Valse lucht testen

mauricevd

Rookie
2 aug 2009
28
0
Bathmen
Goedemorgen,

Vraagje....

Weet iemand hoe je test of er sprake is van valse lucht indien een motor niet loopt? Ik heb al gelezen hoe je het doet als de motor wel loopt, maar kan nergens vinden hoe je het anders kan testen.

Bedankt alvast!
 
dan kan je het niet testen.
Waar een wil is, is een weg.
Een prop draaien om de inlaatkant van de carburateur af te sluiten met een nippel voor perslucht. De betreffende cilinder in BDP en dan druk er op. Dan kan je met zeepsop zien of er lekkage is.
Niet teveel druk, anders plopt je gashuis er af _O-
Waar een wil is............
Maar waarom zou je valse lucht zoeken bij een motor die niet loopt? Volgens mij heb je dan je prioriteiten niet op een rijtje.
 
Oke, dat dacht ik al, kon het al nergens vinden....

Wat voor stappenplan zouden jullie volgen in de volgende situatie. De motorzaak is druk, heeft weinig tijden. Buiten dat ik graag wil snappen waarom die het niet doet...

Kawasaki Z750 uit 1985. Ken de motor niet, gekocht in de huidige staat. Wat ik wel weet is van de verkoper.

- Motor is omgebouwd tot caferacer / bratstyle
- losse luchtfilters gemonteerd
- revisie startkoppeling, geen schade geconstateerd bij revisie
- Koppakking vervangen

Huidige situatie:
Motor start slecht, koppeling lijkt niet te altijd te pakken. Reden volgens verkoper: er moet een filmlaag worden opgebouwd aangezien er nieuwe olie is in gekomen. Motor lekt olie, volgens verkoper omdat de carter schroeven niet vast genoeg zijn gedraaid.

Wat is er gebeurd:
Donderdag wou hij na een paar keer starten aan. Toen ik de shoke in wou doen begon hij keihard te gieren, vol op het gas. Wist in eerste instantie niet wat ik moest doen, dus heeft zo'n 10 sec geduurd. Heb hem toen uit gezet. Daarna wou hij nog starten maar hoorde en harde plof in de buurt van de carburateurs. Om de motor te laten lopen moest ik overigens gas blijven geven, hij liep niet vanzelf stationair.
Nu start hij niet meer. Hij klinkt verzopen. Dit kan door 2 dingen komen: ik heb met mijn domme kop de benzine kraan open laten staan en ik heb met mijn domme kop aan de hengselschroeven gedraaid.

Wat zou ik nu het beste kunnen doen?
 
Waar je mee kan beginnen is kijken of alle klemmen van de rubbers goed vastzitten.
Is dat zo dan kan je nog kijken of er geen droogte scheurtjes in het rubber zitten,zitten die
er wel dan de rubbers demonteren en kijken of er geen scheurtje helemaal door het rubber heen
zit.
Maar je kan hem beter wegbrengen en na laten kijken door iemand die er verstand van heeft,zoals al in je andere topic is aangegeven.Nu blijf je zoeken naar de bekende
speld in de hooiberg en je raakt alleen maar meer gefrustreerd.
Dat hoeft niet perse een dynobank zaak te zijn,een motorzaak kan dat ook wel zien
met een uitlaatgassen tester,en misschien is er wel iets heel anders de oorzaak,zoals
bijvoorbeeld een gasschuif die blijft hangen.
Er kunnen allerlei goed bedoelde adviezen gegeven worden,maar zonder dat men de motor daadwerkelijk
kan inspecteren blijft dat ook maar schieten in het duister.
 
Laatst bewerkt:
Waar een wil is, is een weg.
Een prop draaien om de inlaatkant van de carburateur af te sluiten met een nippel voor perslucht. De betreffende cilinder in BDP en dan druk er op. Dan kan je met zeepsop zien of er lekkage is.
Niet teveel druk, anders plopt je gashuis er af _O-
Waar een wil is............
Maar waarom zou je valse lucht zoeken bij een motor die niet loopt? Volgens mij heb je dan je prioriteiten niet op een rijtje.

overdruk heeft andere gevolgen dan onderdruk.
dikwijls lees je dat 2-takt carters een lektest ondergaan door er druk op te zetten. ik vind dat BS. de oliekeerringen op de krukas bv worden extra aangedrukt waardoor je misschien het lek dat er bij onderdruk wel is toch niet gaat opmerken.
 
Wat zou ik nu het beste kunnen doen?

klepspeling al gekontroleerd ?
van wat ik zo lees zou ik niets vertrouwen van wat die verkoper zegt, en alleen voort gaan op wat ik zelf vast stel. vermits het blok open geweest is bij de verkoper, zelf blok weer open smijten , helemaal !
 
klepspeling al gekontroleerd ?
van wat ik zo lees zou ik niets vertrouwen van wat die verkoper zegt, en alleen voort gaan op wat ik zelf vast stel. vermits het blok open geweest is bij de verkoper, zelf blok weer open smijten , helemaal !
Je weet toch dat hij totaal geen verstand heeft van die motor,dan gaan kleppen stellen,
of nog erger totaal demonteren :?
_O- Dan kan hij hem beter gelijk bij het grof vuil zetten })
Het beste advies is afblijven en wegbrengen,misschien komt het dan nog goed. :Y
Die motor kan alleen maar goed gaan lopen als er iemand die verstand van zaken heeft naar kijkt.
 
