan wachten ze wel.
Het gaat er niet om dat je van A naar B komt, maar dat je er heel aan komt O-)

Stoppies en wheelies in een groep vindt ik ook niet tof. Wheelie dan alleen als je vooraan rijdt en degen achter je voldoende afstand kan nemen (om je te ontwijken als je op je smoel gaat). Stoppies alleen als je achteraan rijdt (ik doe heel veel stoppies, maar dat ziet niemand ;( ) of als het heel duidelijk is dat er gestopt gaat worden.
 
Maar het gaat gebeuren dat er 1 een keer goed op z'n plaat gaat. Ik heb gehoord dat diegene die het organiseert ook verantwoordelijk is. Lekker met je goedbedoelde tochje..

Wie had vorige week ook alweer de meeting op de Baars georganiseerd ! Ik heb nog een rekening van €85 en een claim voor psygische schade })
 
OBT 3, Bikers parade Amsterdam 2002, MAG protestrit 2000 of 2001 (weet niet eens meer waarvoor, maar we reden over de A4 met erg veel motoren): niks valpartij.... (Afbeelding)

Ik weet niet of er echt meer ongevallen zijn met MF of andere toertochten: iets voor een polletje.... Misschien waren die rijders anders ook wel gevallen???
OBT 2 was F@zertje na een stuntactie voorovergekiept met een enduro.
Dus zelfs als het zgn langzaam moet gaan lukt het niet eens fatsoenlijk op de weg te blijven.
Dat is 1 van de redenen dat ik niet mee toer met grote groepen.
 
Naar mijn mening zijn de verschillen in rijervaring tussen de rijders een beetje te groot. Hierdoor laten sommige "tragere" rijders zich verleiden om boven hun kunnen te gaan rijden, met bekende gevolgen. Het is wachten op een ongeluk met meer dan alleen maar materiaalschade..

:^

Ik ben nu een paar keer met MF naar de "Ring" geweest ,en heb een crash en een paar bijna crashes gezien.

Het probleem is:

1. Mensen overschatten zichzelf als ze in een groep rijden.

Hoe je het ook went of keert, er zijn altijd mensen die de snellere groep niet bijhouden, en dan op de grens van hun kunnen gaan rijden om hem wel bij te houden.

2. De groepen zijn vaak te groot. (Ideale groepsgroote = 4 a 5 motoren)

[*] Doordat de groepen vaak 10 man of meer bedragen is het vaak een zooitje binnen zo'n groep. Mensen die elkaar inhalen. Mensen die zich ergeren aan een langzaam persoon voor hun, en mensen die zich opgejaagd voelen door een sneller persoon achter hun.

[*] In grote groepen is het voor de achterste mensen vaak niet te volgen wat de "Leider" doet.

[*] Feit: De achterste persoon rijd vaak 2x zo hard als de voorste. Wat als gevolg heeft dat hij vaak halsbrekende toeren moet uithalen om de groep bij te houden.

Ik heb vorig jaar nog een idioote stunt gezien die heel slecht had kunnen aflopen.

Paul reed voorop richting "ring". Hij reed flink door en had ook gezegd dat ieder voor zichzelf moest rijden, en hij niet op iedereen ging letten.
Stukje duitse autobahn, iedereen Racen......

De mensen die wel vaker meegeweest waren wisten welke afslag ze moesten hebben, en ging alvast rechts voorsorteren.

De rest dacht: "mietjes", en vonden dit een goed moment was om nog ff het gas open te trekken. Op het laatste moment kwam men er echter achter dat men de afslag af moest.

Men was zo gefocused op het halen van de afslag dat ze waren vergeten dat ze zojuist 2 autos en een vragtwagen hadden ingehaald. |(

Nou hadden deze heren een engeltje op hun schouder, want voor het zelfde geld hadden deze automobilisten niet zo goed opgelet en had morsdood gereden.


Mijn favoriete plek is dan ook tussen de "langzame" en "snelle" groepen in.
 
Terug
Bovenaan Onderaan