Valpartijen

Valpartijen, wie heeft er wat beleefd?

  • Ja, meer dan één keer

    Stemmen: 124 45,1%
  • Ja, maar nog maar één keer

    Stemmen: 69 25,1%
  • Nog niet, maar het zal vast wel een keer gebeuren

    Stemmen: 23 8,4%
  • Nee, en ik hoop dat zo te houden

    Stemmen: 55 20,0%
  • Nee, dat zal mij niet overkomen

    Stemmen: 4 1,5%

  • Totaal aantal stemmers
    275
  • Opiniepeiling gesloten .
Tijdens de rijlessen:
1. Target fixatie op de struiken... Motor vol op m'n enkel. Pijnlijke maar goede les geweest. Shade: twee weken niet kunnen lopen, twee jaar een harde "blauwige" plek die moest afbreken.

2. Stilstaan bij een kruispunt en m'n voet op een olievlek plaatsen, beginnen the glijden en kansloos de motor proberen recht te houden: wel zo slim om op het dode punt over de motor te springen maar door de olievlek resulteerde dat op een mislukte snoekduik recht op m'n bek: ook een goede les geweest.
Schade: sublux van m'n schouder, diepe krassen in het vizier en een kras op m'n ego.

Met rijbewijs wel een paar bijna momenten gehad, maar tot nog toe altijd kunnen oplossen en de rubber side down gehouden. Het zal vast nog wel een keer gebeuren, maar ik hoop van niet.
 
Al meerdere malen, en zal ook niet de laatste keer geweest zijn.

Kleine opsomming:
Weg rijden met schijfslot. Werkt niet

Bij koud weer, vol de choke er op, woonerf afrijden, kont gaat glijden en dan proberen te corrigeren met het gas. Werkt ook niet.

Ketting smeren mbv bike lift, na smeren de lift er onder vandaan halen en kijken hoe die om lazert (jiffy ingeklapt).

Aankomen rijden jiffie uitklappen
Afwillen stappen en achter jiffy blijven hangen.
Beide tegen de vlakte
Werkt ook niet..

3x in een halfjaar met de zelfde:
1e keer van opzij aangetikt worden.
Gewoon overeind gehouden en beetje schade
2e keer (2 maanden later) keuze gehad tussen vol achter op auto klappen of de voor rem vol te gebruiken en bewust op de grond leggen (ging voor de zwaarte kracht, hoop kuip schade)
Schade wederom herstelt
Wederom 2 maanden later:
3e keer frontaal geschept worden door koekblik.
Dit was toen wel einde fiets en technisch los...



Dus ja....
Been there done that seen it
Will happen again🤐
 
Nog nooit ergens tegenaan gereden. Ook niet tegen iemand aan.
Wel eens aangereden op het circuit. Low sider.
Verder alleen enkelzijdige low siders en high siders.
Mijn ervaring: bij een high sider breek ik iets.
 
Een valpartij is een valpartij: de motor ligt op de grond, al dan niet met piloot. Het hoeft niet spectaculair te zijn :+
Oh, dan ben ik ook 1x gevallen. A'tje nu 4,5 jaar en iets meer dan 100K in bezit maar nog geen ongeluk gehad. Wel zette ik bij het vorige huis de V-Strom altijd voor de deur. Maakte ik even een korte slinger en kneep ik in m'n voorrem en hoppa, staan. Ja, totdat daar een keer het gras gemaaid was en er bij vochtig weer was los gras op de stoep lag. Toen lag ik daar ook, met de V-Strom bovenop m'n voet. :(

Schijfremslotje is mij ook wel eens overkomen, ook met de V-Strom, maar (met heel veel vloeken en tieren) wist ik 'm toch op te vangen.
 
2 x met les en 1 x omvallen na die tijd.
1e x met les: voor het stoplicht stond ik zo goed als stil en toen liet ik de koppeling schieten..
2e x ook met les: bij het achtje kwam ik met afgeschuind voorwiel op het voetje van de pilon en toen schoof ik onderuit. Spiegel en rempedaal waren aan gort, nu weet ik waarom die lessen zo duur zijn.:+

Met mijn eigen motor even stoppen op een parkeerterrein op een heuvel in Duitsland. Die heuvel was bepaald niet waterpas en toen ik mijn voet neer wilde zetten, was er ineens geen grond....-O- maar gelukkig geen schade. Behalve dan die spreekwoordelijke deuk in mijn ego. Gelukkig geen publiek!
 
