Valpartijen tijdens MF tochten

Ik heb gehoord dat diegene die het organiseert ook verantwoordelijk is. Lekker met je goedbedoelde tochje..
Daarom heb ik ook duidelijk op papier gezet (en deze aan iedereen uitgedeeld) dat 'de organisatie' niet aansprakelijk kan worden gesteld voor schade. Dit mbt de tocht van afgelopen zaterdag (Hoevelaken). Een soort van 'disclaimer' dus.

Oeps..dat had HansGSX-R al verteld..sorry niet gelezen
 
Laatst bewerkt:
Hallo,
ik reed direct achter the Boss en moet even zeggen dat hij er Absoluut niets aan kon doen.
De tegemoetkomende duc was misscien ook niet even slim bezig, maar dat zijn we als we eerlijk zijn allemaal met vlagen niet als we op een dijk "rijden"/ racen ;)
Het hoort helaas tot de mogelijkheden dat wanneer je harder rijdt dan een chopper er een kans bestaat dat het een keer fout gaat.
Is natuurlijk altijd zwaar klote, maar een smal dijkweggetje is geen Assen o.i.d.
Ik heb er zelf ook een handje van om hard te rijden op de dijk, maar door eigen ervaringen en die van anderen ben ik me wel bewust geworden van het risico dat er aan zit.

of zie ik het nou verkeerd ????
 
het valt mij ook al op dat er regelmatig schade is op zo'n treffen.

Deels te maken met de grote groepen en de rijstijlen die varieren. Ook het opjutten van jezelf en elkaar speelt een rol.

Ikzelf laat me niet zo snel opjagen. Ik rijd mijn eigen tempo en ga me niet over de kop jagen.

Toen we bij de dijk aankwamen werd even iedereen vertelt dat vanaf nu iedereen zijn eigen tempo moest gaan rijden en dat we elkaar tegenkwamen bij de pont. Bij de afslag van de pont stond netjes de vorige te wachten op de volgende. Ik was natuurlijk als laatste. Redenen: had mijn vriendin achterop, was aan het genieten van het uitzicht, kende de weg niet, had niet mijn pak aan, heb nog niet een ideale rijstijl e.d. Maar waar het op neer komt, ik weet dit van mezelf.

Ik denk dat er altijd wel 1 of 2 gekken rondrijden die hun grenzen niet kennen, maar die komen er altijd wel goed vanaf, maar die haal je ook redelijk makkelijk uit de groep.

In een groep rijden is afstand houden, sneller reageren, elkaar helpen dmv het aangeven via handsignalen van de wegsituatie en op elkaar wachten (diegene die voor je rijd en diegene die achter je rijd in de gaten houden).

In groep 4 waarin ik reed afgelopen weekend op Hoevelaken ging dit perfect. We zijn 1 motorrijder kwijtgeraakt, maar die had te weinig vermogen en rijstijl om ons bij te houden, terwijl het niet eens zo hard ging. Ik had kunnen kiezen om bij hem te blijven, maar dan was ik de groep kwijtgeraakt. Diegene die voor me reed nam flink afstand om mij nog te blijven zien, maar ik raakte mijn achtervolger gewoon kwijt.

Als je dan als groep bij elkaar rijd, gewoon afstand houden zoals je dat normaal ook doet en als het licht bijvoorbeeeld op rood springt, stop dan ook. Je komt de groep toch wel weer tegen.
 
tot nu toe de keren dat ik mee ben geweest nog niks gezien .

zelf probeer ik de groep te volgen zover mijn kunnen en de mogelijkheden van de motor het toe laten.
en daarnaast is de groep in het noorden wel so sociaal om lekker volgas door te knallen ook al kan je het niet bij houden en op het kruispunt wachten ze dan wel weer op de langzamere
 
Daarom heb ik ook duidelijk op papier gezet (en deze aan iedereen uitgedeeld) dat 'de organisatie' niet aansprakelijk kan worden gesteld voor schade. Dit mbt de tocht van afgelopen zaterdag (Hoevelaken). Een soort van 'disclaimer' dus.
Overigens vraag ik me wel af of zo'n disclaimer voldoende is. Ik ben ook ooit bezig geweest om e.e.a. uit te zoeken voor Motor-Forum over dit onderwerp maar het was me nog niet helemaal duidelijk.