Laatst bewerkt:
Misschien moet de TS nog een topic over het zelfde onderwerp openen, wellicht dat het probleem dan wel oplost....
 
Aan de mengselschroeven draaien is niet echt slim. Dus deze weer allemaal op dezelfde positie terug zetten. Moet ergens te vinden zijn wat de basisafstelling moet zijn. Mocht de motor dan weer lopen wordt het zoeken. Geen originele luchtfilters is meestal ook andere afstelling carburateurs.
 
Misschien een beetje mosterd na de maaltijd. Maar voordat je gaat sleutelen kan je het beste eerst een werkplaatshandboek aanschaffen. Hierin staat ook de procedure voor het afstellen van de luchtschroeven in beschreven.
 
Laatst bewerkt:
Motor start slecht, koppeling lijkt niet te altijd te pakken. Reden volgens verkoper: er moet een filmlaag worden opgebouwd aangezien er nieuwe olie is in gekomen. Motor lekt olie, volgens verkoper omdat de carter schroeven niet vast genoeg zijn gedraaid.


Uhhhh je hebt geen enkel idee van hoe motorfiets techniek werkt en toch koop je dan zo'n pruts geval.

Het plaatje zag er zeker mooi uit?

Ik persoonlijk denk dat je een oud afgetrapt hok in je maag gesplitst hebt gekregen wat alleen optisch opgeleukt was en naar bratstyle omgebouwd was omdat dit nu momenteel erg in trek is en leuk geld op brengt terwijl het weinig kost om een motor naar die stijl om te bouwen.

Als ik jou was zou ik een goedlopende en goedrijdende origineel exemplaar zoeken van jou model motor en dan vervolgens alles ombouwen wat er aan jou motor niet goed is.
Anders wordt het gegarandeerd een financieel bodemloze put.
 
Oke, dat dacht ik al, kon het al nergens vinden....

Wat voor stappenplan zouden jullie volgen in de volgende situatie. De motorzaak is druk, heeft weinig tijden. Buiten dat ik graag wil snappen waarom die het niet doet...

Kawasaki Z750 uit 1985. Ken de motor niet, gekocht in de huidige staat. Wat ik wel weet is van de verkoper.


Wat zou ik nu het beste kunnen doen?
De motor laten staan.
 
Uhhhh je hebt geen enkel idee van hoe motorfiets techniek werkt en toch koop je dan zo'n pruts geval.

Het plaatje zag er zeker mooi uit?

Ik persoonlijk denk dat je een oud afgetrapt hok in je maag gesplitst hebt gekregen wat alleen optisch opgeleukt was en naar bratstyle omgebouwd was omdat dit nu momenteel erg in trek is en leuk geld op brengt terwijl het weinig kost om een motor naar die stijl om te bouwen.

Als ik jou was zou ik een goedlopende en goedrijdende origineel exemplaar zoeken van jou model motor en dan vervolgens alles ombouwen wat er aan jou motor niet goed is.
Anders wordt het gegarandeerd een financieel bodemloze put.


Maar dit is wel het topic brikken en klassiekers. Dus je kan TS niet verwijten dat hij een vraag stelt over zijn brik O-)
 
Zal ik er dan toch wat tijd in steken?

Ik begrijp dat je een omgebouwde motor met open luchtfilters hebt die niet (meer) start. Hoe IK het zou aanpakken:
- De carburateurs zitten waarschijnlijk met rubber buisjes aan je blok. Controleer dat ze daar echt goed in zitten, dat de klemmen goed aangedraaid zijn en dat er geen scheurtjes in het rubber zit
- Je carburateurs zaten aan de andere kant in een luchtfilterbox waar ze steun aan hadden, nu niet meer, nu hangen ze in de rubbers. Zorg dat de carburateurs onder de juiste (originele) hoek goede steun krijgen. Bij voorkeur door het originele luchtfilterhuis terug te plaatsen.
- Zoek/vraag bij een merkenclub, de standaard CO-schroef instellingen en draai die (vaak 2,5 slag idd) uit.
- Vervang de bougies en haal er een paar extra (of maak ze schoon na een paar mislukte pogingen)
Je kan de sationairschroef eventueel iets indraaien om het toerental iets hoger te zetten. Doe dit niet te veel....

Probeer hem weer te starten. Werkt dat niet? Alle CO schroeven een halve slag verder open zetten, herhaal indien nodig. Als je 1 van deze stappen overslaat gaat het je denk ik niet lukken.

Als hij dan loopt kan je met bijvoorbeeld quickstart op de aanzuigrubbers van de carburateurs spuiten. Als het toerental dan verandert zuigt de motor valse lucht aan.


Het verhaal over de koppeling lijkt mij enorme onzin.
 
Laatst bewerkt:
Voor dit alles aan wat MIOB geschreven heeft zou het verstandig zijn en ook al geadviseerd in je andere topic om de carburateurs grondig te (laten) reinigen en dan niet aan de buitenkant maar alle inwendige kanaaltjes en onderdelen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan