Valpartijen

Valpartijen, wie heeft er wat beleefd?

  • Ja, meer dan één keer

    Stemmen: 124 45,1%
  • Ja, maar nog maar één keer

    Stemmen: 69 25,1%
  • Nog niet, maar het zal vast wel een keer gebeuren

    Stemmen: 23 8,4%
  • Nee, en ik hoop dat zo te houden

    Stemmen: 55 20,0%
  • Nee, dat zal mij niet overkomen

    Stemmen: 4 1,5%

  • Totaal aantal stemmers
    275
  • Opiniepeiling gesloten .
Jaren geleden met brommer hoorde een vreemd geluidje ik opzij kijken naar mijn voorwiel en zag voorspatbord losschieten om het voorwiel te blokkeren.
Via het verse split tot stilstand gekomen.
Handjes en heup ontveld.
Met de motor tijdens de les een 8 af laten slaan en horizontaal neergelegd.
Nu 8000 km gereden en alles nog verticaal kunnen houden.
 
De les een week voor mijn AVD, iets te enthousiast een u-bochtje willen maken. Ik met beide benen op de grond, de motor nog net kunnen opvangen voordat hij het asfalt zou kussen. Blijkbaar heeft dat squatten en deadliften in de sportschool toch nog ergens nut voor gehad.

Bij mn AVB 1 keer de motor laten kukelen met de oefening voor het uitrijden van een parkeervak. Was ietsje te nonchalant.

En tot nog toe 500+ valvrije kilometers sinds mijn rijbewijs
 
Toen ik pas mijn rijbewijs had, sta stil met de motor ff praten met een vriend, vriendin die er bij stond, “gaaf ik wil achter op” en springt gelijk achterop, lekker uit balans en motor ligt.
Telt omgevallen motor zonder bestuurder ook? Motor voor het station geparkeerd. Ff ov-kaart halen. Kom terug, militair met zijn landrover er tegen aan gereden. Motor plat op de grond.
Natte bakstenen straat. In een bochtje gaat de auto voor mij nog al hard op de rem. Ik dus ook. Reed gelukkig maar iets van 30, maar lag toch plat op mijn bek.
Niet plat maar wel vanachter aangereden in een korte rij voor een stoplicht. Motor bleef klem overeind staan tussen mijn voorganger en degene die mij had aangereden.
Bovenstaande allemaal met dezelfde motor (mijn tweede) en in het eerste jaar dat ik mijn rijbewijs had.
Daarna niet meer onderuit gegaan tot een jaar of 5 terug. Op vakantie, motor keren via een oprit, lag alleen een stalen plaat die iets gladder was dan gedacht en achterwiel glijdt onder mijn vandaan. Bleef op de zijkoffer hangen, dus lag niet helemaal plat en stond dus na een klein duwtje weer overeind.
Gelukkig allemaal met lage of geen snelheid. Minimale schade aan de motor en geen aan de berijder. En doe mij best om dat zo te houden.
 
moet dringend eens terug in gang schieten, want mijn gemiddelde van 1x per jaar klopt el even niet meer '(

Laatste ((valpartijen/accidenten op straat en circuit) vorig jaar was "speciaal" : de 25ste (is dat dan een "zilveren crash" ?) en de 10de met de KR1S *O*
 
Gistermiddag een flinke smak gemaakt op A10 ringweg in Amsterdam. De totale som der delen die zich voordeden op dat moment, maakte dat ik met CBR650 tegen de vangrail aanknalde en vervolgens een lelijke schuiver met het asfalt. En geloof me, niet zozeer de klap, maar de schuiver deed het!

Het belangrijkste is dat je na het ongeluk zo rustig mogelijk dien te blijven en goed blijft communiceren met toegesnelde medegebruikers van de snelweg. Voor degenen die het hebben zien gebeuren, dat is voor hen beslist géén leuke ervaring.

Langs deze weg wil ik met oprecht ieder betrokkene (medeweggebruikers, ambulance personeel, de politie en het personeel van SEH) bedanken voor hun bijstand.