Misschien wat advocaten in de zaal die duidelijkheid kunnen scheppen? :)
 
Ik wil het niet helemaal "goed praten", maar in dit geval kon de berijder er weinig aan doen. hij moest in een bocht uitwijken omdat een tegemoetkomende Duc rijder zonodig in de bocht een fietser in moest halen..... |(

Dit was toevallig toch niet de dijk langs de IJssel iets boven Zutphen afgelopen zondag 16 maart? Daar heb ik ook een of andere idioot op mijn pad gehad, die recht op mij afkwam rijden, alleen maar omdat hij te hard door een bocht ging en ook nog een fietser moest ontwijken |( In de snelheid kon ik niet zien wat voor een motor het was, maar asociaal was hij zeker!!!!! :(

PS: heb nu gelezen dat het niet op die dijk was, maar blijft feit dat het soms (!)gevaarlijke spelletjes zijn die mensen op die dijkweggetjes spelen

Voor de rest was het een geweldige rit! :]
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ook al een aantal ritjes gemaakt met het Motor-Forum... :9
Tijdens deze ritjes is er gelukkig nooit iets gebeurd. :}
Wel vind ik dat er vaak niet voldoende rekening wordt gehouden met het feit dat je in een grote groep rijd. Wanneer de voorrijder besluit om effe flink door te rijden dan gaat de rest mee en hebben de personen die achteraan in de groep rijden de grootste moeite om het bij te houden. Achteraan in een groep moet je toch al een stuk harder rijden dan voorin.
Ik heb ook wel eens 200+ gereden op een 60 km/u dijkweg om het bij te kunnen houden. |(
Wanneer je in een groep rijdt dien je naar mijn mening gewoon je plaats in de groep te behouden. En zeker geen gevaarlijke inhaal acties uit gaan halen. Je ziet altijd dat wanneer iemand in een groep het niet bij kan houden of gewoon niet bij wil houden, dat die persoon dan door iedereen ingehaald wordt. (in bochten, links of rechts. Maakt niet uit)

Ik zeg niet dat ik altijd netjes in de groep rijd, want ik pas me wel een beetje aan de rest aan. :+

Blijf de ritjes toch erg leuk vinden en zal er nog vaak bij zijn :]
 
Ik heb ook al een aantal ritjes gemaakt met het Motor-Forum... :9
Tijdens deze ritjes is er gelukkig nooit iets gebeurd. :}
Wel vind ik dat er vaak niet voldoende rekening wordt gehouden met het feit dat je in een grote groep rijd. Wanneer de voorrijder besluit om effe flink door te rijden dan gaat de rest mee en hebben de personen die achteraan in de groep rijden de grootste moeite om het bij te houden. Achteraan in een groep moet je toch al een stuk harder rijden dan voorin.
Ik heb ook wel eens 200+ gereden op een 60 km/u dijkweg om het bij te kunnen houden. |(
Wanneer je in een groep rijdt dien je naar mijn mening gewoon je plaats in de groep te behouden. En zeker geen gevaarlijke inhaal acties uit gaan halen. Je ziet altijd dat wanneer iemand in een groep het niet bij kan houden of gewoon niet bij wil houden, dat die persoon dan door iedereen ingehaald wordt. (in bochten, links of rechts. Maakt niet uit)

Ik zeg niet dat ik altijd netjes in de groep rijd, want ik pas me wel een beetje aan de rest aan. :+

Blijf de ritjes toch erg leuk vinden en zal er nog vaak bij zijn :]

Dat betekent dat de groep te groot was. Liefst rijd ik met maximaal 5 personen, als het niet anders kan is 7 a 8 ook nog wel te doen.
 
1 woord obt, lekker relaxt rustig touren nergens problemen mee :)
Geeft geen garantie. ;) Bijvoorbeld op MAG-dierenvoertoer nam 'n gast op 'n sjieke beemer de bocht te krap & duwde zijn cilinderkop in de bumper van een tegenligger. Was kwestie van 'met de groep meerijden', maar ging hooguit 60kmu.

Dan nog de stoppie met rollover bij obt2. (Maar toen waren we vantevoren gestopt, om een langzame & een minder langzame groep te maken voor een leuk bochtig stukkie.)



Ook al bij 2 obt's stukje achteraan gezeten & heb toch al op obt 130 ofzo gereden op 'n 80 weg, om 't bij te benen. (disclaimer: ik weet niet waar & wanneer & hoe of waarom :P ) Kan me voorstellen als een jonge gast op een gammel brik in die situatie terecht komt, dattie best 'n gevaarlijk foutje kan maken.

voor mij bottomline: Blijf gewoon voor jezelf rijen, met je eigen grenzen & schat situaties zelf in ongeacht van hoe je voorganger 't doet. :]
 
ja, ik had tijdens zo'n tochtje ook iemand achter me aan die net zijn rijbewijs had en een dikke 750. Ik heb die dag meer achter me gekeken dan voor me. Niet fijn rijden...

Maar het gaat gebeuren dat er 1 een keer goed op z'n plaat gaat. Ik heb gehoord dat diegene die het organiseert ook verantwoordelijk is. Lekker met je goedbedoelde tochje..
Dat was ik volgens mij. Volgens mij deed ik het toch rustig aan die dag! :?
Daarom reed ik ook achteraan.

Heb ik gekke dingen gedaan dan?

Maar ik begrijp wel wat je bedoelt.
Soms fokken rijders elkaar op, en dat is fout!

Het was mijn zwager die op z'n plaat ging die dag!
 
Dat was ik volgens mij. Volgens mij deed ik het toch rustig aan die dag! :?
Daarom reed ik ook achteraan.

Heb ik gekke dingen gedaan dan?

Maar ik begrijp wel wat je bedoelt.
Soms fokken rijders elkaar op, en dat is fout!

Het was mijn zwager die op z'n plaat ging die dag!

Met weinig ervaring moet je niet achterin, maar vooraan in de groep gaan rijden! Daar ligt het tempo een stukje lager, omdat je niet zo'n grote gaten dicht hoeft te trekken. Als er vooraan 80 kph wordt gereden is de snelheid bij een groep van 10 personen achteraan 110 tot 120 kph.
 
Met weinig ervaring moet je niet achterin, maar vooraan in de groep gaan rijden! Daar ligt het tempo een stukje lager, omdat je niet zo'n grote gaten dicht hoeft te trekken. Als er vooraan 80 kph wordt gereden is de snelheid bij een groep van 10 personen achteraan 110 tot 120 kph.

Dat Klopt wat je zegt.
Maar het voordeel van helemaal achterin rijden is dat je geen rekening hoeft te houden met je achterligger. Dus je kunt toch je eigen bochtensnelheid bepalen.
Als je in het midden rijdt en er wordt redelijk hard gereden dan wordt je als het ware meegetrokken met de snelheid. Als je begrijpt wat ik bedoel.

Daarom was mijn zwager ook de pineut.
Maar ik vindt niet dat je de organisator aansprakelijk kunt stellen voor een ongeluk.
 
Dat Klopt wat je zegt.
Maar het voordeel van helemaal achterin rijden is dat je geen rekening hoeft te houden met je achterligger. Dus je kunt toch je eigen bochtensnelheid bepalen.
Als je in het midden rijdt en er wordt redelijk hard gereden dan wordt je als het ware meegetrokken met de snelheid. Als je begrijpt wat ik bedoel.

Daarom was mijn zwager ook de pineut.
Maar ik vindt niet dat je de organisator aansprakelijk kunt stellen voor een ongeluk.

Ga maar na, jij hebt geen rekening hoeven te houden met achterliggers. Maar enkele van je voorliggers vonden het toch niet zo relaxt met jou achter ze aan. Geeft aan dat je toch gekke dingen hebt gedaan om bij te houden. Als je verder naar voren had gereden was het voor de voorrijder gemakkelijker geweest om rekening met je te houden. Als ik voorop rijd kijk ik ook veel naar wat er achter me gebeurd. Kan iedereen volgen? Gaat het niet te hard? Afgelopen zondag was dat helaas wat moeilijker, toen was de groep eigenlijk te groot om goed in de spiegels te kunnen houden. Tijdens dat rondje Veghel in september ging dat een stuk beter, ik kon precies zien wanneer de laatste van de groep weer aangesloten was (ook daarom is het belangrijk niet onderling in te halen).

Btw jouw zwager was de pineut omdat hij niet naar eigen kunnen reed, maar probeerde bij te houden. Hij kan en mag daar de groep niet de schuld van geven.
 
Idd. Je kunt niet iemand anders de schuld geven voor de fouten die je zelf maakt.

Ik reed tijdens een van de meetings bijnahelemaal achter aan.

Ik heb echt flink moeten gassen op sommige stukken om beetje bij te kunnen komen.

JohnV, Harley, Ik reden toen beetje achteraan.. Pittig toen :)


Valpartijen is kwestie van pech denk ik. Weinig aan te doen, it happens.

Meestal door vermoeidheid, patserig gedrag, niet opletten, etc.
 
Ga maar na, jij hebt geen rekening hoeven te houden met achterliggers. Maar enkele van je voorliggers vonden het toch niet zo relaxt met jou achter ze aan. Geeft aan dat je toch gekke dingen hebt gedaan om bij te houden. Als je verder naar voren had gereden was het voor de voorrijder gemakkelijker geweest om rekening met je te houden. Als ik voorop rijd kijk ik ook veel naar wat er achter me gebeurd. Kan iedereen volgen? Gaat het niet te hard? Afgelopen zondag was dat helaas wat moeilijker, toen was de groep eigenlijk te groot om goed in de spiegels te kunnen houden. Tijdens dat rondje Veghel in september ging dat een stuk beter, ik kon precies zien wanneer de laatste van de groep weer aangesloten was (ook daarom is het belangrijk niet onderling in te halen).

Btw jouw zwager was de pineut omdat hij niet naar eigen kunnen reed, maar probeerde bij te houden. Hij kan en mag daar de groep niet de schuld van geven.
Joris, Je motivatie klopt helemaal. :}
Goede tip voor de volgende keer.
ps. mijn zwager heeft ook niemand niks verweten.Behalve zichzelf.
 
Tijdens dat rondje Veghel in september ging dat een stuk beter, ik kon precies zien wanneer de laatste van de groep weer aangesloten was (ook daarom is het belangrijk niet onderling in te halen).
Joris als voorrijder bij het rondje Veghel was :} :}
Hij ging wel bijna kneedownend de bocht in maar hield daarna in om de rest bij te laten komen :)

Een groep rijdt het beste met maximaal 6 rijders. De snelle rijders bij de snelle en de toeristische bij de toeristische rijders. Degene met de minste ervaring zou eigenlijk op 2 moeten rijden en degene met de meeste ervaring achteraan (tenzij je het doet zoals Joris het heeft gedaan).
Daarbij laten mensen zich te snel opjutten (ik moet ook zo hard kunnen rijden) en gaan daardoor boven hun kunnen rijden.
En het laatste belangrijke is afstand houden! zeker in een (onbekende) groep!
Ken je eigen grenzen en ga die zeker niet opzoeken als je in een groepje rijdt, wacht daar maar lekker mee totdat je alleen of met z'n 2en bent.
 
Laatst bewerkt:
Joris als voorrijder bij het rondje Veghel was :} :}
Hij ging wel kneedownend de bocht in maar hield daarna in om de rest bij te laten komen :)

Een groep rijdt het beste met maximaal 6 rijders. De snelle rijders bij de snelle en de toeristische bij de toeristische rijders. Degene met de minste ervaring zou eigenlijk op 2 moeten rijden en degene met de meeste ervaring achteraan (tenzij je het doet zoals Joris het heeft gedaan).
Daarbij laten mensen zich te snel opjutten (ik moet ook zo hard kunnen rijden) en gaan daardoor boven hun kunnen rijden.
En het laatste belangrijke is afstand houden! zeker in een (onbekende) groep!
Ken je eigen grenzen en ga die zeker niet opzoeken als je in een groepje rijdt, wacht daar maar lekker mee totdat je alleen of met z'n 2en bent.

Ken niet eens kneedownen :P ;) Misschien er af en toe dicht tegenaan, maar ik durf met m'n hand op het hart te beweren dat ik GEEN knie aan de grond heb gehad O-)

Edit: hard = hart |( |(
 
Op dinsdag 18 maart 2003 09:22 schreef Joris het volgende:Ken niet eens kneedownen :P ;) Misschien er af en toe dicht tegenaan, maar ik durf met m'n hand op het hard te beweren dat ik GEEN knie aan de grond heb gehad O-)
Je gaat hard genoeg om te kunnen kneedownen. Gewoon iets meer hangen en dan ben je er :)
Maar ik heb het aangepast hoor :P
 
Daarom rij ik helemaal niet graag mee in groep (je zal me ook niet te gauw zien op meetings van > 10 motoren),ideaal is voor mij 2 a 3 man (eigenlijk het liefst alleen), moet ik ook niet cst in mijn spiegels kijken en zo... rijdt veel relaxter.
 
Nog even wat over de aansprakelijkheid van de organisatie:
Post 1 van edraket , topic: Opzet Mega MF Meeting
Post 2 van Jasper Grootveld, topic: Opzet Mega MF Meeting

Het is helaas zo dat wanneer je in groepsverband gaat toeren, dat dan de voorrijder van die groep aansprakelijk is voor die groep. Dat staat los van het feit of het een betalend evenement is of niet, zolang het gaat om een Tourtocht volgens een uitgezette route. (dus niet wanneer je gewoon willekeurig aan het rijden bent met een groepje)
Daarnaast is het ook zo dat, als ik een tourtocht rijdt bij een of andere club, en ik kom ten val vanwege onvolkomenheden in de tocht, dan kan ik hiervoor de organisatie aansprakelijk stellen.

En denk niet, het loopt allemaal niet zo'n vaart, want hieronder staan enkele voorbeelden van wat zich echt heeft afgespeeld in het verleden.

voorbeeld A
Motorrijder A doet mee aan een toertocht welke is georganiseerd door Motorclub B. Tijdens deze rit raakt deze motorrijder van de weg en komt hierbij ten val. Hij stelt de organiserende club aansprakelijk, omdat ter plaatse van het ongeval de bermreflectorpaaltjes verkeert om stonden. Hierdoor had hij de situatie verkeerd ingeschat en was ten val gekomen.

Als organiserende club ben je namelijk verplicht om een route vlak vantevoren nog te rijden om te kijken of er nergens geen gekke dingen kunnen gebeuren.

voorbeeld B
Motorrijder C doet mee aan een georganiseerde reis van de KNMV. Aangekomen in het hotel glijd de motorrijder uit over een stukje zeep tijdens het douchen. Hij breekt hierbij zijn been. Ook deze man steld de organisatie (in dit geval dus de KNMV) aansprakelijk.


Dat komt door het dwingend recht, dit overruled alle afspraken die gemaakt zijn onder niet geldige rechtswegen.
Wanneer jij een arbeidsovereenkomst maakt en je spreekt bv af dat je voor 3 euro onder het minimum loont komt werken overrulled het dwingend recht dit en zal je werkgever evt met terugwerkende kracht het verschil moeten betalen.

Die verantwoording van de organisatie valt dus ook onder dwingend recht ;(
 
Ik heb ook al wat MF ritjes gedaan, met toch slechts 1 "incidentje", iemand eenzijdig "onderuit geschoven". Dat valt dus nog erg mee, maar ik denk dat het belangrijk is te beseffen dat je in een groep gewoon normaal moet doen, geen wheelies en stoppies met mensen voor je (of achter je bij een stoppie) Gisteren op De Baars zag je dat ook al, stoppies op de weg terwijl er verkeer aan komt, ging maar net goed. Verder sluit ik me bij oa. Joris aan, die heeft het netjes verwoord vind ik.

"Racen" in een groep is altijd link.. zelfs met bekenden, meer als 5 man is gewoon lastig.

Wat vooral belangrijk is, is dat iedereen dezelfde, voorspelbare rijstijl aanhoudt. Ik ben vorig jaar voor het eerst naar de Eiffel geweest met vier collega's. Het doel was toch lekker bochtjes pakken en we wisten vooraf dat het niet langzaam zou gaan. Er waren onervaren rijders bij, maar doordat we van elkaar precies wisten wat we konden verwachten, verliepen de twee dagen perfect. Belangrijk is dat je je grenzen weet en je niet laat verleiden.

Chiel
 
edraket schreef het volgende:
...
Dat staat los van het feit of het een betalend evenement is of niet, zolang het gaat om een Tourtocht volgens een uitgezette route. (dus niet wanneer je gewoon willekeurig aan het rijden bent met een groepje)
...

Dus als ik met een groepje ga rijden (en ik rij voorop en ken de route) en ik geef iedereen een route op papier dan kan ik aansprakelijk gesteld worden, maar als ik zonder route ga rijden dan niet?

Knappe zin, Gasterix. Hoop dat je begrijpt wat ik bedoel..
 
Terug
Bovenaan Onderaan