De eerste motor op de 2e dag, jiffy links en het stuur naar rechts gedraaid op een blijkbaar iets aflopende stoep, daarom altijd jiffy links stuur naar links.
Een keer een auto van links de voorrangsweg overgestoken terwijl ik er net aan kwam, een keer op onverklaarbare wijze in een berm beland wat bijna goed ging maar waar ik de weg weer op wilde bleek iets steiler en gladder dan verwacht, een keer met sneeuw niet recht genoeg een drempel op gereden, een keer mortor laten afslaan met het stuur op de maximale uitslag (automatische toerentalverhoger besloot net een tndje terug te gaan waardoor ik net te weinig gas gaf), een keer op een dijkje een haarspeld verkeerd ingeschat en bij stoppen om te willen steken was het been te kort en de laatste keer een probleempje met de rem waar ik het weekend erop naar wilde kijken... 3 maand eerder dan gepland maar toch een weekje te laat.
Klinkt veel maar op meer dan een half miljoen kilometers in weer en wild valt het best wel mee en alleen die ene keer dat ik stilstaand omviel had ik mijn sleutelbeen gebroken... die keer dat niemand snapte dat ik het overleefd had was 2 weken spierpijn het enige.
1 keer motor op alle fronten TL en 1 keer economisch TL en de andere keren een goed excuus om weer eens wat te gaan verfraaien O-)
 
Met cross / enduro een kleine 20.000x ongeveer... met wegracerij ook meerdere keren waarvan helaas de laatste keer een echt serieuze klapper. Rug gebroken en einde racerij. Na lang revalideren rij ik wel weer op de weg inmiddels, bloed kruipt nou eenmaal waar het niet gaan kan... het gaat alleen ff wat rustiger dan vroeger en lange afstanden gaat niet meer, maar hey... ik rij wel weer!!!
 
Afhankelijk van de definitie van vallen (stilstand vs. rijden en zelf al dan niet mee vallen) zit ik op een keer of 3 à 6.
 
2 x met les en 1 x omvallen na die tijd.
1e x met les: voor het stoplicht stond ik zo goed als stil en toen liet ik de koppeling schieten..
2e x ook met les: bij het achtje kwam ik met afgeschuind voorwiel op het voetje van de pilon en toen schoof ik onderuit. Spiegel en rempedaal waren aan gort, nu weet ik waarom die lessen zo duur zijn.:+

Met mijn eigen motor even stoppen op een parkeerterrein op een heuvel in Duitsland. Die heuvel was bepaald niet waterpas en toen ik mijn voet neer wilde zetten, was er ineens geen grond....-O- maar gelukkig geen schade. Behalve dan die spreekwoordelijke deuk in mijn ego. Gelukkig geen publiek!
Ja, dat laatste verhaal herinner ik me, dat heb je al een keer verteld ;)
 
Met cross / enduro een kleine 20.000x ongeveer... met wegracerij ook meerdere keren waarvan helaas de laatste keer een echt serieuze klapper. Rug gebroken en einde racerij. Na lang revalideren rij ik wel weer op de weg inmiddels, bloed kruipt nou eenmaal waar het niet gaan kan... het gaat alleen ff wat rustiger dan vroeger en lange afstanden gaat niet meer, maar hey... ik rij wel weer!!!

Oei, rug wil je niet breken, wat heb je er precies aan over gehouden?
 
Op 50cc, 2 keer behoorlijk hard. ( lees, mazzel er zonder serieus letsel af gekomen te zijn )

1e Uitwijken voor een auto die tegen het verkeer inreed. Werd wakker onder de auto tegen de voorband aan.

2e "expres" onderuit geremd, was kiezen.. of vol op de auto voor me rijden, of eronder glijden..
Glijden leek op dat moment de beste beslissing.

Oh, en een keer stilstaand evenwicht verloren en als een zak hooi omgepleurt :)

Motor, ook 2 keer..
Met les, het gewicht van een 500 onderschat , denkend dat je hem wel even op de knie kan houden.
Nope..

Net m'n rijbewijs.. van de dijk afgereden.. overmoedig.
Was beduidend sneller beneden, als daarna die motor weer 4 meter een dijk omhoog te duwen :)
In het proces nog de assisterende boer z'n overal in de fik gestoken ( ehh, ander verhaal .. )

Bonusronde !!!
* Spijkerbroek en knie stuk , met het maken van een knee-down bocht.. en ter plaatsen leren waarom
ze bij de GP die knee sliders op een pak hebben. ( kuch.. ik was jong, met meer ballen als hersenen )
* Met 240+ een duif weg gekopt.. was ver uit de pijnlijkste .
* Motor van de motor-brug laten vallen , dat was de topper in schade.