UP-TO-DATE
Om verschillende vragen in één keer te beantwoorden:

Beruchte plek, nat wegdek, druk (op woensdag iets tegen 16:45) en ook tijdens praktijkles.......... (de precieze oorzaak wordt nog besproken met rij-instructeur).
Gezien de omstandigheden aldaar en de wonden die ik heb opgelopen (niets gebroken, alleen hier en daar zware kneuzingen), heb Ik nogal keiharde mazzel gehad. Dat heb ik zeer zeker vooral te danken aan goede motorkleding; wel zijn de motorschoenen, motorbroek, motorjas en handschoenen aan vervanging toe.

Recht van mijn hart aanbevolen: draag motorkleding! Het is beslist geen overbodige luxe.

Ik heb vooral een zware kneuzing in mijn linkerbeen; te beginnen vanaf mijn knie naar mijn voet toe.
Vanochtend tijdens een controle in het ziekenhuis is op basis van de lelijke open wond en omliggend gebied onder de huid, de conclusie getrokken dat de motor op mijn linkerbeen zat tijdens het schuiven.

Nu op dit moment is mijn grootste zorg dat de wond niet geïnfecteerd raakt. Een strikte antibioticakuur volgen én het ook afmaken, en de linkerbeen zo min mogelijk belasten met lopen.

Tenslotte bedankt voor likes en medeleven.
 
nu sinds december mn rijbewijs, vanaf dat moment veel gereden (geen WW) op 2 motoren die in de schuur staan. Een hoop bijna momentjes gehad, maar nog niet helemaal;

Ik denk dat mn lengte en bouw wel wat geholpen heeft om het "net wel" om te toveren in een "net nietje"


Shiver op achterbok zetten (stuur stond scheef)
Shiver op standaard zetten, maar standaard stond niet volledig uit
Bandit op middenbok zetten, eerste keer, ging wat onhandig, keepte bijna
Bandit van middenbok afhalen terwijl ik er naast stond


Geleerd;
Bij shiver stuur recht houder met opbokken
Altijd dubbel check op standaard als je stoer wilt afstappen bij een terras
Bij op middenbok zetten, altijd ff vanuit standaard gaan
Middenbok afhalen, drie keer nadenken, of er gewoon op zitten.

Tijdens lessen, niet gevallen.

Gelukkig wel andere domme dingen gedaan bij het "klussen" en minstens zoveel auw gehad :)
 
Op de motor nu zo'n 4 keer onderuit gegaan in zo'n 6,5 jaar tijd. En 1 keer is de Fazer 600 omver getikt door een bejaarde terwijl die geparkeerd stond..
Tot nu toe alleen nog crashes gehad door eigen toe doen, soms moet je gewoon iets beter nadenken. :9

1. Wou de TransAlp 650 parkeren op de stoep, met iets van 5km/u gleed mijn voorwiel weg door sneeuw/ijzel. Had de motor nog niet zo lang dus dat wel even zuur.

2. Ging iets te enthousiast de bocht in op de TA650 na het inhalen van een auto, voorwiel gleed weg en ik lag onderaan de dijk. Beetje spierpijn en dat was het wel.
Bekijk bijlage 1356200

3. Was wat afgeleid door een tegemoet komende auto in de verte en reed zo de dijk af op de NTV650 (was ook al donker), uiteraard niet te houden en ging onderuit. Daarna rustig nog 50km naar huis gereden met kapotte kappen, krom stuur etc..
Bekijk bijlage 1356193

4. Met circa 100km/u in de sloot terecht gekomen op de Hawk GT in Duitsland, was uiteraard wat ernstiger. Met spoed naar het ziekenhuis en daar 3 dagen gelegen. Paar maand last gehad van de hersenschudding en lopen was pijnlijk (niks gebroken). Kan mij ook niet herinneren wat precies de oorzaak was, denk een tankslapper door het slechte wegdek in combinatie met stijve vering/demping. Of ik was in dromenland, kan ook, was wel op een rechte weg en had er al 400km opzitten.
Bekijk bijlage 1356201
Kan er weer één bijvoegen, gelukkig dit keer een kleintje.

Wou op vakantie keren op een helling, maar had net te weinig vaart en de volgepakte Fazer met mij erop kukelde om. Heel stom maar de schade was beperkt en heb er ook helemaal niks aan overgehouden op een deuk in mijn ego na dan. :9
 
Boulevard Scheveningen, mijn vrouw stapte af ik deed de motor uit en ik wou iets verder neerzetten dus al steppend paar meter tot ik mn voet op wat zand op de tegels neerzet en zo uit balans raak, sprong er snel vanaf om hem tegen te houden -wat niet ging- tot ik een lantarenpaal raak en dus vast tussen de motor en lantarenpaal zat, officieel niet helemaal gevallen maar dat is alleen te danken aan die lantarenpaal:+

Toen ik bij stoplicht werd aangereden zat de motor vast op de auto dus toen ook niet gevallen, hij is wel gevallen bij het van de bumper afhalen, maar dat was dan weer zonder mij_O-

Voor de rest gelukkig niet;)
 
Splinternieuwe motor, net uit de krat gehaald.
Wou hem even buiten zetten voor een testrit bij 2 andere nieuwe motoren, dan kon ik dat mooi in een keer doen.

Verstap mij op de stoeprand, kletter zo met de motor onderuit.
 
Aardig stukje wat ik onder ogen kreeg, ik plemp het maar even hier neer.
Om er nou een heel nieuw topic van te maken...

 
Aardig stukje wat ik onder ogen kreeg, ik plemp het maar even hier neer.
Om er nou een heel nieuw topic van te maken...


Beetje vreemd verhaal. Goede motorkleding dragen is een no brainer.
Ik reed 58 jaar geleden ook legaal motor en had zo'n lederen race overall, net als Mike Hailwood, maar die hadden nog geen beschermstukken en als je een flinke schuiver maakte, ging je dat soms maanden voelen.

Dat is veel beter geworden en dat is maar goed ook.
 
Aardig stukje wat ik onder ogen kreeg, ik plemp het maar even hier neer.
Om er nou een heel nieuw topic van te maken...

Het verhaal begint wat algemeen, dan een referentie naar leeftijd om vervolgens door te gaan naar een willekeurige oorlog en Auswitch, Jappen of zomerkamp en wat inzichten op het leven. Verder schrijvend over het geromantiseerde beeld dat dat oude schroot met wel een handje vol pk’s en nog minder newtonmeter ook maar enigszins vergelijkbaar is met de machines van nu en dan toch tot zeker en wel op vollast laten lopen terwijl je drank op hebt en maar boenderen op houten klossen van banden over de wegen waar de verkeersdichtheid lager ligt dan op een afgesloten weg op zondag van tegenwoordig. En ja zo’n man mag mij dan een “broekie” vinden omdat ik nog maar achtenveertig ben maar ik vind dit toch meer het uiten van angst om niet meer stoer gevonden te worden. Nou “ouwe” ik vind je een held, je hebt het overleefd, wat heb je allemaal niet overleefd? Verschillende oorlogen, hongersnoden, koude winters bij de kachel stokend op het ledikantje van je zusje want die had hem niet meer nodig omdat jullie haar opgegeten hebben. Dan nog asbest in de remmen, loodhoudende verf, onbeschermde stopcontacten en natuurlijk op jonge leeftijd voor trapjes staan zonder traphekje. Onbeschermde seks, niet alleen met het andere geslacht maar met alles waar ook maar een gat in zat, of het nou praatte, mekkerde of miauwde of überhaupt nog een hartslag had, bedankt voor aids en andere soa’s trouwens, chapeau chapeau. In plaats van die onzekerheid op een dergelijke manier te uiten zou je gewoon moeten genieten van de mooie herinneringen die je aan die tijd hebt, vertel ze ons maar doe niet zo denigrerend over deze mooie tijd waarin we leven, het is je onwaardig. Vroeger was alles anders, beter is net als schoonheid slechts te beoordelen door de aanschouwer.
 
Aardig stukje wat ik onder ogen kreeg, ik plemp het maar even hier neer.
Om er nou een heel nieuw topic van te maken...

Wel leuk geschreven, maar hij refereert naar een tijd waarin de algehele perceptie en filosofie met betrekking tot individuele veiligheid en gezondheid veel middeleeuwser was dan nu.

"Onze" normen en waarden zijn behoorlijk anders dan in de tijd dat Dolf zo veel meemaakte op de motor: er staan nu in 2019 ook geen schaaltjes met sigaretten klaar voor de kraamvisite om lekker het huis blauw te kunnen paffen.
 
Wel leuk geschreven, maar hij refereert naar een tijd waarin de algehele perceptie en filosofie met betrekking tot individuele veiligheid en gezondheid veel middeleeuwser was dan nu.

"Onze" normen en waarden zijn behoorlijk anders dan in de tijd dat Dolf zo veel meemaakte op de motor: er staan nu in 2019 ook geen schaaltjes met sigaretten klaar voor de kraamvisite om lekker het huis blauw te kunnen paffen.
Naast de schaaltjes met zoute pinda’s die tegenwoordig blijkbaar dodelijker zijn dan kogels.
 
Moep viel vroeger met de brommer nog wel eens. Een keer op een natte klinkerweg op de Zündapp in de remmen gemoeten voor een wegrijdende stadsbus, en daar toen met Zündapp en al onder gekomen. En het liep goed af. Met de motor, toen nog de K100, maar een keer gevallen, tot amusement van de omstanders gewoon vanuit stilstand. Verder valt het in ruim 40 jaar nogal mee dus. Wel 2 motormaatjes overleefd inmiddels, RIP Ray en Peter.

W.b. het verhaal over beschermende kleding: Het helpt als je een schuiver maakt. Maar kleding is ook niet heilig. Moep rijdt niet in t-shirt en korte broek. Maar durft het wel aan met de oude motorjas zonder de protectiestukken en een spijkerbroek met kevlar.
 
Naast de schaaltjes met zoute pinda’s die tegenwoordig blijkbaar dodelijker zijn dan kogels.
Hmmm, ben wel allergisch voor pinda’s.
Wordt er behoorlijk ziek van, of ze ook dodelijk zijn voor mij kan ik nog niet beoordelen.
Dit geldt tevens voor de kogels , waarvan ik een sterk vermoeden heb dat ik er allergisch voor ben :/

Verders rijdt ik zelf ook altijd met motorkleding, maar ik loop er dan ook weer niet bij als een bionisch fluoriserende kanarie voorzien van Bluetooth en helm camera.

En ja, valpartijen zijn mij ook niet onbekend.
Evenals van een ladder afflikkeren, aangereden worden op de fiets, 20mtr afgrond instorten en mijzelf buiten westen slaan tegen een 20cm dikke rvs leiding.

Maar hee, ik leef nog en stap straks gewoon weer op de motor *O*

Beetje nadenken en gewoon doen
 
@KwaSuz

Mooi dat er genoeg het geluk hebben om met een gezond verstand te kunnen nadenken. Tegen ongebreidelde stupiditeit al dan niet veroorzaakt door agressie kun je je slecht wapenen. Wil een automobilist over je heen rijden en in zijn opzet slaagt dan trek je als motorrijder al gauw aan het kortste eind.
Als je dan net als in het verhaal met een dronken kop op een motor die in 1845 de meest rigide fiets ter wereld was stapt, dus 200 jaar achterstand heeft in alles wat een motorfiets veiliger zou kunnen maken, en wegrijd dan moet je ook slim genoeg zijn met diezelfde dronken kop, dat je bewust meer risico neemt. En dan heb ik het nog niet eens over de kleding.
Zoiets is gewoon leuk voor op de distinguished gentlemen ride en niet voor de randstedelijke ochtendspits die gevuld is met zigzaggende rijbaanverwisselende slaapdronken en motorrijdhatende automobilist(e).
 
UP-TO-DATE
Om verschillende vragen in één keer te beantwoorden:

Beruchte plek, nat wegdek, druk (op woensdag iets tegen 16:45) en ook tijdens praktijkles.......... (de precieze oorzaak wordt nog besproken met rij-instructeur).
Gezien de omstandigheden aldaar en de wonden die ik heb opgelopen (niets gebroken, alleen hier en daar zware kneuzingen), heb Ik nogal keiharde mazzel gehad. Dat heb ik zeer zeker vooral te danken aan goede motorkleding; wel zijn de motorschoenen, motorbroek, motorjas en handschoenen aan vervanging toe.

Recht van mijn hart aanbevolen: draag motorkleding! Het is beslist geen overbodige luxe.

Ik heb vooral een zware kneuzing in mijn linkerbeen; te beginnen vanaf mijn knie naar mijn voet toe.
Vanochtend tijdens een controle in het ziekenhuis is op basis van de lelijke open wond en omliggend gebied onder de huid, de conclusie getrokken dat de motor op mijn linkerbeen zat tijdens het schuiven.

Nu op dit moment is mijn grootste zorg dat de wond niet geïnfecteerd raakt. Een strikte antibioticakuur volgen én het ook afmaken, en de linkerbeen zo min mogelijk belasten met lopen.

Tenslotte bedankt voor likes en medeleven.
Goed om te horen dat het meevalt! En inderdaad, kuurtje afmaken en andere doktersinstructies goed naleven zodat je zo snel mogelijk weer verder kan met lessen!
 
Ik ben één keer bij het achtje gevallen met lessen, en een keer met mijn eigen motor. Dat was ook echt een hele domme actie. Een dag nadat ik m'n Tiger had opgehaald vertrokken we voor een weekendje Duitsland, dus de motor was vol bepakt. Hij is best hoog voor mij, in ieder geval véél hoger dan m'n CBRretje, en ik kon niet opstappen door m'n been over m'n tas heen te zwaaien. Na het tanken dacht ik dus: nou, ik spring er op alsof ik half over een horde spring en dan duw ik 'm zo in één vloeiende beweging rechtop ook.
Ging op zich best soepel... alleen m'n been was te kort om hem aan de andere kant op tijd tegen te houden, dus de motor zwiepte over zijn zwaartepunt heen mooi op de rechterzijkant en ik stond er netjes weer naast..... :')
 
UP-TO-DATE
Om verschillende vragen in één keer te beantwoorden:

Beruchte plek, nat wegdek, druk (op woensdag iets tegen 16:45) en ook tijdens praktijkles.......... (de precieze oorzaak wordt nog besproken met rij-instructeur).
Gezien de omstandigheden aldaar en de wonden die ik heb opgelopen (niets gebroken, alleen hier en daar zware kneuzingen), heb Ik nogal keiharde mazzel gehad. Dat heb ik zeer zeker vooral te danken aan goede motorkleding; wel zijn de motorschoenen, motorbroek, motorjas en handschoenen aan vervanging toe.

Recht van mijn hart aanbevolen: draag motorkleding! Het is beslist geen overbodige luxe.

Ik heb vooral een zware kneuzing in mijn linkerbeen; te beginnen vanaf mijn knie naar mijn voet toe.
Vanochtend tijdens een controle in het ziekenhuis is op basis van de lelijke open wond en omliggend gebied onder de huid, de conclusie getrokken dat de motor op mijn linkerbeen zat tijdens het schuiven.

Nu op dit moment is mijn grootste zorg dat de wond niet geïnfecteerd raakt. Een strikte antibioticakuur volgen én het ook afmaken, en de linkerbeen zo min mogelijk belasten met lopen.

Tenslotte bedankt voor likes en medeleven.
Beterschap Berent! De vangrail is er alleen voor auto's. Voor motorrijders is hij levensgevaarlijk, hoor ik zeggen. Je hebt geluk gehad.
 
Terug
Bovenaan Onderaan