Fouten maken is niet erg, er niet van leren.. is onhandig :)


* Shit, er nog 1'tje vergeten.. Met een opgevoerd Arola'tje ( technisch, een brommer :) )
Kom aan bij de supermarkt , en zie daar een voor mij bekende jongedame waar ik nogal gecharmeerd van was.
En wat moet die Testosteron bom doen.. even showen natuurlijk..
Maak een handrem bochtje om het betrokken arola'tje te fileparkeren in 1 bewegen ( deed dát wel vaker )
Maar.. Die ballonbandjes pakte in 1x zo goed grip, dat het karretje kantelt !
Dus lande zijwaarts.. in betrokken parkeervakje.. :) :) :)
Zonder m'n -cool- te verliezen, uit dat ding gekropen.. ding over end "gezet" , supermarkt ingelopen alsof dit
het plan was zo te parkeren.
Dagen kreupel gelopen... en de dame .. tja, die dacht nog steeds dat ik een idioot was :) :) :)
 
Laatst bewerkt:
Oh ja op 50cc ben ik ook wel een paar keer onderuit gegaan. Keertje met harde wind tegen de stoeprand aan geblazen. Deed zeer.

Ander keertje beetje olie in een bocht. Nooit geweten dat je zó snel in een greppel kon belanden! Gelukkig reden m'n buren achter me, die me hebben geholpen de brommer uit de greppel te vissen. Toevallige voorbijganger heeft toen nog politie ofzo gebeld ivm het oliespoor (pfff, bijna 20 jaar terug hoor ken niet alle details meer). Spijkerbroek en schoenen stuk... en ik moest de winkel in Alkmaar openen. Toen ik aankwam m'n collega binnengelaten en zelf even snel een nieuwe broek en schoenen wezen kopen. :P
 
Ach ja, ik heb ook alles al wel een paar keer verteld denk ik. Even denken...

#1: Schijfremslot om voorschijf voor volle strandtent.

#2: Amsterdamse bos in het donker, bocht verkeerd ingeschat + paniekreactie door rare tegenligger = stoeprand, highsider, gelukkig in de zachte berm beland.

#3: Te lang gevaarlijk zijstraatje inkijken in de aanname dat het verkeer voor me wel door zou rijden omdat het groen had. En dan weer voor je kijken en merken dat alles stilstaat. Paniek, voorrem blokkeren, plof, motor op linkerkant, onder de SUV voor me, waardoor beide kanten aan gort waren.

#4: Even aan een lessende vriend een achtje demonstreren, maar dan op een NTV die halverwege het bochtje uit z'n 1 schoot. Over ego-deuk gesproken :)

#5: Een keer op 1 januari, in een natgeregende Kinkerstraat over de koude tramrails vol koud nat drabberig vuurwerkpulp uitgegleden en meters doorgegleden, bleek achteraf ook nog eens mijn ex-gf toevallig net bij de tramhalte te staan wachten waar ik voorbij gleed.

#6: Dat ene dikke pak sneeuw begin vorig jaar, toch maar gewoon gaan rijden. Maar toen had ik eigenlijk al gewoon ingecalculeerd dat ik ging vallen. Toen mijn profiel vol aangedrukt ijs dat en ik in een bevroren straatje reed merkte ik dat een ijsbal niet overdreven veel wrijving heeft op een ijsplaat.

Dat was 'm wel zo ongeveer geloof ik.

Wel mazzel, ik heb nog nooit iets ergers gehad dan een paar lichte schaafwondjes.
 
Het valt me alleszins mee dat de laatste keuzemogelijkheid nog door niemand is aangevinkt. Ik zie op de weg en in programma´s als Wegmisbruikers wel eens iemand van wie ik denk dat hij(/zij?) er wel ongeveer zo in staat ... :?
 
Heb gestemd: "Nee, en dat hoop ik zo te houden"

Afgelopen zomervakantie tijdens het aansjorren van de spanband is motor aan andere zijde van jiffy omgevallen. Vlgs mij GEEN valpartij.
Wel verschillende keren op het randje geweest. Soms begrijp ik het zelf niet dat 't toch goed is gegaan. Slip-REM LOS-goede kant op sturen-ect.
Altijd probeer ik daarna te analyseren wat ik goed/ fout heb gedaan. Soms blijft 't toch een vraagteken. :?

Wel is belangrijkste wat ik kan adviseren om de REM LOS te durven laten en te gaan sturen!!!!! Nee, ik heb geen ABS, dus ik moet het zelf doen.
De rem krampachtig vast BLIJVEN houden is vlgs mij de oorzaak van veel ongelukken! Sturen lukt dan niet meer!

Afgelopen vrijdag idem met mijn auto. Felle zon tegen en file waar ik die absoluut niet verwacht heb. Zat ook een beetje te suffen.
Ineens FILE!!! Eerste reactie VOL in de remmen. Maar direct was al duidelijk dat ik mijn auto flink in mijn voorligger zou gaan parkeren.
REM LOS!! en ernaast de vluchtstrook op gestuurd. Ik kwam 2m voorbij mijn voorligger ernaast op de vluchtstrook tot stilstand.
BONK-BONK-BONK......Maar wel alles oke. Geen schadeformulier nodig!!

Edit:
Ik heb NEE ingevuld, en dat geldt voor mij voor de WEG.
Ik lees hierboven ook motorcross. Ja, met de cross ben ik in het verleden tig keer gevallen.
Enkele keren kwam er ook wel gips aan te pas, of dat ik een tijdje niet makkelijk kon lopen.
Door de cross en later met de Mountain-bike ga je wel beter sturen!
 
Laatst bewerkt:
Alleen maar sneeuw ? gij pro ! :)
Ja, ik geloof dat ik de 50cc's verder altijd overeind heb kunnen houden. Misschien nog wel eens in een modderige berm of zo, maar dat zou ik zo niet meer weten, dat moet erg lang geleden zijn. Moet ik wel zeggen dat ik nooit lang op zo'n onding met van die 10 inch peuterwieltjes heb gereden, eigenlijk altijd op 16" geloof ik.

/edit: en dat ik op gemotoriseerde tweewielers nooit aan het stunten ben geslagen. Dat helpt ook. Die tijd heb ik zo tussen mijn 10e en 20e op de fiets gehad. Als ik dáár mijn valpartijen moet gaan opsommen... Ik had al tien keer dood moeten zijn.
 
Laatst bewerkt:
Oei, rug wil je niet breken, wat heb je er precies aan over gehouden?

Lendewervels op 2 plekken gebroken. Heb nu een behoorlijke stellage van titanium in mn rug wat mn flexibiliteit niet ten goede komt. Verder is het voor mij lastig om langdurige houdingen aan te nemen. Veel afwisseling in zitten, staan, lopen en liggen. Dat is wel eens lastig, maar het is wat het is.
 
Lendewervels op 2 plekken gebroken. Heb nu een behoorlijke stellage van titanium in mn rug wat mn flexibiliteit niet ten goede komt. Verder is het voor mij lastig om langdurige houdingen aan te nemen. Veel afwisseling in zitten, staan, lopen en liggen. Dat is wel eens lastig, maar het is wat het is.
Was het niet heel spannend daarna weer te gaan rijden? Of stapte je eigenlijk zo weer op zodra het weer kon?
 
Motorrijden vond ik niet spannend. Wat ik veel spannender vond was de eerste keer gaan staan na de operatie. Ik heb 6 dagen in ziekenhuis gelegen voordat ik geopereerd ben. Uiteindelijk naar umcg getransporteerd omdat Wilhelmina ziekenhuis in Assen operatie niet aandurfde. Dus ik had wel in de gaten dat het niet helemaal okay was zeg maar... en toen ik de eerste keer weer mocht gaan staan onder begeleiding van artsen, dat vond ik wel ff een dingetje.... :X
 
#5: Een keer op 1 januari, in een natgeregende Kinkerstraat over de koude tramrails vol koud nat drabberig vuurwerkpulp uitgegleden en meters doorgegleden, bleek achteraf ook nog eens mijn ex-gf toevallig net bij de tramhalte te staan wachten waar ik voorbij gleed.

Haha, hoe lullig ook dat ziet er in mijn hoofd echt heel komisch uit. _O- Is dat toevallig het stuk net over de kinkerbrug heen? Daar heb je als je rechts van de tramrails blijft rijden op een gegeven moment een gladde soort van rand lopen tussen het fietspad en de tramrails waar ik zelf bij regen ook een keer bijna over onderuit ben gegaan. Tegenwoordig zorg ik dat ik al meters voor dat punt midden op de trambaan rij.B|
 
Haha, hoe lullig ook dat ziet er in mijn hoofd echt heel komisch uit. _O- Is dat toevallig het stuk net over de kinkerbrug heen? Daar heb je als je rechts van de tramrails blijft rijden op een gegeven moment een gladde soort van rand lopen tussen het fietspad en de tramrails waar ik zelf bij regen ook een keer bijna over onderuit ben gegaan. Tegenwoordig zorg ik dat ik al meters voor dat punt midden op de trambaan rij.B|
Het was hier, waar je meestal een stukje over de trambaan moet als er fietsers zijn of blikkers lopen te prutsen. Mijn ex-gf stond inderdaad niet bij de tramhalte maar liep daar net naartoe.

En ja, het zag er vast komisch uit. Maar ik vond het helemaal niet komisch. Gelukkig bleef, ondanks het best lange glijden, de schade beperkt tot een doorgeschuurd bovenlaagje van mijn jas en broek en een schuifplek op de zijkant van de motor er al zat maar wel toen een paar centimeter langer is geworden :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan